Jump to content

Yngvar Monstad

Medlemmer
  • Content Count

    54
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

149 :)
  1. Bildekk er vel også den største kilden til mikroplast, så jeg håper de jobber med å løse dette problemet også.
  2. LiFePO4-kjemien som Nissan bruker i 1.gen Leaf er koboltfri. Men det er ikke sikkert energitettheten er god nok i 2020?
  3. Veldig kult! Nå håper jeg bare det tas tak i arbeidsvilkårene til klesindustriarbeiderne også, så kan jeg forhåpentligvis kjøpe min neste bukse på H&M i 2030.
  4. CO2-konsentrasjonen i verden er ganske jevn, på grunn av at temperaturforskjeller skaper vindsystemer (grunnet konveksjon) som effektivt flytter varm luft fra ekvator til polene. Disse vindcellene er også grunnen til at global oppvarming forsterkes jo lengre nord og sør man kommer, fordi det er her varmen akkumuleres. Så det vil dessverre ikke ha noen effekt å begrense CO2-utslipp lokalt på f.eks. Svalbard.
  5. Var det egentlig korrekt å si at det nye forslaget vil gagne de billigste bilene? De vil ikke bli billigere enn de er i dag.
  6. Fristende å spørre "hvorfor"? Ei slik skute kan jo aldri bli miljøvennlig uansett.
  7. Spennende tanke, men er ikke en del av den ekstremt høye kostnaden ved etablering av nye kjernekraftverk sikkerhet ved ulykker og sabotasje? Tåler disse modulene et passasjerfly for full musikk og er de idiotsikre mtp funksjonssvikt, eller er de på østeuropeisk standard når det gjelder disse tingene?
  8. Godt poeng. Akkurat det samme tenkte jeg. Tror nok teknologiselskapene har surfet på en bølge av kjøpelyst fra teknologiinteresserte, men fokuset på bærekraft vil ikke bli mindre i årene som kommer og det vil sannsynligvis være mye penger å tjene der framover.
  9. Om verden går framover kommer an på perspektivet. Tar du perspektivet til de fleste andre arter på planeten så ser det ganske mørkt ut. Tar du perspektivet til mennesker, derimot, så går det aldeles strålende så lenge man ser bort fra at vi er avhengig av de nevnte andre artene.
  10. Jeg antar dette flytter grensene for hvor mye energi en turbin(klynge) kan produsere, og dermed kan bidra til å gjøre havvind mer lønnsomt. Kanskje kan dette bane vei for turbintårn som produserer 20-30MW?
  11. Her dukker kommentatorene opp for å korrigere meterologen og klimaforskeren, som forøvrig viser til samme utvikling som NVE har lagt til grunn i sine framskrivninger. Ekstremnedbør er en av de tydeligste konsekvensene av klimaendringer vi kan måle og observere, og denne utviklingen ble beskrevet av klimaforskningen foe mange år siden.
  12. Nei, hengeren var godt dimensjonert i forholdt til størrelsen. Måtte faktisk dra båten litt akterover på hengeren for å få mindre trykk på kula. Ble selv overrasket når Terrano'en begynte og spinne, men dette fenomenet skjedde bare i rundt 80 km/t i regnvær, med en gang jeg krøp nedover i fart gikk det greit, tror jeg var på grensen til det bilen var kapabel til, fikk heller ikke noe mere fart en ca. 100km/t med full pådrag på slettene så det var nok en gedigen bremsekloss som hang etter, så begynte og bruke krympelast på båtene så det ble mer kileformet fasong og da gikk det mye bedre. Da skjønner jeg at forbruket lå på nesten 3 liter på mila. Høres jo nesten ut som bremsene var innkoblet. Men luftmotstand er en betydelig faktor når man kommer opp i motorveihastighet. Rart at båter ikke er mer aerodynamiske, mange er jo laget for fart på sjøen også.
  13. Ikke vet jeg, men har dratt en båthenger med stor båt m/styrhus totalvekt på 2400kg fra Oslo til Stavanger med en Renault Trafic 1.9 liter og hadde en gjennomsnittlig forbruk på 0.81 l/mil, brukte faktisk mer hjemover uten båt men grunnen er nok at jeg kjørte tøffere uten båt på hengeren. Samme oppsett etter en Nissan Terrano 3.0 liter ligger på ca. 2.9 l/mil og måtte koble inn firehjulstrekket i oppoverbakkene når det regnet eller så bare spant bakhjulene hvis jeg lå i ca. 80 km/t. grunnet det store vindfanget som hang etter. Lurer på om du hadde litt negativ vekt på kula hvis du spant på bakhjulene i 80km/t.
  14. Får håpe han vet mer om framtida enn han vet om prosentregning
  15. Hvis fotonene mister bevegelsesenergi når de treffer speilet, og det er denne energien som driver solseilet framover, endrer det reflekterte lyset bølgelengde mot rødt da ettersom lyshastigheten er konstant?
×
×
  • Create New...