Gå til innhold

Corona-virus - Bør man selge fond eller aksje?


bo1e

Anbefalte innlegg

Nybruker8 skrev (18 minutter siden):

Har du og de andre fått neste dags kurs, når dere ser på transaksjonsdetaljene for det kjøpet/salget/byttet under "bevegelser"?

Eg har kun solgt ein gong, men då la eg inn ordre i 13-14-tida på tirsdag og fekk bekrefta salget torsdag til kursen som var etter onsdag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Zeph skrev (Akkurat nå):

Eg har kun solgt ein gong, men då la eg inn ordre i 13-14-tida på tirsdag og fekk bekrefta salget torsdag til kursen som var etter onsdag.

Du fikk onsdagens kurs? Da er det helt riktig, ettersom du la inn ordren etter kl 12 på tirsdag.

Lenke til kommentar

Kanskje vi burde hatt en uhøytidelig poll for hvor markedet skal videre i år - hvor folk kan komme med sin kvalifiserte eller ukvalifiserte gjetning. Bare på gøy såklart.

Må kanskje definere hva som menes med marked først. Jeg ser jo stort sett kun på S&P500 og øvrige amerikanske indekser, men europeiske, samt Oslo Børs har vel fulgt USA rimelig tett de siste årene? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (13 minutter siden):

Kanskje vi burde hatt en uhøytidelig poll for hvor markedet skal videre i år - hvor folk kan komme med sin kvalifiserte eller ukvalifiserte gjetning. Bare på gøy såklart.

Må kanskje definere hva som menes med marked først. Jeg ser jo stort sett kun på S&P500 og øvrige amerikanske indekser, men europeiske, samt Oslo Børs har vel fulgt USA rimelig tett de siste årene? 

Jeg er bare en amatør, men jeg gjetter at vi skal litt opp før det igjen går nedover igjen (lengre ned enn det var i forrige uke). Men etter noen måneder tror jeg at det gradvis vil gå oppover igjen slik at kursene er like høye eller høyere enn de var rundt den 20/21. februar :) 

 

(I mellomtiden vil det jo gå litt og mye opp og ned)

Endret av Nybruker8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nybruker8 skrev (22 minutter siden):

jeg gjetter at vi skal litt opp

Det stiger kraftig i USA så det kan jo bli rett. Min magefølelse er at dette vil gå nokså fort over også. Tipper 2 - 3 måneder så er det ikke mye igjen av viruset. Men det er bare hva jeg tror, ikke hør på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uansett kvar botn er så vil nok viruset påverke den økonomiske veksten resten av året, så noko ny 2019 blir det neppe.

På kort sikt er spørsmålet kva omfang det får og kor langt ned det eventuelt skal. At FED senker renta med 0.5pp er ikkje akkurat eit teikn på at ting går på skinner. Akkurat i dag står nok Biden bak mykje av oppgangen.

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alltid fint med en graf som viser hvor vi var og hvor vi er:

1. Ned -15,93 % fra topp (3393,75) til bunn (2853,25) på 7 handelsdager.

2. Opp + 9,94 % fra bunn til topp på to handelsdager.

3. I skrivende stund står S&P i 3056,75 / - 9,96 % fra toppen.

Normalt, om historien repeterer seg, ville jeg forventet at vi går sidelengs noen dager/uker i intervallet 3150/3200 og bunnen på 2853,25 før markedet finner en ny retning. Jeg tenker at det er stor sannsynlighet for at bunnen blir testet og at vi ser nye bunnoteringer etter dette. 

2715 tilsvarer 20 % ned og ville vært normalt på en korreksjon som vi er inne i nå.

S&P 500:

image.thumb.png.96a4fcbfca7dd2447979202a94ee8e81.png

 

 

Endret av DukeRichelieu
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Zeph skrev (1 time siden):

Coronatilfelle har ein stø kurs oppover, og så langt er eit stort fleirtal framleis i Kina. I beste fall er marknaden ustabil. I verste fall på vei langt ned.

Må dessverre si meg enig i den vurderingen. Husk at myndighetene har lagt opp til å fordele smittespredningen over flere sesonger, i så fall har vi en viss coronaproblematikk å forholde oss til i 1-2 år. Hvis dette ikke lykkes, vil det hele være over på noen få måneder, men konsekvensen vil da være dramatisk for samfunnet, både menneskelig og økonomisk. Uansett utfall, ser det nå ut til at det vil få store konsekvenser.

Et moment mange sikkert ikke tenker på, er hvordan coronaviruset kan påvirke boligmarkedet. Et fall her vil få ringvirkninger for hele økonomien. Dette er rett og slett ikke tiden å sitte i aksjer eller fond.

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar

Den enkle strategien som gir god avkastning på sikt er: kjøp og hold.

Og benytt nedturer til å kjøpe mer. Nei, det gir ikke maksimal gevinst, men man skal være svært flink og/eller heldig for å klare å time alt slik at det blir bedre, samt at en mer aktiv holdning gir en betydelig risiko for dårligere avkastning, i tillegg til at kjøp/hold sparer en for mye tidsbruk.

Unntaket er selvsagt om man trenger pengene på kort sikt.

Noen er selvsagt dyktige nok til å tjene millionbeløp i året på daytrading, men det er et lite mindretall.

Endret av Leiferen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (5 timer siden):

Takk for at dere selger på salg :)

Er ikke ordentlig på salg enda. Dette er en av de spesielle tilfellene der jeg så på helt andre ting enn økonomiske faktorer for å begrunne kjøp eller salg, smittsomhet, dødelighet og inkubasjonstid. Solgte 50% av aksjene mine for to uker siden og ytterlige 50% av det igjen forrige mandag. Begynner å kjøpe igjen når det er noen titalls millioner døde av dette på verdensbasis. Tipper til høsten.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Allinuse said:

Begynner å kjøpe igjen når det er noen titalls millioner døde av dette på verdensbasis. Tipper til høsten.

Frisk spådom, det skal du ha. Selv tipper jeg dette blåser over i løpet av 3-4 måneder, og etter det er det business as usual med lave renter og annen stimuli for å holde oppe markedet. Men jeg tar gjerne feil!

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Frisk spådom, det skal du ha. Selv tipper jeg dette blåser over i løpet av 3-4 måneder, og etter det er det business as usual med lave renter og annen stimuli for å holde oppe markedet. Men jeg tar gjerne feil!

En ganske realistisk prognose basert på hvordan viruset virker, med mindre tiltak som virker blir gjennomført. Kan vel potensielt tenke at det hadde vært lurt å være klar for eiendomskjøp i løpet av et års tid, regner med et fall i prisene som følge av massedød. Hvis 100,000 dør i Norge, i hovedsak eldre mennesker med eid bolig så kommer det nok alt for mange boliger samtidig ut på markedet til at prisnivået kan holde seg der det er i dag. Hadde kanskje ikke vært så dumt å selge bolig nå for å kjøpe igjen om et års tid.

Lenke til kommentar

Nok ein stor oppgang i USA, samtidig som guvenøren i California erklærer unntakstilstand. Det er i alle fall gode moglegheiter for daytradere som har litt flaks, for her går det for opp og ned.

Skulle teste eit kjøp før 12 i dag og fekk då ei forklaring som stemmer med det @Nybruker8 skreiv. Det er greit å vite.

Sitat

Tips!
Frist for tegning og innløsning av andeler for å få dagens kurs er kl 12:00. Tegninger og innløsninger mottatt etter klokken 12:00 får kurs påfølgende virkedag. For fond som investerer i asiatiske markeder er fristen kl 24:00 for å få neste dags kurs.
 
OBS! For handler i eksterne fond og DNB fond etablert i Luxembourg vil det ta noen ekstra dager før du får kurs.

Eit globalt indeksfond har jo aksjar over heile verda, med mest tyngde i USA. Om kursen blir satt kl 24:00 så er i alle fall børsen i USA stengt to timar før.

Edit: I dag såg eg at kursen for gårsdagen vart oppdatert 10:30. Då har du 1.5 timar på å ev. legge inn ordre med gårsdagens kurs.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...