Gå til innhold

Elbilsalget skyter fart igjen


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (27 minutter siden):

Det enkle er ofte også det mest rettferdige: 25% mva for alle varer uansett kategori. Så kan man gjøre den sosiale fordelinga på inntektsida med blant annet bunnfradrag, støtteordninger til barnefamilier, toppskatt osv.

Det er jo det vi forhåpentligvis ender opp med om noen år, selv om noen få elbileiere ikke kan forstå hvorfor avgiftene må innføres før eller senere. Alternativet kunne som sagt være å kutte mva på alle varer og heller heve skattetrykket.

Jeg ville ikke hatt noe imot at "luksus" matvarer og klær var avgiftsfrie, så lenge det fantes billigere alternativer (som også ble solgt uten avgifter). Dette er ikke tilfellet for bil, og dette er varer alle MÅ ha.

Du har vel i en annen tråd foreslått at avgiftene kan innføres gradvis for alle elbiler, med en gitt prosentsats hvert år. Det er også en akseptabel løsning, synes jeg.

Endret av frohmage
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Marzo skrev (1 minutt siden):

eksempler

https://www.ha-halden.no/forbruker/bil/elbil/norsk-forhandler-matte-dumpe-60-elbiler-tapte-millioner/s/5-20-743384

Hadde du giddet/orket å sette deg inn I situasjonen I bruktmarkedet på elbiler så tror jeg du hadde skjønt litt mer.

Forklar gjerne hvordan 600 biler I modellene fra 2016-2018 med pris mellom 220.000 og 280.000 og med km stand på 45-80.000 skal kunne la seg selge når du får splitter nye biler som er bedre og går lengre til samme pris?

Jeg er kanskje naiv, men jeg trodde ikke det fantes så dumme mennesker som da gikk for 2-4 år gamle biler til samme pris som ny. Eller kanskje det er derfor det hoper seg opp med slike brukte elbiler....?

 

Lenke til kommentar

Det mest rettferdige er en livsløpsanalyse for GHG utslipp av produktene som lages. Kast så på kostnader på CO2 utslipp gjennom tollen silk EU planlegger å gjøre. 

På den måten så tvinger man faktisk frem ei løsning gjennom hele verdikjeden, og ikke ei skatt hos oss som ikke gjør noen verdens ting for problemet utenfor våre landegrenser.

10,000 kr per ton CO2 burde være godt nok i første omgang. 

Fordelen med dette er jo at industrien i seg selv skjerper seg. Om man ikke får eksportert inn til EU/Norge pga for dyr kostnad linket til CO2 utslipp, så må de sørge for forbedringer før de vil være konkurransedyktige igjen, og regjeringen kan i så måte starte et CO2 fond som vi bruker for å bygge ut fornybart. 

Endret av oophus3do
  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (28 minutter siden):

Det mest rettferdige er en livsløpsanalyse for GHG utslipp av produktene som lages. Kast så på kostnader på CO2 utslipp gjennom tollen silk EU planlegger å gjøre. 

På den måten så tvinger man faktisk frem ei løsning gjennom hele verdikjeden, og ikke ei skatt hos oss som ikke gjør noen verdens ting for problemet utenfor våre landegrenser.

10,000 kr per ton CO2 burde være godt nok i første omgang. 

Fordelen med dette er jo at industrien i seg selv skjerper seg. Om man ikke får eksportert inn til EU/Norge pga for dyr kostnad linket til CO2 utslipp, så må de sørge for forbedringer før de vil være konkurransedyktige igjen, og regjeringen kan i så måte starte et CO2 fond som vi bruker for å bygge ut fornybart. 

Veldig enig i prinsippet, men i praksis vil det være vanskelig å få etterrettelige tall for produksjonsutslipp fra produsentene. Det er mye enklere å holde seg til tommelfingerregelen at produksjonsutslipp og pris korrelerer sterkt.

Derfor er Tysklands subsidieordning smart. De billigste bilene med lavest forbruk og laveste produksjonsutslipp får høyest subsidier. Det vil øke utbredelsen av elektrifiserte alternativer og er et incitament til produsentene for å få prisene(og produksjonsutslippene) ytterligere ned.

Det er bare i bakvendtlandet Norge at bilene med høyest forbruk og høyest produksjonsutslipp får mest i støtte og dermed bunnscore i både miljøprofil og sosial fordeling. Selv i USA har man et fast beløp i subsidier som relativt sett favoriserer de billigste elektrifiserte bilene.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det er ikke bare bilimportører og forhandlere som blir sittende igjen med tapet. De som har en nyere brukt elbil får også merke et betydelig verdifall etter hvert som prisene på nye elbiler faller.

For når nybilene settes ned med opp mot 50.000 kroner, ja da faller bruktprisene tilsvarende.

Samtidig skal man antagelig kjøpe seg en ny bil, dersom man selger den gamle. Da kjøper og selger man i samme marked, og drar dermed nytte av de lavere nybilprisene. De som virkelig taper, er de som har tatt opp en høy andel lånefinanisering på den bilen de sitter med. Da kan man fort sitte igjen med høyere restgjeld enn det man får for bilen man ønsker å selge.

Også vet vi at de fleste elbilene er fullfinansiert ??

https://www.elbil24.no/nyheter/nye-elbiler-dumpes-pa-billigsalg/72120300 

Og om ikke det enorme verditapet er nok så....

Ladingen kan gjøre elbil-bruk hinsides dyrt

https://www.nettavisen.no/okonomi/ladingen-kan-gjore-elbil-bruk-hinsides-dyrt/3423920378.html

I noen tilfeller er det nå nesten tre ganger så dyrt å kjøre elbil som bensin eller diesel. Elbil bør og skal være billigere og bedre enn fossilbilene i bruk.

 

Eksistensiell økonomisk ladeangst

Eller hva kan man kalle det når du et sted må betale 100 kroner for å lade batteriet, mens du et annet sted må ut med 500 kroner. For like mange kilowattimer, levert i praksis like raskt.

Nye ladepriser nå i starten på 2020 strekker virkelig spennet mellom billigste og dyreste kWt. Dumt, men det er bare å unngå de dyre, sier du kanskje?

Dessverre er det ikke alltid mulig. Det er fortsatt for langt mellom ladestolpene. I tillegg er det kanskje ikke alle stedene du får lov til å lade. Det blir som om du ikke skulle få fylle bensin på Shell-stasjonen fordi du kjørte «feil» bilmerke. Utenkelig, selvsagt.

 

Har du kjøpt ny elbil eller nyere brukt de siste 5-6 årene har du ikke vært særlig lur?

Men Elbileierne skjønner lite av det som skjer

 

Endret av Roy hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (10 minutter siden):

Veldig enig i prinsippet, men i praksis vil det være vanskelig å få etterrettelige tall for produksjonsutslipp fra produsentene. Det er mye enklere å holde seg til tommelfingerregelen at produksjonsutslipp og pris korrelerer sterkt.

Derfor er Tysklands subsidieordning smart. De billigste bilene med lavest forbruk og laveste produksjonsutslipp får høyest subsidier. Det vil øke utbredelsen av elektrifiserte alternativer og er et incitament til produsentene for å få prisene(og produksjonsutslippene) ytterligere ned.

Det er bare i bakvendtlandet Norge at bilene med høyest forbruk og høyest produksjonsutslipp får mest i støtte og dermed bunnscore i både miljøprofil og sosial fordeling. Selv i USA har man et fast beløp i subsidier som relativt sett favoriserer de billigste elektrifiserte bilene.

Slik jeg ville løst dette, er at man kaster anslag av CO2 kostnader per segment. Om fabrikken som produserer varen er uenig i anslaget, så er det opp til dem å motbevise anslaget med ei analyse utført av ei tredjepart. Samme omhandler egentlig alle segmenter, inklusive transport. 

På den måten får man løst problematikken helt fra roten uten at man så vidt pirker i overflaten i dette med GHG utslipp. Land som Kina som tidligere har "importert" teknologi gjennom billig arbeidskraft ville måtte skjerpe seg betydelig og vise til bedre GHG utslipp. Et regnskap som starter helt fra brønnen i hvor energien som brukes kommer ifra under produksjonen av produktet. 

Altså ville man ikke kun løst utslipp ved forbruk. Man tar tak i alt og røsker hele bransjen opp fra roten i rop om at vi må starte litt på nytt. 

Det ville vært nok i massevis av penger å hente på denne måten for regjeringen som ellers taper penger på elbil-salg. Man hadde fått inn penger på alt mulig av varer, og salg av varer hadde faktisk skiftet mot de som er rene i sin prosess. 

Når det gjelder elbiler, så hadde jo dette straffet de største og tyngste bilene hardest, som faktisk krever mer under produksjonen - men det ville vært likt over hele fjøla. Alt fra lightere til maling og H&M klær hadde vært innunder samme type regel som er lette å forstå. Problemet er jo som sagt anslaget for hva ting virkelig koster. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Roy hansen said:

https://www.ha-halden.no/forbruker/bil/elbil/norsk-forhandler-matte-dumpe-60-elbiler-tapte-millioner/s/5-20-743384

Hadde du giddet/orket å sette deg inn I situasjonen I bruktmarkedet på elbiler så tror jeg du hadde skjønt litt mer.

Forklar gjerne hvordan 600 biler I modellene fra 2016-2018 med pris mellom 220.000 og 280.000 og med km stand på 45-80.000 skal kunne la seg selge når du får splitter nye biler som er bedre og går lengre til samme pris?

Jeg er kanskje naiv, men jeg trodde ikke det fantes så dumme mennesker som da gikk for 2-4 år gamle biler til samme pris som ny. Eller kanskje det er derfor det hoper seg opp med slike brukte elbiler....?

 

Ser du sliter med å bruke hodet her å tenke selv. Først sier du 40kr pr mil, så må vi hjelpe deg å vise til at det er feil. 
Så mener du jeg bommer på pris i eksemplene mine da bilene har ekstrautstyr for mellom 40-100k. 
e-golf hadde til opplysning ca 38.000,- i tilvalg av ekstra utstyr.  
Nypris var fra 249k og jeg tok 270 i snitt. 
 

Regner med du ikke var god venn med mattelæreren på skolen. 
Jeg prøvde hjelpe deg å bli litt mer opplyst men ser det blir vanskelig all den tid du vet best om ting du ikke kan. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Roy hansen said:

Men det er ikke bare bilimportører og forhandlere som blir sittende igjen med tapet. De som har en nyere brukt elbil får også merke et betydelig verdifall etter hvert som prisene på nye elbiler faller.

For når nybilene settes ned med opp mot 50.000 kroner, ja da faller bruktprisene tilsvarende.

Samtidig skal man antagelig kjøpe seg en ny bil, dersom man selger den gamle. Da kjøper og selger man i samme marked, og drar dermed nytte av de lavere nybilprisene. De som virkelig taper, er de som har tatt opp en høy andel lånefinanisering på den bilen de sitter med. Da kan man fort sitte igjen med høyere restgjeld enn det man får for bilen man ønsker å selge.

Også vet vi at de fleste elbilene er fullfinansiert ??

https://www.elbil24.no/nyheter/nye-elbiler-dumpes-pa-billigsalg/72120300

 

Har du kjøpt ny elbil eller nyere brukt de siste 5-6 årene har du ikke vært særlig lur?

Hvis du ikke var klar over det så har det aldri vært økonomisk å kjøpe ny, elbil eller fossil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kjetil Lura said:

Hva ville elbilene kostet om de hadde samme avgift som er normalt i norge? 50% opp i pris?

Hva det jeg fikk til svar da jeg kjøpte min første ny bil i 99 til ca 160k.

MVA er 25% tillegg på prisen. Ein 295k ioniq med 25% mva vil jo då kosta 25% meir, dvs 369k. Eller er det nokre andre avgifter du tenke på?

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
Marzo skrev (4 minutter siden):

opplyst

Men det er ikke bare bilimportører og forhandlere som blir sittende igjen med tapet. De som har en nyere brukt elbil får også merke et betydelig verdifall etter hvert som prisene på nye elbiler faller.

For når nybilene settes ned med opp mot 50.000 kroner, ja da faller bruktprisene tilsvarende.

https://www.elbil24.no/nyheter/nye-elbiler-dumpes-pa-billigsalg/72120300

som jeg har sagt hele tiden.

begynner du å bli opplyst om situasjonen nå??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (19 minutter siden):

Ser du sliter med å bruke hodet her å tenke selv. Først sier du 40kr pr mil, så må vi hjelpe deg å vise til at det er feil. 
Så mener du jeg bommer på pris i eksemplene mine da bilene har ekstrautstyr for mellom 40-100k. 
e-golf hadde til opplysning ca 38.000,- i tilvalg av ekstra utstyr.  
Nypris var fra 249k og jeg tok 270 i snitt. 
 

Regner med du ikke var god venn med mattelæreren på skolen. 
Jeg prøvde hjelpe deg å bli litt mer opplyst men ser det blir vanskelig all den tid du vet best om ting du ikke kan. 

Registrerer Møllers agresive kampanje som pågår med e-Golf.
Rimelig bra utstyrt e-Golf med skinnseter og annet greit ekstrautstyr selger de nå for under 300.000,-
Dette resulterer i at skal man selge brukt 2019 modell må man nok ned på mellom 270-280.000,-
For mange er dette er tap på ca 80.000,- på noen få måneder.
VW lager fantastiske biler, inkl e-Golf.
Men pga pågående kampanje som raserer bruktmarkedet har jeg handlet for siste gang med Møller.
Kjøpte samme spesifikasjon i mars for 364.000,- som de nå selger under 300.000,-
Har behov for større bil, men kan ikke selge for 280.000,- å tape 80.000,- på 5 mnd, det er drøyt.
Det er solgt mange, svært mange e-Golf til "normal" pris, dermed er det mange som kommer til å merke dette

 

(er hentet fra elbilforum fra fortvilt eier som forteller virkeligheten )

du får gjerne fortsette I din egen fantasiverden ?

 

Det er flere som rapporterer om tap på 80-120.000 på ett år på ny elbil....

Kjører du 15.000 på et år og taper 80.000 blir jo det 53 kr mila?

Men de som tapte 120.000 kostet det 80 kr mila, kun I verditap ??

Endret av Roy hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Roy hansen skrev (1 minutt siden):

Helt enig. Men hvorfor velge ny elbil som er dyrest å bruke pr km?

Elbil med 2 kWh per mil og 16 000 km per år, snittkostnad ved 100 % hjemmelading til 1 kr per kWh, månedskost 266,67, 3 år 9 600 kr.

Dieselbil med 0.4 liter per mil og 16 000 km per år til en kostnad på 15 kr. per liter gir 800 kr i drivstoff per måned, og derved 28 800,- i rent drivstoff. Legg til 3 oljeskift til 1500,- per gang, så kan du plusse på 4 500,- og derved tilsammen 33 300,- på 3 år. Før vi i det hele tatt har regnet på andre kostnader, så er differansen på 23 700,- og her spiller selvsagt bompenger en god rolle.

Bor man i/nært Oslo og kjører gjennom bomringen hver dag, så har man fort hatt besparelse på mellom 1 500-2 500,- i måneden, selv om det har vært mindre siden i sommer, og blir enda mindre fra i mars, men i de første årene har dette blitt fra 18 - 30 000,- per år.  Ergo, så har man spart inn hele verditapet og hjemmeladeren i tillegg. Og fremdeles er i overskudd sammenlignet med dieselgolfen.  

Så kan man spørre seg hvordan prisene hadde endret seg uten at E-Golf, i3 og Leaf fikk et prisdropp på nye biler på ca 50 000,- i tillegg til at brukte dieselbiler får et midlertidig oppsving pga mangel i markedet på 3 år gammel diesel-Golf.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Roy hansen said:

Men det er ikke bare bilimportører og forhandlere som blir sittende igjen med tapet. De som har en nyere brukt elbil får også merke et betydelig verdifall etter hvert som prisene på nye elbiler faller.

For når nybilene settes ned med opp mot 50.000 kroner, ja da faller bruktprisene tilsvarende.

https://www.elbil24.no/nyheter/nye-elbiler-dumpes-pa-billigsalg/72120300

som jeg har sagt hele tiden.

begynner du å bli opplyst om situasjonen nå??

Jeg forstår at du leser mye clickbait artikler for å prøve å orientere deg om situasjonen uten å ha noe kunnskap rundt det. 

At forhandlere kjører kampanjer og setter ned prisen er ikke noe nytt. Det har skjedd med hver eneste bil modell som er solgt i verden. Det er ikke noe nytt bare pga motoren er elektrisk. 
Det du kunne brukt som et argument er avgiftspolitikken i Norge og hvor urettferdig denne har slått ut for en del uheldige bilkjøpere. 
Men det gjør jo ikke din posisjon noe sterkere, men så ser vi jo at du ikke er så kunnskapsrik her som du selv tror. 

Ang avgiftspolitikken så var de mange biler som har fått et raskt verditap over natten helt uventet.
Men det blir ikke det samme som å si at en kampanje på en utgående modell er noen unik posisjon... bortsett fra når man skal skrive avis artikler og trenger klikk...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (5 minutter siden):

Elbil med 2 kWh per mil og 16 000 km per år, snittkostnad ved 100 % hjemmelading til 1 kr per kWh, månedskost 266,67, 3 år 9 600 kr.

100% hjemnelading?

Høres ikke ut som man har bruk for bil og heller ikke reiser på lengre turer /ferier....? Litt rart med all jamming om for lite ladestasjoner,  synes du ikke???

Lenke til kommentar
29 minutes ago, oophus3do said:

Trur du skal lete lenge for å finne eGolfer som ble solgt for 270k i snitt noen år tilbake? 

Opp eller ned du tenker? Husker bare en med skinn og vinterdekk som kom på 276 inkl leveringskostnader. 
Tror ikke man klarte 300 selv med vinterdekk, klargjøring og leveringsomkostninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...