Gå til innhold

Elbilsalget skyter fart igjen


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Roy hansen said:

Hvorfor leser du gamle artikler?

Det er også viktig å huske på at det holder at én eller to av produsentene havner bakpå. Hvis en eller to aktører dumper prisene for å nå sine mål, må de andre følge etter – og vi vil få en veldig spesiell markedssituasjon.

Kortsiktig kan det høres ut som en drømmesituasjon for Norge, men Nilsen advarer om at det vil kunne føre til betydelige verditap for de som allerede eier bil. Det er spesielt en utfordring for dem som har lånefinansiert sin bil.

Og folk taper allerede store summer på elbilene sine pga at prisene dumpes N Å 

https://www.nettavisen.no/livsstil/frykter-fullt-elbil-kaos-i-2020-kan-fa-lange-ventelister-eller-desperat-priskrig/3423904228.html

????

For å vise deg at dette ikke er noe nytt. Priser dumpes på gamle modeller. Det har skjedd i mange år.
For at selv du skal klare å forstå dette var det enklest å vise deg i et format gjerne du også klarte forstå.
Men det var enklere sagt enn gjort.  

At folk taper penger på bil er ikke noe nytt.. Enten det er Opel eller Nissan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Sturle S skrev (49 minutter siden):

Tesla stiller veldig bra her.  Tesla oppdaterer stadig bilen min frå 2014 med nye funksjonar utan at det kostar meg ei krone.  

Har du fått den oppdateringen som drastisk reduserer ladehastighet, ytelse og kapasitet? Ganske misunnelig på den.

https://electrek.co/2019/10/04/tesla-software-updat-battery-capacity-loss-fire-investigation-nhtsa/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Marzo said:

Har du prøvd å lese alle svarene du har fått tidligere? Sliter du litt med å tilegne deg informasjon fra andre kanskje? 

Nå er det vel ganske tydeleg at Roy neppe bryr seg særleg om fakta, ei har interesse for å friske opp og lære noko. Sjekk profilen. Einaste han gjere er jo å spamme noko som best kan beskrives som "LUL DAE HATE ELECTRIC", og spore av tråder for å sei nøyaktig det same som i andre tråder.

Diagnose: Troll.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Just now, uname -l said:

Har du fått den oppdateringen som drastisk reduserer ladehastighet, ytelse og kapasitet? Ganske misunnelig på den.

Sikkert, men den har ikkje gjort noko med bilen min.  Trur det har påverka svært få bilar og sovidt eg forstår har dei fleste fått att kapasiteten ved seinare oppdateringar.  Det er eit stort pluss at bilen kan oppdaterast på denne måten framfor at han må kallast inn på verkstad for slike justeringar, slik mange dieselbilar må etter at produsentane  juksa med programvaren for å drepe fleire med giftig luftforureining.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Drunkenvalley said:

Nå er det vel ganske tydeleg at Roy neppe bryr seg særleg om fakta, ei har interesse for å friske opp å lære noko. Sjekk profilen. Einaste han gjere er jo å spamme noko som best kan beskrives som "LUL DAE HATE ELECTRIC", og spore av tråder for å sei nøyaktig det same som i andre tråder.

Diagnose: Troll.

og veldig lettrørt.  Tårene fossar i kvart einaste innlegg.  Ha litt sympati med stakkaren.  Tippar han har ein brukt dieselbil han ikkje klarer å kvitte seg med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Roy hansen skrev (1 minutt siden):

Hehe godt poeng????

Kjør på med sannheter, så blir de mer klar over at de har kjøpt katta I sekken hehe

Jeg leaser elbil. Er jeg også i situasjonen med "katta-i-sekken"? 

Jeg byttet ut en dieselbil som var ca 7 år gammel, med å lease en bil som koster meg det samme i måneden som diesel og bompenger til og fra jobb gjorde. Grei oppgradering. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Jeg leaser elbil. Er jeg også i situasjonen med "katta-i-sekken"? 

Jeg byttet ut en dieselbil som var ca 7 år gammel, med å lease en bil som koster meg det samme i måneden som diesel og bompenger til og fra jobb gjorde. Grei oppgradering. 

Artig påstand da du ikke nevner ett døyt om hva pris pr mnd er I leasing ?

Lenke til kommentar
Roy hansen skrev (1 minutt siden):

Artig påstand da du ikke nevner ett døyt om hva pris pr mnd er I leasing ?

Jeg har gjort det før her inne, men det innlegget ble hoppet over. 

Ca 4,200 kr måneden i leasing, og det var samme pris jeg måtte betale for å kjøre 50 km til og fra jobb for diesel-kostnader og bompenger. 

Jeg hoppet altså fra ei gammel-diesel-purke til ei splitter ny bil for den samme kostnaden i måneden. Dumt? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Roy hansen said:

Kjør på med sannheter, så blir de mer klar over at de har kjøpt katta I sekken hehe

Ehm, eg trur ikkje rykter om at noko kan ha skjedd enkelte andre kjem til å overtyde nokon som faktisk har kjøpt ein slik bil.  Eg er svært godt fornøgd med bilen min, og det er dei fleste andre Tesla-eigarar òg.  Men diesel-golfen eg kjøpte i si tid, den var verkeleg katta i sekken!  Stadige verkstad-rekningar, høge driftsutgifter, eit ukomfortabelt tidssluk og stort verditap.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

4,200 kr måneden i leasing

Ok. Inkludert 15.000 km I året, 0 kr I innskudd? Forsikring? 3 års kontrakt? Hvilken bil?

 

oophus3do skrev (2 minutter siden):

samme pris jeg måtte betale for å kjøre 50 km til og fra jobb for diesel-kostnader og bompenger. 

Javel 

Min diesel går på 0,5 noe som ville blitt 1600 kr I mnd for din jobbkjøring. Er jobben din å kjøre gjennom bomringen? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Roy hansen skrev (1 minutt siden):

Ok. Inkludert 15.000 km I året, 0 kr I innskudd? Forsikring? 3 års kontrakt? Hvilken bil?

Forsikringen var tilsvarende den på dieselbilen. eGolf. 3 år, med klausul om å kunne avbryte tidligere siden elbil markedet er litt spennende. 40k innskudd som jeg fikk litt igjen av siden jeg byttet bil senere og kunne bruke pengene videre inn i neste leasing periode. 

Roy hansen skrev (3 minutter siden):

Min diesel går på 0,5 noe som ville blitt 1600 kr I mnd for din jobbkjøring. Er jobben din å kjøre gjennom bomringen? 

Kjører ca 90 km på motorvei per dag, så forbruket er nok endel større enn 0,5 ved 120 km/t. Du må nok opp i rundt 2,200,2,400 kr i måneden. Bompengene havnet på ca 2,000 kr måneden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Roy hansen said:

Min diesel går på 0,5 noe som ville blitt 1600 kr I mnd for din jobbkjøring. Er jobben din å kjøre gjennom bomringen? 

Må slenge på 279kr i måneden i trafikkforsikringsavgift og da.. En avgift man fortsatt slipper på elbiler.. 

Er vel litt billigere om du har Diesel med partikkelfilter (men det bruker å være en ekstrem kostnad i segselv når det går tett)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (11 minutter siden):

Kjører ca 90 km på motorvei per dag,

Ok

Du sa du kjørte 50 km til og fra jobb....100 km pr dag??

Jeg kjørte til Stockholm fra Hamar på 0.46 med min diesel....mye 100-120km/t kjøring. 

Nå kjører du gratis igjennom bommen??

Gratis strøm?

Men ok, 150.000 I leasing utgifter alene på 3 år oppå her kommer bom, strøm, forsikring, service og vedlikehold. 

Jeg kan love at om det er økonomisk motivert at du byttet til å lease elbil, så kan jeg opplyse at når jeg kjører 20.000 km I året, så er dieselutgiften på 16.000 kr. Din leasing kostnad alene er på 50.000 kr......

 

 

Endret av Roy hansen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Roy hansen skrev (5 minutter siden):

Ok

Du sa du kjørte 50 km til og fra jobb....100 km pr dag??

Av de 100 km, så er 90 km på motorvei ja. Forbruket i en kald dieselbil rett ut på motorveien er større enn 0.5l mila. 

Roy hansen skrev (6 minutter siden):

Nå kjører du gratis igjennom bommen??

Stemmer. 

Roy hansen skrev (6 minutter siden):

Gratis strøm?

100 kr måneden på jobben. 

Roy hansen skrev (7 minutter siden):

Jeg kan love at om det er økonomisk motivert at du byttet til å lease elbil, så kan jeg opplyse at når jeg kjører 20.000 km I året, så er dieselutgiften på 16.000 kr. Din leasing kostnad alene er på 50.000 kr......

Hvilken bil kjører du? Så kan vi jo sammenligne hvem som har det mest behagelig fra og til jobb? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (10 minutter siden):

Av de 100 km, så er 90 km på motorvei ja. Forbruket i en kald dieselbil rett ut på motorveien er større enn 0.5l mila. 

Stemmer. 

100 kr måneden på jobben. 

Hvilken bil kjører du? Så kan vi jo sammenligne hvem som har det mest behagelig fra og til jobb? 

Det siste først, så jobber jeg ikke lengre. Ble ufør 2017, etter 30 år i jobb, men da jeg jobbet brukte jeg stort sett cupevarmer /Motorvarmer m/timer  på de kalde dagene.

Jeg er opptatt av pris pr kjørte km og har stort sett bare cashet ut bilene jeg har hatt med et par unntak. Jeg har også leaset da jeg drev firma, men da fikk jeg jo skrevet av...

De to siste bilene har vært MB og Vectra, men egentlig ikke opptatt av merker. Eu-godkjent bil til 25.000-30.000 kr er billig uansett hvordan en snur og vender på det.

Man kan gjerne si at en Opel fra 08 er gammel, eller en MB fra midten av 90 tallet,  men det er også en elbilfra 2017. Forskjellen er at MB ikke taper seg mer I pris, men likevel holder I enda 10 år om jeg ønsker. Opelen solgte jeg for det jeg ga etter 18.000 km. 

Regnestykket blir uansett pent sett opp mot en hvilken som helst elbil.

Jeg regner kun på pris pr kjørte km og at bilen er I forskriftsmessig stand og at det er lett og billig å fikse 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Roy hansen skrev (2 minutter siden):

Det siste først, så jobber jeg ikke lengre. Ble ufør 2017, etter 30 år i jobb

Ok, men da lønner det seg nok for deg å bare kjøre billige dieselbiler helt ut til du ikke har lappen lengre. For det er jo beklagelig at du har måttet bli ufør. 

Det virker som om du skriver litt undenifra og opp? Du har ikke muligheten til å kjøpe en ny elbil, så da er det psykologisk enklere å havne på bakbeina og mene noe stygt om dem - som forsvarer egen posisjon i livet? 

Heldigvis vil jo folk om 30 år som er i samme situasjon som deg, få muligheten til å kjøpe billige elbiler uten store prisfall. Biler i slutten av levetiden har jo en tendens til å "hovre" 5,000-10,000 kr over vrakpant så lenge de bare blir EU godkjente. 

Det at elbiler har store prisfall er bare naturlig i en tid med mye utvikling i store "etapper". Men bilene er jo helt fantastiske å kjøre. Så enkelte tar nok ikke det tapet så tungt og heller ser på elbil på samme måten som man ser på en hobby på generell basis. Det koster penger, men det smaker godt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (10 minutter siden):

Du har ikke muligheten til å kjøpe en ny elbil,

??okay

Hva har jeg I trygd? Siden du kom med den påstand sitter du sannsynligvis med den kunnskapen hehe

Jeg cashet biler til 25.000 -35.000 da jeg tjente over 600.000 også.( da vet du ca hva jeg har I trygd) Bil er et fremkomstmiddel og intet annet. 

Jeg kan fint gå å cashe ut en ny elbil I morra men det kan de færreste. De fleste elbilene er fullfinansiert. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...