Gå til innhold

Her er den første luksusyachten som drives av hydrogen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
21 minutes ago, Comma Chameleon said:

På den ene siden så burde ikke verden være slik at enkeltpersoner kan kjøpe slike beist.

Den gode nyheten her er altså at enkeltpersoner nå kan kjøpe slike beist og late som om de er miljøvennlige.

Won’t someone please think of the billionaires.

Lenke til kommentar

Eneste minuset er kanskje brua der kaptein oppholder seg. Kan vel umulig være greit med refleks i en slik dome. Men eller snaisen.

MDG kommer til å fryde seg for et fossildrivstoff alternativ (neppe).. Da måtte det vel ha vært et styggt konteinerskip som frakter, ja konteinere tipper jeg for at MDG skulle frydet seg.

Endret av G
Lenke til kommentar

Vel og greit med Hydrogen, men hvem skal produsere denne gassen og hvordan?

 

 

Produksjon av hydrogen krever store mengder med energi. Hvordan er det tenkt at hydrogenet skal produseres? Bruk av Olje, Gass, Atom eller Vind, Vann og Sol kraft? Dagens samfunn har ikke disse kraft reservene, og det vil si at alt som går på Hydrogen blir veldig kostbart og ikke minst ulønnsomt. Ja eiere av hydrogen drevene fartøy kan smykke seg med utslippsfri transport. MEN produksjonen av hydrogen slipper ut mye mere.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ser ut som " Nederlandske Sinot Yacht & Archtecture Design" kommer til å bli slått av forsyningskipet Viking Energy fra Eidesvik Rederi på Bømlo som nettopp har tegnet kontrakt med Equinor, som det først hydrogendrevne skip av noen størrelse. Viking Energy vil riktignok benytte ammoniakk som energikilde heller enn flytende hydrogen, mens brenselceller og resten vil være identisk med Aqua - og kanskje er ammoniakk veien å gå., Viking Energy er et langt mer fremtidsrettet prosjekt enn disse hersens vindmøllene som noen villfarne mennesker mener vi trenger for å bli grønne. Enova burde prioritert støtte til slike prosjekter langt over å støtte det idiotiske og ulønnsomme Hywind Tampen prosjektet.

Lenke til kommentar

John R Johannesen

Vel og greit med Hydrogen, men hvem skal produsere denne gassen og hvordan?

Produksjon av hydrogen krever store mengder med energi. Hvordan er det tenkt at hydrogenet skal produseres? Bruk av Olje, Gass, Atom eller Vind, Vann og Sol kraft? Dagens samfunn har ikke disse kraft reservene, og det vil si at alt som går på Hydrogen blir veldig kostbart og ikke minst ulønnsomt. Ja eiere av hydrogen drevene fartøy kan smykke seg med utslippsfri transport. MEN produksjonen av hydrogen slipper ut mye mere.

Proton svar:

Svaret på spørsmålet ditt er veldig enkelt. Hydrogen vil produseres av "gratis" vindkraft. Siden det må være likevekt mellom kraft inn og ut fra nettet, hender det at vindkraftprodusenter må betale for å kvitte seg med overskuddskraft heller enn å stanse vindmøllene. Etter som innslag av vindkraft i markedet øker vil også tider med overskudd på kraft øke.

I Danmark finnes et anlegg i Vejle som dumper overskuddskraft ved å varme sjøvann, en tjeneste som vindkraftprodusenter betaler for. Du ser også tendensen med billig/gratis overskuddsvindkraft i UK. Om du går inn på NordPool UK og ser på kraftprisen 10.02 vil du finne at prisen midt på natten er 2,5 øre/KWh. Så at produksjon av hydrogen er energikrevende, og derfor alltid vil bli dyr, er tull. Ammoniakk kan kan produseres med langt mindre energi ved å bruke metan som råstoff - metan finnes det mye av i verden. Brukes metan som råstoff får man CO2 som avfall, ved vindkraf og elektrolyse får man derimot oksygen som også er et salgbart produkt, bl.a. til metallurgisk industri som dermed vofte kan erstatte karbon.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
HF- skrev (47 minutter siden):

Backup fremdrift med dieselgeneratorer slik at dem ikke er avhengig av kun havner med muligheten til å fylle hydrogen. Blir nok ei standard for alle nullutslipp skip i den størrelsen i endel år til at nok havner innehar lagring og fylling for hydrogen. Enten direkte eller gjennom "eFuels" som uansett lages med hydrogen som hovedingrediens.

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (21 timer siden):

Backup fremdrift med dieselgeneratorer slik at dem ikke er avhengig av kun havner med muligheten til å fylle hydrogen. Blir nok ei standard for alle nullutslipp skip i den størrelsen i endel år til at nok havner innehar lagring og fylling for hydrogen. Enten direkte eller gjennom "eFuels" som uansett lages med hydrogen som hovedingrediens.

Finnes det plasser i verden man ikke får hydrogen? Stort sett kan man kjøpe dette hvorsomhelst i verden. Problemer er bare at det er ekstremt dyrt i forhold til diesel.

for å mate en 2MW el motor trenger man ca 125kg hydrogen PR time. Med dagens pumpepris blir dette 11 000kr PR time.

En 2MW diesel motor med 45% virkningsgrad bruker 420liter i timen. Avgiftsfri diesel koster ca 9kr literen koster ca 3800kr timen

Å krysse Atlanteren med en slik vil koste ca 2 millioner. Bruker man diesel koster det ca 30% av dette

Lenke til kommentar
Trestein skrev (32 minutter siden):

Finnes det plasser i verden man ikke får hydrogen? Stort sett kan man kjøpe dette hvorsomhelst i verden. Problemer er bare at det er ekstremt dyrt i forhold til diesel.

Infrastruktur for å fylle ved havner må jo bygges. Er det jeg pratet om. 

 

Trestein skrev (34 minutter siden):

for å mate en 2MW el motor trenger man ca 125kg hydrogen PR time. Med dagens pumpepris blir dette 11 000kr PR time.

I et skip? Som trenger varme? Du tar altså med kostnader til diesel der man som oftest utnytter restvarmen, men den utelukker du jo her? Samt kostnaden til hydrogen har da ASKO bevist at fint kan gå lavere enn dagens kostpris på hydrogen fra gassreforming. 

50kr/kg klarer dem å produsere hydrogen til. Samt brenselceller til hus og hjem i Japan klarer dem å gjøre 95% effektive. Jeg tør ikke påstå at det er like enkelt i et skip, men heller nærmere det enn 50% som du er nærmere ved å bruke.  Si 80%, så trenger man 80kg med litt slingringsmonn på den øvre skalaen, og en pris på 4,000 kr timen. Altså ikke så galt vs avgiftsfri diesel. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (11 minutter siden):

Infrastruktur for å fylle ved havner må jo bygges. Er det jeg pratet om. 

 

I et skip? Som trenger varme? Du tar altså med kostnader til diesel der man som oftest utnytter restvarmen, men den utelukker du jo her? Samt kostnaden til hydrogen har da ASKO bevist at fint kan gå lavere enn dagens kostpris på hydrogen fra gassreforming. 

50kr/kg klarer dem å produsere hydrogen til. Samt brenselceller til hus og hjem i Japan klarer dem å gjøre 95% effektive. Jeg tør ikke påstå at det er like enkelt i et skip, men heller nærmere det enn 50% som du er nærmere ved å bruke.  Si 80%, så trenger man 80kg med litt slingringsmonn på den øvre skalaen, og en pris på 4,000 kr timen. Altså ikke så galt vs avgiftsfri diesel. 

Hvorfor kan man ikke fylle hydrogen rett fra trailer? Har vert med å fylle flytende Lng de merkeligste steder. Er det noen grunn til at hydrogen ikke kan fylles fra bil? 

prisen på diesel er inklusive avgifter for fyringsolje i Norge. MGO i Rotterdam koster 5 kr literen. Da blir forskjellen enda større

 

Har aldri hørt om en fuel celle med 80% virkningsgrad. Problemet med fuel celler er at de har høy virkningsgrad ved svært lav effekt. 

2MW hydrogen celler må bygges enormt overdimmensjonert for en slik virkningsgrad. I praksis vil nok virkningsgraden bli dårligere.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (10 minutter siden):

Hvorfor kan man ikke fylle hydrogen rett fra trailer? Har vert med å fylle flytende Lng de merkeligste steder. Er det noen grunn til at hydrogen ikke kan fylles fra bil? 

I de mengdene? Jeg vil jo tru at marinaer helst trenger produksjon og lagring og egne standarder for fylling før det i det hele tatt blir godkjent. Man har jo "hydrogen council" som allerede jobber med å standardisere slikt. Men ja, altså det var infrastruktur jeg pratet om. 

Det å fylle fra tank på henger er jo sikkert mulig det, men noen besparelser er det jo å hente ved å lage fast infrastruktur for det. 

Trestein skrev (10 minutter siden):

prisen på diesel er inklusive avgifter for fyringsolje i Norge. MGO i Rotterdam koster 5 kr literen. Da blir forskjellen enda større

Bunker-fuel er vell enda rimeligere? Nå er jo poenget å slippe ut mindre GHG. Så i fremtiden må du nok inkludere kostnader for scrubbere eventuelt og 15% utslipp av GHG av det som slipper i mellom scrubberen i timen. IMO 2020 regner jeg med inkluderer cruise-skip - og om ikke like strengt nå, så blir det nok i fremtiden.

Trestein skrev (10 minutter siden):

Har aldri hørt om en fuel celle med 80% virkningsgrad. Problemet med fuel celler er at de har høy virkningsgrad ved svært lav effekt. 

 Virkningsgraden for fremdrift er jo endel mindre enn 80%, men du utnytter jo restvarme fra diesel-generatorer ellers i skip, så jeg forstår ikke helt hvorfor man ikke skal iberegne effekten av å kunne bruke restvarme i en 2 MW brenselcelle? Skipet har jo tross alt et svømmebasseng å skulle varme opp blant annet. 

Trestein skrev (10 minutter siden):

2MW hydrogen celler må bygges enormt overdimmensjonert for en slik virkningsgrad. I praksis vil nok virkningsgraden bli dårligere.

Så du iberegnet 50% energitap iberegnet bruk av restvarme? Har du noe underlag for virkningsgrad på brenselceller i størrelsesordenen 2MW? 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...