Gå til innhold

Renault: – Nå sier kundene at elbilene har for mye rekkevidde


Anbefalte innlegg

Sturle S skrev (2 timer siden):

Det stemmer på ingen måte at VW er leiande, nei. VW har ikkje ein gong mål om å vere leiande. VW har som mål å liggje bak Tesla, men tett opptil: https://electrek.co/2020/03/02/vw-chief-adjusts-goal-from-overtaking-tesla-to-keep-as-close-as-possible/

I motsetning til Elon Musk så er Herbert Diess en smart fyr som prioriterer selskapet han leder framfor å pleie sitt eget ego. 

Å komme med uforpliktende og substansløst skryt av Tesla er smart når millioner av fans etterhvert vil se seg om etter en alternativ leverandør.

Endret av uname -l
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -l skrev (10 timer siden):

I motsetning til Elon Musk så er Herbert Diess en smart fyr som prioriterer selskapet han leder framfor å pleie sitt eget ego. 

Å komme med uforpliktende og substansløst skryt av Tesla er smart når millioner av fans etterhvert vil se seg om etter en alternativ leverandør.

Uttalelsen kostet vel bare litt tid.

 

Sturle S er glad i elektrisitet. Det liker eg og, og begge kommer seg.

Eg synest det er rart at en kar/kvinne med et potensiale på over 100% ikke prøver seg på QUIZZ’n Min.

 

Konklusjon: Spørsmålet var for vanskelig......, og det er synd. Selv om vi alle har glede av alt dette tullet, som kansje 100 har sett (litt under 1/50 000 del av norges befolkning med over måtlige lese, skrive og rekne ferdigheiter)

Hurra, hurra..... 

SISO, litt reklame og AI, da er vi der. Har Fasit og gangbar mynt...., mange avishus/ 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (1 time siden):

Uttalelsen kostet vel bare litt tid.

 

Sturle S er glad i elektrisitet. Det liker eg og, og begge kommer seg.

Eg synest det er rart at en kar/kvinne med et potensiale på over 100% ikke prøver seg på QUIZZ’n Min.

 

Konklusjon: Spørsmålet var for vanskelig......, og det er synd. Selv om vi alle har glede av alt dette tullet, som kansje 100 har sett (litt under 1/50 000 del av norges befolkning med over måtlige lese, skrive og rekne ferdigheiter)

Hurra, hurra..... 

SISO, litt reklame og AI, da er vi der. Har Fasit og gangbar mynt...., mange avishus/ 

Gi oss fasiten da

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (6 timer siden):

Gi oss fasiten da

Det er deise oransje(gule) - søylene, all strøm vart jo brukt før elektriskbilen kom. En god del av den kom fra varmekrafterk, gassfyrte greier. Solceller er jo ikke el-bilen som produserer strøm av, det er solcellene det.

Bruker en mer strøm må den komme et steds fra. Mykje går til varme, så bufr mot 1 M^3 vatn som koster ca 5 000,- for instalasjonen og kan sykles i flere 100 år. Buffer ca 70-200 kWt ved 0 til 8 bar trykk.

 

Saken, det koster å lage strøm, den må lages. Eg har grafer fra TU som viser at etter 160 000 km er CO2 utsleppet fra el-bil 0.

Det stemmer selvsagt ikke........

________________

Svar:

Kan ses øyeblikklig (det oransje):

Om nu Diesel-Bilen slepper ut 1,65 kg CO2 pr 10 km under kjøring (det er inklusive transport og produksjon av diesel) vil man måtte bruke energi ved å ta bort denne drivkraften, og ja produsere strøm.

Strøm må produseres om bilen skal gå på strøm. OK ....?

El motoren er 2-5 ganger (størrelse og drifts avhengig) så effektiv når vi rekner tilført energi => da kan den oransje søyla bli minimum 1/5, noe den ikke er. Og på vinteren må det tilføres ekstra varme, vi får «peak loade» og kan bruke spillvarme fra otto motor i steden for å måtte bruke strøm til å varme.

_________________

Ekstra opplysning

Vi holder på med % (andels) regning, og antar at vi kan bruke all spillvarme fra el-kolkraftverka til oppvarming. Verklegheita er annaleis, anlegget koster, neppe mer en 95% av brennverdi vinterstid, elektronikk inn og ut, batteri varme og kjøling, ekstra kabler for å dekke langturer i helg, litt tyngre biler og linær økning av støv.

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (Akkurat nå):

Ikke alle har MOT som Du.....

Kva utslepp (CO2) medfører kjernekraft ? 

De slipper stort sett ut vanndamp etter det jeg kjenner til. Vanndamp er ein klimagass omtrent som CO2. Problemet er at det finnes mye av den i fra før i atmosfæren. Dessuten har alle kjernekraftverk kraftige dieselgeneratorer som skal kjøle reaktoren ved fei. Disse blir testet regelmessig og har nok endel utslipp.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 timer siden):

De slipper stort sett ut vanndamp etter det jeg kjenner til. Vanndamp er ein klimagass omtrent som CO2. Problemet er at det finnes mye av den i fra før i atmosfæren. Dessuten har alle kjernekraftverk kraftige dieselgeneratorer som skal kjøle reaktoren ved fei. Disse blir testet regelmessig og har nok endel utslipp.

Elektrisk drevet bil er et substitutt for bensindrevet. Så slik må også regningen være, mindre bensinbruk mot mer strøm bruk.

Hvor mange reaktorer er komt i sverige for å dekke inn ekstra strømforbruk til el-bil. Brukte man ikke opp all strømmen tidligere ?

Vi samarbeider med sverige og EU. Vi leverer vel så mykje balansekraft vi bare kan og Hydro og Yara bruker lett opp resten. Dei skryter av sin effektivitet, og kvar ein drope i våre magasiner gjør mer nytte som batteri for EU.

 

Eg klarer ikke å se det annaleis en at ekstra gass eller kullkraft må inn i markedet for å lage ekstra strøm til drift av batteri-bil, for fornybarandelen er ikke 100 % ennå. Det er ikke strømmen som kan bli produsert om 50 år vi bruker nå.

Strømmen som batteribilen bruker skulle ideelt sett vært brukt av en varmepumpe på mer sørlige breddegrader i grisgrente strøk, og så skulle vi fyrt bilen på gass og tatt noen av de kaldeste netter med gass som ekstravarme i tillegg til å ha en varmtvans-buffer (slippe å oppgradere nettet).

 

Beklager dårlig formulering.

 

Er det noen som veit om det eksisterer en eller annen «absorbent» for Hydrogen som kunne virke slik som aceton virker på acetylen. Der tar acetonen opp i seg 20 gangeren for hver kg/cm^2 trykk, og er nyttet fordi acetylenen ikke toler så høgt trykk før den blir «reaktiv»/danner sot og varme. Og det er bare acetylenen som kommer utav flaska ved tapping. (Om eg husker rett) 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Hybrid biler blir kjøpt av folk som har gateparkering uten tilgang til lading. Plug-in forandrer ikke dette. De fleste som kjøper PHBEV lader ikke, de er kun ute etter avgiftslette.

Kritikken om elektrisitet blir produsert skittent eller ikke, må rettes mot strømprodusentene. Man kan ikke blande epler og pærer. Marginal produksjon (epler) er marginal hva som inn av kraft når kapasiteten er på det maksimale. Dette er gjerne mindre lokalt plasserte gass spissplass kraftstasjoner. Marginal produksjonen av strøm er ikke en konstant. Det kan like gjerne være kullkraftverk som går på tomgang utenom peaks. Slik tomgangskjøring kan elbiler eliminere iom at de fleste erfaren ønsker å lade elbilen om natten. Altså marginalproduksjon av EL avgjøres av årstid temperatur vær og vind som avgjør dette ikke elbiler.

Marginalkonsum (pærer) er den elektrisiteten som har høyest priselastisitet, dvs det som konsumentene først slutter å bruke strøm til når prisene øker. Å bruke dyr strøm på varmetap i egen bolig er noe man blir lei av og gjør noe før man lengter tilbake til bensinpumpene. Så marginalkonsum er ikke å la være å bruke elbilen men man fjerner annet strømforbruk med lav nytte. Enkel kost nytte logikk og da scorer elbil bruk langt høyt over annet [sett inn valgfritt elsløseri] forbruk. Så hvis Det blir økte strømpriser pga høyere elforbruk pga lading av elbiler, vil det resultere i økt investering i enøk prosjekter, ikke økt kullkraft produksjon.

UANSETT så vil elbiler bruker renere og renere elmix strøm etterhvert som sol vind og biotherm OG batteri backup erstatter gass spisslast kraft.

Politikerne må snart se på løsninger at avgifter må motiveres på bensinpumpa og ikke på avgiftsreduksjon på PHBEV som ikke lader og da drasser masse batterier med seg uten nytte, samt at disse batteriene heller burde vært brukt på rene elbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
N8591NB4 skrev (1 time siden):

Hybrid biler blir kjøpt av folk som har gateparkering uten tilgang til lading. Plug-in forandrer ikke dette. De fleste som kjøper PHBEV lader ikke, de er kun ute etter avgiftslette.

Kan du dokumentere dette? 

Tror du virkelig at folk flest driter penger? Man må jo gjøre det hvis man foretrekker å bruke svindyr bensin i stedet for latterlig billig strøm. Jeg har min 2. ladbare hybrid, og målet er helt klart å kjøre mest mulig elektrisk. Er vel max innom bensinstasjon 4 - 5 ganger i året. Og sånn er det med alle andre jeg kjenner som kjøre PHEV. Og det begynner å bli ganske mange nå.

Når så det er sagt så er det ikke noe tvil om at neste familiebil blir hel-elektrisk. 

Lenke til kommentar
N8591NB4 skrev (2 timer siden):

Hybrid biler blir kjøpt av folk som har gateparkering uten tilgang til lading. Plug-in forandrer ikke dette. De fleste som kjøper PHBEV lader ikke, de er kun ute etter avgiftslette.

Det er nok grader av sannhet i det utsagnet. Antagelig ganske lav grad, men uansett, i den grad du har rett i det så mener jeg man får adressert det ved å øke CO2-avgiften på bensin og diesel ganske markant for å statuere hvilken vei det går. 20 kr/l er et psykologisk vippepunkt som kan stoppe den uønskede adferden du nevner og samtidig øke elbilandelen i nybilsalget.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Det er nok grader av sannhet i det utsagnet. Antagelig ganske lav grad, men uansett, i den grad du har rett i det så mener jeg man får adressert det ved å øke CO2-avgiften på bensin og diesel ganske markant for å statuere hvilken vei det går. 20 kr/l er et psykologisk vippepunkt som kan stoppe den uønskede adferden du nevner og samtidig øke elbilandelen i nybilsalget.

Det er mye bedre å straffe CO2 gjennom eksport og import. Da går skiftet kjappere, enn å kun kaste kostnader på sluttbrukere mens de som leiter etter den, borer etter den, og raffinerer den fremdeles har de samme avansene.  

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 minutter siden):

Det er nok grader av sannhet i det utsagnet. Antagelig ganske lav grad, men uansett, i den grad du har rett i det så mener jeg man får adressert det ved å øke CO2-avgiften på bensin og diesel ganske markant for å statuere hvilken vei det går. 20 kr/l er et psykologisk vippepunkt som kan stoppe den uønskede adferden du nevner og samtidig øke elbilandelen i nybilsalget.

Er det sånn at CO2-molekylene fra bensinbiler gjør jorda mye varmere enn andre CO2-molekyler?

Det lureste er å ha lik pris på alle CO2-utslipp og så la kapitalisme og teknologi finne den mest kosteffektive måten å få redusert utslippene på. Det er mye bedre enn å se seg blind på suboptimale metoder(elbiler).

EU har en utslippsgrense for bilflåten. Om man får det til med billige og praktiske ladehybrider så er det bra for alle. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (24 minutter siden):

Er det sånn at CO2-molekylene fra bensinbiler gjør jorda mye varmere enn andre CO2-molekyler?

Det lureste er å ha lik pris på alle CO2-utslipp og så la kapitalisme og teknologi finne den mest kosteffektive måten å få redusert utslippene på.

Helt enig! Det er ikke bare CO2-avgiftene for bil-drivstoff som bør økes. Det bør skje uansett utslippskilde (men bør skje der utslippet faktisk skjer, ikke der f.eks oljen utvinnes, fordi olje har mange andre anvendelser enn forbrenning.) Vi bør ogsp slutte å gi CO2 avgiftsfritak til enkelte bransjer og utslippskilder.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Det er nok grader av sannhet i det utsagnet. Antagelig ganske lav grad, men uansett, i den grad du har rett i det så mener jeg man får adressert det ved å øke CO2-avgiften på bensin og diesel ganske markant for å statuere hvilken vei det går. 20 kr/l er et psykologisk vippepunkt som kan stoppe den uønskede adferden du nevner og samtidig øke elbilandelen i nybilsalget.

Så einig så einig.

 

Informasjon og pris virker det, og siden det gjør det er det vanskelig å se for seg at det går politisk.

 

Man bruker argumenter som f.eks tenk på bygda når man diskuterer bensinpris. Så setter man opp noen bomstasjoner (gir betydlige anlegg og systemkostnader => CO2 utslepp) som Halleraker eig og nyter godt av, og fergebiletten koster også. Bensinkroner er altså noe annet.

 

For en del år tilbake hadde vi også noe man eigentlig kunne kalle totakts og turboavgift, måten den framstod på var Wankelmotoren gav så mykje effekt pr ccm^2 «slagvolum» at man valgte å gange volumet med 2 trur eg. Man hadde motorslagvolum avgift for noen år siden.

Joda, man hadde effektavgift og vektavgift også. Det å være byråkrat er å ha lest innføring i Samfunsøkonomi, og der står det svart på kvitt «spre avgiftene» så «ingen forstår eller merker» noe.

 

Komunikasjon som gir bruker evne til «realkalkulasjon» er de fakto ansett som noe dritt spør Du en byråkrat eller statsviter. Slik er stoda.

Ønsker man litt innblikk i hva følelser kan medføre og krefters makt les boken «Den Mennesklige Faktor», eller se på priser; nu 9,90 pr hg, NYHET 30 % mindre calorier (næring), les bruker vilkår til apper, leasingavtaler, fondsavtaler og forsikrings papirer. Gang det så med Vatikanstatens arkiv av hemligholdt og stolen Værdenshistorie, og Media-husenes klikke-presse.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Helt enig! Det er ikke bare CO2-avgiftene for bil-drivstoff som bør økes. Det bør skje uansett utslippskilde (men bør skje der utslippet faktisk skjer, ikke der f.eks oljen utvinnes, fordi olje har mange andre anvendelser enn forbrenning.) Vi bør ogsp slutte å gi CO2 avgiftsfritak til enkelte bransjer og utslippskilder.

Kan godt betale kvotepris på CO2. Det skulle bli under en tusenlapp i året for mine 10 000 km med bensinbil.

Ellers enig i at utslippene bør prises der de skjer. Derfor bør CO2-avgiften på bilkjøp bort evt. at CO2-avgiften knyttes til utslipept for produksjon av bilen.

Da har men et system som i det minste er logisk og så kan man tilpasse seg det. Kapitalismen er god til sånt og fungerer bedre enn "Jeg har lest en plass at elbil er miljøvennlig, la oss satse alt vi har på det.".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 time siden):

Kan godt betale kvotepris på CO2. Det skulle bli under en tusenlapp i året for mine 10 000 km med bensinbil.

Ellers enig i at utslippene bør prises der de skjer. Derfor bør CO2-avgiften på bilkjøp bort evt. at CO2-avgiften knyttes til utslipept for produksjon av bilen.

Da har men et system som i det minste er logisk og så kan man tilpasse seg det. Kapitalismen er god til sånt og fungerer bedre enn "Jeg har lest en plass at elbil er miljøvennlig, la oss satse alt vi har på det.".

Har Du en bil som bruker 1 Liter bensin/ 10 km så betaler du 16,60 kr mer pr 10 km i CO2 avgift i forhold til en som bruker 0,4 på mila. Gitt at bilen kjøres til den har gått 300 000 km.

Du betaler 16 600,- ekstra pr år i CO2 avgift om overnevnte stemmer (mer enn 0,4 bilen). Noe som er ca 9,- kroner pr kilo CO2 Du slepp ut ekstra.

I henhold til EU regelværket har Du rett til å få en forholdsmessig andel av avgiftene tilbake om Du eksporterer bilen. Du kan jo prøve å eksportere den når den har gått 150 000 km og se om Du får tilbake litt over 200 000,-

Bare gi beskjed om hvordan det går.

 

Eg er uenig i at CO2 avgift skal knyttes til produksjon av bil, for elektrisk bil er den jo sterkt negativ i forhold til en bensinbil.

Om vi no forholder oss til bensin:

Kjøper Du en Chevrolet Camaro til  $ 30 000 eller en Bentley til $ 300 000 så trur eg ikke Du vil komme frem til at CO2 utsleppet for den noe dyrere bil står i forhold til det ekstra utslippet denne har ved produksjon.

Dei $ 270 000 ekstra kan tvert i mot representere et lavere forbruk i forhold til om Du brukte dei på varegrupper som ikke er bil, og kan kansje være i utsleppsområdet til produksjon av 2 stk av den billige bilen.

Vi er altså på et lavt utslepp av CO2 sett i forhold til medgått arbeidskraft og pris. Kansje Bentlyen kommer betre ut enn en billig el-bil hva angår produksjons utslepp av CO2. 

 

Min konklusjon er at CO2 avgift kan handteres av bensinpris ved kjøring. Og formidler betre faktisk «forbruk» på denne måten, realkalkulasjon.

 

 

Kva er kvoteprisen (i dollar og kroner) og kva er det som skjer ved kjøp av kvoter  ?

Kva er prisen i dag for å lagre CO2, og kva utslipp har prosessen (jfr palmeoljeinnblanding) ?

 

Eg har jo lest rapporter om at det er betre å brenne olje enn å brenne trevirke, hvordan kan da bioful bli miljøvennlig av trevirke ved å føre det gjennom enda en prosess i steden for direktebrenning. Joda, det søkes om støtte.

 

Eg vil også påpeke at SSB ikke gjør jobben sin på bilområdet og hva angår miljø (folkevalgt organ). Kansje forklaringen er enkel; dei har ikke Meg som Sjef.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
N8591NB4 skrev (8 timer siden):

Helt fersk video angående strømforbruk og overgang til elektrisk?

 

Dette er nok helt ubevist.

Men det vil koste....

 

Nett nu spurte Eg meg Selv, er matte og realfag blitt så dårlig at den må avvises totalt som en faktor på AI´s alter, og bilene blir opdatert (og reparert) over internett.

https://www.youtube.com/watch?v=JRDgihVDEko

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...