Gå til innhold

Her er den første luksusyachten som drives av hydrogen


Anbefalte innlegg

oophus3do skrev (31 minutter siden):

I de mengdene? Jeg vil jo tru at marinaer helst trenger produksjon og lagring og egne standarder for fylling før det i det hele tatt blir godkjent. Man har jo "hydrogen council" som allerede jobber med å standardisere slikt. Men ja, altså det var infrastruktur jeg pratet om. 

Det å fylle fra tank på henger er jo sikkert mulig det, men noen besparelser er det jo å hente ved å lage fast infrastruktur for det. 

Bunker-fuel er vell enda rimeligere? Nå er jo poenget å slippe ut mindre GHG. Så i fremtiden må du nok inkludere kostnader for scrubbere eventuelt og 15% utslipp av GHG av det som slipper i mellom scrubberen i timen. IMO 2020 regner jeg med inkluderer cruise-skip - og om ikke like strengt nå, så blir det nok i fremtiden.

 Virkningsgraden for fremdrift er jo endel mindre enn 80%, men du utnytter jo restvarme fra diesel-generatorer ellers i skip, så jeg forstår ikke helt hvorfor man ikke skal iberegne effekten av å kunne bruke restvarme i en 2 MW brenselcelle? Skipet har jo tross alt et svømmebasseng å skulle varme opp blant annet. 

Så du iberegnet 50% energitap iberegnet bruk av restvarme? Har du noe underlag for virkningsgrad på brenselceller i størrelsesordenen 2MW? 

Jeg har funnet virkningsgrader for noen få celler i 2MW klassen. Elektrisk virkningsgrad lå på litt over 50%. Total virkningsgrad ca 80.

Her er en 500kw celle

https://nedstack.com/en/pemgen-solutions/maritime-power-installations/pemgen-mt-fcpp-500

Jeg liker ikke å kalle if380 olje for bunkersolje. Allt drivstoff på et skip er bunkersolje enten det er diesel eller rafineringsrester.

Har ikke hørt om at slik olje blir brukt på denne typen skip,men det er mulig. Vanligvis har slike fartøy motorer fra mtu og cattepillar

Et par tankbilen er som regel rikelig for å bunkre el slikt skip. 2MW er ikke mye. To tankbilen med 40 000 liter kan forsyne  en slik båt med nok diesel til å krysse Atlanteren. Lng skip som går langs kysten har tanker med Lng som er ca 300tonn. Det er nok til å seile over Atlanteren. Disse fylles fint av tankbiler.

Endret av Trestein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (2 minutter siden):

Jeg har funnet virkningsgrader for noen få celler i 2MW klassen. Elektrisk virkningsgrad lå på litt over 50%. Total virkningsgrad ca 80.

Jeg hadde satt pris på underlaget slik at jeg fikk lest den selv. 

Trestein skrev (3 minutter siden):

Et par tankbilen er som regel rikelig for å bunkre el slikt skip. 2MW er ikke mye. To tankbilen med 40 000 liter kan forsyne  en slik båt med nok diesel til å krysse Atlanteren. Lng skip som går langs kysten har tanker med Lng som er ca 300tonn. Det er nok til å seile over Atlanteren. Disse fylles fint av tankbiler.

Når utgangspunktet ditt lå i kostnader, så tenkte jeg det ville vært mer naturlig å produsere lokalt, ala noe det Ørsted og Vestas ønsker å gjøre for å få ned pris. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde satt pris på underlaget slik at jeg fikk lest den selv. 

Når utgangspunktet ditt lå i kostnader, så tenkte jeg det ville vært mer naturlig å produsere lokalt, ala noe det Ørsted og Vestas ønsker å gjøre for å få ned pris. 

Her er en 500kw celle. Har lagt linken inn i innlegg over

https://nedstack.com/en/pemgen-solutions/maritime-power-installations/pemgen-mt-fcpp-500

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...