Gå til innhold

Arbeidsgiver og bærbar


Anbefalte innlegg

Fikk en Lenovo P50s med dock og ekstra skjerm fra min arbeidsgiver for 4 år siden. Hvis jeg slutter, kan jeg kreve å få kjøpe utstyret. Har oppgradert ram, batteri og mobilt bredbånd fra egen lomme.

Har ingen planer om å slutte, men har hatt den såpass lenge at jeg føler den har blitt min. Jeg bruker den mye i jobb, men kan bruke den privat til hva jeg måtte ønske

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs kva som er avtalt.

Har du blitt fordelsbeskatta for (delvis) privat bruk av datautstyret?
Er det sagt noke om kor lenge du må bruke PC'en før du kan få ein ny?

I utgangspunktet er PC'en arbeidsgivers eigedom som du har fått tilgjengeleg som arbeidsverktøy, og derfor arbeidsgiver som bestemmer om du får kjøpe utstyret eller ikkje.
Det er derimot vanleg å avtale korleis utkjøping av datautstyr skal foregå, typisk at ein må betale ut full kjøpspris det fyrste halve året, 50% halvvegs ut i aktuell avskrivningsperiode. På slutten av estimert levetid (vanlegvis det tidspunktet der du får kjøpe ny PC eller mobiltelefon) så er utkjøpssummen ofte satt til 0 kr, noke som betyr at den tilsette automatisk kjøper ut tingen for 0 kr på den datoen.

Dersom du ikkje har avtale så bør du passe på å få på plass avtale.

Lenke til kommentar

Du kan spørre pent om du kan beholde utstyr som er "gått ut på dato", men kan ikke kreve noe bare fordi du slutter. Som nevnt over har enkelte jobbutstyr viss levetid og hvis bedriften ikke har noe avtale om at gammelt utstyr må leveres inn, er det ikke uvanlig at de blir fordelt mellom ansatte.

Så prøv gjerne sjansen og kanskje er arbeidsgiveren snill nok til å la deg beholde dem. :)

Fikk selv beholde fullt PC utstyr (PC, skjerm, osv) når vi flyttet til nye lokaler og gamle ting skulle kastes uansett. Mobilen måtte jeg dog betale (trekke fra lønn) for at jeg kunne få beholde som nevnt over.

Lenke til kommentar

noen ganger så "følger det med" en reinstallasjon av operativsystemet hvis man får overta datamaskin fra arbeidsgiver - det løser både lisensproblematikk (bedrifter har ofte andre lisener enn det som fulgte med maskinen da den ble kjøpt) og problemer med bedriftsrelatert info som "lekker".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...