Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringer med Melatonin?


jae-ols

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med søvnproblemer hele mitt voksne liv og har vært gjennom en del forskjellig sovemedisin alt fra zopiklon og Zonat til mer pseudovitenskapelige midler som Sedix og Valerina . Zopiklon fungerer selvfølgelig, men er jo ikke akkurat bra å gå på over lenger tid så det blir kun ved "nødstilfeller" Zonat gir meg en så kraftig hangover dagen etterpå at jeg ikke kunne bruke det og Sedix eller valerina gjorde ingen verdens ting naturlig nok. 

Tidlig i Januar i år insiterte legen på at jeg måtte prøve Circadin som er en depo tablett med melatonin som frislipper stoffet gradvis over store deler av natten, og til tross for skepsisen min har dette vært en mirakelkur for meg, har nå gått på det fast i 2 måneder og jeg sovner som oftest innen en halvtime fra jeg har lagt meg, sover fint gjennom hele natten og våkner opp på morgenen fin og uthvilt. Gjennom hele 2019 for meg var en slik søvnrutine helt uhørt men nå skjer det helt naturlig. 

Circadin er et reseptbelagt medikament så du må nok snakke med legen din for å få prøve det men tror de fleste leger vil skrive det ut da det er et relativt ufarlig legemiddel. De reseptfrie variantene av melatonin du får kjøpe nå har jeg ingen erfaring med, vet bare det ikke er depotabletter så det vil ikke nødvendigvis ha samme virkining som circadin. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+234981
jae-ols skrev (2 timer siden):

Og en bivirkning er vektøkning,  noe som er katastrofe for meg. Da blir det ikke aktuelt. Og jeg sov fryktelig dårlig. 

Gir de økt appetitt? Eller holder de på vann i kroppen? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
jae-ols skrev (2 minutter siden):

Jeg tror på begge deler. Står som bivirkning: Vektøkning. Det er det siste jeg trenger. Kan være mye vann i kroppen. 

Ja ok. Økt appetitt kan man jo kontrollere men vannansamling er verre. 

Lenke til kommentar

 I preparatomtalen (SPC) er vektøkning angitt som en mindre vanlig bivirkning av melatonin (1). Dette betyr at produsenten angir hyppigheten av bivirkningen til mellom 0,1-1%. Grad eller varighet av en eventuell vektøkning er ikke nærmere beskrevet i produktomtalen. I vurderingen av Circadin gjort av Europeiske legemiddelmyndigheter (EMA), som danner grunnlag for registrering av legemiddelet i EU, beskrives det at vektøkning ble rapportert hos rundt 1% både i gruppen som fikk melatonin og i gruppen som fikk placebo (2)

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (Akkurat nå):

 I preparatomtalen (SPC) er vektøkning angitt som en mindre vanlig bivirkning av melatonin (1). Dette betyr at produsenten angir hyppigheten av bivirkningen til mellom 0,1-1%. Grad eller varighet av en eventuell vektøkning er ikke nærmere beskrevet i produktomtalen. I vurderingen av Circadin gjort av Europeiske legemiddelmyndigheter (EMA), som danner grunnlag for registrering av legemiddelet i EU, beskrives det at vektøkning ble rapportert hos rundt 1% både i gruppen som fikk melatonin og i gruppen som fikk placebo (2)

Da er jeg blant de 1% , synd men slik er det bare. Poenget må være at jeg får sove av de. At de har noen som helst virkning. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Evil-Duck skrev (5 minutter siden):

 I preparatomtalen (SPC) er vektøkning angitt som en mindre vanlig bivirkning av melatonin (1). Dette betyr at produsenten angir hyppigheten av bivirkningen til mellom 0,1-1%. Grad eller varighet av en eventuell vektøkning er ikke nærmere beskrevet i produktomtalen. I vurderingen av Circadin gjort av Europeiske legemiddelmyndigheter (EMA), som danner grunnlag for registrering av legemiddelet i EU, beskrives det at vektøkning ble rapportert hos rundt 1% både i gruppen som fikk melatonin og i gruppen som fikk placebo (2)

 

jae-ols skrev (3 minutter siden):

Da er jeg blant de 1% , synd men slik er det bare. Poenget må være at jeg får sove av de. At de har noen som helst virkning. 

Dette betyr at vektøkning ikke skyldes preparatet. 

Lenke til kommentar

Jeg bruker melatonin innimellom i hverdagene når jeg føler på at jeg ikke klarer å sove. Fungerer greit. Kjøpte mine på iHerb. Nå er det vel kanskje litt vanskeligere å få kjøpt derfra, men nå er det blitt reseptfritt i Norge.

De jeg har er disse (men 5mg versjonen) https://no.iherb.com/pr/Natrol/48755 og har ikke time-release, men fungerer "med en gang". Dvs ca 20min.

Fikk ikke opp 5mg versjonen lenger da det står at den ikke er tilgjengelig for Norge.

Endret av simen929
Lenke til kommentar
  • Evil-Duck endret tittelen til Bruk av Melatonin for søvn
jae-ols skrev (1 time siden):

 Jeg tror heller ikke at de kan erstatte Zopiclone. Da må du ha trua. 

Problemet med Zopliklon er at det er utrolig vanedannende, søvnkvaliteten blir dårligere og du bygger deg veldig kjapt opp toleranse for stoffet som gjør at du tilslutt ikke vil få noe hjelp av det, heller det motsatte. En har og bivirkninger som hukomelsestap som ikke er spesielt bra. 

Melatonin er derimot et hormon du produserer selv i kroppen så å gi det en liten boost ved hjelp av tabletter er relativt ufarlig, det er ikke vanedannende og du bygger deg opp ingen tolleranse. Det beste er selvfølgelig å klare seg uten men når det kommer til sovemedisin er det nok få ting som er tryggere enn melatonintilskudd.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
simen929 skrev (7 timer siden):

Jeg bruker melatonin innimellom i hverdagene når jeg føler på at jeg ikke klarer å sove. Fungerer greit. Kjøpte mine på iHerb. Nå er det vel kanskje litt vanskeligere å få kjøpt derfra, men nå er det blitt reseptfritt i Norge.

De jeg har er disse (men 5mg versjonen) https://no.iherb.com/pr/Natrol/48755 og har ikke time-release, men fungerer "med en gang". Dvs ca 20min.

Fikk ikke opp 5mg versjonen lenger da det står at den ikke er tilgjengelig for Norge.

Jeg har fått 3 mg. Er det sterkt nok? Men våknet i seks tida i morges, det var tidlig. Og rare drømmer. Gått på Zopiclone i flere år. Hukommelsen er blitt elendig, husker ikke navn lenger. Er ikke særlig bra. Men jeg sovnet relativt raskt. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Gadden skrev (8 timer siden):

 

Dette betyr at vektøkning ikke skyldes preparatet. 

 

jae-ols skrev (45 minutter siden):

Hvordan kan du vite det? Jeg bruker mange medisiner og må ha de. Dessverre. 

Rundt 1% både i gruppen som fikk melatonin og i gruppen som fikk placebo gikk opp i vekt. Altså gikk like mange opp i vekt uten å få medisinen. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
jae-ols skrev (På 5.3.2020 den 17.47):

Har noen erfaringer med bruk av Melatonin når det gjelder søvnproblemer? Ser att det står forskjellig på nettet. Skulle vist om dette har noen virkning, jeg har slitt med søvnproblemer i mange år, og er villig til å prøve alt. 

Vil bare gjøre det klart at dette er et tema du bør ta opp med din fastlege. 

Kanskje han kan henvise deg til et søvnsenter som kan hjelpe deg? Det er mye som kan forårsake dårlig søvn som f.eks stress. 

Lenke til kommentar

Jeg bruker gjerne melatonin for å motvirke jetlag, eller når jeg snur døgnet grunnet jobb. 

Min erfaring er at det fungerer, men bruk over lenger tid demper effekten ganske mye. 

Jeg sovner fort, men det må legges til rette for å sove. Altså må det være stille og mørkt, og riktig temperatur i rommet.

En annen ting jeg har lagt merke til at jeg må pisse utrolig mye de første nettene jeg bruker melatonin. Kanskje må jeg opp å pisse 3-4 ganger, mot 0-1 ganger normalt. Blir også dehydrert og tørr i munnen, så en flaske vann er greit å ha. Når jeg så våkner første gang, kanskje etter 2 timer, så føles det ut som om jeg har sovet en hel natt. Men allikavel ikke noe problem å sovne igjen etter man han vært på do. 

Mange rare drømmer når jeg bruker melatonin også. 

Jeg har 10mg piller, og tar en ca 30min før jeg vil sove. 

Lenke til kommentar

Det eksisterer i skrivende lite studier på bivirkninger og langtidseffekter på melatonin, og derfor er noen leger noe mer restriktive enn andre til å skrive ut melatonin til pasienter, men melatonin regnes allikevel som relativt trygt og med forholdsvis lite bivirkninger og er ikke avhengigsskapende. De vanligste bivirkningene er svimmelhet, kvalme, hodepine. @jae-ols, ser du er bekymret for vektøkning. Husk også at det å sove for lite kan gi vektøkning..(dette skyldes at man spiser mer og til tider hvor forbrenningen er lavere enn ellers)

Hvis du generelt sett er bekymret for vektøktkning av preparater generelt så er det ikke preparater i seg selv som fører til til økt vekt, men gjerne at man selv spiser mer grunnet økt appetitt) 

@Evil-Duck har rett, det har litt å si hva slags type melatonin du tar, for hvilken problematikk. Depottabletter som Circadin frigir hormonet langsomt og skal etterlikne den normale utskillelsen av melatonin og fungerer derfor best mot søvnløsthet og for søvnkvalitetens skyld og har dårligere effekt mot døgnytmeforstyrrelser. Den andre typen av melatonin brukes i forbindelse med døgnrytmeforstyrrelser, eksempelvis jet-lag-problematikk, men tvilsomt bedre søvnkvaliteten. 

Effekten på melatonin er best på mennesker som er eldre enn 55 år, men kan fungere på yngre mennesker også. Høyere doser enn 3 mg gir ikke mer effekt, så rundt 1-3 mg er den vanlige dosen. 

Et mantra jeg dog har på forumet, er at alle piller bør kun tas i samråd med lege, inklusiv kosttilskudd og reseptfrie legemidler, da alt ifra kosttilskudd til reseptbelagte medisiner kan ha en lei tendens til å interagere med hverandre på en uheldig måte, og kan potensielt forverre sykdommer eller tilstander i kroppen. Dette gjelder også melatonin, som for eksempel ikke tas om man har epilepsi, bruker blodfortynnende, og melatonin kan forverre depresjon. Opplys alltid for legen alt det du bruker. 

Et annet mantra jeg har, er jo at det viktig å finne og ta roten til problematikken , som jo også gjøres best i samråd med lege. Nøkkelspørsmålet er: Hva skyldes søvnvanskene? 

  • Skyldes søvnvanskene depresjon og/eller angst? Ligger man våken på grunn av bekymringer og grubling? Da må man først og fremst få til adekvat behandling for depresjon og/eller angst. 
  • Skyldes søvnvanskene skiftarbeid? Skiftarbeid er generelt sett ikke bra for noen egentlig, men noen har lettere for å hente seg inn etter skiftarbeid enn andre, så man må kanskje vurdere å roe ned på skiftarbeid. 
  • Skyldes søvnvanskene pustestopp i løpet av natten (apné)? Det kan ødelegge for kvaliteten på søvnen. 
  • Kan det være at du går på andre medikamenter som har søvnvansker som bivirkning? Ha en legemiddelgjennomgang med fastlegen din og se om det kanskje være aktuell å bytte på medikamenter. 
  • Diverse: Er det for varmt på soverommet? Er det mye støy i området? Utsetter deg du for blått lys rett før du legger deg? Koffein? Får du ikke nok lyseksponering på dagtid? Føler du deg utrygg der du sover? Unngår du å sove på dagtid? Får du roet ned kroppen i tide før soving? 

Langvarige søvnproblemer bør utredes grundig, og man starter denne prosessen med fastlegen sin som henviser videre om det er indikasjon for dette. 

  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar

Det er trist at det er sånn. Da er den eneste metoden, hvis du vil over på medikamenter som bruker melatonin som virkemiddel, å gradvis kutte ned de du går på, og når du har klart å begynne å kutte dem ned, begynne å ta den som anbefales her i tråden som Evil-Duck nevner. Det er mulig den har vektøkning som bivirkning hos noen få, men kanskje den effekten er mye mindre enn med de medikamentene du nå bruker.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...