Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringer med Melatonin?


jae-ols

Anbefalte innlegg

AnnonymG skrev (16 timer siden):

Melatonin som fås reseptfritt på apoteket, regnes som kosttilskudd. 

Melatonin som fås på resept er et depotpreparat og regnes IKKE som et kosttilskudd. 

Melatonin er absolutt en sovemedisin - det er faktisk ingen andre indikasjoner eller grunner til å ta melatonin enn å bedre søvnen, i så måte er dette en sovemedisin. Jeg regner med du ikke tar melatonin for noe annet, i så fall blir det en døsig affære. 

 

Ehh, det er ikke forskjell mellom reseptfritt melatonin og reseptbelagt melatonin... Annet enn at det ene er reseptbelagt og det andre ikke. Det er heller ikke sånn at all reseptbelagt melatonin er depot-tabletter. De jeg bruker er ikke det f.eks.

Selvfølgelig, om din måte å betegne hva som er medisin og hva som er kosstilskudd bestemmes utifra om det er reseptbelagt eller ikke, så joda. Men i såfall er vitamintabletter du har på resept medisin å regne, mens de samme vitamintablettene på rema1000 er kosttilskudd. Og det gir jo ingen mening.

Men det er heldigvis ikke sånn man faktisk bestemmer hva som er medisin og hva som ikke er. Og ærlig talt gir jeg en god faen i hva du tenker det er uansett.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
AnnonymG skrev (På 27.9.2020 den 1.28):

Melatonin som fås reseptfritt på apoteket, regnes som kosttilskudd. 

Melatonin som fås på resept er et depotpreparat og regnes IKKE som et kosttilskudd. 

Melatonin er absolutt en sovemedisin - det er faktisk ingen andre indikasjoner eller grunner til å ta melatonin enn å bedre søvnen, i så måte er dette en sovemedisin. Jeg regner med du ikke tar melatonin for noe annet, i så fall blir det en døsig affære. 

 

Det virker ikke og er bare humbug. Er et kosttilskudd. 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (10 timer siden):

Synd det ikke virket for deg, for meg har melatonin fungert kjempebra. Hvilken type prøvde du?

Noe jeg kjøpte på Apoteket, de pillene virket ikke. Hva heter den du bruker og som virker så bra? Er de på resept? Og er det noen bivirkninger? 

Endret av jae-ols
Lenke til kommentar

Jeg hadde overhodet ikke trua på at det skulle ha effekt, men i forbindelse med en test så fikk jeg tilsendt Melissa Dream plus Melatonin. Det er nesten irriterende å si at det fungerer, meg det fungerer så godt at jeg har lovt meg selv og ikke ta mer når pakken er brukt opp. Tror du får kjøpt det i flere nettbutikker.

https://newnordic.no/no/melissa-dreamtm-plus-melatonin.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jae-ols skrev (19 minutter siden):

Noe jeg kjøpte på Apoteket, de pillene virket ikke. Hva heter den du bruker og som virker så bra? Er de på resept? Og er det noen bivirkninger? 

Jeg bruker Circadin 2 mg, det er reseptbelagt men det er ikke noe leger kvir seg for å skrive ut. Forskjellen mellom Circadin og de du får kjøpt uten resept er at circadin er en depo tablett som slipper ut virkestoffet over tid istedenfor alt på en gang, og jeg opplevere denne som langt mer effektiv for mine søvnvansker. Du skal ta circadin 1,5-2 timer før du legger deg.

I forhold til bivirkninger merker jeg ingenting, men det er jo en leitt individuell ting så kan ikke prate for andre enn meg selv.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Jeg bruker Circadin 2 mg, det er reseptbelagt men det er ikke noe leger kvir seg for å skrive ut. Forskjellen mellom Circadin og de du får kjøpt uten resept er at circadin er en depo tablett som slipper ut virkestoffet over tid istedenfor alt på en gang, og jeg opplevere denne som langt mer effektiv for mine søvnvansker. Du skal ta circadin 1,5-2 timer før du legger deg.

I forhold til bivirkninger merker jeg ingenting, men det er jo en leitt individuell ting så kan ikke prate for andre enn meg selv.

Og den gjør at du sover godt? Du vil anbefale den? 

Lenke til kommentar
Gjest 61c7a...208

Jeg opplever faktisk BEDRE effekt av 1mg melatonin depot enn Circadin 2mg 😅. Men hvis man først er grepet av tunge tanker/angst/stress etc ved leggetid, så er det vanskelig å sove uansett hva man putter i seg. Men på "gode dager", så synes jeg 1mg melatonin er svært virksomt. 

Anonymous poster hash: 61c7a...208

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (På 24.11.2020 den 9.30):

Jeg bruker Circadin 2 mg, det er reseptbelagt men det er ikke noe leger kvir seg for å skrive ut. Forskjellen mellom Circadin og de du får kjøpt uten resept er at circadin er en depo tablett som slipper ut virkestoffet over tid istedenfor alt på en gang, og jeg opplevere denne som langt mer effektiv for mine søvnvansker. Du skal ta circadin 1,5-2 timer før du legger deg.

I forhold til bivirkninger merker jeg ingenting, men det er jo en leitt individuell ting så kan ikke prate for andre enn meg selv.

Og det står som bivirkning; vektøkning. Har du merket det? 

Lenke til kommentar
jae-ols skrev (2 minutter siden):

Og det står som bivirkning; vektøkning. Har du merket det? 

Nei, og vektøkning står som en svært sjelden bivirkning, noe som vil si at det er 0,1-1% som kan oppleve denne bivirkningen, mest trolig er det ikke en bivirkning i det heletatt, for dersom en leser en tolkning av studien som avdekket denne bivirkningen leser en følgende :

Sitat

 I vurderingen av Circadin gjort av Europeiske legemiddelmyndigheter (EMA), som danner grunnlag for registrering av legemiddelet i EU, beskrives det at vektøkning ble rapportert hos rundt 1% både i gruppen som fikk melatonin og i gruppen som fikk placebo (2).

Dette vil si at det ble registrert lik mengde vektøkning blandt de som fikk circadin og de som ikke fikk det. Så akkurat det er en bivirkning jeg ikke ville lagt så mye tanker i, tror det er værre for vekta å ikke få sove skikkelig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jae-ols skrev (2 minutter siden):

Det står at det skal tas en til to timer før sengetid. Er det riktig? Lang virkningstid? Og sover du da hele natta? 

Ettersom det er depo tabletter, som vil si at virkestoffet blir sluppet ut langsomt skal du ta det 1,5-2 timer før leggetid ja, så det er riktig. Litt av cluet med de er at de skal hjelpe deg å sove hele natta ja ettersom virkestoffet blir sakte sluppet ut over tid gjennom natta. 

Om du har dårlig effekt første natten anbefaler jeg å prøve det noen ganger til før en eventuelt gir opp, var slik med meg at virkningen ikke kom før jeg hadde tatt det et par netter. 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (17 timer siden):

Ettersom det er depo tabletter, som vil si at virkestoffet blir sluppet ut langsomt skal du ta det 1,5-2 timer før leggetid ja, så det er riktig. Litt av cluet med de er at de skal hjelpe deg å sove hele natta ja ettersom virkestoffet blir sakte sluppet ut over tid gjennom natta. 

Om du har dårlig effekt første natten anbefaler jeg å prøve det noen ganger til før en eventuelt gir opp, var slik med meg at virkningen ikke kom før jeg hadde tatt det et par netter. 

Det stemmer godt, fikk ikke sove mye. Samtidig må jeg trappe ned med Zopiclone. Så det blir ikke enkelt. Får prøve noen ganger til. Men er utrolig spent på om dette virker. 

Lenke til kommentar
jae-ols skrev (5 minutter siden):

Det stemmer godt, fikk ikke sove mye. Samtidig må jeg trappe ned med Zopiclone. Så det blir ikke enkelt. Får prøve noen ganger til. Men er utrolig spent på om dette virker. 

Ønsker deg lykke til med nedtrappingen av zopiklon :) Jeg har vært gjennom det selv å vet det ikke er spesielt gøy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...