Gå til innhold

Renault: – Nå sier kundene at elbilene har for mye rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette har jeg sett komme lenge. Folk ønsker ikke å betale for et 60kwh batteri i en småbil når de egentlig trenger 20kwh og ønsker å betale for det. Det er faktisk helt meningsløst at 90% av alle el biler kjører rundt med et batteri som er 4 ganger større enn normalbehovet. Når man vet at slike batterier gjerne koster 2000kr PR kWh blir det dyrt for folk som ønsker seg en billig el bil.

For større biler gjelder det samme. Det er mye bedre å lage hybride biler med 20kwh batteripakker og en liten motor som kan lade batteriet om man må kjøre langt og ikke har tid å lade. Dette kommer uansett til å bli skjeldent for de fleste.

Bare se på løsningen som ble laget for tesla 3. Ta bort 75% av batteriet og sett inn en liten 2 sylindret motor. Plutselig har du en lettere,billigere og mere fleksibel bil som nesten aldri vil trenge noe annet enn eletrisk strøm.

Den eneste ulempen er at batteriet får høyere belastning og at man risikerer at bensin i tanken må byttes.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hybridbiler har vist seg i praksis å firurense nesten like mye som fossilbiler. Hva er da poenget? Når man skal planlegge for fremtiden må man ta fremtidige behov i betraktning. Vi skal bruke ca 0% fossilt drivstoff. Hybridbiler har ingen plass i fremtiden.

https://www.dinside.no/motor/ladbare-hybrider-dette-bruker-de-i-virkeligheten/60953664

Denne viser at plug in hybridene ikke hadde nevneverdig lavere utslipp enn vanlige fossilbiler.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Enig i din påstand her. Synes egentlig at engangsavgift burde vært gjort om slik at en plugin hybrid ville blitt avgiftsbelagt omtrent som en elbil, så kunne man heller lagt avgift på bruken av forbrenningsmotoren gjennom drastisk økning av drivstoffavgift.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Heilt enig. 20kw batteri og en 2 sylindret generator for de gangene man kjører lengre eller ikke har tid å lade og bilen kan brukes i absolutt hele verden. Det finnes uansett bensin og/eller strøm de fleste steder. En slik bil burde vært fritatt for avgift slik som elbiler. Mercedes kommer jo nå med ca 15kw batteri og plug in hybrid,begynner å hjelpe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Tallak Tveide skrev (7 minutter siden):

Hybridbiler har vist seg i praksis å firurense nesten like mye som fossilbiler. Hva er da poenget? Når man skal planlegge for fremtiden må man ta fremtidige behov i betraktning. Vi skal bruke ca 0% fossilt drivstoff. Hybridbiler har ingen plass i fremtiden.

https://www.dinside.no/motor/ladbare-hybrider-dette-bruker-de-i-virkeligheten/60953664

Denne viser at plug in hybridene ikke hadde nevneverdig lavere utslipp enn vanlige fossilbiler.

Vi skal redusere energiforbruk i transportsektoren, ikke flytte den til andre sektorer. 

Problemet i dag er at hybridbiler har for lite batteri og for stor motor. Da gidder ikke folk å lade og forbruk av fossilt brennstoff blir høyere.

Det vi trenger er hybridbiler der bilen fungerer best på strøm og at motoren kun er for å komme over fjellet før veien stenger eller når du skal hente barna i barnehagen og ikke har tid å lade. 

Poenget er å lage biler som primært går på strøm 90% av tiden men som samtidig har fleksibilitet folk flest trenger slik at de klarer seg uten en ekstra bil til lengre turer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Tallak Tveide skrev (23 minutter siden):

Hybridbiler har vist seg i praksis å firurense nesten like mye som fossilbiler. Hva er da poenget? Når man skal planlegge for fremtiden må man ta fremtidige behov i betraktning. Vi skal bruke ca 0% fossilt drivstoff. Hybridbiler har ingen plass i fremtiden.

https://www.dinside.no/motor/ladbare-hybrider-dette-bruker-de-i-virkeligheten/60953664

Denne viser at plug in hybridene ikke hadde nevneverdig lavere utslipp enn vanlige fossilbiler.

Hybrid og hybrid - det kan være så mangt. Alt fra eksosbil uten lademulighet og med blybatteri, til en elbil med en liten nødgenerator. Jeg mener problemet med de mest populære hybridene er at de ligger for nært førstnevnte. Dette vil nok utvikle seg og nærme seg sistnevnte med årene. Jeg har også lagt merke til Koenigsegg sin nye Gemera sitt framdriftssystem som praktisk talt er en elbil med en bensinbasert generator. En svært drivstoffeffektiv generator med bare 3 sylindre, som kan kjøres på et stort utvalg drivstoff med mindre klimabelastning enn vanlig bensin. Når vanlige bilprodusenter følger etter med lignende framdriftssystemer for hvermansen så gir det mye mer mening å velge hybrid.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Europeere er mye bare ute etter å forflytte seg uten at det trenger å være så luksuriøst eller nyskapende.

 

Lag en bil med 150-200km med batteripakke som kan lett byttes ut med en bedre ettersom bedre teknologi, eller legge til noen flere batterier for en rimelig penge slik at man kan evt utvide i fremtiden. Kjøre-egenskapene trenger ikke være allverden, bare som en vanlig bil. Lett å vedlikeholde, trenger ikke så stor motor. Rask lading viktigere enn rekkevidde.

 

Folk er overbevist om elbil første gangen de våkner på morran og det går helt opp for de at de nesten magisk har fått fyllt opp tanken i løpet av natta. Men man må kjøpe elbil for dette, når det først er gjort er det ingen som går tilbake.

 

Nye fossil-biler kan også bygges mtp å bytte ut med elektrisk drift etter hvert, at det er mulig å sette inn en elmotor i stedet.  Gjennomsnittlig levealder er snart 20 år, om 10 år så er det antakelig fossil-biler langt i mindretall på veiene så da ønsker mange å bytte til el, eller de må selge til utenfor Europa. Automatbiler er sikkert lettest å bytte men en kan også bygge om manuell-biler til el for under 50.000kr, billigere i fremtiden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kunne tenkt meg EL-bil som har ein passe stor batteripakke der eg i tillegg enkelt kan sette inn 1-3 modulbatteri a' 50 kwh. Desse modulbatteria kunne samtidig fungert saman med leilighet/hus slik at man jamna ut eget forbruk(fjerna toppane og lada når strømmen var billig, eventuelt nytta solcellepanel). Med ein enkel app kunne man så styrt kor mange og når man trengte batterimodulane i EL-bilen. Krever dog at batteria er blitt mykje lettare og mindre samt at det blir lagt til rette for ein standard. Kanskje mulig inna 2030?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (24 minutter siden):

Hybrid og hybrid - det kan være så mangt. Alt fra eksosbil uten lademulighet og med blybatteri, til en elbil med en liten nødgenerator. Jeg mener problemet med de mest populære hybridene er at de ligger for nært førstnevnte. Dette vil nok utvikle seg og nærme seg sistnevnte med årene. Jeg har også lagt merke til Koenigsegg sin nye Gemera sitt framdriftssystem som praktisk talt er en elbil med en bensinbasert generator. En svært drivstoffeffektiv generator med bare 3 sylindre, som kan kjøres på et stort utvalg drivstoff med mindre klimabelastning enn vanlig bensin. Når vanlige bilprodusenter følger etter med lignende framdriftssystemer for hvermansen så gir det mye mer mening å velge hybrid.

Ser man på tallene fra linken der tall fra spritmonitor ble presentert ser man at hybridbiler med store motorer og små batteri (som var eneste alternativ den gangen) hadde liten reduksjon i forbruk. Den eneste bilen tilgjengelig med stort batteri og liten motor var BMW rex

Den hadde et forbruk i snitt på 0,1 liter PR mil. Dette konseptet kan forbedres radikalt på fremtidige biler. Husk at hybrid biler er spesial designet for den europeiske kjøresyklusen og ikke noe mere. Dagens hybrider er vesentlig bedre. Men ingen har stort batteri og liten motor. Der ligger potensialet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her var det mykje fjas. Folk må slutte å skalere behovet som andre "skal ha" utifra eget ego. Helt fint om Zoe tilbyr enkle biler til de som vil ha det, og broyler teslaer som biter i fra seg som en rabies befengt rottweiler må den som vil ha det gjerne kjøpe, men å tro at det dermed er standarden for alle mennesker blir en smule for venstreradikalt. De første Zoe'ene er vel og de du får minst igjen for når du selger de skal jeg tro de jeg kjenner som har en slik.

Nye Skoda ble i sin tid en suksess fordi den hadde de egenskapene som familiefolket trengte. Fossilens rekkevidde, plass, motor som var skalert for å få bilen fremmover, ikke for å verken sjarmere eller gruslegge naboen, og hengerfeste ... ellers intet tant og fjas, og det til en rimelig pris. Folk kom seg på jobb, til og fra utallige aktiviteter og på lange trøstesløse bilferier med full oppakning.

Den elbilen er ikke laget enda, og så langt jeg kan se er det smått med noe som ligner av de som kommer.

Lenke til kommentar
tjavel skrev (45 minutter siden):

Rask lading viktigere enn rekkevidde.

Med en gitt batteriteknologi følger gjerne ladeeffekten og rekkevidden hverandre lineært. Dvs. du trenger lang rekkevidde for å få høy ladeeffekt. Skal man bryte ut av denne sammenhengen trenger man nye batterityper og det ligger noen år frem i tid.

Maabren skrev (41 minutter siden):

Kunne tenkt meg EL-bil som har ein passe stor batteripakke der eg i tillegg enkelt kan sette inn 1-3 modulbatteri a' 50 kwh.

Det er i teorien mulig, men upraktisk tungt å drive å montere inn og ut av bilen. Med dagens beste batteriteknologier veier 50 kWh ca 200 kg. I framtida virker det realistisk å doble dette innen ca 10 år. Dvs. 100 kg per 50 kWh. Det er fortsatt uhåndterbart tungt å montere inn og ut ettersom behovet endrer seg. Vi kan f.eks sammenligne med dekk-bytter. Det er bare myye lettere men det er jo likevel et ork å bytte et par ganger i året.

Jeg heller mer til det å kunne kjøpe batteri trinnvis, men få et verksted til å gjøre montasjen. F.eks kjøpe en bil som har plass til 20 + 40 kW batteri, men kun starte med det minste og kjøpe det på 40 kWh dersom man får behov for det senere. Eventuelt vente noen år og kanskje få et 50 kWh batteri i stedet for det på 40.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
54 minutes ago, EremittPåTur said:

Her var det mykje fjas. Folk må slutte å skalere behovet som andre "skal ha" utifra eget ego. Helt fint om Zoe tilbyr enkle biler til de som vil ha det, og broyler teslaer som biter i fra seg som en rabies befengt rottweiler må den som vil ha det gjerne kjøpe, men å tro at det dermed er standarden for alle mennesker blir en smule for venstreradikalt. De første Zoe'ene er vel og de du får minst igjen for når du selger de skal jeg tro de jeg kjenner som har en slik.

Nye Skoda ble i sin tid en suksess fordi den hadde de egenskapene som familiefolket trengte. Fossilens rekkevidde, plass, motor som var skalert for å få bilen fremmover, ikke for å verken sjarmere eller gruslegge naboen, og hengerfeste ... ellers intet tant og fjas, og det til en rimelig pris. Folk kom seg på jobb, til og fra utallige aktiviteter og på lange trøstesløse bilferier med full oppakning.

Den elbilen er ikke laget enda, og så langt jeg kan se er det smått med noe som ligner av de som kommer.

Tror markedet og utvikling tar seg av at det er biler til alle ønsker :) Størstedelen av Europeiske markedet i fremtiden trenger ikke 400km når er matpakkebiler, ser på hvor populær Leaf var i Norge selv da den ikke hadde så mye rekkevidde. Så folk flest vil klare seg med mindre men kanskje med mulighet til å øke. En kan se for seg at leiebil med lengre rekkevidde blir rimeligere, bil-deling, flere bruker lyntog i stedet for autobahn, ...

 

Etterhvert som battereiene får bedre energitetthet så blir det mange varianter slik som de du viser til også.

 

Tanken her er at overgangen til el kommer til med tiden å gi mye større fleksibilitet i modeller og design siden batteri og motor vil ta mindre plass, og man kan lage mere modulariserte biler, slik som MEB plattformen eller GM sin https://www.theverge.com/2020/3/4/21164513/gm-ev-platform-architecture-battery-ultium-tesla.

 

Edit: ser for meg at fremtidens biler er noe som da man bygde PCer fra komponenter fra Komplett, at man til og med gjøre DIY med deler man bestiller og får levert på døra. Morsom artikkel https://www.instructables.com/id/Build-your-own-Electric-Car/

 

Endret av tjavel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Tallak Tveide said:

Hybridbiler har vist seg i praksis å firurense nesten like mye som fossilbiler. Hva er da poenget? Når man skal planlegge for fremtiden må man ta fremtidige behov i betraktning. Vi skal bruke ca 0% fossilt drivstoff. Hybridbiler har ingen plass i fremtiden.

https://www.dinside.no/motor/ladbare-hybrider-dette-bruker-de-i-virkeligheten/60953664

Denne viser at plug in hybridene ikke hadde nevneverdig lavere utslipp enn vanlige fossilbiler.

Tallene der lyver litt fordi de tar som forbehold at du kjører mange langturer, noe som ikke gjelder alle.

Jeg kjøpte en A3 E-tron fordi jeg ikke er helt klar for ren elbil riktig enda, og har brukt kanskje 2000kr på bensin på et helt år, på 10000 kjørte kilometer.  Siden jeg kjører hovedsaklig i byen så er jo miljøgevinsten i forhold til om jeg skulle kjørt ren bensin ganske betydelig. Da spiller det vel ingen rolle om jeg bruker litt mer enn oppgitte tall på langturene?

 

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (23 minutter siden):

Med en gitt batteriteknologi følger gjerne ladeeffekten og rekkevidden hverandre lineært. Dvs. du trenger lang rekkevidde for å få høy ladeeffekt. Skal man bryte ut av denne sammenhengen trenger man nye batterityper og det ligger noen år frem i tid.

Dette varierer ganske mye mellom dagens biler også: Jeg har en Ioniq (forrige modell) som lader 60-68kW på ett 28kWh-batteri. Denne ladefarten holder den fra start til rundt 75% soc etter min erfaring. Selv på langtur kan jeg ikke huske å ha ladet denne bilen mer enn 15-18 minutter.
Bilen har ganske kort rekkevidde (ca 220 km på sommeren/170 på vinteren) men jeg kan ikke si at det har vært ett problem (på den måten jeg bruker den iallefall)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
51 minutes ago, Lynxman said:

Vi trenger elbiler med forskjellige kjørelengder fordi folk har forskjellige boehov. Skjønner ikke hva det er å krangle over.

Er ikke noe å krangle over men det hender at en hel industri kan bygge flottere enn folk flest har behov for nå når det er kjørelengde mange i industrien er opptatt av så er de i group think modus. Salgsfolk og designere kan ha sine egne fiffige ideer som ikke er det som folk flest egentlig ser etter.

 

Så da er det bra at noen finner at folk flest ikke trenger så mye, så snart en har blitt vant med måten elbilene fungerer på. Akkurat nå bør det kanskje være mere investering på å få ned prisen slik at er folkebiler på markedet - enn å ha den lengste rekkevidden eller kjappeste aksellerasjonen. Men ingen trenger å hindres i å lage sistnevnte typen biler, for de som ønsker disse.

 

Produksjon og salg av elbiler er vel ellers begrensa av tilgang på batterier nå om dagen så om en tenker utbredelse og klima så er det mere gevinst med lavere rekkevidde. Hybrider har jeg ikke så mye tro på, annet enn de med generator som nevnt av andre. Er som med diesel-elektriske tog at er mere effektive, om kan skaleres ned.

Endret av tjavel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...