Gå til innhold

Elbilsalget skyter fart igjen


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Marzo skrev (2 minutter siden):

At forhandlere kjører kampanjer og setter ned prisen er ikke noe nytt. Det har skjedd med hver eneste bil modell som er solgt i verden. Det er ikke noe nytt bare pga motoren er elektrisk. 
Det du kunne brukt som et argument er avgiftspolitikken i Norge og hvor urettferdig denne har slått ut for en del uheldige bilkjøpere. 
Men det gjør jo ikke din posisjon noe sterkere, men så ser vi jo at du ikke er så kunnskapsrik her som du selv tror. 

For det første er man ikke uheldig om man har kjøpt elbil. Da er man økonomisk analfabet. Jeg referer til folk I bransjen. Hvis du mener de ikke har kunnskap får du nesten ta det med de. 

Elbileiere selv er fortvilet. De betaler ned saktere på lånet enn det bilen stuper I verdi og er åpne om situasjonen. Det samme er folk som jobber I bransjen. Det er kaos og brukte elbiler er håpløst å få solgt, så sant de ikke DUMPER prisen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Marzo skrev (8 minutter siden):

Hvilke biler er det du mener går på under 2,- mila? 

DET er helt uinteressant?

Når du taper 80.000 I verdi på 5 mndr på en e-Golf har du ikke noe poeng over hodet med I å nevne diesel...pr mil...Strøm. ...

Kjører du 8.000 km på 5 mndr....Ja hva blir prisen pr km når bilen har tapt seg 80.000? 

Ja ta gjerne med bompenger, forsikring, vask, forpliktet service pga garanti osv.?

Endret av Roy hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Roy hansen said:

Registrerer Møllers agresive kampanje som pågår med e-Golf.
Rimelig bra utstyrt e-Golf med skinnseter og annet greit ekstrautstyr selger de nå for under 300.000,-
Dette resulterer i at skal man selge brukt 2019 modell må man nok ned på mellom 270-280.000,-
For mange er dette er tap på ca 80.000,- på noen få måneder.
VW lager fantastiske biler, inkl e-Golf.
Men pga pågående kampanje som raserer bruktmarkedet har jeg handlet for siste gang med Møller.
Kjøpte samme spesifikasjon i mars for 364.000,- som de nå selger under 300.000,-
Har behov for større bil, men kan ikke selge for 280.000,- å tape 80.000,- på 5 mnd, det er drøyt.
Det er solgt mange, svært mange e-Golf til "normal" pris, dermed er det mange som kommer til å merke dette

 

(er hentet fra elbilforum fra fortvilt eier som forteller virkeligheten )

du får gjerne fortsette I din egen fantasiverden ?

 

Det er flere som rapporterer om tap på 80-120.000 på ett år på ny elbil....

Kjører du 15.000 på et år og taper 80.000 blir jo det 53 kr mila?

Men de som tapte 120.000 kostet det 80 kr mila, kun I verditap ??

Du har nettopp fått flere eksempler av meg. Å selge en bil etter kun 1 år er alltid dårlig butikk. Det burde ikke være noen overraskelse for deg heller. Og du bruker også kun km for å regne ut verditap, men det er like viktig å ta med årstall i beregningen. 

2017 modeller (300km) e-Golf kostet fra 298k når den kom ut å senere justert opp til 317k. 
Disse selges nå for rundt 200-240 avhengig av utstyr. Har de kjørt 15k i året (totalt 45) har de et verditap på 100k, eller rett over 20,- pr mil. Fremdeles langt fra ditt kunnskapsløse poeng om 40,- pr mil..?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Marzo skrev (13 minutter siden):

Opp eller ned du tenker? Husker bare en med skinn og vinterdekk som kom på 276 inkl leveringskostnader. 
Tror ikke man klarte 300 selv med vinterdekk, klargjøring og leveringsomkostninger.

Jeg har to venner som kjøpte for 5 måneder siden for ca 285k. Men et halvt år før det igjen, så må du ca 40-50k opp over dette igjen for samme spec. VW har kuttet prisene i flere omganger nå. 

 

Dette er jo egentlig ikke noe å diskutere? En elbil idag er som mobiltelefoner/CPU/GPU'er og følger samme logikk i bruktprisene som elektronikk generelt sett. Det er slutt med gammel bruktbilpris for biler med jevne tap over tid. Det er jo noe vi bare må godta? For det spiller jo egentlig ingen rolle. Det er kun nå i et skifte at dette er veldig enkelt å peke ei finger på og kritisere. 

Fremtidens prismodell er uansett leasing og/eller abonnement på elbilene som kommer. 

Endret av oophus3do
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Roy hansen said:

DET er helt uinteressant?

Når du taper 80.000 I verdi på 5 mndr på en e-Golf har du ikke noe poeng over hodet med I å nevne diesel...pr mil...Strøm. ...

Kjører du 8.000 km på 5 mndr....Ja hva blir prisen pr km?

Det er gjerne uinteressant for deg, men ikke alle liker å snakke om ting de ikke forstår. 
 

Når du taper 80k på en elbil er det skandale, men når man taper 80k på en fossilbil er det i din verden, ok? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Marzo skrev (2 minutter siden):

Du har nettopp fått flere eksempler av meg. Å selge en bil etter kun 1 år er alltid dårlig butikk. Det burde ikke være noen overraskelse for deg heller. Og du bruker også kun km for å regne ut verditap, men det er like viktig å ta med årstall i beregningen. 

2017 modeller (300km) e-Golf kostet fra 298k når den kom ut å senere justert opp til 317k. 
Disse selges nå for rundt 200-240 avhengig av utstyr. Har de kjørt 15k i året (totalt 45) har de et verditap på 100k, eller rett over 20,- pr mil. Fremdeles langt fra ditt kunnskapsløse poeng om 40,- pr mil..?

Du så vel jeg refererte til fortvilet e-golf eier som hadde tapt 80.000 på 5 mndr

På 5 mndr og 80.000 I verditap. ..hva blir det pr kjørte km I verditap? Pluss på lading, forsikring osv

Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus3do said:

Jeg har to venner som kjøpte for 5 måneder siden for ca 285k. Men et halvt år før det igjen, så må du ca 40-50k opp over dette igjen for samme spec. VW har kuttet prisene i flere omganger nå. 

e-Golf 190 sluttet de å selge i 2017 ;)

For 300én er jeg enig. Men kampanjene er kun lagerbiler og skal man ha en med "riktig" utstyr som skinn, Active info og keyless må man på 320 ferdig levert som jeg fikk pris på for noen uker siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Roy hansen said:

Du så vel jeg refererte til fortvilet e-golf eier som hadde tapt 80.000 på 5 mndr

På 5 mndr og 80.000 I verditap. ..hva blir det pr kjørte km I verditap? Pluss på lading, forsikring osv

Så livets harde skole har da lært deg at den faller 80 tusen hvert år, dvs bilen er avskrevet på 4,5 år? 
Hvis du tar en sjekk på finn på 4,5 år gamle e-golfer så vil du få deg en liten realitets sjekk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Marzo skrev (4 minutter siden):

e-Golf 190 sluttet de å selge i 2017 ;)

Det var 2019 for et halvt år siden, og 2018 ~ et halvt år før dette igjen? 

Marzo skrev (4 minutter siden):

For 300én er jeg enig. Men kampanjene er kun lagerbiler og skal man ha en med "riktig" utstyr som skinn, Active info og keyless må man på 320 ferdig levert som jeg fikk pris på for noen uker siden.

Bruktbilpriser på fremtidens elbiler, eller dagens elbiler forsåvidt vil følge teknologiske fremskritt. Det er en helt naturlig forventing på et produkt som i større og større grad handler om software og "oppgraderinger" innenfor autonome funksjoner i høy-teknologiske sprang om dagene. 

Så fort Tesla Model S 2.0 kommer, med sine priskutt på batterier pga enda mer masseproduksjon, så vil jo Tesla Model S falle som en stein i pris i bruktbil-listen. Eventuelt er folk stae og får ikke solgt den. Det samme vil gjelde eGolf, eNiro, I-Pace, eTron etc etc etc. 

Altså er dette noe man som nybilkjøper må forvente i et nytt segment som ikke kan sammenlignes med eldre ICE segmentet. Dette er ikke en "bil" lengre. Det er blitt en mobiltelefon på hjul. 

Endret av oophus3do
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Marzo skrev (1 minutt siden):

e-Golf 190 sluttet de å selge i 2017 ;)

For 300én er jeg enig. Men kampanjene er kun lagerbiler og skal man ha en med "riktig" utstyr som skinn, Active info og keyless må man på 320 ferdig levert som jeg fikk pris på for noen uker siden.

https://www.sulland.no/sulland-bodo/volkswagen/kampanjer/volkswagen-e-golf-exclusive?gclid=CjwKCAiAvonyBRB7EiwAadauqcAvn0eQ25DQpDIA1n1oBWCbXiju6c3iGNFh_-0tAO4QG_17_HnYYxoCOxgQAvD_BwE

284.000 kr

oophus3do har rett

330.000 først....så 300.000 og nå fullt utstyrt til 284.000 hehe

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 minutter siden):

Dette er ikke en "bil" lengre. Det er blitt en mobiltelefon på hjul. 

???

Der sa du det

All elektronikk er sånn. Husker jeg skulle selge en 42" samsung tv, nesten ubrukt. Var 3 år...1200 kr prøvde jeg meg med. Ingen respons 

Var bare å gi bort.

Men her snakker vi om oppladbar elektronikk. Enda skjørere greier. Gårsdagens nyheter er gammelt I morra. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, oophus3do said:

Det var 2019 for et halvt år siden, og 2018 et halvt år før dette igjen? 

Bruktbilpriser på fremtidens elbiler, eller dagens elbiler forsåvidt vil følge teknologiske fremskritt. Det er en helt naturlig forventing på et produkt som i større og større grad handler om software og "oppgraderinger" innenfor autonome funksjoner i høy-teknologiske sprang om dagene. 

Så fort Tesla Model S 2.0 kommer, med sine priskutt på batterier pga enda mer masseproduksjon, så vil jo Tesla Model S falle som en stein i pris i bruktbil-listen. Eventuelt er folk stae og får ikke solgt den. Det samme vil gjelde eGolf, eNiro, I-Pace, eTron etc etc etc. 

Og enda et år tilbake hvor bilene linket til tidligere var for salg..? 
Første generasjons e-golf holder seg godt i pris. De har fortsatt ikke falt under 100k grensen etter 6 år. Det tilsvarer 10% verditap pr år. 

Helt enig i at utviklingen på elektrisk er såpass stor at bilene vil bli eldre mye raskere. Rekkevidden øker, ladefart, pris osv blir bedre for hver modell. I tillegg til subsidiene fra staten som nok vil ha den største påvirkningen. 

Tesla S har nok allerede fått et godt verditap pga Model 3, og enda mer når 2.0 kommer ja. I hovedtrekk skyldes nok det at en S ikke er en typisk norsk modell. Model Y kommer nok til å stjele enda flere kunder og dertil verditap. 

Så dukker det plutselig opp en ny type batteri som slår krok på alle eksisterende elbiler på markedet.
Med 2-3x raskere ladefart og gjerne 1/3 av vekten til en rimelig kostnad. 
Da kan man gjerne se en kollaps.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Roy hansen skrev (24 minutter siden):

At du gidder å nevne det

Les innlegget mitt over, der beskriver eiere selv at de taper 80.000 kr på 5 mndr minst på en simpel golf (hentet fra elbilforum )

Hører flere fortvilte folk rapportere om tap på 120.000 på 1 år 

Elbil er svindyrt. 

 

 

Roy hansen skrev (21 minutter siden):

100% hjemnelading?

Høres ikke ut som man har bruk for bil og heller ikke reiser på lengre turer /ferier....? Litt rart med all jamming om for lite ladestasjoner,  synes du ikke???

Akkurat vist deg regnestykke basert på et relativt normalt bruksmønster, som viser at man i realiteten ikke har tapt, men fremdeles har tjent penger på det, til tross for rat nye biler nå selges med en relativt kraftig redusert innstegspris. Mankan altså ikke bare se på et noe kunstig høyt verdifall alene.

100 % hjemmelading er realiteten for mange, men det er ingen problem å endre til den prosenten man mener er riktigst. Men siden du selv maksimerer differansen ved å blande små dieselbiler med store elbiler, og dyrere finansieringsmetoder (lånefinansiert kjøp vs leasing), så er du i overkant uryddig for å prøve å styrke argumentene dine.

Og øker man kjørelengden for ferieturer etc, så vil i værste tilfelle differansen stå stille siden hurtiglading kommer på ca samme som drivstoffkostnaden, men med riktig elbil og riktig ladepolicy (destinasjonslader der man kan og starter hjemme med 100 % SoC), så øker i realiteten differansen i elbilens favør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Roy hansen said:

For en modell som blir erstattet om kun noen måneder...
Jeg tror du er den siste her som har innsett at dette ikke er noen overraskelse? 

Det var samme kampanjer på forrige generasjon e-golf også.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (10 minutter siden):

Første generasjons e-golf holder seg godt i pris. De har fortsatt ikke falt under 100k grensen etter 6 år. Det tilsvarer 10% verditap pr år. 

Hva trur du vil være realiteten når eGolfens største "fiende" kommer, i form av VW ID.3? Den minste versjonen som kommer etter 1'st kan fint lande på 250k allerede som ny. Hvor mye må man prisgi sin 2020 eGolf da isåfall for å kunne selge den som i sammenligning fremdeles har mindre rekkevidde enn den minste versjonen av ID.3? 

Jeg ser liksom ikke helt poenget i å diskutere dette som er en åpenbar ny forventet effekt av å ha biler som fungerer på komplett nye metoder enn tidligere. Dette er noe vi bare må godta, og dette vil uansett være et argument som vil leve i noen år fra "ICE gruppen". Men om 100 år så er jo denne effekten av et skifte helt borte. ICE er noe man såvidt ser på gatene og alle er veteraner med noen ekstra GHG scrubbere påmontert. ? 

Når skiftet fra ICE til BEV/FCEV er komplett, så trur jeg eierskap av bil er en helt annen enn dagens eierskap. Abonnement for å skifte ut bilene årlig lik mobiltelefoner vil komme, og det samme med felles eieskap av "ting" på hjul som hele familien eier sammen. For et eller annet sted så kommer autunome funksjoner som fungerer godt nok til at rattet kan nappes ut også. Da er det jo null grunn til å eie en bil, om du ikke skal leie den ut når du ikke er ute og farter selv. 

 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Marzo skrev (3 minutter siden):

Jeg tror du er den siste her som har innsett at dette ikke er noen overraskelse? 

For mange er det ikke bare en overraskelse, men et sjokk. 

Jeg har sett dette komme og advart folk mot å kjøpe elbil pga skulle man finansiere bilen med lån slik de fleste gjør, så stuper bilen mye raskere I verdi enn det du får betalt inn på lånet. 

Stiller spørsmålet igjen

Hvem gidder å kjøpe 2-4 år gamle elbiler til 220.000 -280.000 med 40-80.000 km på speedometeret når du får en ny og BEDRE elbil til samme pris?

Bare vent et par år til?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Roy hansen said:

Stiller spørsmålet igjen

Hvem gidder å kjøpe 2-4 år gamle elbiler til 220.000 -280.000 med 40-80.000 km på speedometeret når du får en ny og BEDRE elbil til samme pris?

Bare vent et par år til?

Jeg forstår at du nå har oppdaget dette og tror du ser verden mye tydeligere enn andre. 

For å hjelpe deg litt på veien så kunne man spurt det samme for 4 år siden, og kan gjøre det på nytt om 4 år. 
 

Men man må da betale på en fossil bil med alle de kostnader det innebærer, og som du ser ut til å ha glemt vil man sannsynligvis også ha moms på elbiler og gjerne en helt ny avgiftspolitikk for biler om noen få år.

Så langt har du åpenbart ikke klart å tenke... 

Endret av Marzo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, oophus3do said:

Hva trur du vil være realiteten når eGolfens største "fiende" kommer, i form av VW ID.3? Den minste versjonen som kommer etter 1'st kan fint lande på 250k allerede som ny. Hvor mye må man prisgi sin 2020 eGolf da isåfall for å kunne selge den som i sammenligning fremdeles har mindre rekkevidde enn den minste versjonen av ID.3? 

Jeg ser liksom ikke helt poenget i å diskutere dette som er en åpenbar ny forventet effekt av å ha biler som fungerer på komplett nye metoder enn tidligere. Dette er noe vi bare må godta, og dette vil uansett være et argument som vil leve i noen år fra "ICE gruppen". Men om 100 år så er jo denne effekten av et skifte helt borte. ICE er noe man såvidt ser på gatene og alle er veteraner med noen ekstra GHG scrubbere påmontert. ? 

Når skiftet fra ICE til BEV/FCEV er komplett, så trur jeg eierskap av bil er en helt annen enn dagens eierskap. Abonnement for å skifte ut bilene årlig lik mobiltelefoner vil komme, og det samme med felles eieskap av "ting" på hjul som hele familien eier sammen. For et eller annet sted så kommer autunome funksjoner som fungerer godt nok til at rattet kan nappes ut også. Da er det jo null grunn til å eie en bil, om du ikke skal leie den ut når du ikke er ute og farter selv. 

 

Jeg har ingen glasskule å se inn i, men jeg tror nok markedet ikke vil svare med salgstall tilsvarende Golf for ID.3. 
Jeg har hatt gleden av å kjøre ID og det er absolutt en god bil, men jeg vil tro mange foretrekker en Golf "pakke" så lenge man ikke trenger ekstreme rekkevidder og ladefart. At disse bilene fortsatt selger med langt fra markedsledende rekkevidde eller lade infrastruktur viser at folk flest ikke er opptatt av hvor langt de kommer på en lading eller at bilen kan kjøres på tvers av kontinentet. 

De er mest opptatt av at bilen fungerer til å kjøre på jobb, hente i barnehage og det daglige. 
ID.3 vil også være god på dette, men synes jeg e-Golf er bedre.. 

ID.4 tror jeg derimot kommer til å ta mye av markedet for familietraktoren. Sammen med Model Y er nok dette bilene som vil kjøres til fotball treninger de neste 3-4 årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nissan leaf 2019 model og 2020 model, 250 stk på finn. fra 400.000 og nedover. ...

Leaf er jo den som kjører kortest på vinteren .

Leafen gikk bare 150 km I minus 11 grader. Fabrikktall sier 270 km, men man har like fordømt ladet for 270 km.

Dvs man betaler for 45% mer strøm enn man får nyttiggjort ??

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...