Gå til innhold

Tesla kan kjøre fra konkurrentene på grunn av koronakrisen


Anbefalte innlegg

oophus3do skrev (Akkurat nå):

Det å ha bugs innenfor softwareutvikling er ikke særlig spektakulært nei. Feilene som de har er så "store" at de beholder lanseringsvinduet sitt så nei. Jeg bruker normal logikk og gjentar noe ala det jeg har skrevet tidligere. Tesla aksjonærer liker å overdrive betydningen av ordet "bugs". 

Gjenbruk og resirkulering av en stadig voksende mengde batterier burde altså ikke gjelde? 

Tesla er ikke best på batterier nei. De samme cellene kan du og jeg kjøpe selv om vi vil. 

Det at Tesla får presset inn mer effektivitet gjennom å lodde og klistre alt sammen er ikke et teknologisk under. Det er snarveier. 

Har du glemt ditt eget argument? At Tesla kan selge platformen og løsningene til tredjeparter? Jeg spør deg hvorfor det ikke foregår allerede og viser til hint om at det er drømmer fra din side. 

 

Der fikk vi svar på spørsmålet jeg stilte tidligere også. Du har ikke sett TV2 hjelper deg innslaget. 

Det er ikke enkelttilfeller. Det at Tesla har andre nivåer av kvalitet vet vi jo. Det er synlig fra produkter som går igjennom QA til kunder samt hva service personell mener er "innenfor" som NAF mener ikke holder mål i en ny bil. 

Hvilke tester snakker du om? Tesla er på begge sidene og viser en bredere vifte av degenerasjon enn normalt. Du har biler som gjør det godt, og du har like mange biler på den motsatte siden av skalaen som gjør det langt under snittet slik vi kan forvente. 

 

Det er misvisende når rekkevidden ikke stemmer etter kun noen måneder. Det ser du ikke hos andre fabrikanter forutenom de som tillater 4,2v per celle. 

Bugs? Hvis du leser artikkelen og det jeg siterte så er det ganske mye sterkere utrykk, som "an absolute disaster", "the car is far from being ready for the market" og "not even close to an industrial production process at ID.3". Det er rene ord for pengene!

Hvorfor snakker du om gjenbruk og resirkulering? Det går fint an å gjenbruke og resirkulere Tesla-batterier. Men det var ikke det som var tema her. Tema her er hvor langt foran Tesla ligger på batterifronten når batteriene faktisk er i bruk i bilene. Men fint du er enig med dette siden du endrer tema til noe annet da.

Jo, Tesla er best på batterier. De har egne kjemier og måter å sette sammen ting på.

At Tesla ikke selger platformen sin i dag betyr ikke at de ikke kan gjøre det i fremtiden. Det er da ikke så vanskelig å forstå? Og i dag klarer de jo knapt å produsere nok til sine egne biler, så det er uansett ikke noe de kan gjøre før de har fått økt produksjonen enda mer.

Og jo, det er snakk om enkelttilfeller med service. De aller fleste gjennomfører service uten problemer.

Dine egne tester viser jo at Tesla knuser de andre på rekkevidde.

Man ser degradering hos alle produsenter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (4 minutter siden):

Later du som om du ikke er klar over situasjonen rundt fabrikken som gikk som normalt midt imot ordre om å stenge? 

Jeg er klar over at Tesla først ble definert som "uunnværlig" og at det en periode var uklarhet rundt om de måtte stenge eller ikke, men nå ba jeg deg om mer informasjon om denne "rykke inn" som ble til "besøk" slik at jeg kan bedømme det ut fra det en eventuell kilde beskriver, og ikke dine ubegrunnede påstander her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 minutter siden):

Nei, det er kun du og Elon som prøver seg på idiotien det er å krangle rundt definisjonen på et ord. Samtidig så må Elon anklages for å være uvitende eller lyve. Hvem velger du selv? 

Det er ikke jeg som krangler på definisjonen. Definisjonen er ganske klar:

https://www.medicinenet.com/different_types_of_mechanical_ventilation/article.htm

De som krangler på at Tesla ikke egentlig leverte ekte ventilatorer er jo de som krangler på definisjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Bugs? Hvis du leser artikkelen og det jeg siterte så er det ganske mye sterkere utrykk, som "an absolute disaster", "the car is far from being ready for the market" og "not even close to an industrial production process at ID.3". Det er rene ord for pengene!

Sterke ord selger tastetrykk. Det som virkelig er målbart over dine "store" ord er lanseringsplaner og måten de skyves ved problemer.  

Har den blitt utsatt? Nei. Hva sier det om forsiktig utvalgte ord for å få lesere? 

hekomo skrev (1 time siden):

Hvorfor snakker du om gjenbruk og resirkulering? Det går fint an å gjenbruke og resirkulere Tesla-batterier. Men det var ikke det som var tema her. Tema her er hvor langt foran Tesla ligger på batterifronten når batteriene faktisk er i bruk i bilene. Men fint du er enig med dette siden du endrer tema til noe annet da.

Fordi det er viktig, og en stor grunn til at de andre velger andre løsninger enn hva Tesla har gjort. Man ofrer litt energitetthet i pakken for en lettere jobb i ettertid og viser en helhet, noe Tesla mangler i sin løsning. 

Snakk med batteriretur.no, et firma i Norge som jobber med dette hva de mener om batteriet til Tesla Vs røkla. Du vil få det samme svaret du har fått av meg. 

Med Tesla batterier så har du 2 valg. 

1. Bruk det som det er med sin risiko. 

2. Knus det. 

De andre batteriene taes fra hverandre og testes på cellenivå for å produsere "nye" bruktbaterier med gode celler på tvers av pakken som gjør det mulig å etterhvert selge dem med garanti. 

hekomo skrev (1 time siden):

Jo, Tesla er best på batterier. De har egne kjemier og måter å sette sammen ting på.

De har ikke egne kjemier? Du og jeg kan som sagt kjøpe cellene? Hvorfor ignorerer du det utsagnet gang på gang? Og pakken er ingen teknologisk vidunder, det er en gedigen snarvei uten forbehold om restverdi i pakken når den ikke er god nok for bilen lengre. 

 

hekomo skrev (1 time siden):

At Tesla ikke selger platformen sin i dag betyr ikke at de ikke kan gjøre det i fremtiden. Det er da ikke så vanskelig å forstå?

Som med MEB som har tredjeparter som har annonsert at de vil bruke den, så burde vi ha sett det samme på en platform som har vært tilgjengelig ei stund hos Tesla? 

 

hekomo skrev (1 time siden):

Og i dag klarer de jo knapt å produsere nok til sine egne biler, så det er uansett ikke noe de kan gjøre før de har fått økt produksjonen enda mer.

Du trur ikke de kunne fått bedre avanse per enhet gjennom en tredjepart? ?

Snakk om å lete etter unnskyldninger. Tesla viser jo gang på gang at de jakter etter penger der dem er tilgjengelig. De spiller jo EPA ratings på samme måte som flåten innenfor dieselgate gjorde det. 

https://seekingalpha.com/article/4336825-multiple-real-world-tests-show-tesla-no-secret-sauce-battery-range

hekomo skrev (1 time siden):

Og jo, det er snakk om enkelttilfeller med service. De aller fleste gjennomfører service uten problemer.

Dine egne tester viser jo at Tesla knuser de andre på rekkevidde.

Man ser degradering hos alle produsenter.

Du stikker fingrene i ørene og bare repeterer deg selv ja. 

Endret av oophus3do
  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (18 minutter siden):

Jeg er klar over at Tesla først ble definert som "uunnværlig" og at det en periode var uklarhet rundt om de måtte stenge eller ikke, men nå ba jeg deg om mer informasjon om denne "rykke inn" som ble til "besøk" slik at jeg kan bedømme det ut fra det en eventuell kilde beskriver, og ikke dine ubegrunnede påstander her.

Du mener at Elon Musk satte sin egen definisjon på sin egen fabrikk? ?

Kilden har du allerede fått 2 ganger her. 1 gang fra meg og 1 gang fra uname - |

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (På 18. april 2020 den 11.38):

Jeg vet ikke om Tesla er så unik der heller. Men det sier jo litt om hvor bra de gjør det når kundene blir så ekstremt fornøyde og til og med aktive ambassadører for selskapet.

Men det er jo ikke bare Tesla-kunder som har stort behov for å proklamere da. De som ikke liker Tesla er jo nesten enda mer aktive med å proklamere hvordan de misliker Tesla i alle offentlige rom, mens andre merkers motstandere ofte holder seg til å proklamere dette rundt sine egne meningsfeller. Litt artig det der. Lurer på hva det kommer av.

https://www.motor.no/artikler/rekordmange-tesla-klager/

Jeg tror ikke tesla har produkter og nettverk til å beholde sine markedsandeler på el biler. Å lage el bil er uendelig mye enklere enn fossil biler der motor gear cluch er vesentlig mere komplekse enn batterier og el motorer. De slipper også bekymringer om utslipp.

Dette er gjerne der tradisjonelle bilfabrikanter bruker størstedelen av sine ingeniører. Når alle disse ingeniørene skal pakke batterier og lage el drivverk vil utviklingen gå hurtig. Porche har vist at en bilfabrikk som aldri har laget el biler kan klare dette like bra som en som har gjort dette i 15år.

ser man på produktene de har ligner de ikke mye på dem som har solgt globalt i store mengder. Model y kan i prinsippet passe bra men de fleste ser nok på denne som for dyr og det vil nok være fornøyde tesla 3 kunder som velger denne. Folk som tradisjonelt har kjøpt Toyota vw og BMW vil nok kjøpe deres el biler når disse kommer. Bilkjøp handler mye om tillit til produktet, service nettverk,deletilgang og verkstedskapasitet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Hansien skrev (47 minutter siden):

Jeg tror Porche har måttet vekke opp deres døde ingeniører for å spørre dem hvordan de lager el biler. Elbiler var ekstremt populære for 110år siden. Alle laget el biler. Markedet var omtrent likt mellom fossil,el og kullbiler(damp). Det som drepte el bilen var for en vesentlig del den elektriske startmotoren. Ikke alle greide å starte bilen med sveiv. Derfor ble el biler foretrukket av damer. 

El bilene kunne kjøre ganske langt den gangen også. Hør hørt om el biler som klarte 300km for over hundre år siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 timer siden):

Fylling av motorolje burde foregå på samme måte som vi fyller bensin. Det hadde vært rart om Mercedes og Toyota skulle kreve ulike oljetyper.

Ang. bensin og diesel så har man jo disse premium-kvalitet-variantene med merkevarenavn som eies av hver enkelt leverandør og visstnok skal ha hver sine "oppskrifter" på lavere forbruk, mindre utslipp, mindre motorslitasje etc. Så at det er så oversiktlig og fantastisk fri konkurranse på bensin og diesel er nok en overdrivelse.

Ellers så er nok den frieste konkurransen man får på drivstoff i dag, kraft-komponenten på strøm fylt hjemme. Altså 80-90% av det elbilister flest fyller i løpet av et år.

De aller fleste leverandører setter et minimumskrav til olje og drivstoff til bilene sine. Olje er mere som en slitedeler og ikke relevant for dette. 

Poenget er at ingen bilfabrikanter som jeg kjenner til setter andre krav enn oktantall på bensin. På diesel er det centantall osv. Har aldri kjørt forbi en bensinstasjon som selger tungolje eller marin gassolje. Jeg kan alltid fylle bilen min med bensin fra hvilket selskap jeg vil.

Tviler på at det hadde vert noe særlig lurt om vw sa at det kun skal fylles på Esso stasjoner på bilene deres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (9 timer siden):

Sterke ord selger tastetrykk. Det som virkelig er målbart over dine "store" ord er lanseringsplaner og måten de skyves ved problemer.  

Har den blitt utsatt? Nei. Hva sier det om forsiktig utvalgte ord for å få lesere? 

Fordi det er viktig, og en stor grunn til at de andre velger andre løsninger enn hva Tesla har gjort. Man ofrer litt energitetthet i pakken for en lettere jobb i ettertid og viser en helhet, noe Tesla mangler i sin løsning. 

Snakk med batteriretur.no, et firma i Norge som jobber med dette hva de mener om batteriet til Tesla Vs røkla. Du vil få det samme svaret du har fått av meg. 

Med Tesla batterier så har du 2 valg. 

1. Bruk det som det er med sin risiko. 

2. Knus det. 

De andre batteriene taes fra hverandre og testes på cellenivå for å produsere "nye" bruktbaterier med gode celler på tvers av pakken som gjør det mulig å etterhvert selge dem med garanti. 

De har ikke egne kjemier? Du og jeg kan som sagt kjøpe cellene? Hvorfor ignorerer du det utsagnet gang på gang? Og pakken er ingen teknologisk vidunder, det er en gedigen snarvei uten forbehold om restverdi i pakken når den ikke er god nok for bilen lengre. 

Som med MEB som har tredjeparter som har annonsert at de vil bruke den, så burde vi ha sett det samme på en platform som har vært tilgjengelig ei stund hos Tesla? 

Du trur ikke de kunne fått bedre avanse per enhet gjennom en tredjepart? ?

Snakk om å lete etter unnskyldninger. Tesla viser jo gang på gang at de jakter etter penger der dem er tilgjengelig. De spiller jo EPA ratings på samme måte som flåten innenfor dieselgate gjorde det. 

https://seekingalpha.com/article/4336825-multiple-real-world-tests-show-tesla-no-secret-sauce-battery-range

Du stikker fingrene i ørene og bare repeterer deg selv ja. 

Ja, sterke ord rett fra VW-folkene selv. Men de lyver vel da antar jeg?

Andre velger andre løsninger enn Tesla fordi de ikke har noe valg. De sitter på dårligere teknologi og må ofre mye for å komme noen vei.

Hva du påstår noen tilfeldige folk påstår om batteriene til Tesla bryr jeg meg ikke så veldig mye om. Jeg snakker ikke om retur uansett (og batteriene har god kapasitet selv etter hundretusener av kilomoter), men om hvordan batteriene er i bruk.

De har egne prosesser, kjemier, osv. Det er en grunn til at batteriene deres har rekordlavt kobolt-innhold, for eksempel.

Så fint at MEB har noen som har fine planer. Men det er strengt tatt ikke relevant for saken.

Tesla har fått EPA-rating, og da må man nesten forholde seg til det. At de knuser andre på rekkevidde i virkeligheten også skulle bare mangle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (9 timer siden):

Du mener at Elon Musk satte sin egen definisjon på sin egen fabrikk? ?

Kilden har du allerede fått 2 ganger her. 1 gang fra meg og 1 gang fra uname - |

Kilden på hva? Snakker du nå om "rykke inn" eller "besøk"? Jeg venter fortsatt på akkurat den delen. Fint om du kan holde deg til saken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Trestein skrev (8 timer siden):

https://www.motor.no/artikler/rekordmange-tesla-klager/

Jeg tror ikke tesla har produkter og nettverk til å beholde sine markedsandeler på el biler. Å lage el bil er uendelig mye enklere enn fossil biler der motor gear cluch er vesentlig mere komplekse enn batterier og el motorer. De slipper også bekymringer om utslipp.

Dette er gjerne der tradisjonelle bilfabrikanter bruker størstedelen av sine ingeniører. Når alle disse ingeniørene skal pakke batterier og lage el drivverk vil utviklingen gå hurtig. Porche har vist at en bilfabrikk som aldri har laget el biler kan klare dette like bra som en som har gjort dette i 15år.

ser man på produktene de har ligner de ikke mye på dem som har solgt globalt i store mengder. Model y kan i prinsippet passe bra men de fleste ser nok på denne som for dyr og det vil nok være fornøyde tesla 3 kunder som velger denne. Folk som tradisjonelt har kjøpt Toyota vw og BMW vil nok kjøpe deres el biler når disse kommer. Bilkjøp handler mye om tillit til produktet, service nettverk,deletilgang og verkstedskapasitet. 

Det var visst ikke så enkelt å lage elbil likevel. Se diskusjonen om VW rett over her. Og hvor mange ganger har ting blitt utsatt, lav produksjon, mye feil, osv. fra andre bilprodusenter?

Nei, det er ikke enkelt å lage elbil. Det vil si, det er sikkert enkelt å slenge sammen noe kjapt rask. Men skal de konkurrere mot Tesla så må de gjøre det bra og ikke bare drive halvhjertet.

Problemet med tradisjonelle produsenter og deres ingeniører er at både kompetansen og kulturen er tilpasset en utdatert tankegang og produksjon. Det er vel blant annet derfor VW nå har erklært katastrofetilstander med programvaren sin som de ikke får til.

Model Y kommer nok til å knuse det meste annet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (8 minutter siden):

Det var visst ikke så enkelt å lage elbil likevel. Se diskusjonen om VW rett over her. Og hvor mange ganger har ting blitt utsatt, lav produksjon, mye feil, osv. fra andre bilprodusenter?

Nei, det er ikke enkelt å lage elbil. Det vil si, det er sikkert enkelt å slenge sammen noe kjapt rask. Men skal de konkurrere mot Tesla så må de gjøre det bra og ikke bare drive halvhjertet.

Problemet med tradisjonelle produsenter og deres ingeniører er at både kompetansen og kulturen er tilpasset en utdatert tankegang og produksjon. Det er vel blant annet derfor VW nå har erklært katastrofetilstander med programvaren sin som de ikke får til.

Model Y kommer nok til å knuse det meste annet.

Vw har laget el biler lenge. De kan dette. Porche klarer det fint. BMW klarer det. 

At du skal si at vw er utdatert på produksjon henger ikke på greip. Det er heller motsatt. Tesla klarer ikke å produsere biler. De lakkerer dem i provisoriske telt. De skipper bremsetesten. Eierne tror at glasset er løst i døren når de lukker den med åpent vindu. De ligger på klagetoppen til Forbrukerrådet. 

Hadde vw vert som tesla hadde ID vert produsert i flere år nå. Software kan jo bare utvikles mens kunden tester ut bilen. Mye billigere.

Tyskere tenker ikke slik. Bilen skal virke fra den er solgt. Det skal ikke være nødvendig å juster bremsevirkningen over Wi-Fi 2 år etter at kunden har fått bilen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Ja, sterke ord rett fra VW-folkene selv. Men de lyver vel da antar jeg?

Hvor store er problemene om de ikke går ut over lanseringsplanene? 

 

hekomo skrev (1 time siden):

Andre velger andre løsninger enn Tesla fordi de ikke har noe valg. De sitter på dårligere teknologi og må ofre mye for å komme noen vei.

Hvorfor velge å bruke mer kobber i ledninger og kontakter fremfor å direkte lodde alt sammen om det ikke er for å kunne ta pakkene fra hverandre igjen? Det henger jo ikke på greip at du mener det å lodde betyr "bedre teknologi"? Batteriene på cellenivå er rimelig like, og du og jeg kan som sagt kjøpe celler med samme energitetthet som Tesla bruker. Idag er jo til og med nye Renault Zoe over Tesla i total energitetthet I pakken per kWh. 

Så hvilken teknologi prater du om? Jeg har prøvd å få deg til å forklare dette flere ganger, men alt du får til å gjøre er å gjenta de samme påstandene. 

hekomo skrev (1 time siden):

Jeg snakker ikke om retur uansett (og batteriene har god kapasitet selv etter hundretusener av kilomoter), men om hvordan batteriene er i bruk.

2'nd life og resirkulering betyr ingenting fordi de har ok kapasitet etter hundretusen km? Hæ? Spiller jo ingen rolle når batteriene når sine sluttdatoer for når de er ubrukelige til elbiler. Du må fremdeles løse dette problemet da alle havner der før eller siden. Det har de andre gjort med pakker som autonomt kan separeres ned til cellenivå slik de produseres. Tesla lodder og kjører kjølepasta mellom cellene som stivner og må brennes av. De er med andre ord vanskelige å separere ned til cellenivå slik at du får separert ut og sortert dem til annet bruk. Du er nødt til å bruke pakken som den er. 

hekomo skrev (1 time siden):

De har egne prosesser, kjemier, osv. Det er en grunn til at batteriene deres har rekordlavt kobolt-innhold, for eksempel

Det er jo ikke noe vanskelig å kopiere dem? Kobolt har sin grunn til å være der, og de andre velger litt mer kobolt fordi det gir stabilitet. Dette handler ikke om teknologi men valg. 

 

hekomo skrev (1 time siden):

Så fint at MEB har noen som har fine planer. Men det er strengt tatt ikke relevant for saken.

Selvfølgelig har det det når du påstår at Tesla vil selge sine løsninger til tredjeparter på sikt. Hva stoppet dem fra å gjøre dette med større avanse enn egne produkter fra første stund? 

hekomo skrev (1 time siden):

Tesla har fått EPA-rating, og da må man nesten forholde seg til det. At de knuser andre på rekkevidde i virkeligheten også skulle bare mangle.

Forstod du ikke det jeg skrev eller unngår du poenget med vilje fordi du helst ikke vil kommentere det? Tesla sin EPA rekkevidde stemmer ikke overens med virkelige tester på veiene. Og de ligger dårligst an i sammenligningene. "Battery gate" handler om Teslas manipulering av produktene for å få gode EPA tall. 

De vet jo at lithium-ion batterier taper seg kjapt i starten på noen prosent, så hvorfor gjør ikke Tesla som de andre? De justerer Vmax slik at bilen har en mer stabil kurve av degenerasjon slik at WLTP/EPA rekkevidden stemmer over lengre tid i bilens levetid. De sørger også for at batteriene ikke får stå lagret på 4,2V slik en Tesla kan. Slikt fører jo til dette: https://www.send2press.com/wire/battery-gate-warranty-gate-charge-gate-tesla-under-fire-after-series-of-class-action-lawsuits/

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):
oophus3do skrev (10 timer siden):

Du mener at Elon Musk satte sin egen definisjon på sin egen fabrikk? ?

Kilden har du allerede fått 2 ganger her. 1 gang fra meg og 1 gang fra uname - |

Kilden på hva? Snakker du nå om "rykke inn" eller "besøk"? Jeg venter fortsatt på akkurat den delen. Fint om du kan holde deg til saken

Du har fått kilden 2 ganger allerede. Om du ikke kikket på den den første eller andre gangen, hva skal få meg til å tru at du vil det den tredje gangen? 

Gå tilbake i tråden du som normale folk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 timer siden):

Vw har laget el biler lenge. De kan dette. Porche klarer det fint. BMW klarer det. 

At du skal si at vw er utdatert på produksjon henger ikke på greip. Det er heller motsatt. Tesla klarer ikke å produsere biler. De lakkerer dem i provisoriske telt. De skipper bremsetesten. Eierne tror at glasset er løst i døren når de lukker den med åpent vindu. De ligger på klagetoppen til Forbrukerrådet. 

Hadde vw vert som tesla hadde ID vert produsert i flere år nå. Software kan jo bare utvikles mens kunden tester ut bilen. Mye billigere.

Tyskere tenker ikke slik. Bilen skal virke fra den er solgt. Det skal ikke være nødvendig å juster bremsevirkningen over Wi-Fi 2 år etter at kunden har fått bilen.

VW har laget elbiler med dårlig rekkevidde og generelt ganske dårlig teknologi. De prøver seg med ID-familien, men som vi ser er det altså ikke så enkelt.

Tesla klarer å produsere biler helt fint de. De har produsert over en million biler. De produserer dem i fabrikker. De tester bremsene. Hvilke eiere tror at glasset er løst i døren?

Hadde VW vært som Tesla så hadde de hatt et reel produkt på markedet og ikke bare kaos. Og VW-konsernet har måtte tilbakekalle hundretusener av biler bare de siste årene på grunn av bremseproblemer så de virker tydeligvis ikke så bra fra de er solgt likevel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (8 timer siden):

Hvor store er problemene om de ikke går ut over lanseringsplanene? 

 

Hvorfor velge å bruke mer kobber i ledninger og kontakter fremfor å direkte lodde alt sammen om det ikke er for å kunne ta pakkene fra hverandre igjen? Det henger jo ikke på greip at du mener det å lodde betyr "bedre teknologi"? Batteriene på cellenivå er rimelig like, og du og jeg kan som sagt kjøpe celler med samme energitetthet som Tesla bruker. Idag er jo til og med nye Renault Zoe over Tesla i total energitetthet I pakken per kWh. 

Så hvilken teknologi prater du om? Jeg har prøvd å få deg til å forklare dette flere ganger, men alt du får til å gjøre er å gjenta de samme påstandene. 

2'nd life og resirkulering betyr ingenting fordi de har ok kapasitet etter hundretusen km? Hæ? Spiller jo ingen rolle når batteriene når sine sluttdatoer for når de er ubrukelige til elbiler. Du må fremdeles løse dette problemet da alle havner der før eller siden. Det har de andre gjort med pakker som autonomt kan separeres ned til cellenivå slik de produseres. Tesla lodder og kjører kjølepasta mellom cellene som stivner og må brennes av. De er med andre ord vanskelige å separere ned til cellenivå slik at du får separert ut og sortert dem til annet bruk. Du er nødt til å bruke pakken som den er. 

Det er jo ikke noe vanskelig å kopiere dem? Kobolt har sin grunn til å være der, og de andre velger litt mer kobolt fordi det gir stabilitet. Dette handler ikke om teknologi men valg. 

 

Selvfølgelig har det det når du påstår at Tesla vil selge sine løsninger til tredjeparter på sikt. Hva stoppet dem fra å gjøre dette med større avanse enn egne produkter fra første stund? 

Forstod du ikke det jeg skrev eller unngår du poenget med vilje fordi du helst ikke vil kommentere det? Tesla sin EPA rekkevidde stemmer ikke overens med virkelige tester på veiene. Og de ligger dårligst an i sammenligningene. "Battery gate" handler om Teslas manipulering av produktene for å få gode EPA tall. 

De vet jo at lithium-ion batterier taper seg kjapt i starten på noen prosent, så hvorfor gjør ikke Tesla som de andre? De justerer Vmax slik at bilen har en mer stabil kurve av degenerasjon slik at WLTP/EPA rekkevidden stemmer over lengre tid i bilens levetid. De sørger også for at batteriene ikke får stå lagret på 4,2V slik en Tesla kan. Slikt fører jo til dette: https://www.send2press.com/wire/battery-gate-warranty-gate-charge-gate-tesla-under-fire-after-series-of-class-action-lawsuits/

Jeg vil tro at det går ut over lanseringsplanene. Eller kanskje de håper at alt skal ordne seg helt magisk? Ikke vet jeg. Men at det er en katastrofe er det ingen tvil om. Det var visst ikke så enkelt likevel for utdaterte produsenter, dette her.

Hvorfor snakker du om å ta pakker fra hverandre? Tesla har bedre batteriteknologi, og ferdig med det. Det er det jo ingen tvil om. Og det er ikke bare å kopiere nei.

Hva som hindrer Tesla fra å selge til trejdeparter? Produksjonsbegrensning, sannsynligvis. Men det er jo irrelevant for om de vil gjøre det i fremtiden eller ikke. Poenget er at det er store muligheter for at de vil gjøre det, så kan du krangle med deg selv om fortiden og å plukke fra hverandre batteripakker hvis du vil ?

Teslas batterier taper seg ikke kjapt. De holder også svært lenge, flere hundre tusen km uten større tap. Jeg skjønner ikke hvorfor du sprer skrøner.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (8 timer siden):

Du har fått kilden 2 ganger allerede. Om du ikke kikket på den den første eller andre gangen, hva skal få meg til å tru at du vil det den tredje gangen? 

Gå tilbake i tråden du som normale folk. 

Hvor fikk jeg denne kilden? Hvis den ble lagt ut så burde det jo være en smal sak å komme med kilden der det beskrives hvordan politiet først "rykket inn" og så bare kom på "besøk".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (33 minutter siden):

Hvorfor snakker du om å ta pakker fra hverandre? Tesla har bedre batteriteknologi, og ferdig med det. Det er det jo ingen tvil om. Og det er ikke bare å kopiere nei.

Tenker du på batteri-celler? Tesla kjøper fra leverandører som alle andre. Først fra Panasonic og så beviste de for all verden at det ikke var noen spesiell Tesla-teknologi å snakke om når de nå kjøper batterier fra LG/CATL.

De store bilprodusentene får bedre avtaler og bedre priser. Mye mer attraktivt å være leverandør til profitable selskaper enn til et Tesla som krangler på regningen og truer med å slå seg selv konkurs om man ikke får avslag i prisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...