Gå til innhold

Nå som Tesla er detronisert, er det mulig å nå elbilambisjonene i Norge


Anbefalte innlegg

Marzo skrev (1 time siden):

Vet dette nå begynner å bli noe for spesielt interesserte, men litt mere Tesla VIN's.

Ja, er det noen andre enn deg som interesserer seg for dette? Jo, det er vel et par andre her inne som gjerne hiver seg på dette, hvis det kan tolkes negativt om Tesla, men utenom for dere tre så betyr det ingenting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, Hanhijnn said:

Ja, er det noen andre enn deg som interesserer seg for dette? Jo, det er vel et par andre her inne som gjerne hiver seg på dette, hvis det kan tolkes negativt om Tesla, men utenom for dere tre så betyr det ingenting.

Kan du veldig kort si hvorfor det er negativt?

Hvis du ikke var klar over det så har de fleste bilforhandlere biler på lager. Også tesla.

Mulig du har litt annen måte å se ting på her, men Tesla er ikke noe mer unikt.
Beklager hvis møte med realitetene ikke svarer til forventningene dine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (2 minutter siden):

Kan du veldig kort si hvorfor det er negativt?

Det er ikke min mening at det er negativt.

Marzo skrev (3 minutter siden):

Hvis du ikke var klar over det så har de fleste bilforhandlere biler på lager. Også tesla.

Selvfølgelig. Og hva så? Hvem bryr seg om det???

Marzo skrev (3 minutter siden):

Mulig du har litt annen måte å se ting på her, men Tesla er ikke noe mer unikt.
Beklager hvis møte med realitetene ikke svarer til forventningene dine.

Hvilke realiteter er det du snakker om? Jeg har hatt god kjennskap til Tesla siden 2012, og har kjørt flere utgaver. Har ikke Tesla selv enda (kun i bestilling), men har flere kompiser som har både nyere og eldre Tesla. Så realitetene kjenner jeg godt nok å bry meg katten om den "VIN-nr. problematikken" som dere prøver å blåse opp.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Hanhijnn said:

Det er ikke min mening at det er negativt.

Selvfølgelig. Og hva så? Hvem bryr seg om det???

Hvilke realiteter er det du snakker om? Jeg har hatt god kjennskap til Tesla siden 2012, og har kjørt flere utgaver. Har ikke Tesla selv enda (kun i bestilling), men har flere kompiser som har både nyere og eldre Tesla. Så realitetene kjenner jeg godt nok å bry meg katten om den "VIN-nr. problematikken" som dere prøver å blåse opp.

Da forstår ikke helt hva du skal frem til.

Så bra at du er fornøyd med Tesla og håper du blir fornøyd når bilen din kommer!

Tviler på staten er med på å blåse opp noen VIN statistikk, men man velger selv hva man skal tro på.
Får håpe det ikke blir mange konspirasjonsteorier når du har fått bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (1 time siden):

Tviler på staten er med på å blåse opp noen VIN statistikk, men man velger selv hva man skal tro på.
Får håpe det ikke blir mange konspirasjonsteorier når du har fått bilen.

Ja tro på hva du vil, men jeg blåser i alle konspirasjonsteoriene rundt VIN-nr som dere greier å koke ihop. ?

Tror ikke at så mange andre bryr seg heller.

Lenke til kommentar
Marzo skrev (21 timer siden):

Denne har VIN 5YJ3E7EB7KF407853 
Bokstaven K betyr altså 2019 modell, (J =2018 og L=2020).
Serienummer 4078XX ser vi tilbake i Q2 2019.
Bilene er høyst sannsynlig produsert i april 2019.

Eneste måten å være sikker er å spørre Tesla. Alt annet er gjetting.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Kahuna said:

Eneste måten å være sikker er å spørre Tesla. Alt annet er gjetting.

Hvorfor er dere så overbeviste om at Tesla ikke har kontroll på dette?

De har så klart ikke produsert en bil med feil årstall i vin? Eller?

Du var for kort tid siden overbevist om at hva man kunne lese på et teslaforum var sikker informasjon, men nå er det mer naturlig å være skeptisk?

Endret av Marzo
Lenke til kommentar
Marzo skrev (44 minutter siden):

Hvorfor er dere så overbeviste om at Tesla ikke har kontroll på dette?

Det er heller motsatt, jeg tror Tesla vet bedre enn deg når en bil er produsert og siden ingen har spurt Tesla er produksjonsdato bare gjetting.

Marzo skrev (45 minutter siden):

De har så klart ikke produsert en bil med feil årstall i vin? Eller?

Hvordan skal vi få vite det uten å spørre? Er det forbudt for Tesla å produsere bil med 'feil' årstall i VIN?

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Kahuna said:

Det er heller motsatt, jeg tror Tesla vet bedre enn deg når en bil er produsert og siden ingen har spurt Tesla er produksjonsdato bare gjetting.

Tesla sitter altså på fasiten. Jeg estimerer, men ut i fra godt kvalifisert data.

Quote

Hvordan skal vi få vite det uten å spørre? Er det forbudt for Tesla å produsere bil med 'feil' årstall i VIN?

Det burde ikke være nødvendig å forklare men ja, det er opplagt ulovlig å selge biler med feil opplysninger.
Jeg klarer ikke dumme meg helt ned på dette nivået, hvis du føler deg mer komfortabel med at Tesla jukser med VIN for å unngå spekuleringer så er det ikke videre forklaringer nødvendig.

 

 

Lenke til kommentar
On 5/15/2020 at 11:04 AM, Kahuna said:

Det er heller motsatt, jeg tror Tesla vet bedre enn deg når en bil er produsert og siden ingen har spurt Tesla er produksjonsdato bare gjetting.

Hvordan skal vi få vite det uten å spørre? Er det forbudt for Tesla å produsere bil med 'feil' årstall i VIN?

 

Fant enda en kilde; https://tesla-info.com/factory-vin.php

Bilen som ble registrert 13. mai 2020 er produsert et sted mellom 19 og 23. mai 2019.

Dette er ikke noen tryllekunst..
 

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Kahuna said:

Og det beviser?

Jeg har sett på den siden selv. Bilene umiddelbart rundt min egen bil viste en VIN-forskjell på under 2k men forlot fabrikken med 6 ukers mellomrom. 

?? At bilen er produsert mellom 19 og 23 mai?

Hvilket VIN har du så kan jeg se nærmere på det, har bare tatt noen tilfeldige søk på siden.
Kan godt bytte på de to siste nr hvis du ikke vil oppgi nøyaktig.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
oophus3do skrev (På 15.4.2020 den 22.58):

Hvis du følger med på hva han sier, så spekulerer han om han starter å se antydninger til de begrensningene. Han har jo opplevd det selv, og mange rapporterer til han angående lignende opplevelser. Det å kjøpe et produkt som reklameres for å kunne lade ved 250kW, som i realiteten gjør det i 2-3 minutter, før man siden kan oppleve å se en maks effekt på 95kW må vell kunne kalles "Batterygate"? 

Tesla Bjørn har nå testet lading igjen på Liertoppen med sin bil som har passert 60.000 km og samme dag ble det også testet en annen som har gått like langt, men som har ladet mye mindre på hurtigladere. (Link til youtube-video)

Resultatet ble vesentlig bedre og batteriet har en høyere temperatur her, som igjen tyder på at det er vintertemperaturen her i landet som begrenset hurtigladingen noe og ikke bilen. Forskjellen mellom Bjørn sin bil og den andre er ca 20 sekunder på hele ladesesjonen, så etter 60.000 km og mye hurtiglading er det hvertfall ikke enda noe problem.

Ladingen holder 250 kW til 22% og lader med 144 kW ved passering 50%. Ifølge excel-arket han har lagt ut, så har ladingen fra 10-50% et snitt på 217 kW. Ved 80% er snittet på 165 kW og alle som er glad i å sammenlikne med Audi sin flate ladekurve, så er snittet for hele ladesesjonen fra 10 til 90% på 148 kW.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, B4stian said:

Tesla Bjørn har nå testet lading igjen på Liertoppen med sin bil som har passert 60.000 km og samme dag ble det også testet en annen som har gått like langt, men som har ladet mye mindre på hurtigladere. (Link til youtube-video)

Resultatet ble vesentlig bedre og batteriet har en høyere temperatur her, som igjen tyder på at det er vintertemperaturen her i landet som begrenset hurtigladingen noe og ikke bilen. Forskjellen mellom Bjørn sin bil og den andre er ca 20 sekunder på hele ladesesjonen, så etter 60.000 km og mye hurtiglading er det hvertfall ikke enda noe problem.

Ladingen holder 250 kW til 22% og lader med 144 kW ved passering 50%. Ifølge excel-arket han har lagt ut, så har ladingen fra 10-50% et snitt på 217 kW. Ved 80% er snittet på 165 kW og alle som er glad i å sammenlikne med Audi sin flate ladekurve, så er snittet for hele ladesesjonen fra 10 til 90% på 148 kW.

Det ødelegger jo for så mange diskusjoner her inne.. ett snitt på 148kW altså.. men e-Tron....

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Det ødelegger jo for så mange diskusjoner her inne.. ett snitt på 148kW altså.. men e-Tron....

Mer data er da bare flott etterhvert. Godt å se at ladekurven fra tidligere ikke var en permanent ting, for selv TB var nervøs av den. 

Angående e-Tron lading, så vil ikke e-Tron få full utnyttelse av Ionity før GT modellen, som kommer på PPE platform og 800V systemet. 

Lenke til kommentar
Marzo skrev (På 7.5.2020 den 13.40):

Tesla leverer fortsatt ut biler i Norge som er produsert i 2019.

Feks serienummer 547524 https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=EB41364

Og 561550 https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=EB41367 

Tror ikke dette er biler som er avvist ettersom de blir førstegangsregistrert før de hentes.

Det er kanskje ikke så rart de måtte levere ut biler produsert i 2019 når de ikke hadde hatt tilgang til nyproduserte biler siden første kvartal. Så de eneste bilene som kunne leveres ut var inventarbiler. Første last med nye biler siden Q1 kommer til Norge nå i disse dager. Det har vært helt tomt for inventarbiler i Norge en god stund.

oophus3do skrev (På 8.5.2020 den 15.06):

Tesla ser da ut til å klare EPA-tallene veldig greit:

https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbiltest/

SeekingAlpha er kanskje det siste stedet man bør besøke for objektiv info eller fakta.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
12 minutes ago, hekomo said:

Det er kanskje ikke så rart de måtte levere ut biler produsert i 2019 når de ikke hadde hatt tilgang til nyproduserte biler siden første kvartal. Så de eneste bilene som kunne leveres ut var inventarbiler. Første last med nye biler siden Q1 kommer til Norge nå i disse dager. Det har vært helt tomt for inventarbiler i Norge en god stund.

Nei grunnen er opplagt, men du var veldig i mot at det var biler på lager.
Ser nå at du har lagt konspirasjonsteoriene dine om at Tesla tukler med VIN, fra deg. Takk! 

Det dukker opp biler i inventory oversiktene også her i Norge uregelmessig. 
Det ser ikke ut til å henge sammen med registreringsstatistikken, men hvis salgsapparatet til Tesla er permitert så utsettes gjerne utleveringen av disse til folk er tilbake på jobb. 
Alternativt er dette også biler som står på lager i utlandet, feks i Nederland som nevnt tidligere. 

Det vil man kunne se når utleveringene begynner i løpet av neste uke og hvor høye VIN som blir registrert da. 

PS! En del av inventory bilene som ble lagt ut i slutten av mai var biler med høy km, disse vil da naturligvis ikke dukke opp i registrerings statistikken. Hvis kundene har fått bilene.

Endret av Marzo
Lenke til kommentar
hekomo skrev (13 minutter siden):

Tesla ser da ut til å klare EPA-tallene veldig greit:

https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbiltest/

SeekingAlpha er kanskje det siste stedet man bør besøke for objektiv info eller fakta.

SeekingAlpha kommer til å inkludere denne sommertesten blant de andre testene. Det var jo hele poenget med artikelen, ettersom de hentet og samlet sammen alle testene de kom over. 

En sommer-test i Norge med snitthastigheter på rundt 80km/t viser et annet forbruk enn typisk motorvei-rekkevidde ja. Er du overrasket? 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Fjernet en del innlegg som fokuserer på sak, og generell krangling.. Vennligst fokuser på tema i tråden, og ikke person.. 

Kommentarer tas på PM. 

Lenke til kommentar
Marzo skrev (På 19.6.2020 den 15.51):

Nei grunnen er opplagt, men du var veldig i mot at det var biler på lager.
Ser nå at du har lagt konspirasjonsteoriene dine om at Tesla tukler med VIN, fra deg. Takk! 

Det dukker opp biler i inventory oversiktene også her i Norge uregelmessig. 
Det ser ikke ut til å henge sammen med registreringsstatistikken, men hvis salgsapparatet til Tesla er permitert så utsettes gjerne utleveringen av disse til folk er tilbake på jobb. 
Alternativt er dette også biler som står på lager i utlandet, feks i Nederland som nevnt tidligere. 

Det vil man kunne se når utleveringene begynner i løpet av neste uke og hvor høye VIN som blir registrert da. 

PS! En del av inventory bilene som ble lagt ut i slutten av mai var biler med høy km, disse vil da naturligvis ikke dukke opp i registrerings statistikken. Hvis kundene har fått bilene.

Jeg sjekket flere inventar-sider for flere dager siden (både Teslas egne, og sider som henter fra ulike kilder). Det var null Model 3 inventarbiler i Norge. Ikke Model S heller. Det var derimot noen få Model X.

Inventarbilene på Tesla sine norske sider trenger ikke stå i Norge. Det har vært tilfeller der de fortsatt har vært igjen i USA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...