Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringer med Melatonin?


jae-ols

Anbefalte innlegg

Gadden skrev (26 minutter siden):

Det er du som mener 300 kalorier om dagen og antidepressiva er nok for å holde vekten. Hvem er sommerfuglen?

Det var du som foreslo å slutte å spise for å gå ned i vekt. Du bør vite nå at med medisiner så går du ikke ned i vekt. Da må du trene ufattelig mye, noe jeg i min alder ikke orker. Matinntak er ikke det viktige her, men medisiner og hvor mye du får rørt deg. 1700 kcal i døgnet er ikke mye. Du vet at ingen kan leve på 300 kcal. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+234981
jae-ols skrev (24 minutter siden):

Du bør vite nå at med medisiner så går du ikke ned i vekt. Da må du trene ufattelig mye, noe jeg i min alder ikke orker. Matinntak er ikke det viktige her, men medisiner og hvor mye du får rørt deg. 1700 kcal i døgnet er ikke mye. Du vet at ingen kan leve på 300 kcal. 

Påstanden om at man må under 300 kcal om dagen (ved bruk av antidepressiva) for å gå ned i vekt var din. Hvordan kan du da påstå at matinntak ikke er viktig?  Påstanden din om trening vs matinntak er jeg heller ikke enig i.  Du kan selv google hva som påvirker vekten mest hvis du ønsker å lære det. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
jae-ols skrev (15 minutter siden):

 

Men du vet sikkert at enkelte ikke går ned i vekt samme hva de gjør. Sånn er det bare. 

Selv om de spiser under 300 kalorier om dagen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Gadden skrev (4 minutter siden):

Selv om de spiser under 300 kalorier om dagen?

 

jae-ols skrev (1 minutt siden):

Heller ikke da. Ikke når du bruker medisiner mot depresjon. Da er det ikke noe som nytter. 

Da foreslår jeg å sende antideppresiva til områder med hungersnød. Hvis du seriøst mener at det er mulig å overleve vha antidepressiva og 2-300 kcal om dagen så er det helt fantastisk. 

Endret av Slettet+234981
Lenke til kommentar

Du kunne eventuelt brukt søvnsenteret i Bergen, hvor jeg har hørt at de "struper" søvnen din til kroppen greier å finne en naturlig rytme. De har også hypnosesenter der som kan gi hjelp om du er mottagelig for slikt. 

Melatonin er uhyre milde saker. Jeg måtte bruke 8-9 kapsler for å få en liten effekt av det, og det er ikke direkte billig. Doktoren min spøkte med at han skulle gitt meg cannabis om han kunne, for det skal altså hjelpe mye mot søvnplager. Men det er som kjent, ikke lovlig medikament til den typen problemstillinger. Det skal også visstnok redusere REM søvn, men det gjør også andre preparater.

Jeg landet på vallergan, som jeg tar når Jon Blund er helt fraværende. Det er egentlig en medisin for allergikere, men en bivirkning er at man blir søvnig. Det har en sterk "kjemisk hangover" og man blir ganske borte dagen etterpå, men dette har jeg løst med å kutte en tablett opp i 4. Det har også en veldig treg virkning, så ta det 2-3 timer før jeg skal sove.

Om du har svært lange dager, 30 timer+, kan du ha en forskjell mellom den biologiske klokken i kroppen og "klokka i øret" noe som gjør at du har et normalt lengre døgn uten at jeg kommer på fagordet for lidelsen. 

I tillegg vil mangel på D-vitamin gi dårlig søvn. Noe som er veldig utbredt i Norden, hvor det produseres lite D-vitamin når solen er lavt på himmelen i vinterhalvåret. 

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
liker skrev (20 minutter siden):

Ser at det har blitt reseptfritt. Er det like bra som på resept?

Det skal være samme virkestoffet, men svakere og dyrere. Om du trenger det daglig bør du få det på resept, selv om det ikke er dekket av frikort. Og be legen om å spesifisere at du skal ha Douglas. Den norskproduserte varianten (Orifarm) som apotekene prøver å prakke på deg er dobbelt så dyr.

Lenke til kommentar
liker skrev (42 minutter siden):

Ser at det har blitt reseptfritt. Er det like bra som på resept?

Den du får på resept i dag heter Circadin, det som skiller denne fra den reseptfrie varianten er at circadin er en depo tablett som slipper virkestoffet ut gradvis over en periode. Dette kan hjelpe mot insomnia og oppvåkninger iløpet av natta, den reseptfrie varianten er mer egnet for å snu døgnet ved skiftarbeid, jetlag og lignende. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Har ikke prøvd melatonin, men jeg hadde også store søvnproblemer. Min løsning på det var å bare leve med en forjævlig døgnrytme og tåle å være litt trøtt på dagtid. Så gikk det over av seg selv etter hvert. De fleste er som regel tålmodige hvis en sier en sliter med søvnen.

Jeg har liksom aldri sett søvnmedisin som noen reell løsning. Det sitter i huet.

Lenke til kommentar
5 hours ago, liker said:

Ser at det har blitt reseptfritt. Er det like bra som på resept?

Er vel enklere å bestille 200 tabletter fra utlandet som er samme styrke. For ca samme pris som 30 norske med samme styrke.
Du kan også få tak "timed release" vis du opplever å våkne etter 4 timer, og vil heller sove hele natten.

Dog, får du ikke sove gjør tablettene ingenting. Men vis du har vært opp mange nok timer kan de fungere.
De fungerer fjell for å gå til sengs etter en lang dag, et par timer før du har vanen til det. Men gjør ca ingenting vis du sover hele dagen.
 

Lenke til kommentar

En liten anbefaling for de som ikke får god nok effekt av melatonin er å supplere med zinc og magnesium samtidig. Jeg får rastløse ben av melatonin, men tar jeg magnesium samtidig forsvinner denne bivirkningen fullstendig.

Magnesium er dessuten nesten umulig å ta for mye av, zinc skal man være litt mer forsiktig med. Jeg tar gjerne 1/4 tablett da merket jeg bruker dekker 200% av dagsbehovet. Man merker det uansett på magen dersom man har tatt for mye en periode. Da er det bare å ta ta litt mindre en periode.

Magnesium og zinc virker lenger enn melatonin også, så da slipper man stresset med å måtte sovne innen en halvtime før virkningen av melatoninen avtar.

Jeg tenker det er tryggere og bedre å supplere med zinc og magnesium fremfor å pøse på med mer melatonin. Man kan fort bli tung i hodet av for mye melatonin. Jeg har også opplevd å bli treg og nedstemt om jeg har tatt for mye. Det kan forresten også en fin øvelse å rullere mellom de forskjellige, da man er tilrådet å ikke belage seg på melatonin over lengre perioder. Gjør det også enklere å avvende seg med melatonin (noe jeg går ut ifra at alle her til syvende og sist ønsker). 

Jeg tar magnesium hver dag, en time før leggetid (de fleste har uansett for lite magnesium i kroppen, så why not?). Dersom dette ikke er nok til å sovne, så hiver jeg innpå en zinc eller en melatonin i tillegg etter en times tid. Har ennå ikke hatt en søvnløs natt etter jeg startet med dette.

Lenke til kommentar

All sovemedisin bør kun tas i helt korte perioder - dette gjelder alle sovemedisiner. Noen aldre bruker sovemedsin fast, og dette er dessverre synd, man utvikler toleranse og til slutt har sovemedisinen nesten ingen effekt, men man er blitt avhengig av det.

Søvnhygiene er enormt viktig, noen ganger må man bare tåle at man ikke sover natten igjennom. Hvis man har et alvorlig søvnproblem, så skal man utredes for dette. MEN, innimellom kan det være "kjekt" å ha sovemedisin, og bruker man det etter behov relativt få ganger, så vil medisinen ha størst effekt. 

Melatonin fås i følgende utgaver:

Melatonin (Circadin®) depottablet 2mg (reseptbelagt)
Melatonin (MElatonin Orifarm®) tablet 3mg (reseptbelagt)
Melatonin (Bio-Melatonin®) tablet 1mg

Den en får som reseptfritt, fungerer mer eller mindre som innsovningstablett, og dosen er relativt liten. Depottabletten vil fungere over en mye lengre periode, og dosen dobbel. I tillegg så kan jeg ikke finne omtale om den reseptfrie, så hva som er farmakodynamikk og farmakokinetikk er faktisk ikke å vite, så hva absopsjonen og halveringstid er, er ukjent. 

Jeg har selv brukt depot-preparatet og fungerer veldig godt. Har man tankemylder og bekymringer som årsak til søvnløshet, vil ikke denne medisinen ha noe effekt, dette er ikke beroligende medisin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AnnonymG skrev (På 18.9.2020 den 14.07):

All sovemedisin bør kun tas i helt korte perioder - dette gjelder alle sovemedisiner. Noen aldre bruker sovemedsin fast, og dette er dessverre synd, man utvikler toleranse og til slutt har sovemedisinen nesten ingen effekt, men man er blitt avhengig av det.

Melatonin, som tråden egentlig omhandler om, er ikke sovemedisin. Det er et kosttilskudd, og er et stoff kroppen selv produserer, men som noen produserer for lite av.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 9/25/2020 at 2:33 PM, Kajac said:

Melatonin, som tråden egentlig omhandler om, er ikke sovemedisin. Det er et kosttilskudd, og er et stoff kroppen selv produserer, men som noen produserer for lite av.

Melatonin som fås reseptfritt på apoteket, regnes som kosttilskudd. 

Melatonin som fås på resept er et depotpreparat og regnes IKKE som et kosttilskudd. 

Melatonin er absolutt en sovemedisin - det er faktisk ingen andre indikasjoner eller grunner til å ta melatonin enn å bedre søvnen, i så måte er dette en sovemedisin. Jeg regner med du ikke tar melatonin for noe annet, i så fall blir det en døsig affære. 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...