Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Økonomi - Corona-krakket


Anbefalte innlegg

lada1 skrev (2 timer siden):

Poenget var å understreke sammenheng mellom opplevd generell sosial sikkerhet og risiko/muligheter angående å starte bedrifter.

Hvis vi understreker for mye så vil nesten ingen starte ?

Å starte for seg selv er som oftest high risk, high reward. Med mindre man starter i samme bransje man allerede er i og har kontakter

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Nimrad said:

Hvis vi understreker for mye så vil nesten ingen starte ?

Å starte for seg selv er som oftest high risk, high reward. Med mindre man starter i samme bransje man allerede er i og har kontakter

Et bidrag til å fremme grunderskap på er å redusere fallhøyden - og ikke bare snakke.

Lenke til kommentar

https://www.dn.no/utenriks/usa/donald-trump/wall-street/vi-er-fort-i-historiens-korteste-resesjon/2-1-821177

"«Vi er fort i historiens korteste resesjon»

De amerikanske jobbtallene for mai overrasket alle, i positiv retning. Sysselsettingen i USA steg med 2,5 millioner personer i mai, og arbeidsledigheten var i mai på 13,3 prosent. Dette var langt bedre enn ventet, ifølge TDN Direkt var det ventet en ledighet på 19,8 prosent."
 

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (6 minutter siden):

https://www.dn.no/utenriks/usa/donald-trump/wall-street/vi-er-fort-i-historiens-korteste-resesjon/2-1-821177

"«Vi er fort i historiens korteste resesjon»

De amerikanske jobbtallene for mai overrasket alle, i positiv retning. Sysselsettingen i USA steg med 2,5 millioner personer i mai, og arbeidsledigheten var i mai på 13,3 prosent. Dette var langt bedre enn ventet, ifølge TDN Direkt var det ventet en ledighet på 19,8 prosent."
 

Dette pga alle ser på seg selv som "essensial business" over there. Og kan putre på som normalt. 

Vi har flere store prosjekter der borte om dagen, de går helt som normalt. Helt bananas og ikke rart de har hatt så mange syke og døde der borte, dessverre. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Salvesen. said:

Dette pga alle ser på seg selv som "essensial business" over there. Og kan putre på som normalt. 

Vi har flere store prosjekter der borte om dagen, de går helt som normalt. Helt bananas og ikke rart de har hatt så mange syke og døde der borte, dessverre. 

Dødstallet varierer veldig avhengig av hvor man bor.  Halvdelen av staterne har færre døde end Danmark ifht befolkningstallet, men det har, som forventet, ramt ekstra hardt i de store byerne. 

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (16 minutter siden):

Dødstallet varierer veldig avhengig av hvor man bor.  Halvdelen av staterne har færre døde end Danmark ifht befolkningstallet, men det har, som forventet, ramt ekstra hardt i de store byerne. 

Men det endrer fortsatt ikke det faktum at de ikke har stengt ned som resten av verden, en kan bare proklamere at sin bedrift er essensiel og fortsette som før. Klart det blir "lite" ledighet av slikt. Og tilsvarende smitte der det oppstår.

 

Godt for økonomien såklart, både ift biz og at sykehusene skal ha betalt av alle pasientene der borte. En tur i ambulanse og ett par vanlige prøver er jo fort 4000$..

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Salvesen. said:

Men det endrer fortsatt ikke det faktum at de ikke har stengt ned som resten av verden, en kan bare proklamere at sin bedrift er essensiel og fortsette som før. Klart det blir "lite" ledighet av slikt. Og tilsvarende smitte der det oppstår.

Godt for økonomien såklart, både ift biz og at sykehusene skal ha betalt av alle pasientene der borte. En tur i ambulanse og ett par vanlige prøver er jo fort 4000$..

De _har_ jo vært lukket ned som resten av verden, men har bare begyndt å åpne opp etter kurven hadde gått rett vei en stund. 

Det er ikke pasientene som betaler og klart at de som jobber på sykehusene skal ha betalt de også - det får de da også i Norge. 

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (25 minutter siden):

De _har_ jo vært lukket ned som resten av verden, men har bare begyndt å åpne opp etter kurven hadde gått rett vei en stund. 

Det er ikke pasientene som betaler og klart at de som jobber på sykehusene skal ha betalt de også - det får de da også i Norge. 

Nei de har som sagt ikke det, ønsker en å holde åpent så gjør en det. Jeg har 25% stilling i usa og er leder for et team der nede. Vi har også mange installerte systemer i landet og jeg er daglig i kontakt med folk som drifter disse systemene. Så godt som alle deklarerer seg essentiall og holder åpent. Slik har det vært igjennom hele corona tiden. I de 29 landene vi ellers opererer i? Jo der er saken en annen såklart.

 

Og jo, I usa betaler en selv. Om en ikke er heldig og har forsikring, som dekker pandemi.

 

Våkn opp.

Lenke til kommentar
56 minutes ago, Salvesen. said:

Og jo, I usa betaler en selv. Om en ikke er heldig og har forsikring, som dekker pandemi.

Våkn opp.

Du burde sette deg litt inn i sakene i stedet for å være så eplekjekk.

Eksempelvis https://www.cnbc.com/2020/04/09/heres-what-you-need-to-know-about-coronavirus-treatment-costs.html 

"The uninsured

Although details are still being worked out, the Trump administration said last week that it will use funding under recently passed legislation to help cover the cost of treating uninsured coronavirus patients"

I øvrig er det lovpliktig med forsikring og de fleste vil komme til å betale veldig lite - om noe som helst.

Og jo, eksempelvis i staterne California og Washington var svært mye stengt ned.  Jeg har familie begge steder. 

Edit:   Noen må ha glemt å informere Elon Musk om at han bare kunne si han var viktig nok og så holde åpent, for han saksøgte de lokale myndigheter da de ikke ville la han åpne: https://news.sky.com/story/coronavirus-elon-musk-sues-county-and-threatens-to-move-tesla-hq-out-of-california-in-lockdown-row-11985947

Endret av tigerdyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har man nå begynt å forberede seg på neste pandemi?  Forsikringer?  Eller tenker en at en ny pandemi er så lite sannsynlig at det trenger man ikke bry seg om? Ingen forsikrer seg jo mot å få en meteor i hodet ?

Dersom samfunnet ikke er forberedt med systemer og infrastruktur, så kan vel det bety at forsikrings-summene blir høyere enn ellers?

Forberedelse på pandemier kan inkludere bl.a. å gjøre samfunnet mer robust generelt samt utvikling av teknologi.  Stikkrod:  tidlige varsle-systemer (bedre en WHO), teknologi der en bruker "helse-apper" på telefoner og annnen masse-registrering, former for automatiske utbetalinger (mindre NAV-kaos slik som nå), opplæring, finpussing av lovverk, sikring av forsyninger av nødvendige varer/tjenester, bedre medisinske/bioteknologiske systemer etc etc.   Forøvrig: det virker som at i Finnland var man flinke til å kontrollere korona-viruset. En stengte av hovedstaden etc - mens en i Norge sutret over "søring-karantene" i Nord-Norge og krevde like regler/lover overalt. Noe å lære av?

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (9 timer siden):

Du burde sette deg litt inn i sakene i stedet for å være så eplekjekk.

Eksempelvis https://www.cnbc.com/2020/04/09/heres-what-you-need-to-know-about-coronavirus-treatment-costs.html 

"The uninsured

Although details are still being worked out, the Trump administration said last week that it will use funding under recently passed legislation to help cover the cost of treating uninsured coronavirus patients"

I øvrig er det lovpliktig med forsikring og de fleste vil komme til å betale veldig lite - om noe som helst.

Og jo, eksempelvis i staterne California og Washington var svært mye stengt ned.  Jeg har familie begge steder. 

Edit:   Noen må ha glemt å informere Elon Musk om at han bare kunne si han var viktig nok og så holde åpent, for han saksøgte de lokale myndigheter da de ikke ville la han åpne: https://news.sky.com/story/coronavirus-elon-musk-sues-county-and-threatens-to-move-tesla-hq-out-of-california-in-lockdown-row-11985947

Du viser jo til det selv, det jobbes med delvis dekning. Altså må en betale.

 

Lovpliktig? Lol. Har du vært i usa? Det er utrolig mange som ikke har forsikring. Og mabgeu forsikringer vill ikke dekke unntakstilstander som pandemier. 

 

Vi har store prosjekter i feks California. Ingen har stengt ned og ingen av de er essensielle i "normale" øyne. Her snakker en elektronikk og retails feks. Kjøpe sko i krisen? Klart det må regnes som essensiellt! 

Lenke til kommentar
On 3/19/2020 at 12:04 PM, Simen1 said:

årene? ukene mener du vel. Det vil definitivt dempe kjøpelysten på utenlandske varer, men vil gjøre norske varer desto mer konkurransedyktige.

Definitivt! Jeg spår 20-30% ned, selv om noen hevder at eiendom ser ut til å være et sikrere sted å plassere penger enn andre plasser.

 

On 3/19/2020 at 12:04 PM, Simen1 said:

årene? ukene mener du vel. Det vil definitivt dempe kjøpelysten på utenlandske varer, men vil gjøre norske varer desto mer konkurransedyktige.

Definitivt! Jeg spår 20-30% ned, selv om noen hevder at eiendom ser ut til å være et sikrere sted å plassere penger enn andre plasser.

Jeg er usikker på akkurat den spådommen. Kostnaden for å bo har blitt drastisk lavere. Siden renta er så lav utgjør "en kvarting" stor endring i kostnadene til folk. Før krisa var vel renta typisk 2,5, nå er den nede i 1,4. Altså er kostnaden redusert på 44 prosent, som må sies å være rimelig vilt. 

Men at vi kan se at enkelte objekter går 20-30 % under hva de ville gjort tidligere tviler jeg ikke på. Jeg tipper at de med dårlige objekter heller en stund vil gå for utleie, som vil få prisene på omsatte objekter til å se bedre ut enn hva de faktisk er. Mens de med gode objekter får ca. samme priser som man fikk får hele markedet ellers tidligere, eller litt lavere. Det skal endel til at prisen for omsatte eiendommer faller 20-30 prosent.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg tror det hadde vært interessant å ta opp igjen denne tråden. Her var det jo spådd boligpriskrakk, ganske enorm arbeidsledighet og dommedagsprofetier av noen. Vi er jo ikke akkurat kvitt corona-viruset, men jeg var siden starten litt skeptisk til f.eks. det at boligprisene skulle falle så enormt og den ekstreme arbeidsledigheten for året og neste år. Arbeidsledigheten har hatt en nedadgående trend hele veien siden toppen i april og boligprisene er jo i verste fall stabile. Hva spår dere egentlig? Ny bølge med massive nedstenginger? Eller er vi over det verste?

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 timer siden):

Jeg tror det hadde vært interessant å ta opp igjen denne tråden. Her var det jo spådd boligpriskrakk, ganske enorm arbeidsledighet og dommedagsprofetier av noen. Vi er jo ikke akkurat kvitt corona-viruset, men jeg var siden starten litt skeptisk til f.eks. det at boligprisene skulle falle så enormt og den ekstreme arbeidsledigheten for året og neste år. Arbeidsledigheten har hatt en nedadgående trend hele veien siden toppen i april og boligprisene er jo i verste fall stabile. Hva spår dere egentlig? Ny bølge med massive nedstenginger? Eller er vi over det verste?

 

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/BR56Ke/rekordfall-i-oekonomien-sender-norge-i-resesjon

Værste er langt i fra over, mange selskaper vill slite fremover. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Værste er langt i fra over, mange selskaper vill slite fremover.

Men hva da verste? Kommer plutselig arbeidsledigheten til å tredoble seg igjen? 6,3 % fall er "ingenting" i forhold til spådommene når vi stengte ned hele landet, men tabloid-overskrifter er visst fortsatt populære. Hva slags dommedagsscenario er det som er så mye verre enn denne våren? 

Mange selskaper vil slite fremover er en litt rar kommentar. For det første sliter mange selskaper til enhver tid. 70% går konk innen det første året av drift. Og man kan gjerne kontre med at "mange selskaper vil gjøre det veldig bra fremover",

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (7 minutter siden):

Men hva da verste? Kommer plutselig arbeidsledigheten til å tredoble seg igjen? 6,3 % fall er "ingenting" i forhold til spådommene når vi stengte ned hele landet, men tabloid-overskrifter er visst fortsatt populære. Hva slags dommedagsscenario er det som er så mye verre enn denne våren? 

Mange selskaper vil slite fremover er en litt rar kommentar. For det første sliter mange selskaper til enhver tid. 70% går konk innen det første året av drift. Og man kan gjerne kontre med at "mange selskaper vil gjøre det veldig bra fremover",

Tja tiden vill vise. Plutselig stenges ting ned igjen(gud forby) og en kan da se ett hopp. Men jeg tror det blir mer gradvis nå. Selskap kommer til å falle som fluer fremover, dessverre. Store som små. De har holdt det flytende enn så lenge, men utrolig mange sliter enda og det går ikke i lengden. Se på Norwegian feks. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Tja tiden vill vise. Plutselig stenges ting ned igjen(gud forby) og en kan da se ett hopp. Men jeg tror det blir mer gradvis nå. Selskap kommer til å falle som fluer fremover, dessverre. Store som små. De har holdt det flytende enn så lenge, men utrolig mange sliter enda og det går ikke i lengden. Se på Norwegian feks. 

Meeh, jeg biter ikke helt på for å være ærlig. Jada, noen kommer til å gå dukken, men vi er allerede inne i en ny verden. Når smitten steg igjen i sommer visste vi mye mer om hva som måtte til, og vi stengte kommuner, områder, spesifikke personer osv.

Jeg har ikke lenger inngående kjennskap til de børsnoterte selskapene og deres effekt av dette, men vi kan være enige i at det blir fortsatt tøft. Men jeg tror ikke det blir verre enn det var på det verste. Det er ganske ekstremt, og jeg ser ikke hvordan det skal skje. Oljeprisen er nesten hvor den var, folk klipper håret sitt igjen, noen turiststmagneter går som det suser, mens andre sliter... Jeg ser ikke helt hva som kan gå så ekstremt galt grunnet covid-19 med mindre vi hadde fått en ekstrem oppblomstring. Og det har jeg ikke helt tro på. Fokuset i media er jo på alle problemene, men generelt er det jo satt inn smittetiltak over alt. Det er kjedelig å rapportere at "nesten alle" spriter hendenene sine på Rema, men at 30 har blitt smittet på en fest er en førsteside.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...