Gå til innhold

Corona-virus - Bør man selge fond eller aksje?


bo1e

Anbefalte innlegg

kremt skrev (19 timer siden):

100 tusen døde i Norge, det du snakker om er nærmest et ragnarokk og vil ryste hele nasjonen dypt. Selv et par-tre tusen døde vil være svært alvorlig.

100 tusen er optimistisk. Med tanke på hvordan helsemyndighetene håndterer dette utbruddet, mangel på utstyr og medisiner, samt det faktum at man kan bli smittet for andre gang av dette viruset så skal vi ikke se bort ifra at 70% blir smittet og opptil 10% av de dør. Det ville betydd 370,000 døde i Norge. Et par-tre tusen døde vil vi nok ha allerede i mai.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234
kremt skrev (8 timer siden):

Haha, det er vanskelig å ta deg for noe annet enn en dommedagsprofet med slike spådommer. Hvis du har rett, hjelpes min vi får store problemer alle sammen, i lang tid.

Jepp, det er derfor aksjemarkedene verden over er vettskremt. Sistemann til å erkjenne hva vi står overfor, er den som må ta det største tapet.

Myndighetene våre har sagt at de i verste fall ser for seg 25 prosent smittede på en gang (70 prosent hvis tiltak ikke iverksettes). Med dødsraten i dag på nærmere 4 prosent, gir det 50 000 døde (opp mot 150 000 hvis tiltak ikke iverksettes). Det vil mest være folk over 60 år, men også en god del unge. Det som imidlertid får størst konsekvenser for samfunnet, er at en stor del av arbeidsstokken enten vil være syke eller i karantene, og at omfattende tiltak mot viruset begrenser den økonomiske aktiviteten betydelig. Kostnadene vil være formidable.

Dette er worst case, ifølge Folkehelseinstituttet. Men det mange ikke har tatt innover seg, er hva de ser for seg som best case. Det er at de klarer å dempe spredningen på kort sikt, og på den måten forlenger smitteperioden over forhåpentligvis flere år. Uansett vil opptil 70-80 prosent av befolkningen da bli smittet, men altså ikke samtidig, slik at presset på samfunnet blir mindre. For markedet betyr det i så fall at det blir nødt til å leve med usikkerheten i flere år, i tillegg til vedvarende lavere inntjening.

Hvis du ikke ble skremt nå, kan ingen hjelpe deg fra den sikre ruin i aksjemarkedet. Du kan gamble på at myndighetene tar feil, og at dette blåser over om noen uker. Det er en mulighet. Eller du kan ta på alvor at myndighetene verden over faktisk forbereder seg på en alvorlig situasjon.

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
kremt skrev (På 4.3.2020 den 23.58):

100 tusen døde i Norge, det du snakker om er nærmest et ragnarokk og vil ryste hele nasjonen dypt. Selv et par-tre tusen døde vil være svært alvorlig.

Det er nesten utelukkende folk på 60+ om dør av dette, så om noe vil vel landets økonomi totalt sett tjene på det på sikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, coffeee said:

Det er nesten utelukkende folk på 60+ om dør av dette, så om noe vil vel landets økonomi totalt sett tjene på det på sikt.

Har du et regnestykke på dette? Pensjonister er ikke "utelukkende en utgift" som mange tror, de bidrar med betydelige ressurser til samfunnet på mange vis. De holder betydelige formuesverdier og mange av dem bruker faktisk en god del penger også, som holder samfunnet i gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (16 minutter siden):

Har du et regnestykke på dette? Pensjonister er ikke "utelukkende en utgift" som mange tror, de bidrar med betydelige ressurser til samfunnet på mange vis. De holder betydelige formuesverdier og mange av dem bruker faktisk en god del penger også, som holder samfunnet i gang.

Selvsagt er pensjonister en utgift. Bare folketrygdens utgifter er anslått å øke med nesten 100 milliarder pr år i løpet av de neste ti årene, i hovedsak til pensjonsutbetalinger. I tillegg kommer all helsehjelpen denne aldersgruppen mottar. En gjennomsnittlig 80-åring koster samfunnet over 250 000 kroner i året, en 100-åring over 600 000 i året. Formue har de fleste, og denne forsvinner ikke om man dør. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer vel an på om man er pleietrengende eller ei. Stadig flere har god helse og bor hjemme til langt over 80-85 år. Pensjonister blir stadig mer aktive av seg og beholder god helse lenger. Befolkningsnedgang er det siste en stat trenger, det betyr økonomisk nedgang. At Norge har tatt inn masse flyktninger f.eks, betyr stor økning i BNP fordi mer penger skifter hender. Samtidig svekker man resterende befolknings makt og frihet, så det er politisk ønsket. Tro du meg, ingen av oss ønsker 100 tusen mørke hus rundt om i landet, det er ingen tjent med.

Lenke til kommentar
kremt skrev (3 minutter siden):

Det kommer vel an på om man er pleietrengende eller ei. Stadig flere har god helse og bor hjemme til langt over 80-85 år. Pensjonister blir stadig mer aktive av seg og beholder god helse lenger. Befolkningsnedgang er det siste en stat trenger, det betyr økonomisk nedgang. At Norge har tatt inn masse flyktninger f.eks, betyr stor økning i BNP fordi mer penger skifter hender. Samtidig svekker man resterende befolknings makt og frihet, så det er politisk ønsket. Tro du meg, ingen av oss ønsker 100 tusen mørke hus rundt om i landet, det er ingen tjent med.

Noe gunstig bidrar de sikkert ned, men selv om man bor hjemme er utgiftene for Folketrygden enorme. For de pleietrengende tar staten tilbake så å si hele pensjonen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Mange sitter med store tap nå. Feilen å unngå i en slik situasjon, er å tenke på det man har tapt, og ikke passe på det man har igjen. I forsøkene på å tjene tilbake det tapte, mistes resten av egenkapitalen. Hold riktig fokus: Hva kan jeg gjøre for å beholde det jeg har? Salg og realisering av tap blir mindre smertefullt om du tar det perspektivet.

Lenke til kommentar
Miri skrev (55 minutter siden):

Mange sitter med store tap nå. Feilen å unngå i en slik situasjon, er å tenke på det man har tapt, og ikke passe på det man har igjen. I forsøkene på å tjene tilbake det tapte, mistes resten av egenkapitalen. Hold riktig fokus: Hva kan jeg gjøre for å beholde det jeg har? Salg og realisering av tap blir mindre smertefullt om du tar det perspektivet.

Hvor mange sitter på store tap? Er ikke mange månedene siden markedet var på nivået det er nå. 30% oppgang i 2019 og det har falt 10% nå. Hvis man puttet alt inn helt på topp kanskje. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
PgUp skrev (1 time siden):

Hvor mange sitter på store tap? Er ikke mange månedene siden markedet var på nivået det er nå. 30% oppgang i 2019 og det har falt 10% nå. Hvis man puttet alt inn helt på topp kanskje. 

Hovedindeksen ved Oslo Børs har falt 7-8 prosent siden mars i fjor. En aksje som Equinor (Statoil) er ned 28 prosent i samme periode.Norwegian har falt 80 prosent.

Lenke til kommentar
1 hour ago, PgUp said:

Hvor mange sitter på store tap? Er ikke mange månedene siden markedet var på nivået det er nå. 30% oppgang i 2019 og det har falt 10% nå. Hvis man puttet alt inn helt på topp kanskje. 

Vil nok tro en del sitter på vesentlige tap ja, ut fra hva jeg hører rundt omkring. Om de har realisert eller sitter long, det er en annen ting. Alltid vært fascinert av "permabulls" som bare sier; "Nei det skal opp, opp, opp!". De ser ingen skyer på horisonten og selger ikke om selskapet går til skifteretten engang. Når jeg ser på OSE i dag og avkastning på mellomlang sikt blir jeg ikke veldig positiv for situasjonen fremover.

 

Lenke til kommentar

Selv om forsinkelsen på salget mitt gjorde at jeg måtte tåle mye av tapene de første dagene i forrige så er jeg fremdeles greit på pluss-siden for 2020, eller når jeg tenker meg om så er det kanskje nærmere i null. Men så er jeg en erfaring rikere. Og vet hvor håpløst treigt det er å få gjennomført en handel. Må ha en ukes forvarsel hvis man skal rekke å reagere på noe.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...