Gå til innhold

Corona-virus - Bør man selge fond eller aksje?


bo1e

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Zamiazm skrev (2 timer siden):

Noen som vet hvorfor norske kroner har gått så mye ned i det siste? (- 17% siden 7. mars) tror dere det kommer til å fortsette slik? eller kommer det til å gå opp igjen?

Kronekursen har de siste årene vært notorisk vanskelig å spå. De siste dagene har den fulgt oljeprisen i stor grad, men ser man de siste årene har den ikke gjort det. Selv profesjonelle analytikere sier det samme.

Lenke til kommentar
123MEG skrev (11 minutter siden):

...eller bør jeg vente til koronaen gir seg

Kanskje vente til det er på sitt verste jallefall. Det er jo bare begynnelsen vi har sett sålangt. Når viruset går bersek i USA snart så blir det nok fryktelig for økonomien i verden. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Havm skrev (23 timer siden):

Har globale indeksfond fra før og størstedelen av de er jo S&p 500. Grunnen til at jeg vil vekte mer opp i S&P 500 er pga at historisk avkastning har vært høyere her enn andre steder. I tillegg er det en godt regulert handelsplass og ikke styrt av et diktatur som f.eks kina. S&P er i høyeste internasjonal da disse multinasjonale selskapene har forretning i hele verden.

Kor stor forskjell er det på S&P 500 og ein global indeks 50 år bak i tid? Siste 10 år har S&P slått indeksen, men det er litt kort periode å basere seg på.

Lenke til kommentar

Nokre interessante data frå den siste månaden (19. feb - 18. mar):

DNB Global: -17.11%
DNB USA: -15.93%
KLP V: -15.26%
KLP IV: -32.86%
S&P 500: -29.18%

Alle fem har mest USA (60-100%-ish), men forskjellen ligg primært i kronekursen som har blitt svekka med 23%. Med kronekurs frå ein månad tilbake så hadde alle fem vore rundt 30% ned. Som fleire har kommentert så er kronekursen veldig vanskeleg å spå, men ein kan forstå dei som er freista kjøpe valutasikra akkurat no. Den henta seg litt inn igjen i dag etter å ha vore oppe på 12, men sluttkursen er framleis 6% over gårsdagen, som vil gje negativt utslag på KLP IV og positivt på DNB Global, DNB USA og KLP V.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Zeph said:

Kor stor forskjell er det på S&P 500 og ein global indeks 50 år bak i tid? Siste 10 år har S&P slått indeksen, men det er litt kort periode å basere seg på.

1. Har du prøvd å google det? Du klarte jo å google at US har slått verden de siste 10 år.

2. Fortell meg gjerne navnet på denne imaginære globale indeksen du vil jeg skal finne og hvordan den er sammensatt og vektet. Inkluderer den alle verdens ~195 land og hvilke forvaltningskostnader ville den hatt da?

Men ja googling sier meg at s&p 500 har slått både et gammelt teoretisk globalt indeksfond. Og s&p 500 ville slått en indeks bestående av alle børs noterteselskaper i usa.

 

 

EDIT: Ble nok litt i overkant negativ den posten, men kom igjen mann. Det du spør om kan du finne ut av selv. Det fantes ikke noe globalt indeksfond for 50 år siden som jeg vet om.

Endret av Havm
Lenke til kommentar

Ei eksisterande vaksine som fungerer, om det er den mot malaria eller ei anna, ville fått stor betydning. Spørsmålet då er ev. kor mykje som finnes og kor lang tid det tar å produsere. USA står vel først i køen, sånn at alle dei rike skal få sitt. Det viktigaste for økonomien er å korte ned tida med restriksjonar, og det er kanskje kun vaksine som hadde gitt ein effekt. Eg kan ikkje stort om vaksiner, men meiner å ha høyrt noko om at dei ikkje fungerer om ein allereie er smitta. 

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Havm skrev (8 timer siden):

1. Har du prøvd å google det? Du klarte jo å google at US har slått verden de siste 10 år.

2. Fortell meg gjerne navnet på denne imaginære globale indeksen du vil jeg skal finne og hvordan den er sammensatt og vektet. Inkluderer den alle verdens ~195 land og hvilke forvaltningskostnader ville den hatt da?

Men ja googling sier meg at s&p 500 har slått både et gammelt teoretisk globalt indeksfond. Og s&p 500 ville slått en indeks bestående av alle børs noterteselskaper i usa.

EDIT: Ble nok litt i overkant negativ den posten, men kom igjen mann. Det du spør om kan du finne ut av selv. Det fantes ikke noe globalt indeksfond for 50 år siden som jeg vet om.

Ja, eg prøvde og fekk litt forskjellige svar, så difor lurte eg på om du hadde meir data enn siste 10 år.

Nokre meinte det over lang tid var snakk om nokre få prosent forskjell med S&P høgast (5.7% og 6.1%). Andre meinte S&P kom litt dårlegare ut. Det er vel litt avhengig av kva modellar dei brukar, men S&P går tilbake til 1970 og det finnes modellar for eit globalt alternativ som går lengre bakover.

Uansett er det framtida som betyr noko og så lenge ein trur eit USA-fond slår eit globalt fond med 60% USA så får ein gå for det. 

Lenke til kommentar

Et marked i fritt fall.

2350 var siste skanse, men stoppet ikke fallet. S&P 500 stengte ned 32,08 % fra toppen denne uken - det vil si omtrent på bunn (32,80 %). 

I prosentvis endring var dette den verste uken hittil - ned 14,97 % fra forrige fredag. 

NASDAQ viser litt mer relativ styrke. 'Kun' ned 29,77 % fra topp. Dow Jones (kun 30 aksjer) er imidlertid ned hele 35,15 % fra topp.

I fravær av fantastiske nyheter over helgen forventer jeg at nedturen fortsetter neste uke. S&P 500 på 2000-tallet virker som et edruelig estimat for neste stopp nå. Det tilsvarer omtrent ytterligere 10 % ned fra fredagens sluttkurs. Helt på linje med ukentlig endring nå.

 

 

 

image.thumb.png.db9dec2cdffba4311107c428c3708d1e.png

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Blir veldig interessant å sjå utviklinga av COVID-19 i USA og tiltaka. Arbeidsledigheita ser ut til å ville eksplodere og det blir stadig fleire nedstengte bedrifter. 

Kva som er prisa inn er umogleg å vite. Ingen veit kor omfattande og langvarig situasjonen kjem til å bli. Dei vil sjølvsagt sjå på andre land korleis det har gått der, men tiltaka i td. Kina og Japan har vore noko heilt anna enn i USA så langt, og det vil bli store forskjellar mellom landa.

Går ikkje så mykje betre i Europa. MSCI indeksen er den 33%. 

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...