Jump to content

Yngvar Monstad

Medlemmer
  • Content Count

    47
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

133 :)
  1. Godt poeng. Akkurat det samme tenkte jeg. Tror nok teknologiselskapene har surfet på en bølge av kjøpelyst fra teknologiinteresserte, men fokuset på bærekraft vil ikke bli mindre i årene som kommer og det vil sannsynligvis være mye penger å tjene der framover.
  2. Om verden går framover kommer an på perspektivet. Tar du perspektivet til de fleste andre arter på planeten så ser det ganske mørkt ut. Tar du perspektivet til mennesker, derimot, så går det aldeles strålende så lenge man ser bort fra at vi er avhengig av de nevnte andre artene.
  3. Jeg antar dette flytter grensene for hvor mye energi en turbin(klynge) kan produsere, og dermed kan bidra til å gjøre havvind mer lønnsomt. Kanskje kan dette bane vei for turbintårn som produserer 20-30MW?
  4. Her dukker kommentatorene opp for å korrigere meterologen og klimaforskeren, som forøvrig viser til samme utvikling som NVE har lagt til grunn i sine framskrivninger. Ekstremnedbør er en av de tydeligste konsekvensene av klimaendringer vi kan måle og observere, og denne utviklingen ble beskrevet av klimaforskningen foe mange år siden.
  5. Nei, hengeren var godt dimensjonert i forholdt til størrelsen. Måtte faktisk dra båten litt akterover på hengeren for å få mindre trykk på kula. Ble selv overrasket når Terrano'en begynte og spinne, men dette fenomenet skjedde bare i rundt 80 km/t i regnvær, med en gang jeg krøp nedover i fart gikk det greit, tror jeg var på grensen til det bilen var kapabel til, fikk heller ikke noe mere fart en ca. 100km/t med full pådrag på slettene så det var nok en gedigen bremsekloss som hang etter, så begynte og bruke krympelast på båtene så det ble mer kileformet fasong og da gikk det mye bedre. Da skjønner jeg at forbruket lå på nesten 3 liter på mila. Høres jo nesten ut som bremsene var innkoblet. Men luftmotstand er en betydelig faktor når man kommer opp i motorveihastighet. Rart at båter ikke er mer aerodynamiske, mange er jo laget for fart på sjøen også.
  6. Ikke vet jeg, men har dratt en båthenger med stor båt m/styrhus totalvekt på 2400kg fra Oslo til Stavanger med en Renault Trafic 1.9 liter og hadde en gjennomsnittlig forbruk på 0.81 l/mil, brukte faktisk mer hjemover uten båt men grunnen er nok at jeg kjørte tøffere uten båt på hengeren. Samme oppsett etter en Nissan Terrano 3.0 liter ligger på ca. 2.9 l/mil og måtte koble inn firehjulstrekket i oppoverbakkene når det regnet eller så bare spant bakhjulene hvis jeg lå i ca. 80 km/t. grunnet det store vindfanget som hang etter. Lurer på om du hadde litt negativ vekt på kula hvis du spant på bakhjulene i 80km/t.
  7. Får håpe han vet mer om framtida enn han vet om prosentregning
  8. Hvis fotonene mister bevegelsesenergi når de treffer speilet, og det er denne energien som driver solseilet framover, endrer det reflekterte lyset bølgelengde mot rødt da ettersom lyshastigheten er konstant?
  9. An active attitude control system (ACS) is essential for a sail craft to achieve and maintain a desired orientation. The required sail orientation changes slowly (often less than 1 degree per day) in interplanetary space, but much more rapidly in a planetary orbit. The ACS must be capable of meeting these orientation requirements. Attitude control is achieved by a relative shift between the craft's center of pressure and its center of mass. This can be achieved with control vanes, movement of individual sails, movement of a control mass, or altering reflectivity. (kilde: Wikipedia)
  10. "Den har ikke bakhjulsdrift som de andre utgavene av bilen, og har tregere akselerasjon og toppfart." Det er vel nettopp bakhjulsdrift den har, men ikke firehjulsdrift som LR AWD.
  11. Ja? Ettersom Mandal er DEN sydligste byen så var det ganske upresist. Da er Nordpolen også et av jordas nordligste steder.
  12. 98% av utslippene fra olje og gass kommer jo fra forbrenningen, så det Store foreslår gir jo ingen mening.
  13. Stort sett måker som blir drept ved bynære installasjoner og de er ikke en truet art, på Smøla er det registrert ca. 100 drepte havørner. Og på Frøya begynner befolkingen og bli forbanna på den arrogante holdningen til NVE og all informasjon de ikke får tilgang til. 185 meter høye blir de stort sett Tysk-eide vindmøllene på Frøya. Havørn er heller ikke en truet art, selv om mange fortsatt tror det.
×
×
  • Create New...