Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringer med Melatonin?


jae-ols

Anbefalte innlegg

Evil-Duck skrev (På 5.3.2020 den 20.00):

Jeg har slitt med søvnproblemer hele mitt voksne liv og har vært gjennom en del forskjellig sovemedisin alt fra zopiklon og Zonat til mer pseudovitenskapelige midler som Sedix og Valerina . Zopiklon fungerer selvfølgelig, men er jo ikke akkurat bra å gå på over lenger tid så det blir kun ved "nødstilfeller" Zonat gir meg en så kraftig hangover dagen etterpå at jeg ikke kunne bruke det og Sedix eller valerina gjorde ingen verdens ting naturlig nok. 

Tidlig i Januar i år insiterte legen på at jeg måtte prøve Circadin som er en depo tablett med melatonin som frislipper stoffet gradvis over store deler av natten, og til tross for skepsisen min har dette vært en mirakelkur for meg, har nå gått på det fast i 2 måneder og jeg sovner som oftest innen en halvtime fra jeg har lagt meg, sover fint gjennom hele natten og våkner opp på morgenen fin og uthvilt. Gjennom hele 2019 for meg var en slik søvnrutine helt uhørt men nå skjer det helt naturlig. 

Circadin er et reseptbelagt medikament så du må nok snakke med legen din for å få prøve det men tror de fleste leger vil skrive det ut da det er et relativt ufarlig legemiddel. De reseptfrie variantene av melatonin du får kjøpe nå har jeg ingen erfaring med, vet bare det ikke er depotabletter så det vil ikke nødvendigvis ha samme virkining som circadin. 

Så  Melatonin har ingen virkning? Flere her sier at jeg må prøve det. Men må avvennes med Zopiclone. Det blir litt av en utfordring. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jae-ols skrev (43 minutter siden):

Så  Melatonin har ingen virkning? Flere her sier at jeg må prøve det. Men må avvennes med Zopiclone. Det blir litt av en utfordring. 

Jeg vet ikke hvordan du har resonert deg frem til at melatonin ikke virker ut fra det jeg har skrevet. Melatonin, i mitt tilfellet depotabletten Circadin har hjelpt meg nærmest ubeskrivelig mye og er i bunn og grunn den første sovemedisinen jeg har gått på som jeg føler faktisk har hjulpet meg og har så absolutt en stor virkning.

I forhold til å venne seg av med  zopiklon etter lang tids bruk  må du legge en plan meg legen din på hvordan dette skal gjøres, gradvis nedtrapping er alfa omega, begynn gjerne å gå ned fra 7,5 mg (om dette er dosen du bruker) til 5 mg og gå på denne dosen en ukes tid , så videre ned på 2,5 mg et par uker før du til slutt trapper ned til å ta 2,5 mg annenhver dag en uke eller to før du slutter helt.  Men igjen legg planen med legen som skriver ut medisinene til deg og ta det derifra.

Endret av Evil-Duck
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jae-ols skrev (1 time siden):

Jeg tar nå 7,5 mg Zopiclone, jeg kan prøve å halvere. Å i tillegg ta Melatonin. Får se om det gjør at jeg får sove. Jeg greier ikke mange netter uten søvn. Det er en voldsom påkjenning. 

Du bør ikke ta begge deler samtidig, da det øker risikoen for bivirkninger. Zopiklone er et B-preparat, så det trenger du sannsynligvis å venne deg av med (dette gjør du i samråd med lege), og så du kan jo evt høre med legen din om melatonin. 

Lenke til kommentar

Generelt er det 10 mg temmelig mye, så en bør ikke gjøre seg avhengig av så store doser da din naturlige regulering blir forstyrret.

Generelt for søvn er det viktig med god søvnhygiene. Har det så mørkt at du ikke kan se hånden din holdt opp framfor ansiktet. Pass på at det er stille mens du sover. Ellers kan 3M orange ørepropper anbefales. Prøv å ikke drikk mye før du legger deg slik at du unngår å våkne for å late vannet. Pass på at det er kaldt nok på soverommet. For mye varme gjør det vanskeligere å sove.

Bruker du medisiner, sjekk om noe av dette kan virke inn negativt på søvn. Er du veldig stresset ? Nedregulering av stress eller bedre stress-mestring kan virke positivt. Inntar du stimulerende stoffer som koffein eller andre stoffer, slutt helt med det og øk heller stoffer som hjelper deg med å roe deg ned slik som magnesium noe timer før du legger deg og gjerne kamille-te. Prøv å spis minst mulig noen timer før du legger deg så kroppen ikke bruker energi på å fordøye mat.

Står du i dårlige relasjoner som gjør at du stresser deg opp, nedregulere dem eller unngå dem. Er det et veldig stort eller vanskelig problem, ta det opp med profesjonelle. Legen din kan være en god støttespiller her.

Holder du deg fysisk aktiv ? Hvis ikke kan det være lurt å ta opp en for fysisk aktivitet du liker. Bare du vet hva som er ok for deg.

Gjør du nok av lystbetonte ting for å slappe av ? Dette er smart å kombinere med at du er aktiv.

Hvis du ikke klarer å regulere søvnen din med dette bør du få en medisinsk undersøkelse for å sjekke om det ikke er noe alvorlig som stopper kroppen fra å regulere dette normalt.

Lenke til kommentar
vidor skrev (59 minutter siden):

Generelt er det 10 mg temmelig mye, så en bør ikke gjøre seg avhengig av så store doser da din naturlige regulering blir forstyrret.

Generelt for søvn er det viktig med god søvnhygiene.

Jeg har gjort alt som er foreslått. Har lang erfaring. Men grunnen til kronisk søvnløshet er dette. Da jeg var liten sloss mine foreldre nesten hver natt og var stupfulle. Det var mye vold. Da fikke jeg ikke sove og det ble bare verre og verre. Da var jeg 8-9 år. Dette har så fulgt meg til jeg nå er over 50 og søvnen er nok ødelagt for alltid. Redselen og traumene fra barndommen vil ikke slippe taket. Og det var ikke noe barnevern som grep inn, så jeg ble ødelagt fysisk og mentalt. Så dere skjønner at dette er det ingen enkel løsning på. Har siden 1973 brukt sovemedisin, og må øke dosen hele tiden. Jeg er rett og slett bare utslitt. Soverommet har blitt en fiende og jeg gruer meg til hver natt. Jeg har ingen tro på helsekost, det har jeg prøvd. Alt er prøvd. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
jae-ols skrev (4 minutter siden):

http://www.e-pages.dk/vg/1793/?gatoken=dXNlcl9pZD0xMDAyODgmdXNlcl9pZF90eXBlPWN1c3RvbQ%3D%3D

Ingen kurer hjelper hvis du går på antideppresiva og sovemedisiner. Om du løper 10 mil om dag så går du ikke ned i vekt. Det er bombesikkert. Her er medisinene synderen. Trist for de som er tjukke og må ha medisiner mot depresjoner. 

Selv om du slutter å spise mat? 

Lenke til kommentar

Quetiapine teva 25mg 2 stk

Opprinnelig brukt til psykoser, der gis det 1000mg eller mer. 

En av bivirkningene viser seg å være at man blir søvnig, er ikke avhengighetsskapende og relativt trygt å bruke over lang tid.. 

 

Kan nevne hvorfor jeg vet dette, og det er fordi jeg har vært avhengig av sobril i mange mange år, hold deg unna det! Ble avvent den driten til slutt. Men problemet tårnet seg opp i etterkant.. 

Quetiapine gir deg hvertfall søvn, og er ikke vanedannende.. Også anbefales det å rydde på loftet, får du fjernet problem der så kommer søvnen også! 

Endret av ScandiFlick
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
jae-ols skrev (59 minutter siden):

Det er vel ikke et alternativ....... 

Satt på spissen selvfølgelig men en reduksjon av matinntaket vil føre til vektnedgang selv om du går på antideppresiva og sovemedisiner.  

Lenke til kommentar
Gadden skrev (37 minutter siden):

Satt på spissen selvfølgelig men en reduksjon av matinntaket vil føre til vektnedgang selv om du går på antideppresiva og sovemedisiner.  

Det tviler jeg sterkt på. Folk har gått opp 20 kilo ved bruk av antideppresiva. Da må du under 300 kalorier om dag, og det greier ingen. 

Så utgangspunktet er helt håpløst. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
jae-ols skrev (1 time siden):

Det tviler jeg sterkt på. Folk har gått opp 20 kilo ved bruk av antideppresiva. Da må du under 300 kalorier om dag, og det greier ingen. 

Så utgangspunktet er helt håpløst. 

Da foreslår jeg å sende antideppresiva til områder med hungersnød. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
jae-ols skrev (1 time siden):

Du synes dette er noe å spøke med? Har du kommet på et så lavt nivå? 

Det er du som mener 300 kalorier om dagen og antidepressiva er nok for å holde vekten. Hvem er spøkefuglen?

Endret av Slettet+234981
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...