Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Økonomi - Corona-krakket


Anbefalte innlegg

On 4/26/2020 at 11:06 PM, hekomo said:

Fleksibilitet betyr også ustabilitet og usikkerhet. Jeg tror de fleste ønsker en fast og trygg jobb fremfor å ikke vite om de får nok oppdrag til å betale neste regning. Sterke rettigheter for arbeidere må opprettholdes så de ikke utnyttes av kyniske arbeidsgivere.

Og dersom fast og trygg jobb ikke finnes for enkelte? Til helvete (eller NAV) med dem som faller utenfor?  På meg virker det som at her svarer f.eks. AP et klart *JA*. Jeg er så skuffet over dem fordi jeg hadde ventet bedre. Her skal man ikke finne seg i å dele med de som faller utenfor eller vil satse på noe annet enn "fast jobb" - samme hvor "bullshit" den er ?  Geia mi er at det burde bli enklere å kombinere trygd og jobb - uten formaliteter og å bli administrert av NAV. 

En vesentlig "gig-sektor" kan utfordre institusjoner, fagbevegelse og leder-føydalismen i samfunnet. Det er vel derfor den møte slik motstand. En gjør "gig-jobbing" så utrygt som mulig ved å nekte "gig-ere" sosiale rettrigheter - mens "organiserte arbeidere" kan få hundretusener i året mot lovnader om ikke å jobbe.

I UK prøver man seg fram med å få kombinert jobb og trygd (sosial sikkerhet i en "gig-økonomi"). Opplegget deres virker komplisert og halvhjertet, men likevel et stykke på vei sammenlignet med "skjære-reiret" av støtteordninger og tvang, for ikke å snakke om lureri og juks, som de hadde der: https://www.gov.uk/universal-credit

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
lada1 skrev (5 timer siden):

Og dersom fast og trygg jobb ikke finnes for enkelte? Til helvete (eller NAV) med dem som faller utenfor?  På meg virker det som at her svarer f.eks. AP et klart *JA*. Jeg er så skuffet over dem fordi jeg hadde ventet bedre. Her skal man ikke finne seg i å dele med de som faller utenfor eller vil satse på noe annet enn "fast jobb" - samme hvor "bullshit" den er ?  Geia mi er at det burde bli enklere å kombinere trygd og jobb - uten formaliteter og å bli administrert av NAV. 

En vesentlig "gig-sektor" kan utfordre institusjoner, fagbevegelse og leder-føydalismen i samfunnet. Det er vel derfor den møte slik motstand. En gjør "gig-jobbing" så utrygt som mulig ved å nekte "gig-ere" sosiale rettrigheter - mens "organiserte arbeidere" kan få hundretusener i året mot lovnader om ikke å jobbe.

I UK prøver man seg fram med å få kombinert jobb og trygd (sosial sikkerhet i en "gig-økonomi"). Opplegget deres virker komplisert og halvhjertet, men likevel et stykke på vei sammenlignet med "skjære-reiret" av støtteordninger og tvang, for ikke å snakke om lureri og juks, som de hadde der: https://www.gov.uk/universal-credit

Poenget er at man ikke skal undergrave arbeidernes rettigheter. Bedrifter er eksperter til å utnytte sine ansatte i så stor grad de klarer å slippe unna med (se XXL og andre ting som har kommet frem i media), så det er viktig med sterk beskyttelse.

Så får man heller se på andre ting separat. Men det er ingen tvil om at arbeidere må beskyttes mot arbedsgivere.

Lenke til kommentar
19 hours ago, hekomo said:

Poenget er at man ikke skal undergrave arbeidernes rettigheter. Bedrifter er eksperter til å utnytte sine ansatte i så stor grad de klarer å slippe unna med (se XXL og andre ting som har kommet frem i media), så det er viktig med sterk beskyttelse.

Så får man heller se på andre ting separat. Men det er ingen tvil om at arbeidere må beskyttes mot arbedsgivere.


Det er et poeng ikke å blande disse tingene og ikke lage konflikt ut av det.  Imidlertid, bl.a. AP lager her unødvendig konflikt ved å sette "arbeideren" forran de som faller utenfor ufrivillig - eller ikke vil eller kan være med og leve ufritt under en "sjef".  De aller fleste politiske partiene (alle?) står for en beinhard kapitalistisk politikk.  Internasjonal kapitalisme.  Veldig store økonomiske forskjeller mellom folk. Kanskje finnes det ikke alternativer. Spørsmålet er da hvordan man skal leve best mulig med dette.  Og her har ikke de politiske partiene noe svar. En lager fantasier om at Norge skal være en "sosial øy" i en verden basert på inhumane verdier.  Til og med partiet "Rødt" ser ut til å tro at bare å sparke noen kapitalister på leggen hjelper mot denne utviklingen ?  Begrepet "sosialisme" tjener her som en lynavleder eller en politisk parkeringslapp.

Ideen til f.eks. "sosial-demokratiet" (som er overtatt av alle politiske partier) er at sosial sikkerhet for de fleste (untatt kapitalistene) skal ta utgangspunkt i ett (ja helst bare ett) arbeidsforhold der en får lønn (fra helst bare en) arbeidsgiver. De som faller utenfor får enten ingen sikkerhet eller de får former for hjelp som inkluderer å bli satt under administrasjon "for å komme inn i arbeidslivet".  De som skal hjelpe (NAV) blir i praksis aldri systematisk kontrollert. De slipper unna å gjøre rede for om de gjør nytte som står i forhold til den totale pengebruken. Da kan en bare tenke seg ?

Dersom det blir stor arbeidsledighet fremover, så skal det bli interessant å se om de politiske partiene sine løsninger blir å "piske" de arbeidsløse hardere inn i arbeidslivet eller hjelpe de med ad hoc (isolerte) tiltak som gjelder bare en del av befolkningen.  Split og hersk. Så langt har denne politikken fungert bra ?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
On 4/29/2020 at 11:37 AM, hekomo said:

Poenget er at man ikke skal undergrave arbeidernes rettigheter. Bedrifter er eksperter til å utnytte sine ansatte i så stor grad de klarer å slippe unna med (se XXL og andre ting som har kommet frem i media), så det er viktig med sterk beskyttelse.

Så får man heller se på andre ting separat. Men det er ingen tvil om at arbeidere må beskyttes mot arbedsgivere.

Siden det er 1. mai så kan en presisere: 

arbeiderens posisjon overfor arbeidsgiver styrkes ved bedre sosial sikkerhet *uavhengig* av arbeidsforhold.  Dette  bør ikke sees separat - men i *sammenheng*.   En grunn til at tidligere "høyre-folk" var for dårlig almen sosial sikkerhet, var at dette ga makt over arbeiderne - ikke nødvendigvis at det kostet for mye. Latskap og moral var et viktig argument.  Nå er det ikke så sikkert at det lenger er så lønnsomt med sosialt sårbare arbeidere. Kanskje er det bedre med fleksible og engasjerte arbeidere som kan delta i prosjekter tidvis og som kanskje noen ganger kan fungere som intellektuelle sparrigspartnere.  Da kreves offentlig sosialt sikkerhets-nett eller ordninger der ikke all inntekt knyttes direkte til lønn fra enkelte arbeidsgivere.

Det er uheldig at fagforenings-byråkratier ser avhengige og redde/sårbare arbeidere som en mulighet for å styrke sin egen posisjon. Da er de politisk på ville veier. 

Endret av lada1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Blir spennende å se hva som skjer med Nibor, NOK og hva bankene gjør. Blir det -0,25 prosentpoeng til kundene eller bare mer inntekter til banken? Hva med spread i innskudds og utlånsrente. Blir innskuddsrenta null, eller må man betale penger for å ha dem i banken ?

 

Endret av asicman
Fikset feil ord i siste setning
Lenke til kommentar
asicman skrev (6 minutter siden):

Blir spennende å se hva som skjer med Nibor, NOK og hva bankene gjør. Blir det -0,25 prosentpoeng til kundene eller bare mer inntekter til banken? Hva med spread i innskudds og utlånsrente. Blir utlånsrenta null, eller må man betale penger for å ha dem i banken ?

 

Skal ikke se bort i fra negativ innskuddsrente i visse banker, men nullrente på utlån til kunder skjer nok ikke før vi eventuelt havner et stykke under 0 på styringsrenten. Er også spent på Nibor-rentene. Vi har aldri vært så lavt som vi er nå.

Det som var mest overraskende for meg er at de ser for seg at renten blir liggende på null i 2,5 år til.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
14 hours ago, asicman said:

Antall permiteringer har ikke gått ned siden det begynte å stige:

 

permiteringer-2020-mai.png.50eb66ada4877ae34f86de41426349c9.png

Tror det er en kumalitiv statistikk og kan derfor ikke gå ned.

Her er statistikken fra NAV. Som forventet har ledige falt, men det er en lang vei å gå før vi får et normalt arbeidsmarked.

Arbeidss%C3%B8kere%20-5.mai%202020.png

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/arbeidssokere-og-stillinger-statistikk/nyheter/12-600-faerre-arbeidssokere-siste-uke

Endret av Camlon
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Camlon said:

Tror det er en kumalitiv statistikk og kan derfor ikke gå ned

Det har du nok rett i. Tallene kommer sannsynligvis herfra:
https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/flere-statistikkomrader/relatert-informasjon/soknader-om-dagpenger

Quote

Statistikken viser søknader om henholdsvis ordinære dagpenger og dagpenger under permittering etter start korona-krise uke 11, mandag 9. mars, fordelt på næring.

Antallet er oppe i 375409 p.t. Tittelen hos E24 er derfor ikke helt korrekt.

 

Lenke til kommentar

Ledigheten skyter nok fart straks. Det har jo ikke tatt helt "av" i industrien enda. Olje og service selskaper begynner jo nå å varsle oppsigelser. Tror nok grafene vill ta en dramatisk vending snart når vi ser de store selskapene si opp folk, på ny. Skjønner ikke at folk orker den bransjen. 

Lenke til kommentar
Just now, Salvesen. said:

Ledigheten skyter nok fart straks. Det har jo ikke tatt helt "av" i industrien enda. Olje og service selskaper begynner jo nå å varsle oppsigelser. Tror nok grafene vill ta en dramatisk vending snart når vi ser de store selskapene si opp folk, på ny. Skjønner ikke at folk orker den bransjen. 

Tallene er allerede en katestrofe. Tviler på at de kan bli mye verre.

Om du har rett så tror jeg effekten vil bli at arbeidsledigheten forblir på 300 - 400k og faller ikke som forventet.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (Akkurat nå):

Tallene er allerede en katestrofe. Tviler på at de kan bli mye verre.

Om du har rett så tror jeg effekten vil bli at arbeidsledigheten forblir på 300 - 400k og faller ikke som forventet.

Ja absolutt, men jeg frykter at det blir mye verre. Når de store service selskapene sier opp folk(varsles jo "daglig" flere hundre personer nå), samt olje selskapene. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Ledigheten skyter nok fart straks. Det har jo ikke tatt helt "av" i industrien enda. Olje og service selskaper begynner jo nå å varsle oppsigelser. Tror nok grafene vill ta en dramatisk vending snart når vi ser de store selskapene si opp folk, på ny.

Det tror ikke jeg. Nå har en del ting begynt å åpne så smått igjen, så det vil være mange permitterte som kommer tilbake i jobb i reiseliv, hotell, frisører osv osv. Jeg tror nesten vi har sett toppen, eller hvertfall ikke langt i fra. Da mener jeg for øvrig totalen av arbeidsledige og permitterte. Toppen av helt arbeidsledige har vi nok ikke sett enda.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (44 minutter siden):

Det tror ikke jeg. Nå har en del ting begynt å åpne så smått igjen, så det vil være mange permitterte som kommer tilbake i jobb i reiseliv, hotell, frisører osv osv. Jeg tror nesten vi har sett toppen, eller hvertfall ikke langt i fra. Da mener jeg for øvrig totalen av arbeidsledige og permitterte. Toppen av helt arbeidsledige har vi nok ikke sett enda.

Håper såklart du har rett, men jeg er skeptisk :)

Lenke til kommentar
3 hours ago, Jarmo said:

Det er ikke noe mål å bli som Japan. De hadde nullrente samtidig som boligprisene i Tokyo falt sammenhengende i 15 år eller deromkring. Prisene ligger vel fortsatt under hva de gjorde på slutten av 80-tallet.

Lenke til kommentar

Hvordan blir pris-stigningen fremover tro?  Jeg mener ikke *hvor mye* - men *hvilke* varer/tjenester blir dyrere/billigere?  Blir typisk norsk-produsert  ("traust") mat mye dyrere?  Fisk, poteter, melk, alminnelige grønnsaker?  Lokal transport? Tannlege? Telefon/internet? Kommunale avgifter?

Jeg tipper at svart arbeid blir billigere dersom arbeidsløsheten øker.  Og deletjenester (bildelig, Airbnb etc) blir billigere å bruke?

Om det blir dyrere å reise langt og å shoppe mote-klær - det driter jeg i. Skal klare meg uten shopping-helg i London ?  

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...