Gå til innhold

Tesla kan kjøre fra konkurrentene på grunn av koronakrisen


Anbefalte innlegg

Var inne i tesla 3 konfiguratoren. Hvordan velger man head up display, regnsensor, interiørfarger, trim. Sportsseter , lys opsjoner, gardiner, softlock av dører, lydpakker, sportsunderstell? Fant det ikke. Det så ut som opsjonslisten til en T Ford fra 1920. Har ikke disse bilene vert produsert i 3 år nå?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (28 minutter siden):

Var inne i tesla 3 konfiguratoren. Hvordan velger man head up display, regnsensor, interiørfarger, trim. Sportsseter , lys opsjoner, gardiner, softlock av dører, lydpakker, sportsunderstell? Fant det ikke. Det så ut som opsjonslisten til en T Ford fra 1920. Har ikke disse bilene vert produsert i 3 år nå?

Ikke glem at du kan velge seter i enten hvit eller svart plast.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -l skrev (På 20.4.2020 den 9.40):

Tenker du på batteri-celler? Tesla kjøper fra leverandører som alle andre. Først fra Panasonic og så beviste de for all verden at det ikke var noen spesiell Tesla-teknologi å snakke om når de nå kjøper batterier fra LG/CATL.

De store bilprodusentene får bedre avtaler og bedre priser. Mye mer attraktivt å være leverandør til profitable selskaper enn til et Tesla som krangler på regningen og truer med å slå seg selv konkurs om man ikke får avslag i prisen.

Jeg tenker på at Tesla har egen kjemi i battericellene sine:

https://insideevs.com/news/338743/everything-you-ever-wanted-to-know-about-tesla-batteries/

https://electrek.co/2019/12/26/tesla-patents-battery-chemistry-cheaper/

Tesla har en stor kostnadsfordel, så jeg vet ikke helt hva du snakker om i det siste avsnittet ditt:

https://www.cnbc.com/2020/02/10/teslas-competitors-play-catch-up-on-electric-batteries.html

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
failern skrev (På 18.4.2020 den 11.07):

Model X og S.

Det at koboltforbruket de senere år har gått ned er totalt irrelevant for diskusjonen. Vi snakker om historiske hendelser.

Resten av innlegget ditt er som vanlig ikke relevant for det vi diskuterer.

Javel, så det er historie du diskuterer?? Skjønte vel ikke det, for jeg er mye mer opptatt av hva som skjer framover. Alle de store produsentene av Elbiler, mobiltelefoner og batterier skryter jo av at de ikke vil bruke kobolt fra piratgruver og barnearbeid. Om noen år ser vi om de har lyktes med å tette smutthullene i leverandørkjeden. Det er nok ikke lett!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 20.4.2020 den 9.55):

Hva er vanskeligst. Software eller det å fullføre manualen? Hvis manualen ikke er ferdig ennå, og lanseringstidspunktet er på stedet hvil uten at de har utsatt den, hva sier det om disse "massive" problemene du mener dem har angående software? Hva er vanskelig med det, forutenom tidsaspektet? 

Batteripakke-teknologi handler om hele verdikjeden fra start til slutt. Dermed er restrukturering av gamle pakker til "gamle-nye" samt resirkulering viktig. 

Hvordan lager du en "refurbished" batteripakke fra flere gamle Tesla pakker til bruk på hytteveggen f.eks med muligheten for å få ny garanti på dem? 

Du sier Tesla har bedre batteriteknologi, uten å svare på hva som gjør dem bedre når jeg spør om det? Jeg regner med du ikke har svaret og at du unngår slike spørsmål med vilje. 

Det å selge til tredjeparter hadde kommet med en større avanse per platform. Så nei. Tesla utsetter jo gjerne leveranser til hele land om inntjeningen kan være større i et annet land, så hvilken logikk følger det at de ikke kunne laget 10-20 til salgs til tredjeparter den dagen idag, eller i går? 

https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/volkswagen-opens-electric-platform-to-third-parties-4732

Det er jo noe ala dette du snakker om. 

Jeg argumenterer mot logikken din, og viser til at det er drømmer siden det hadde vært i gang allerede. 

Husker du sist gang jeg kom med kritikk rundt måten Tesla prøvde å fikse autonom ferdsel på? At måten Waymo, Mobilieye, GM etc gjorde det er den eneste inngangen til det? Vell nå har jo Elon annonsert/hintet til på Twitter at de igjen har startet på nytt og hermer de andre. Nå skal de plutselig lage sitt eget kart for lagret data de også. ? Det var den "ledelsen". Nå har de skiftet taktikk 2 ganger siden Robotaxi ble lovet bort, og FSD ble solgt. 

Jo, Tesla batterier taper seg noen prosent kjapt før de flater ut, på nøyaktig samme måte som absolutt alle andre lithium-ion batterier. 

De andre fabrikantene har en Vmax som fjerner denne øvrige delen av S-kurven. På den måten opplever de å være nærmere WLTP/EPA tall etter 50,000 miles enn det Tesla er som på det tidspunktet har tapt 5% rekkevidde allerede i snitt. 

Det er ikke jeg som påstår at det er katastrofe hos VW, så du før høre med de ansatte der som klager.

Diskusjonen handler ikke om resirkulering, så jeg skjønner ikke hvorfor du fortsatt maser om det.

Tesla har bedre batteriteknologi på den måten jeg har forklart deg, blant annet med batterikjemien sin. Se linker over.

Igjen, så er ikke produksjonen høy nok til at Tesla kan levere til andre. Men hele denne diskusjonen er poengløs da det uansett bare blir spekulasjon. Det jeg skrev er at det går rykter om at slike planer er på gang. Så begynner du å dikte opp grunner til at Tesla ikke burde gjøre det og hvordan de burde gjøre det og det er ikke måte på hvor engasjert du blir.

Hvor har Musk hintet om at de hermer de andre? Er det dette du tenker på? Det ser ut til å være snakk om navigering begrenset til parkeringsplasser, og det er bilflåten selv som genererer dette.

Alle batterier taper seg litt over tid, men erfaringer viser at Tesla-batterier taper veldig lite kapastitet selv på flere hundre tusen kilometer.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (På 20.4.2020 den 22.22):

Leaf har degradering men Tesla har plutselige havarier. Dessuten har de kastrering av ladeeffekt og maks ladenivå "over-the-air" uten at eieren får vite om det når bilen er ute av garanti.

Tesla har neppe flere havarier enn andre, og dette med at de kan bruke OTA-oppdateringer for å beskytte batteriet hvis de oppdager noe galt er jo ganske positivt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Var inne i tesla 3 konfiguratoren. Hvordan velger man head up display, regnsensor, interiørfarger, trim. Sportsseter , lys opsjoner, gardiner, softlock av dører, lydpakker, sportsunderstell? Fant det ikke. Det så ut som opsjonslisten til en T Ford fra 1920. Har ikke disse bilene vert produsert i 3 år nå?

Tesla har strømlinjeformet bestillingsprosessen, og mye er inkludert som standard som du må betale en del for hos andre.

Bjørn Nyland har en interessant video der han viser hvilket mareritt Porsche sin bestillingsside er i forhold til den enkle, strømlinjeformede siden til Tesla. Igjen har vi altså utdaterte produsenter vs. nye og innovative produsenter.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 minutt siden):

Det er ikke jeg som påstår at det er katastrofe hos VW, så du før høre med de ansatte der som klager.

Det er du som antar ting videre og påstår at det å lage en mobiltelefon på hjul er ekstremt vanskelig. I mellomtiden så kommer Ford, Volvo, Audi etc etc også med samme type teknologi du mener er ekstremt spesielt, og mange av dem overrasker med litt ekstra snaks i tillegg som V2X. 

hekomo skrev (3 minutter siden):

Diskusjonen handler ikke om resirkulering, så jeg skjønner ikke hvorfor du fortsatt maser om det.

Resirkulering er en viktig del av fremtiden angående mengden batterier som vil starte å komme inn fra gamle elbiler. Så selvfølgelig må det med. Eller mener du at det ikke er så farlig? Bare glem det liksom? 

hekomo skrev (3 minutter siden):

Tesla har bedre batteriteknologi på den måten jeg har forklart deg, blant annet med batterikjemien sin. Se linker over.

Du har ikke forklart noen ting? Du har bare kommet med tomme påstander uten noen forklaring. Kjemien er jo ikke vanskelig å kopiere om noen ville det. Hvis kjemien er alt du har å komme med angående bedre "batteriteknologi" så står det rimelig tynt til. Tesla som har lansert TM3 i kina hadde jo full mulighet til å vise dominanse og ta et nytt steg opp i energitetthet, men det gjorde dem jo ikke? Nå har jo flere andre lansert produkter med bedre energitetthet i bilene sine. Til og med Renault Zoe. 

hekomo skrev (6 minutter siden):

Igjen, så er ikke produksjonen høy nok til at Tesla kan levere til andre.

Igjen så er dette en dårlig unnskyldning og jeg har svart deg på dette tidligere. Tesla hadde glatt produsert en platform til en tredjepart siden man ville fått større avanse gjennom det. Det å jakte etter penger trenger jeg vell ikke overbevise deg om at Tesla gjør? De fikk jo noen milliarder for å bygge batteri-bytte teknologi og lovte den i stor stil som et lite eksempel. 

hekomo skrev (7 minutter siden):

Det jeg skrev er at det går rykter om at slike planer er på gang.

Kan du ikke sitere planene i det minste? 

hekomo skrev (8 minutter siden):

Så begynner du å dikte opp grunner til at Tesla ikke burde gjøre det og hvordan de burde gjøre det og det er ikke måte på hvor engasjert du blir.

Jeg har aldri diktet opp at de ikke burde gjøre det? Jeg sier at jeg ikke forstår hvorfor noen ville kjøpt noe av dem. 

 

hekomo skrev (9 minutter siden):

Hvor har Musk hintet om at de hermer de andre? Er det dette du tenker på? Det ser ut til å være snakk om navigering begrenset til parkeringsplasser, og det er bilflåten selv som genererer dette.

Stemmer. Han var imot det å generere kart tidligere når han påstod at det eneste man trengte var å løse alt i sanntid. Om du trur de kjøper tilgang til teknologien kun for å fikse smart summon og reverse summon så vær så god. ?

hekomo skrev (10 minutter siden):

Alle batterier taper seg litt over tid, men erfaringer viser at Tesla-batterier taper veldig lite kapastitet selv på flere hundre tusen kilometer.

Du forstod ikke hva jeg skrev? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 minutter siden):

Tesla har strømlinjeformet bestillingsprosessen, og mye er inkludert som standard som du må betale en del for hos andre.

Bjørn Nyland har en interessant video der han viser hvilket mareritt Porsche sin bestillingsside er i forhold til den enkle, strømlinjeformede siden til Tesla. Igjen har vi altså utdaterte produsenter vs. nye og innovative produsenter.

 

Jeg har kjøpt flere nye biler. Man kan alltid velge hva man ønsker av interiør, skjermer, skinntyper, infosystemer osv.

Betyr dette at tesla kun lager helt like biler? Folk er jo vant til å velge. Kan ikke være vanskelig å lage helt like biler på et samlebånd.

Er det dette du mener med at vw ikke kan produsere biler. At de lar folk velge om setene skal være brune eller bege? Skinn eller stoff.

Tviler på at vw henger seg på dette. Slik holdt de på med for over 100-år siden. Ikke veldig fremtidsrettet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 hours ago, Trestein said:

Jeg har kjøpt flere nye biler. Man kan alltid velge hva man ønsker av interiør, skjermer, skinntyper, infosystemer osv.

Betyr dette at tesla kun lager helt like biler? Folk er jo vant til å velge. Kan ikke være vanskelig å lage helt like biler på et samlebånd.

Er det dette du mener med at vw ikke kan produsere biler. At de lar folk velge om setene skal være brune eller bege? Skinn eller stoff.

Tviler på at vw henger seg på dette. Slik holdt de på med for over 100-år siden. Ikke veldig fremtidsrettet.

Tesla hadde en avansert konfigurator i starten når de lanserte Model S. Da kunne man velge alt mulig, og som ett lite sellskap i oppstart hindret dette produksjonen utrolig mye siden alle bilene var forskjellige.

Så de måtte ta grep og gjøre bilene mere lik for å få fart på produksjonen.

Noen klager litt på at det er lite å velge mellom - men mange (som meg) er bare glad bilen har en masse utstyr som ikke kostet meg noe ekstra.

Det at alle bilene er relativt lik gjør det og mye enklere for Tesla å holde software oppdatert. Digger at det hele tiden kommer nye funksjoner.

Tesla vil nok åpne for flere valg etterhvert når de har fått produksjonen helt på stell (noe Porsche nok har)

Men om du ser på videoen til Bjørn der så er det veldig mye "Enten eller" valg på Porsche. Skal du ha blå blåstikk og rødstikk for å lade med? Nei bare å glemme kan vare velge en av dem?!?..

Endret av Complexity
  • Liker 4
Lenke til kommentar
hekomo skrev (8 timer siden):

Bjørn Nyland har en interessant video der han viser hvilket mareritt Porsche sin bestillingsside er i forhold til den enkle, strømlinjeformede siden til Tesla. 

Høres ut som folk lengter tilbake til gode, gamle Sovjetunionen. Hjælp, så mange valgmuligheter!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, uname -l said:

Høres ut som folk lengter tilbake til gode, gamle Sovjetunionen. Hjælp, så mange valgmuligheter!

Å ha mange valg er vel fint det, men Porsche har jo gjort det veldig knotete med at ett valg gjerne påvirker ett annet valg.

Så man får ikke i både pose og sekk selv om det ser sånn ut.

VAG generelt har vel litt knotete konfiguratorer på nettsidene sine når det gjelder dette.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hater i alle fall konfiguratorer der du velger en ekstra airbag bak til 2500 kroner og plutselig spretter totalprisen opp med 120 000 og du må leite gjennom alt for å finne ut hva som skjedde, og uansett hvor mange valg du fjerner igjen får du ikke bort de siste 3500 kronene med mindre du starter konfiguratoren på nytt.

Og sånn er mange av de tyske bilkonfiguratorene. Et absolutt minimum hadde vært at du fikk beskjed om hvorfor lokkeprisen medfører merkostnader, og det har jo noen, men jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har latt meg overraske over at oppvarmet frontrute krever skinninteriør fra Andalucia eller airbag bak krever hydraulisk fjæring og oppgradering av motoren. Den siste der var forresten fransk, ikke tysk.

Edit: det er vel fortsatt bedre enn de bilmerkene som ikke har konfigurator, da.

Endret av tommyb
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Complexity skrev (25 minutter siden):

Å ha mange valg er vel fint det, men Porsche har jo gjort det veldig knotete med at ett valg gjerne påvirker ett annet valg.

Så man får ikke i både pose og sekk selv om det ser sånn ut.

VAG generelt har vel litt knotete konfiguratorer på nettsidene sine når det gjelder dette.

Klarer ikke helt å se "knotet" det er snakk om, og det er åpenbart at TB gikk inn for å finne noe å lage YT innhold der han sitter fast i utlandet. Et valg som påvirker et annet valg er da normalt, og det ser du andre steder også. Om Tesla er den eneste nybilen man har kjøpt, noe en veldig stor majoritet av Tesla eiere er når man ser på mengden 100% bank-finansierte biler der ute, så kan nok det forklare synspunktene. For andre som har kjøpt nybiler før, så er valg en selvfølge. Det skaper litt eierskap til bilen om du kan lage den bilen du vil ha. 

Jeg velger heller litt knot og frem og tilbake med deler som berører hverandre i en slik prosess, enn simplisitet kun for simplisitetens skyld? Det å kjøpe en nybil til 500,000 kr er vell ikke noe folk gjør så kjapt som overhodet mulig uansett? I Porsche prosessen så får man en pop-up som forklarer alt man trenger vite om et valg forandrer et valg tidligere i prosessen og man kan velge "ja" eller "nei" på det. Ikke særlig komplisert sånn sett. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
tommyb skrev (1 minutt siden):

Valg er én ting, men konfiguratorene etterlater en følelse av at du har fått utstyr basert på tilfeldigheter og mangel på oversikt.

Alle jeg har prøvd kunne ha gjort dette bedre - på bekostning av at da hadde de fått solgt mindre ekstrautstyr.

Da trur jeg du har funnet en bug i systemet, fordi forandringer skal triggre ei popup som forklarer forrandringene. Jeg gikk igjennom på nytt for å se selv, og hver gang jeg valgte frem og tilbake på utstyr som tvang frem annet utstyr et annet sted i prosessen så fikk jeg opp den popuppen som viser hva man bytter ut, og noen ganger har den flere valg man kan ta igjen for de delene som ikke passer overens med hverandre. Jeg klarer ikke helt se hvordan dette er komplisert om man ikke som TB mangler YT innhold og må tvinge frem innhold. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, oophus3do said:

Da trur jeg du har funnet en bug i systemet, fordi forandringer skal triggre ei popup som forklarer forrandringene. Jeg gikk igjennom på nytt for å se selv, og hver gang jeg valgte frem og tilbake på utstyr som tvang frem annet utstyr et annet sted i prosessen så fikk jeg opp den popuppen som viser hva man bytter ut, og noen ganger har den flere valg man kan ta igjen for de delene som ikke passer overens med hverandre. Jeg klarer ikke helt se hvordan dette er komplisert om man ikke som TB mangler YT innhold og må tvinge frem innhold. 

Nå var det jeg sa generelt for bilkonfiguratorer og ikke spesielt for Porsche - siden den spesifikt er en konfigurator jeg ikke har hatt og ikke ser at jeg kommer til å få behov for å bruke. Som jeg sa i innlegget to over det du siterte er det forskjell på konfiguratorer; noen viser hvorfor det blir ekstra kostnader. Bare innenfor VAG-gruppen har det vært ganske stor forskjell på konfiguratorene. Skoda  likte jeg. Den hadde få muligheter for tilpasning, det kostet nesten ingenting for tilvalgene, og det var få avhengigheter. Men dette er noen år siden, så den er sannsynligvis endret siden da. Og det er jo ikke en fordel å ha få tilvalg, selv om det gjør konfiguratoren mer brukervennlig.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...