Gå til innhold

Høytlønnede har 21 ganger flere elbiler enn dem med lavest inntekt. Men trenden snur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så høytlønte kjøper flere nye biler enn lavtlønte? No shit - det måtte noen samle inn statistikk for å finne ut av, og nå har det blitt nyhetsstoff også. Hva ble det neste? Høytlønte kjøper oftere ny sofa enn lavtlønte. Siste nytt - stopp pressen - høytlønte betaler mer i skatt enn lavtlønte.

Jeg blir bare irritert over at det skal vinkles og slåes politisk mynt på ting som er fullstendig åpenbare og selvfølgelige.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Elbiler er ikke ferdig etablert før bruktmarkedet er mettet. Det er også her jeg tror vi ser høyest miljøgevinst når gamle og skitne biler blir byttet ut med renere elbiler.

Jeg har tatt tempen på bruktmarkedet i en stund nå, og det er først nå man kan få elbiler med brukbar rekkevidde til en gunstig pris på under 150k og fantasiprisene begynner å ta slutt. Det mangler fortsatt "ekte" elbiler med god rekkevidde, men det vil komme det også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Så høytlønte kjøper flere nye biler enn lavtlønte? No shit - det måtte noen samle inn statistikk for å finne ut av, og nå har det blitt nyhetsstoff også. Hva ble det neste? Høytlønte kjøper oftere ny sofa enn lavtlønte. Siste nytt - stopp pressen - høytlønte betaler mer i skatt enn lavtlønte.

Jeg blir bare irritert over at det skal vinkles og slåes politisk mynt på ting som er fullstendig åpenbare og selvfølgelige.

Er du sikker på den siste der? At en som tjener en million i året betaler mer i skatt enn en som tjener 300k stemmer nok men om du tjener *enda* mer, har du ikke da så gode muligheter til skatteplanlegging at en med 10M i årslønn ikke nødvendigvis betaler mer i skatt enn en med 1M?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ove Stegane skrev (1 time siden):

Forteller statistikken om hvorfor?

Hvorfor folk med god betalingsevne oftere velger nye biler over brukte biler, enn de med dårligere betalinsevne? Nei - det står jo ikke rett ut, men legger jo opp til at leseren må ha minimum 1 aktiv hjernecelle for å trekke riktig konklusjon.

En bil har i gjennomsnitt 5 eiere i sin levetid. Kun 1 av de kjøper den splitter ny. Eller sagt på en annen måte: 4 av 5 bilkjøp er bruktbilkjøp. Da hadde det jo vært rart om en stor del av nybilsalget skulle gå direkte til de gruppene som tjener minst.

Nå er det jo kun de nederste 1-2 desilene som skiller seg sterkt ut på antall biler per voksen i en husstand og der antar jeg det er mange grunner til at de prioriterer andre ting enn å eie bil. Jeg synes egentlig det er litt bekymringsverdig at det er såpass stor andel av de med lavest inntekt som velger å eie bil framfor å f.eks bruke beina, sykkel, busstilbud osv. Men det er i hvert fall et lyspunkt at disse eierskapene i all hovedsak er biler som er kjøpt brukt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (19 minutter siden):

Er du sikker på den siste der? At en som tjener en million i året betaler mer i skatt enn en som tjener 300k stemmer nok men om du tjener *enda* mer, har du ikke da så gode muligheter til skatteplanlegging at en med 10M i årslønn ikke nødvendigvis betaler mer i skatt enn en med 1M?

Jeg skulle gjerne sett bedre beskrivelse av hva desil 10 spenner over i inntekt. Men la oss si det starter på 1M og går til "uendelig". Ja, jeg er rimelig sikker på at disse både medianen og gjennomsnittet i denne desilen betaler mer i skatt (både prosent og kroner) enn noen av de andre desilene. Man må nok opp i 1%-klassen før man før skatteunndragelser (jeg nekter å kalle det skatteoptimalisering) snur det motsatt vei enn den forrige prosenten.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (28 minutter siden):

Elbiler er ikke ferdig etablert før bruktmarkedet er mettet. Det er også her jeg tror vi ser høyest miljøgevinst når gamle og skitne biler blir byttet ut med renere elbiler.

Uenig i det. Tenk denne pipelinen:

Forhandleren selger en elbil til..

.. eier A som selger sin 2015 dieselbil til ..

.. eier B som selger sin 2010 dieselbil til ..

.. eier C som selger sin 2005 bensinbil til ..

.. eier D som selger sin 2000 bensinbil til ..

.. høggeriet.

En splitter ny elbil inn i ene enden av pipelinen, den eldste og mest forurensende og minst sikre eksosbilen ut i andre enden av pipelinen. Litt som Newtons vugge bare uten pendelopphengene.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Kahuna said:

Er du sikker på den siste der? At en som tjener en million i året betaler mer i skatt enn en som tjener 300k stemmer nok men om du tjener *enda* mer, har du ikke da så gode muligheter til skatteplanlegging at en med 10M i årslønn ikke nødvendigvis betaler mer i skatt enn en med 1M?

Jeg kan ikke se at det finnes noen mekanisme som skulle tillate noe slikt utover rene ulovligheter. Du må nok underbygge denne påstanden. Husk at skal du ha fradrag så betyr det at du har også tatt kostnader/tap som er større enn fradraget du har fått, disse tapene er negativ inntekt.  Så selv om du kan finne noen som har hatt en stor inntekt ett år med lite innkrevd skatt, men det betyr bare at vedkomne har hatt et fremførbart underskudd i.e. et tidligere år med negativ inntekt. 

I realiteten er det nok slik at de som har de høyeste inntektene betaler en enda høyere andel av skatten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk skrev (1 time siden):

De med lavest inntekt burde i høyeste grad ha elbil.

Det er det billigste bilholdet som finnes.

Folkloren om at Elbil = Tesla er muligens en årsak.

Jeg vil si at de med lavest inntekt bør ikke ha bil. Bil er generelt dyrt. Så kommer det jo også an på kombinasjonen av kjøremønster og plassbehov. En skal kjøre en del før en ganske ny elbil blir billigere enn en gammel dieselbil.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 minutt siden):

Jeg kan ikke se at det finnes noen mekanisme som skulle tillate noe slikt utover rene ulovligheter.

Det betyr bare at du ikke er i en av følgende grupper: 1)de som har 7-sifret inntekt eller mer 2)de som jobber med å hjelpe de i gruppe 1 med å bedrive skatteoptimalisering eller 3)de som jobber for at de i gruppe 1 skal betale mer i skatt. ;)

Det er nok så enkelt som at de virkelig rike har inntekt og formue plassert i diverse selskaper. Reelt sett blir de rikere fra et år til det neste men verdistigning i et aksjeselskap er ikke uten videre skattbart. 

Her sparer Petter Stordalen 200mill i skatt, helt lovlig.

https://www.nettavisen.no/okonomi/slik-kommer-petter-stordalen-seg-unna-gigantbelop-i-skatt--hyklersk/3423864258.html

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 minutter siden):

[...]

.. eier A som selger sin 2015 dieselbil til ..

.. eier B som selger sin 2010 dieselbil til ..

.. eier C som selger sin 2005 bensinbil til ..

.. eier D som selger sin 2000 bensinbil til ..

.. høggeriet.

[...]

Tja. Jeg er enig i resonnementet, men tar det ikke som et selvfølge at man bare skal oppgradere med 5 år når elbiler koster knapt over 100-tusen og gir plenty av økonomiske fordeler. Bensin og dieselbiler vil ha sin levetid, men når elbiler stappes inn så tyter det ICE-biler ut i andre enden av pipelinen. Flere gunstige elbiler som faller ned i trinn betyr ett trinn ICE-biler som ender på skrothaugen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...