Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Økonomi - Corona-krakket


Anbefalte innlegg

Her blir det foreslåẗt å gi sentralbankene en utvidet rolle (kanskje litt for den spesielt interesserte):

https://www.coindesk.com/how-central-banks-could-use-digital-cash-to-deliver-universal-basic-income

Det finnes masse ledig (fysisk)  kapasitet / slakk som kunne brukes til å sikre velferd, og sentralbankene kunne her spille en bedre rolle for å passe på at dette er tilgjengelig for folk flest (i verden). Kanskje ikke noe for å dra i gang "reiselivs-bransjen" og andre "vil gjerne ha bransjer" - men strategisk viktige "behøver bransjer". Det finnes masse produksjon som vi kan klare oss godt foruten - produksjon som er der bare fordi en har penger å bruke.

Jeg kan godt klare meg uten  privatjet jeg. Man kan jo gjøre inntrykk på andre måter ?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 hours ago, kremt said:

Hva tror dere, går vi mot stagflasjon? Kinesiske matpriser opp 18 % på ett år....

Obs - betalingsmur: https://finansavisen.no/nyheter/personlig-okonomi/2020/04/19/7518866/i-posisjon-for-stagflasjon

Coronaviruset har ført til prisøkninger, men hovedårsaken var på grunn av svinepesten ifjor.

Jeg tror vi først vil få deflasjon i noen måneder på grunn av oljeprisfall og konkurssalg. Men det er et engangstilfelle og når den effekten har blitt brukt opp så kommer stagflasjonen.

Lenke til kommentar
lada1 skrev (18 timer siden):

Ligger det i kortene at amerikanerne mister støtte dersom de jobber ?  (eller kommer du her med en norsk NAV-messig "ryggmarg-refleks"?) ?

En kan også tenke seg at flere vil jobbe dersom lønningne går ned. Da blir det flere jobber tilgjngelig. 

Jeg vet ikke hvordan støtte der borte fungerer i detalj. Jeg bare påpeker at mange har elendige lønninger de ikke kan overleve på i utgangspunktet. Å sette lønningene ned er jo enda mer tåpelig. Skal de måtte gå fra å måtte ha to jobber for å overleve, til å måtte ha tre jobber?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (13 timer siden):

Hva tror dere, går vi mot stagflasjon?

Ja, det tror jeg. Nå har jeg ikke abm på finansavisen, men det er vel liten tvil om at vi kommer til å se en liten periode med resesjon. Inflasjonen er i stor grad utenfor vår kontroll, selv om Norges Bank liker å tro de kan kontrollere den. Vi så det i starten av 2016, "alt" av økonomer ble overrasket over inflasjonstallene.

Lenke til kommentar
7 hours ago, hekomo said:

Jeg vet ikke hvordan støtte der borte fungerer i detalj. Jeg bare påpeker at mange har elendige lønninger de ikke kan overleve på i utgangspunktet. Å sette lønningene ned er jo enda mer tåpelig. Skal de måtte gå fra å måtte ha to jobber for å overleve, til å måtte ha tre jobber?

Når man tar jobb på Walmart får man samtidig innføring i hvordan man søker om foodstamps. The Working Poor er en stadig større klasse i US med titalls millioner. Før dagens situasjon i hele tatt gikk omtrent 40 millioner borgere på foodstamps, så dette er ikke noe nytt fenomen. Det er likedan på andre store lager, Amazon, Home Depot osv. Lønn på 8-10 $ i timen for de på gulvet.

Lenke til kommentar
1 hour ago, kremt said:

Når man tar jobb på Walmart får man samtidig innføring i hvordan man søker om foodstamps. The Working Poor er en stadig større klasse i US med titalls millioner. Før dagens situasjon i hele tatt gikk omtrent 40 millioner borgere på foodstamps, så dette er ikke noe nytt fenomen. Det er likedan på andre store lager, Amazon, Home Depot osv. Lønn på 8-10 $ i timen for de på gulvet.

Mange myter om USA.

Timesansatte i Walmart tjente ca. $15/timen allerede siste år:  https://www.businessinsider.com/walmart-full-time-hourly-employees-make-nearly-15-an-hour-on-average-2019-5?r=US&IR=T

Manger stater holder på å øke minimumslønnen til $15.  Det får garantert store konsekvenser for de på gulvet, nemlig at mange jobber vil bli automatisert bort.  I USA er man langt etter oss når det gjelder automatisering, nettopp fordi de har hatt tilgang på billig nok arbeidskraft til at det ikke var poeng å investere i yderligere automatisering, men det endrer seg med garanti når minimumslønnen settes til $15. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Det finnes veier rundt dette. Samme som at lakseslakteri osv her til lands også oppretter stråmannsselskaper i baltikum, setter bort hele oppdraget til det selskapet og derfor slipper unna med å betale vilkår som gjelder for det landet. Dette er verre enn du tror, mange lever i et "living hell".

Lenke til kommentar
3 hours ago, kremt said:

Det finnes veier rundt dette. Samme som at lakseslakteri osv her til lands også oppretter stråmannsselskaper i baltikum, setter bort hele oppdraget til det selskapet og derfor slipper unna med å betale vilkår som gjelder for det landet. Dette er verre enn du tror, mange lever i et "living hell".

Vi har ikke en lovbestemt minstelønn som USA har.  I USA er der ingen vei utenom - vel, utover å ty til svart arbeid.

Lenke til kommentar
19 hours ago, hekomo said:

Jeg vet ikke hvordan støtte der borte fungerer i detalj. Jeg bare påpeker at mange har elendige lønninger de ikke kan overleve på i utgangspunktet. Å sette lønningene ned er jo enda mer tåpelig. Skal de måtte gå fra å måtte ha to jobber for å overleve, til å måtte ha tre jobber?

I UK har de innført noe som heter "Universal Credit":

https://www.gov.uk/apply-universal-credit

Jeg kan ikke så mye om dette, men der virker ved første raske gjennomlesing at her kombinerer man trygd med jobb/lønn på en enkel (automatisk) måte slik at en ikke mister trygda eller blir straffet straks en begynner å jobbe. Dette kan kanskje sees på som subsidiering av arbeidskraft - eller noe som begynner å ligne på borgerlønn?

Et poeng er at en i mindre grad deler befolkningen inn i "arbeidsløse" og "arbeidende". Og næringslivet får bedre (enn ellers) tilgang til billig arbeidskraft.

Noen med erfaring fra "Universal Credit" ?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
9 hours ago, lada1 said:

Jeg kan ikke så mye om dette, men der virker ved første raske gjennomlesing at her kombinerer man trygd med jobb/lønn på en enkel (automatisk) måte slik at en ikke mister trygda eller blir straffet straks en begynner å jobbe. Dette kan kanskje sees på som subsidiering av arbeidskraft - eller noe som begynner å ligne på borgerlønn?

Et poeng er at en i mindre grad deler befolkningen inn i "arbeidsløse" og "arbeidende". Og næringslivet får bedre (enn ellers) tilgang til billig arbeidskraft.

Man kan jo håpe på det hjelper oss hen mot en gig-basert økonomi, som jo ellers er et fyord på venstresiden.  Det er lenge siden folk jobbet i samme bedrift hele livet og de aller fleste av oss ønsker mer fleksibilitet i arbeidslivet.  Det å enklere kunne ta oppdrag fra forskjellige oppdragsgivere uten en masse papirarbeide og firkantede tilknytninger er veien frem og blir forhåbentlig mer og mer akseptert og normalt.  Det negative i dag er at støtteordninger fra staten ikke er laget for å fungere i en sådan hverdag.  

Lenke til kommentar

Eg les enkelte kommentarar om at livet me hadde her i verda for alltid kjem til å endre seg. Det høyrest i overkant dramatisk ut. Det vil sjølvsagt få konsekvensar, kor store er vanskeleg å spå, men dette går over og livet vil gå sin gang igjen etter det. Eg ser ikkje kvifor det skal bli så store endringar i det store biletet, men mange indviduelle tilfelle vil vere merka for livet.

Renta vil gå opp igjen, aksjemarknaden vil gå opp igjen, oljeprisen vil gå opp igjen, folk kjem i arbeid igjen (men mange vil nok gå arbeidslause lenge, spesielt i andre land) osv...

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Zeph said:

Eg les enkelte kommentarar om at livet me hadde her i verda for alltid kjem til å endre seg. Det høyrest i overkant dramatisk ut. Det vil sjølvsagt få konsekvensar, kor store er vanskeleg å spå, men dette går over og livet vil gå sin gang igjen etter det. Eg ser ikkje kvifor det skal bli så store endringar i det store biletet, men mange indviduelle tilfelle vil vere merka for livet.

Renta vil gå opp igjen, aksjemarknaden vil gå opp igjen, oljeprisen vil gå opp igjen, folk kjem i arbeid igjen (men mange vil nok gå arbeidslause lenge, spesielt i andre land) osv...

Økonomien kan ikke blitt slått på igjen etter at vaksinen kommer.

Bedrifter som har gått konkurs kan ikke plutselig starte opp igjen, gjelden bedrifter har bygget opp i år forsvinner ikke, turistene vil ikke øyeblikkelig komme tilbake, folk som har mistet boligen sin vil ikke plutselig ha råd til å kjøpe en bolig og alle pengene vi trykker opp nå for å redde økononien vil ikke forsvinne.

Så nei, det vil ikke gå tilbake til normalt på lenge.

Lenke til kommentar
Just now, Nimrad said:

En stor undersøkelse ble nettopp publisert som sier at hvis samfunnet hadde åpnet opp igjen i dag ville det vært business as usual for over halvparten av bedrifter innen 3 mnd. 

Jepp, 50% som fortsatt har problemer etter 1 måned med shutdown viser hvor vanskelig det er å gå tilbake til normalt.

Og det kommer til å ta minst et år før vi får en vaksine masseprodusert.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (13 minutter siden):

Så nei, det vil ikke gå tilbake til normalt på lenge.

Det har eg heller ikkje sagt.

Vaksine kan bli avgjerande, men det er ikkje sikkert samfunnet er avhengig av den for å få ting i sving igjen.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Zeph said:

Det har eg heller ikkje sagt.

Vaksine kan bli avgjerande, men det er ikkje sikkert samfunnet er avhengig av den for å få ting i sving igjen.

Det er ingen som har hevdet at det aldri vil bli bedre igjen, bare at det blit tøft i mange år.

Og selv i Sverige så er det enorm forandring i folks oppførsel og turismen er død. Og skulle vi klare å få null smittete så må vi ha streng kontroll på grensene og samfunnet for å forhindre import av smitte.

Hvilken annen måte tror du man kan få samfunnet i sving igjen?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...