Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringer med Melatonin?


jae-ols

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
jae-ols skrev (1 time siden):

Jeg har prøvd det i to netter  nå, men våkner kl. 0500, det er alt for tidlig. Og sliter med å trappe ned på zopiclone. Dette blir tøft. Melatonin må være bedre en vanedannende sovemedisin. 

To netter er lite. Det er vel en grunn til at du begynte på sovemedisin, og det er ingen grunn til å tro at søvnproblemet plutselig forsvinner uten grunn. Du kan øke dosen med melatonin samtidig med du kombinerer med andre medisiner du mener er innafor.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (4 timer siden):

To netter er lite. Det er vel en grunn til at du begynte på sovemedisin, og det er ingen grunn til å tro at søvnproblemet plutselig forsvinner uten grunn. Du kan øke dosen med melatonin samtidig med du kombinerer med andre medisiner du mener er innafor.

Det er fullt mulig å avvenne seg med Imovane, men det tar noen dager. Rom var ikke bygd på en dag. 

Lenke til kommentar
jae-ols skrev (På 27.11.2020 den 8.18):

Jeg har prøvd det i to netter  nå, men våkner kl. 0500, det er alt for tidlig. Og sliter med å trappe ned på zopiclone. Dette blir tøft. Melatonin må være bedre en vanedannende sovemedisin. 

Melatonin vil aldri slå vanedannende sovemedisin. Jeg sovner på 10 minutter og sover som en baby av Imovane, mens Melatonin bare er drops og ikke gir meg noe som helst. Men så har jeg vært vandt til diverse annen sovemedisin (har ikke avhengighetsproblemer, sover nå uten medisiner). Husker ikke hvor mange jeg tok men tok ganske mange en gang, og jeg merka ingenting. Er en grunn til at Imovane er vanedannende og Melatonin ikke. 

Lenke til kommentar
Lakrisen skrev (1 time siden):

Melatonin vil aldri slå vanedannende sovemedisin. Jeg sovner på 10 minutter og sover som en baby av Imovane, mens Melatonin bare er drops og ikke gir meg noe som helst. Men så har jeg vært vandt til diverse annen sovemedisin (har ikke avhengighetsproblemer, sover nå uten medisiner). Husker ikke hvor mange jeg tok men tok ganske mange en gang, og jeg merka ingenting. Er en grunn til at Imovane er vanedannende og Melatonin ikke. 

Andre har gode erfaringer, så du har nok ikke rett her, det er bare å øke dosen. Hvorfor gå på Imovane når du vet hvor vanedannende det er? Det er ikke bare å slutte. 

Lenke til kommentar

Da har jeg slått sammen over 50 innlegg fra en eldre dobbeltråd om melatonin til en og samme tråd.  Lurt å bruke søkefunksjonen før man oppretter nye tråder om helt det samme emnet. Dette innlegget skal ikke kommenteres i tråden. Tilbakemeldinger rettes til meg per PM eller i kategorien for tilbakemeldinger. 

Lenke til kommentar
jae-ols skrev (2 timer siden):

Andre har gode erfaringer, så du har nok ikke rett her, det er bare å øke dosen. Hvorfor gå på Imovane når du vet hvor vanedannende det er? Det er ikke bare å slutte. 

Jeg er ganske sikker på at jeg har rett angående hva som fungerer for min kropp. Folk flest reagerer ulikt på medikamenter, jeg får for eksempel ingen effekt av store doser av Sobril. Om jeg tar Stesolid eller Valium derimot...... Mens noen kan bli døsige/trøtte/utslått av små doser Sobril. Folk er forskjellige. Trådtittelen er "Erfaringer med melatonin?" og mine erfaringer er ikke feil bare fordi de ikke stemmer overens med alle sine gode erfaringer. 

Jeg går ikke på Imovane lenger. Gjorde det i en periode. Jeg fulgte rådene til legen og ble dermed ikke avhengig. 

Lenke til kommentar
Lakrisen skrev (48 minutter siden):

Jeg er ganske sikker på at jeg har rett angående hva som fungerer for min kropp. Folk flest reagerer ulikt på medikamenter, jeg får for eksempel ingen effekt av store doser av Sobril. Om jeg tar Stesolid eller Valium derimot...... Mens noen kan bli døsige/trøtte/utslått av små doser Sobril. Folk er forskjellige. Trådtittelen er "Erfaringer med melatonin?" og mine erfaringer er ikke feil bare fordi de ikke stemmer overens med alle sine gode erfaringer. 

Jeg går ikke på Imovane lenger. Gjorde det i en periode. Jeg fulgte rådene til legen og ble dermed ikke avhengig. 

Men det er bra at andre har andre erfaringer, og at Melatonin virker hvis du tar høy nok dose. Jeg er avhengig av sovemedisin. Men det gjør ikke noe nå. 

Lenke til kommentar
24 minutes ago, jae-ols said:

Hvor mange dager tar det før dette virker? Tatt det i fem dager nå og har ikke hatt blund på øyan. Utrolig skuffende , men kanskje som forventet. 

Vanlig: Du blir trøtt etter et kvarter til halvtime
Depot/langtid: ???

Men som sagt, melatonin er ubrukelig vis resten av søvnfasene ikke fungerer.
Og er gull verdt vis alt fungerer, men du har f.eks lyst til å snø døgnrytmen mot kroppens vilje. For å f.eks sove når du er overtrøtt.

Lenke til kommentar

Jeg sliter med Insomni, og det har jeg slitt med i mange år. Det er nok psykiske problemer som er årsaken. En ødelagt barndom med konstant angst og netter med fyll og vold fra mine foreldre, ødela min nattesøvn for alltid. Dette må jeg slite med resten av livet. Og da er det stort sett steke sovemidler som virker. Og det blir du avhengig av, dessverre. 

Lenke til kommentar
jae-ols skrev (På 1.12.2020 den 9.38):

Er det greit å ta 8 mg med Circadin? Det er vel dosen man må opp i. Sover ikke på 4 mg. 

Er det 4 mg du har avtalt med legen din? isåfall er det han/hun du må høre med om det er greit å øke dosen. Selv om melatonin i seg selv ikke er farlig å ta i større doser bør en følge planen en har lagt sammen med legen sin. Ingen her på forumet kjenner deg eller helsen din godt nok til å kunne si hva du bør og ikke bør gjorde i forhold til doseringer. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...