Gå til innhold

Test: Audi E-Tron Sportback er en lekrere utgave av den populære bilen


Anbefalte innlegg

uname -l skrev (12 minutter siden):

De produserte 15 000 flere biler enn de solgte i Q1 og regnskapene viste en lagerbeholdning på 4,5 milliarder USD 1. april, opp en milliard fra forrige kvartal. Hva tror du bilprodusenten Tesla har på lager som kan være verdt så mye?

At et par enkeltbrukere ikke får bil før i Q3 kan rett og slett skyldes at etterspørselen har tørket så mye inn at det ikke er nok biler til å forsvare en forsendelse. Eller at de bare har fått beskjed om si det for å holde en eller annen aksjepumpende historie gående. Som kjent så holdes dette selskapet oppe av håp og drømmer og ikke noen som helst realiteter.

Bilene er neppe på lager men på vei til de som skal ha dem, evt. som lagerbiler i Tesla-butikkene. Men ingen av de ser ut til å være på vei til Norge, så sannsynligvis var det enten US-spec biler eller så var de bestilt bort allerede. 

Tesla trenger ikke å sende en hel båt til Norge, de kan fint sende f.eks 100 biler om de vil det. Båtene omlastes i Nederland uansett og det er gjerne mindre båter som anløper Norge. Å måtte vente til man har fylt opp et helt RO-RO skip alene ville vært passe idiotisk logistikk ;)

At etterspørselen krymper fra nivåene den har vært på til null er heller ikke realistisk. Og det er helt klart at man ikke får solgt noe Model 3 her i Norge når det ikke finnes biler på lager. Det var bra med biler på lager i november når vi kjøpte vår, sjekker jeg samme sted nå finner jeg ikke en eneste nybil. Kun et par demobiler sendt hit i fjor, som antageligvis er lagt ut for salg nylig. Ta gjerne en telefon til Tesla og spør etter nye Model 3 lagerbiler om du ikke tror meg. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jens Kr. Kirkebø skrev (21 minutter siden):

Bilene er neppe på lager men på vei til de som skal ha dem, evt. som lagerbiler i Tesla-butikkene. Men ingen av de ser ut til å være på vei til Norge, så sannsynligvis var det enten US-spec biler eller så var de bestilt bort allerede. 

Tesla trenger ikke å sende en hel båt til Norge, de kan fint sende f.eks 100 biler om de vil det. Båtene omlastes i Nederland uansett og det er gjerne mindre båter som anløper Norge. Å måtte vente til man har fylt opp et helt RO-RO skip alene ville vært passe idiotisk logistikk ;)

At etterspørselen krymper fra nivåene den har vært på til null er heller ikke realistisk. Og det er helt klart at man ikke får solgt noe Model 3 her i Norge når det ikke finnes biler på lager. Det var bra med biler på lager i november når vi kjøpte vår, sjekker jeg samme sted nå finner jeg ikke en eneste nybil. Kun et par demobiler sendt hit i fjor, som antageligvis er lagt ut for salg nylig. Ta gjerne en telefon til Tesla og spør etter nye Model 3 lagerbiler om du ikke tror meg. 

Rart Teslas informasjonssjef i Norge ikke bruker mangel på biler som forklaring på lave salgstall. Tesla som vanligvis pleier å ha unnskyldningene klare. Kanskje han til og med synes det virker litt søkt å si at det har vært mangel på biler i 9 måneder på rad samtidig som de i regnskapene viser at de har titusenvis på lager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (35 minutter siden):

Ja, enig. Ufattelig kjedelig at hver elbil tråd må handle om Tesla pga fanklubben som valser inn. 

Vel den selger godt. Den har også 33% større bakkeklaring enn tesla y. Det drar nok opp forbruket men mange setter pris på en SUV som man kan kjøre på dårlig vei. Så tesla har ikke noe bil i dette segmentet. Når Skoda kommer med sin SUV blir nok konkurransen større. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (13 minutter siden):

Når Skoda kommer med sin SUV blir nok konkurransen større. 

Audi kommer med tilsvarende modell på samme platform, så det blir nok som før. Skoda er jo god valuta for pengene, mens Audi gjerne har mer tilvalg og et høyere tak i hvor mye man kan komme i pris per modell. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (10 timer siden):

De produserte 15 000 flere biler enn de solgte i Q1 og regnskapene viste en lagerbeholdning på 4,5 milliarder USD 1. april, opp en milliard fra forrige kvartal. Hva tror du bilprodusenten Tesla har på lager som kan være verdt så mye?

Jaaa, Tesla går konkurs snart, helt sikkert.. 

Eller kanskje det er biler som er på vei til kunde med båt og har blitt forsinket i en importhavn på grunn av korona? Bare et forslag, 15k biler er jo ikke mer enn 2 ukers produksjon og siden Tesla ikke regner en bil som solgt før den er hos kunde og papirene er i orden så vil ikke 15k med biler være et særlig høyt tall. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (På 9. mai 2020 den 0.23):

Jaaa, Tesla går konkurs snart, helt sikkert.. 

Eller kanskje det er biler som er på vei til kunde med båt og har blitt forsinket i en importhavn på grunn av korona? Bare et forslag, 15k biler er jo ikke mer enn 2 ukers produksjon og siden Tesla ikke regner en bil som solgt før den er hos kunde og papirene er i orden så vil ikke 15k med biler være et særlig høyt tall. 

Det må bli svært dyrt for tesla å lagre så mangen biler for å vente på transport. Hvordan klarer japanerne dette. Det selges biler jevnt og trutt. De må da ha et system som virker bedre enn tesla.

Ellers så var det e tron denne tråen handlet om. Kjørte bak en slik ned en fjellvei. Var sjokkert over hvor stor den var. Tenkte den var som mellom q3 og q5 men den så ut som den var nermere q7 i størrelse (litt kortere) eller som en vw touraeg. Ikke rart den bruker strøm.

På spritmonitor er det noen som har lagt inn forbruket på disse. Ser ut som de havner på 24 kWh PR 100km i Tyskland 1 kWh mere enn tesla x. Flott bil og utrolig lav pris i forhold til plass og utstyr. Forstår godt at den selger bra. En fin detalj er at den har mulighet for lader på begge sider. Ladehastighet er også svært bra. Ser ut som om snitt over hele ladingen er høyt i forhold til konkurrentene.

Dessuten har den svært god bakkeklaring. Opp til 25cm.

Endret av Trestein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Trestein said:

 En fin detalj er at den har mulighet for lader på begge sider. Ladehastighet er også svært bra. Ser ut som om snitt over hele ladingen er høyt i forhold til konkurrentene.

Dessuten har den svært god bakkeklaring. Opp til 25cm.

Er vel kun DC lader på ene siden, og det er ikke bare fordeler med å ha laderen på siden.

Må være veldig kreativ med parkering om hurtigladeren har kort kabel. Litt enklere om tilkoblingen er fremme eller bak på bilen.

https://www.tu.no/artikler/pa-flere-ladestasjoner-ma-audi-e-tron-dobbelparkere-for-a-lade/462219

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (53 minutter siden):

Er vel kun DC lader på ene siden, og det er ikke bare fordeler med å ha laderen på siden.

Må være veldig kreativ med parkering om hurtigladeren har kort kabel. Litt enklere om tilkoblingen er fremme eller bak på bilen.

https://www.tu.no/artikler/pa-flere-ladestasjoner-ma-audi-e-tron-dobbelparkere-for-a-lade/462219

Mener du at det er negativt med mulighet for å slippe å dra kabelen rundt bilen når den står motsatt vei i garasjen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

Ionity er stasjoner der man kjører gjennom, passer bra da. 

Bare så synd det ikke er så mange plasser, samt der de er så har de få ladepunkter. Dyrt er det også. Ionity hadde kjempepotensiale, synd de valgte å gjøre det de gjorde 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Det må bli svært dyrt for tesla å lagre så mangen biler for å vente på transport. Hvordan klarer japanerne dette. Det selges biler jevnt og trutt. De må da ha et system som virker bedre enn tesla.

Ellers så var det e tron denne tråen handlet om. Kjørte bak en slik ned en fjellvei. Var sjokkert over hvor stor den var. Tenkte den var som mellom q3 og q5 men den så ut som den var nermere q7 i størrelse (litt kortere) eller som en vw touraeg. Ikke rart den bruker strøm.

På spritmonitor er det noen som har lagt inn forbruket på disse. Ser ut som de havner på 24 kWh PR 100km i Tyskland 1 kWh mere enn tesla x. Flott bil og utrolig lav pris i forhold til plass og utstyr. Forstår godt at den selger bra. En fin detalj er at den har mulighet for lader på begge sider. Ladehastighet er også svært bra. Ser ut som om snitt over hele ladingen er høyt i forhold til konkurrentene.

Dessuten har den svært god bakkeklaring. Opp til 25cm.

Bjørn Nyland tok 1000km test med både Model X og e-Tron 55. 291Wt/km for e-Tron, 258 Wt/km for Model X. Dette var på sommeren. e-Tron 50 på vinter (januar) havnet på 319 Wt/km.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (22 minutter siden):

Bjørn Nyland tok 1000km test med både Model X og e-Tron 55. 291Wt/km for e-Tron, 258 Wt/km for Model X. Dette var på sommeren. e-Tron 50 på vinter (januar) havnet på 319 Wt/km.

De klarte akkurat like høy snittfart med audien som med tesla x på 1000km.Ikke mye å skryte av for tesla.Audien ble kjørt raskere og fikk høyere forbruk. 

så en annen test (av Nyland)av disse der jaguaren og teslaen brukte det samme. Da kjørte de samme rute samme dag.

Audien som var vesentlig tyngre brukte litt mere. Generelt svært liten forskjell. Ser man på cvA og vekt og korrigerer for dette er det stort sett likt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (6 timer siden):

De klarte akkurat like høy snittfart med audien som med tesla x på 1000km.Ikke mye å skryte av for tesla.Audien ble kjørt raskere og fikk høyere forbruk. 

så en annen test (av Nyland)av disse der jaguaren og teslaen brukte det samme. Da kjørte de samme rute samme dag.

Audien som var vesentlig tyngre brukte litt mere. Generelt svært liten forskjell. Ser man på cvA og vekt og korrigerer for dette er det stort sett likt.

Han holder vel samme fart i disse testene? For at det skal være mest mulig likt. Det er ladehastigheten og hvor lenge man må lade for å komme seg videre som skiller bilene.

Hvor stor vektforskjell er det på X og e-Tron? 100kg, 200kg?

 

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (42 minutter siden):

Han holder vel samme fart i disse testene? For at det skal være mest mulig likt. Det er ladehastigheten og hvor lenge man må lade for å komme seg videre som skiller bilene.

Hvor stor vektforskjell er det på X og e-Tron? 100kg, 200kg?

 

Testen som ble ugunstig for Audi ble kjørt først med tesla x en Helge dag med lite trafikk, tørr vei og 18grader.

Neste dag ble audien kjørt med overskyet vær noe regn og 8grader utetemperatur og mye trafikk.

Dette gjør at man trenger over dobbelt så mye energi for å holde kupeen varm, samt at hindringer i å holde høy fart måtte taes inn ingen.

Han kjørte jaguar, e tron og tesla x på en annen dag sammen. Da ble resultat mye likere.

Han veier ofte bilene i tester. Audien var 200kg tyngre enn tesla x

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Trestein said:

Mener du at det er negativt med mulighet for å slippe å dra kabelen rundt bilen når den står motsatt vei i garasjen? 

Nei at den har mulighet til å motta AC på begge sider er kjekt, men de skulle jo hatt de lenger frem eller bak på bilen så man slipper å dobbelpakerkere på hurtigladere.

Var bare såvidt jeg fikk skviset meg inn på en Circle K lader engang fordi en e-Tron sto sidelengs på stolpen atmed så kabelen skulle rekke.

Det gikk greit men vil tro det var uhøvelig for e-Tron eieren å måtte stå parkert som en gjøk med vilje. Hadde jeg og kjørt e-Tron ville jeg ikke fått ladet der.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (21 minutter siden):

Testen som ble ugunstig for Audi ble kjørt først med tesla x en Helge dag med lite trafikk, tørr vei og 18grader.

Neste dag ble audien kjørt med overskyet vær noe regn og 8grader utetemperatur og mye trafikk.

Dette gjør at man trenger over dobbelt så mye energi for å holde kupeen varm, samt at hindringer i å holde høy fart måtte taes inn ingen.

Han kjørte jaguar, e tron og tesla x på en annen dag sammen. Da ble resultat mye likere.

Han veier ofte bilene i tester. Audien var 200kg tyngre enn tesla x

Rart at han satte opp samme snittemperatur i tabellen sin da, 16 grader på både X og e-Tron. Ved testens start så ser jeg at det var 13,5grad ute når e-Tron ble testet (snakker selvfølgelig om testen når han testet begge to, X den første dagen, e-Tron neste dag- og det var der jeg hentet tallene fra). 

Og det er jo klart at det vil være variabler. Men tipper du ikke hadde fått like lavt forbruk på e-Tron selv om du hadde fjernet 200kg. Den er bare mindre effektiv. Hadde e-Tron vært designet fra bunnen av som en elbil, så hadde den sikkert vært flere hundre kg letter også.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (10 timer siden):

Bare så synd det ikke er så mange plasser, samt der de er så har de få ladepunkter. Dyrt er det også. Ionity hadde kjempepotensiale, synd de valgte å gjøre det de gjorde 

Heldigvis er det andre som begynner å røre på seg. På Langrønningen i nærheten av Bamble ser det ut til at det bygges en større ladestasjon nå. Kan se ut som 20 uttak skal flyttes fra superchargeren i Stathelle, mer interessant er at det ser ut som Cirkle K er i ferd med å sette opp en ladestasjon med 22 CCS-uttak. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (2 timer siden):

Rart at han satte opp samme snittemperatur i tabellen sin da, 16 grader på både X og e-Tron. Ved testens start så ser jeg at det var 13,5grad ute når e-Tron ble testet (snakker selvfølgelig om testen når han testet begge to, X den første dagen, e-Tron neste dag- og det var der jeg hentet tallene fra). 

Og det er jo klart at det vil være variabler. Men tipper du ikke hadde fått like lavt forbruk på e-Tron selv om du hadde fjernet 200kg. Den er bare mindre effektiv. Hadde e-Tron vært designet fra bunnen av som en elbil, så hadde den sikkert vært flere hundre kg letter også.

Poenget var at det var ulike forhold og det påvirker resultatet. På spritmonitor.de kan man lese hva bilene forbruker i tyskland. Det er liten forskjell mellom e tron model x og i jaguar. 

Tror ikke man skal kritisere design. Den selger mye mere enn tesla x 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...