Gå til innhold

Corona-virus - Bør man selge fond eller aksje?


bo1e

Anbefalte innlegg

Det gjekk fort ned på slutten i USA i går og ser ikkje ut som koronasituasjonen avtar, så her kan det gå vidare ned. I går var historisk på Dow Jones med eit fall på nesten 1200 poeng, som er ny rekord på ein dag. Det er riktig nok snakk om poeng, ikkje prosent. I prosent har den falt meir tidlegare og det seier seg sjølv at 5% fall betyr fleire poeng ned med dagens verdi enn den var i 2010.

Asia fortsetter nedover i dag (05:49 norsk tid):

Nikkei 225 i Tokyo ned 4,00 prosent
Kospi i Seoul ned 2,9 prosent
Singapore-børsen ned 2,54 prosent
Shanghai Composite ned 3,37 prosent
Hang Seng i Hongkong ned 2,5 prosent
ASX 200 i Sydney ned 3,44 prosent

Marknaden verkar å vere ute av kontroll og i fritt fall. Spørsmålet er kor langt ned det kan gå og kanskje endå viktigare korleis koronaviruset utviklar seg, sidan det er primus motor for denne situasjonen.

tven skrev (7 timer siden):

 Hva er deres plan?

Planen har eg vel allereie lagt fram. Det største spørsmålet no er når eg går inn igjen og om eg skal investere endå meir, men det skjer ikkje på ein prosentverdi sånn som utviklinga går i dag. Det er viruset som i stor grad dikterer når eg går inn igjen, for her er det ikkje godt å vite når det snur og kor langt ned det då er gått. Eg har hatt ein god del av private midlar i aksjar, men det er ikkje noko eg har bruk for på kort sikt.

Her er ein graf som illustrerer korleis marknaden henta seg inn igjen i månadane etter tidlegare virusutbrot:

b855aafa-4124-11ea-bdb5-169ba7be433d?fit

Som alltid er dette sjølvsagt historie og ingen fasit for dagens situasjon, men om utbrotet snart når ein topp og avtar, så kan det vere ein indikasjon på kva ein har i vente.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alt-Ctrl skrev (7 timer siden):

Vurderer å selge. Avkastningen har gått fra 30k til 21k på få dager nå.

Jeg er ikke ekspert, men på DNB så er det kun 8 fond som har økt de siste 7 dagene. Kun 1 av de har økt mer enn 1%, resten har falt og de fleste av de mer enn 5-6%.

Du bør ikke selge med bakgrunn i at kursene har falt. Det har allerede skjedd. Dersom du mener de kommer til å falle mye mer i løpet av kort tid kan det være lurt å selge, men ikke selg pga et fall du ikke kan komme deg ut av.

Klassisk nybegynner er å selge etter et fall og kjøpe etter en oppgang. Man bør heller vurdere det motsatte, dvs kjøpe flere aksjer nå som de er billige. Spørsmålet er bare om de blir enda billigere...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som jeg sikkert har nevnt har jeg kun spart litt over 100k på litt over ett år og hadde en avanse på det meste ca. 17k. Nå er jeg ca. 10k i pluss. Istedet for å prøve å "time" markedet med fond, som virker mye vanskeligere enn med aksjer for fondkursene beveger/oppdaters saktere enn aksjer, ville jeg ha spart jevnt framover. Har du ekstra penger så spar mer nå. Jeg sparer hver andre uke istedet for en gang i måneden for å jevne ut litt mer. Fullt mulig å dele opp og spare hver uke også.

 

Lenke til kommentar

Ja, uavhengig av kor langt ned det skal så er det ein idé å handle litt ekstra når det har flata ut.

Kor fort det går opp igjen er det ingen som veit, men det har gått fort ved tidlegare fall på over 10%. Noko som kan tale for at det ikkje går opp igjen ila. ei veke denne gong er at ein korreksjon har låge i kortene og at viruset kan påverke ein del industriar på litt lengre sikt. Kina har hatt mange nedstengte fabrikkar som vil påverke hyllene til butikkane ellers i verda fram i tid og reiselivsbransjen kan ha fått ein knekk som vedvarer.

Lenke til kommentar
Leiferen skrev (22 minutter siden):

Det som skjer nå vil gi gode kjøpsmuligheter, akkurat som for 11-11,5 år siden.

Finanskrisa var det største fallet i nyare tid og ganske spektakulært. Ein kan jo håpe at det ikkje blir like dramatisk denne gong, og så lenge dei får kontroll på viruset og ting normaliserer seg innan nokre månader så er det lite sannsynleg at det skal så langt ned. Om viruset skulle ta av så kan alt skje.

Det er jo verdt å nemne igjen at etter toppen i oktober 2007 var ikkje indeksen oppe på same nivå igjen før april 2013. Mindre fall som ikkje er like omfattande hentar seg inn igjen langt raskare enn det.

Lenke til kommentar

S&P 500 futures ned ytterligere - 3,19 % siden stengetid i går. Det betyr at vi er ned -15,17 % fra toppen og det i løpet av bare 6 handelsdager. Wow.

Dette er ikke en korreksjon, men en total kollaps. 

Sist vi var ned så mye en torsdag fra forrige fredag var i 2008, men da var vi til gjengjeld også ned 40 og 50 % fra toppen.

Jeg gjør ingen prediksjoner nå, men bare følger markedet og ser hva som skjer. Skulle jeg spekulere virker det utenkelig at vi ikke ser i hvert fall 20 % ned fra toppen. Og om det ikke skulle holde, så tenker jeg det er en god sjanse for at vi faktisk har en langsiktig topp inne.

Samtidig skal vi ikke glemme høsten 2018 hvor alle trodde oppturen var over, men hvor vi så en formidabel retur i starten av 2019 og videre for det året. :)

Lenke til kommentar

Ein indeks mange gjerne ikkje kjenner til, meg sjølv inkludert: Fryktindeksen, eller Vix-indeksen. https://e24.no/boers-og-finans/i/OpJOv3/fryktindeksen-vix-skyter-opp-til-hoeyeste-nivaa-siden-2011

Sitat

Den siste uken har frykten for det nye coronaviruset gitt sjokkbølger i markedene verden over.

Utviklingen fører blant annet med seg at volatilitetsindeksen Vix det siste døgnet har steget skyhøye 60,12 prosent til 44,13 poeng.

Man må helt tilbake til 2011 for å finne en dag med like høye utslag i den såkalte «fryktindeksen».

Vix-indeksen omtales som «fryktindeksen» som følge av at den er en temperaturmåler for volatiliteten i markedene. Indeksen vil normalt stige mye i usikre tider der børsene faller mye. Går markedene derimot oppover vil det medføre nedgang i indeksen.

Fredag formiddag har det vært bred nedgang på indeksene både i Europa og Asia. På Oslo Børs faller Hovedindeksen mer enn to prosent etter en times handel.

 

Lenke til kommentar
logaritmemannen skrev (1 time siden):

Nei, ikke denne gangen, ettersom jeg nylig lånte en del i banken. Det er allikevel fristende å låne mer. Hvis jeg ønsker det tar det ca 1 uke å få mer penger fra banken, men i mellomtiden kan markedet ha gått i begge retninger. Usikker på hva jeg skal gjørem 

Hva er tidshorisonten og regnestykket bak?

Håper regnestykket ditt dekker 'worst case' scenario og at du er forberedt på å ta det tapet det eventuelt medfører. :) 

Mange snakker om kun coronavirus, men jeg tror det er andre faktorer som sammenfaller og at dette markedet har vært moden for en grov korreksjon og kanskje til og med en komplett reversering lenge nå. 

For eksempel er det jo ingen tvil om at markedet de siste årene har vært drevet av lave renter og mange har nok kjøpt aksjer med lånte penger. Og det er jo ikke noe sunnhetstegn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (15 minutter siden):

Hva er tidshorisonten og regnestykket bak?

Håper regnestykket ditt dekker 'worst case' scenario og at du er forberedt på å ta det tapet det eventuelt medfører. :)

Mange snakker om kun coronavirus, men jeg tror det er andre faktorer som sammenfaller og at dette markedet har vært moden for en grov korreksjon og kanskje til og med en komplett reversering lenge nå. 

For eksempel er det jo ingen tvil om at markedet de siste årene har vært drevet av lave renter og mange har nok kjøpt aksjer med lånte penger. Og det er jo ikke noe sunnhetstegn. 

Regnestykket er at lånerenten min på ca 2,5 % er lavere enn forventet avkastning fra indeksfond. Fikk låne med sikkerhet i egen bolig, derav samme lave rente. Tidshorisonten er 10-30 år, så jeg sover ikke dårlig av at markedet går mye ned nå. 

Ellers gode poenger du kommer med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (1 time siden):

Mange snakker om kun coronavirus, men jeg tror det er andre faktorer som sammenfaller og at dette markedet har vært moden for en grov korreksjon og kanskje til og med en komplett reversering lenge nå. 

For eksempel er det jo ingen tvil om at markedet de siste årene har vært drevet av lave renter og mange har nok kjøpt aksjer med lånte penger. Og det er jo ikke noe sunnhetstegn. 

Det verkar som ein alt for stor reaksjon på korona, så du vere inne på noko der. Det har gått bratt oppover sidan finanskrisa. Årlig snitt er vel rundt 11-12%.

Eit så stort fall kan óg få ein rask opptur om koronasaken ebbar ut, men eg tolkar nyheitene og utviklinga som at dei ikkje er heilt overbevist om at det snart er over.

S&P har for øvrig hatt ein opp-og-ned-dag frå ein start på -2.5, ned til -4, opp til -0.8, ned igjen til -2.5 og akkurat no stigande på 2%.

WHO har heva risikovurderinga til "svært høyt" på globalt nivå, som ikkje høyrest så lovande ut for marknaden.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Zeph skrev (4 minutter siden):

Det verkar som ein alt for stor reaksjon på korona, så du vere inne på noko der. Det har gått bratt oppover sidan finanskrisa. Årlig snitt er vel rundt 11-12%.

Eit så stort fall kan óg få ein rask opptur om koronasaken ebbar ut, men eg tolkar nyheitene og utviklinga som at dei ikkje er heilt overbevist om at det snart er over.

S&P har for øvrig hatt ein opp-og-ned-dag frå ein start på -2.5, ned til -4, opp til -0.8, ned igjen til -2.5 og akkurat no stigande på 2%.

Ja, det er mange som har argumentert for en korreksjon ganske lenge før corona og på overbevisende grunnlag for min del. Jeg har lenge tenkt at markedet har vært inne i en boblefase, men samtidig vet jeg også at disse boblene kan vare ganske lenge og all den tid grunnlaget for boblen fortatt er der, så kan det fortsette å stige lenge.

Men corona kan ha vært triggeren som utløste dette fallet. 

Ellers repeterer S&P hittil mønsteret fra gårsdagen. Ned, sterkt opp og nå ned. Jeg sitter klar til å shorte i tilfelle jeg får et signal. Ser ikke bort i fra at vi kan få en dump til slutt med 5 % ned. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...