Gå til innhold

Corona-virus - Bør man selge fond eller aksje?


bo1e

Anbefalte innlegg

Havm skrev (19 minutter siden):

Bare jeg som ikke bryr meg om hvor mye børsene faller?

Kjøpte for 100k i dag. Tenker å kjøpe ~120k hver måned fremover. Jeg trenger ikke pengene...

Om du kan kjøpe for 120 K hver måned og ikke trenger pengene, så er du i en helt annen situasjon enn de aller, aller fleste. Og da er det kanskje ikke så rart om du ikke bryr deg? :)

Jeg har ikke noen posisjoner i markedet, så for min del er det mer en intellektuell interesse å se hva som skjer, samt at jeg daghandler hver dag.

Men skulle jeg investert langsiktig i aksjemarkedet, så tenker jeg vel at det kunne vært på tide å begynne å posisjonere seg nå fremover ja. Vi bør ikke være veldig langt unna en bunn nå. Kanskje 10 % ned. Kanskje 20. Men for en langsiktig investor burde ikke det bety veldig mye.

 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser stadig reklame på "kjøp aksjer nå som de er utrolig lave pga corona" så begynner og lure på hvor reklamen så jeg så på aksjer..

Kanskje det er verdt å prøve seg etter og hørt i alle år at aksjer er faktisk en ting det er verdt å satse på / gi en sjansje.

Endret av MultiGamerClub
Glemte "så jeg så på"
Lenke til kommentar
Havm skrev (2 minutter siden):

Jeg kjøpte s&p 500 for jeg tror ikke på det norske markedet og jeg ser ikke at kronen skal styrke seg betydelig fremover.

Alt er spekulasjoner og antakelser. Det er det eneste vi mennesker har å forholde oss til. For alt jeg vet er jeg inne i en datasimulasjon nå.

Men å ikke gjøre noe er også et valg, og jeg vil heller basere mine valg på spekulasjoner og vurderinger enn tilfeldigheter. Nå ble jeg kanskje litt for meta fysisk her..

Noko grunn for at du velger S&P 500 over eit globalt indeksfond? Å unngå for store investeringar i Norge er fornuftig sidan du allereie er godt eksponert her med jobb, bustad osv.

Lenke til kommentar
MultiGamerClub skrev (5 minutter siden):

Ser stadig reklame på "kjøp aksjer nå som de er utrolig lave pga corona" så begynner og lure på hvor reklamen så jeg så på aksjer..

Kanskje det er verdt å prøve seg etter og hørt i alle år at aksjer er faktisk en ting det er verdt å satse på / gi en sjansje.

Aksjar er den sparemetoden som gjev best avkastning over tid. Er du i tillegg så lur at du kjøper globale indeksfond så vil du òg få best avkastning statistisk sett. Prioriter pengane der. Å kjøpe enkeltaksjar er risikospel og noko heilt anna enn å kjøpe fond. Skal du kjøpe enkeltaksjar bør du setje deg inn i dei du ev. kjøper og halde det til nokre få. 

Uansett så bør du ha ein sparehorisont på minst 5 år, gjerne 10-50 år. Dvs. at du ikkje har bruk for pengane på lang tid. For mange er det privat pensjonsparing.

Kortversjonen for folk flest: Kjøp globale indeksfond kvar månad (DNB Global Indeks A eller KLP AksjeGlobal Indeks V til dømes) og gløym heile greia. Sjekk tilstanden når det byrjar å nærme seg 5-10 år til du vil ta dei ut og vurder å gradvis flytte dei til obligasjonar eller andre, sikrare plasseringar.

Endret av Zeph
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (2 minutter siden):

Noko grunn for at du velger S&P 500 over eit globalt indeksfond? Å unngå for store investeringar i Norge er fornuftig sidan du allereie er godt eksponert her med jobb, bustad osv.

Om du har god tid om dagen, så kan du jo kjøre en korrelasjonsanalyse mellom S&P500 og et globalt indeksfond. Tipper korrelasjonen er rimelig høy og at man i praksis ikke diversifiserer vekk veldig mye risiko ved å eie et globalt indeksfond.

Jeg mener å ha sett at de amerikanske aksjemarkedene har gjort det markant bedre enn de fleste sammenlignbare aksjemarked i den vestlige verden. I hvert fall en del bedre enn Oslo Børs.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Zeph said:

Noko grunn for at du velger S&P 500 over eit globalt indeksfond? Å unngå for store investeringar i Norge er fornuftig sidan du allereie er godt eksponert her med jobb, bustad osv.

Har globale indeksfond fra før og størstedelen av de er jo S&p 500. Grunnen til at jeg vil vekte mer opp i S&P 500 er pga at historisk avkastning har vært høyere her enn andre steder. I tillegg er det en godt regulert handelsplass og ikke styrt av et diktatur som f.eks kina. S&P er i høyeste internasjonal da disse multinasjonale selskapene har forretning i hele verden.

Hvis poenget er å bare diversifisere hele tiden,  så burde jo vi ha litt obligasjoner, litt ETN, litt gull, REITs, råvarer osv osv osv.  Det ville nok gitt en jevnere tur, men mye mindre avkastning. Det jeg liker med USA er villigheten deres til å støtte aksjemarkedet. Det er politisk vilje på begge sider til å gjøre dette fordi vanlige amerikanere har pensjonen sin i aksjemarkedet, til sammenligning er dette et nytt fenomen i Norge som kommer litt gradvis nå i kjølvannet av pensjonsreformen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (7 minutter siden):

Om du har god tid om dagen, så kan du jo kjøre en korrelasjonsanalyse mellom S&P500 og et globalt indeksfond. Tipper korrelasjonen er rimelig høy og at man i praksis ikke diversifiserer vekk veldig mye risiko ved å eie et globalt indeksfond.

Jeg mener å ha sett at de amerikanske aksjemarkedene har gjort det markant bedre enn de fleste sammenlignbare aksjemarked i den vestlige verden. I hvert fall en del bedre enn Oslo Børs.

Det er riktig. Sist eg sjekka hadde DNB Global Indeks A 63% i USA og sjølvsagt det meste i S&P 500-bedriftene.

Kan sjå nærmare seinare, men kjapt så kan eg seie at per gårsdagens kurs så var DNB ned 17.76% og S&P 500 25.31%. Det er sjølvsagt ein korrelasjon, men samtidig ein del forskjell. Iflg. historisk avkastning på Morningstar så har DNB hatt 6.88% siste 5 år annualisert og S&P 500 4.05%. Burde kanskje heller samanlikne med referansefondet til DNB som går lengre bak i tid.

Edit: Såg innlegget til @Havm no. Har du nokre betre tal på forskjellen mellom S&P 500 og globale indeksfond? Gjerne lengre bak i tid. Kva gebyr er det forresten når du kjøper eit sånt fond i Norge?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Zeph said:

Det er riktig. Sist eg sjekka hadde DNB Global Indeks A 63% i USA og sjølvsagt det meste i S&P 500-bedriftene.

Kan sjå nærmare seinare, men kjapt så kan eg seie at per gårsdagens kurs så var DNB ned 17.76% og S&P 500 25.31%. Det er sjølvsagt ein korrelasjon, men samtidig ein del forskjell. Iflg. historisk avkastning på Morningstar så har DNB hatt 6.88% siste 5 år annualisert og S&P 500 4.05%. Burde kanskje heller samanlikne med referansefondet til DNB som går lengre bak i tid.

Edit: Såg innlegget til @Havm no. Har du nokre betre tal på forskjellen mellom S&P 500 og globale indeksfond? Gjerne lengre bak i tid. Kva gebyr er det forresten når du kjøper eit sånt fond i Norge?

 

Dette kan du vel google selv? Eller? Jeg kjørte en sammenligning nå bare for deg Zeph av de mest diversifiserte klp fondene med s&p 500. Kostnadene (TER) er lavere enn klp og dnb indeksfondene hvis du er langsiktig investor.

 

graf.JPG.026f1753fe008a169641bed24776a46d.JPG

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MultiGamerClub skrev (1 minutt siden):

Kan man legge inn mer penger i aksjer man har spart opp over flere år og la pengene gro videre eller er det en begrensning? 

Du kan alltid kjøpe fleire aksjar eller andelar (fond). Tilgjengeleg midlar er det som avgrensar kor mykje du kan handle for. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Korleis blir det skattemessig ift. Indeksfond i ASK? Får du forresten kjøpt SPX eller er det snakk om eit europeisk alternativ?   

Havm skrev (8 timer siden):

 

Dette kan du vel google selv? Eller? Jeg kjørte en sammenligning nå bare for deg Zeph av de mest diversifiserte klp fondene med s&p 500. Kostnadene (TER) er lavere enn klp og dnb indeksfondene hvis du er langsiktig investor.

Takk. Kva verktøy eller nettside har du forresten brukt til samanlikninga?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Grønn over det hele ved børsåpningen. Både aksjer og fond stiger ganske mye. Egentlig er jeg forbauset over at fondene ikke har gått mer ned i løpet av perioden som har vært, det er bare smått ned så langt, rimelig stabilt faktisk. Men det er kanskje fremdeles nedtur å vente?
Mine fond er KLP AksjeVerden Indeks, KLP AksjeGlobal Indeks V og BGF Asian Growth Leaders A2 USD. Sistnevnet spesielt har gått opp over 8 % i løpet av perioden. Merkelig, bra det men det gjenstår kanskje å se hva som skjer, men det skal vel ikke vise mer enn 2 - 4 dager på etterskudd?
Kunne tenkte meg å kjøpe en del mer aksjer nå, men man må vel regne med mer nedgang. Tenker spesielt på USA hvis det blir stygt der borte så vil det sikkert ha stor innvirkning.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Zeph skrev (13 timer siden):

Dei økonomiske tiltaka i USA har kanskje ført til større nedside enn om dei ikkje kom sidan det er eit veldig klart signal om at situasjonen er ute av kontroll.

Flisespikkeri dette, men du må ikke blande her. Dersom du tolker økonomiske tiltak som et tegn på større nedside, så er det ikke de økonmiske tiltakene som fører til større nedside. 

Lyncs skrev (4 minutter siden):

Oppgang i oljeprisen er vel årsaken til børsoppgang i dag..

Eventuelt den svekkede kronen. Men alle disse tre følger hverandre mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (6 minutter siden):

Flisespikkeri dette, men du må ikke blande her. Dersom du tolker økonomiske tiltak som et tegn på større nedside, så er det ikke de økonmiske tiltakene som fører til større nedside. 

Eventuelt den svekkede kronen. Men alle disse tre følger hverandre mer eller mindre.

Nei, det er eg klar over. Nedsida er primært pga. corona og tiltaka har sjølvsagt ein positiv effekt på områda dei blir sett inn. Det eg prøvde å få fram var at den umiddelbare reaksjonen i marknaden på tiltaka ikkje alltid har slått ut i positiv retning sidan dei óg er teikn på at det er ein utfordrande situasjon som krever spesielle tiltak. Isolert sett har tiltaka ein positiv effekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...