Gå til innhold

Elbilsalget skyter fart igjen


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Ingen reell overraskelse at hydrogen-bilselgeren skal tale så voldsomt i mot elbiler, til tross for at han påstår at han sjølv køyre elbil. Om det er sant eller ei er vel rakende likegyldig, men.

e-Golf kan eg berre sei at er ganske lukrativ bil sjølv om det er, vel, ein Golf tilsynelatende. Når eg kjøpte bil var det 325 for e-Golf eller i3, 287+ for Leaf, 295 for ioniq. Leafen luka eg ut fordi den berre føltes rar ut. i3en luka eg ut fordi den var pen, men hadde lite utstyr i samanlikning med dei andre. e-Golfen vs ioniq... det blei berre snakk om pris og levering som skilte dem egentleg.

No har rekkevidda gått opp igjen siden, men eg kan ganske komfortabelt påstå at gjennomsnittlige personen ikkje køyre to timar per dag tur-retur frå jobb, og så eit par timer til. Då er det direkte enkelt å holda seg til 100% heimalading, og dei sjeldne anledningane du hurtiglade er bokstavlig talt svinnende smale summer i lengda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Roy hansen said:

Nissan leaf 2019 model og 2020 model, 250 stk på finn. fra 400.000 og nedover. ...

Leaf er jo den som kjører kortest på vinteren .

Leafen gikk bare 150 km I minus 11 grader. Fabrikktall sier 270 km, men man har like fordømt ladet for 270 km.

Dvs man betaler for 45% mer strøm enn man får nyttiggjort ??

 

Har du det minste begreper om hvor mye av energien i en liten bensin/diesel som blir utnyttet til fremdrift? 

Elbilen er nemlig suveren her. 

Jeg kan dessverre ikke bruke mere tid på å belære deg, selv om det har en underholdningsverdi å se hva de neste argumentene du trekker opp av hatten er. 

Som nevnt tidligere har du alt for lite kunnskap om dette til at det går an å diskutere noe produktivt med deg. 
Du bør lese litt mer enn noen clickbait artikler før du føler deg utlært på et tema.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Marzo skrev (1 minutt siden):

Jeg har ingen glasskule å se inn i, men jeg tror nok markedet ikke vil svare med salgstall tilsvarende Golf for ID.3. 
Jeg har hatt gleden av å kjøre ID og det er absolutt en god bil, men jeg vil tro mange foretrekker en Golf "pakke" så lenge man ikke trenger ekstreme rekkevidder og ladefart. At disse bilene fortsatt selger med langt fra markedsledende rekkevidde eller lade infrastruktur viser at folk flest ikke er opptatt av hvor langt de kommer på en lading eller at bilen kan kjøres på tvers av kontinentet. 

De er mest opptatt av at bilen fungerer til å kjøre på jobb, hente i barnehage og det daglige. 
ID.3 vil også være god på dette, men synes jeg e-Golf er bedre.. 

ID.4 tror jeg derimot kommer til å ta mye av markedet for familietraktoren. Sammen med Model Y er nok dette bilene som vil kjøres til fotball treninger de neste 3-4 årene.

Ja det spiller jo ingen rolle om det er ID.3 eller hvilken modell det er da. Poenget er jo at elbilene som kommer vil i større og større grad konkurrere med gamle modeller, og nybilprisene må ned på dem for at dem i det hele tatt skal kunne konkurrere med tilsvarende ICE modeller. Altså er det helt naturlig å forvente at elbilen som "igår" kostet 350k, i fremtiden koster 250k hvor modellen det er snakk om er i direkte konkurranse med den gamle. Det betyr jo at bruktbilprisene må forandre seg for å i det hele tatt kunne få solgt bort de gamle bilene. 

Du har nok rett at rekkevidde blir mindre og mindre "skummelt" for folk som blir mer og mer vandt med elbiler der man forstår sitt behov mer og mer. Men så har man jo andre ting som nyere elbiler kommer med også, med samme rekkevidde. De "stegene/hoppene" i teknologi og hva man får for pengene år for år har vi aldri opplevd før. Da måtte man isåfall ha vært født på 1870 tallet og levde igjennom overgangen fra hest og kjerre, til elbil, til T-Ford. 

Den beste sammenligningen for oss, vil nok være mobiltelefoner og hva man får der år for år i nye teknologier som er på dem. Man hoppet jo rimelig kjapt fra 480p til nå 4k liksom. Og de samme teknologiske sprangene foregår nå også i bilmarkedet - som igjen har sin effekt på bruktbilmarkedet år for år. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Roy hansen skrev (32 minutter siden):

Ja jeg kjører billigere med diesel enn de med elbiler?

Litt urettferdig sammenligning? Jeg kan idag kjøpe en "helt ok" diesel-bil til 15,000 kr og kjøre billig om jeg vil det. Sammenligningen opp mot elbiler som ikke har hatt anledning til å komme dit i pris pga segmentet er for nytt blir litt "billig" å bruke som argument imot dem. 

For å ta mitt eksempel og mitt bruksområdet:

  • Jeg kjører på E18 hver dag, ca 50 km til og fra jobb. Altså totalt 100 km minst hver dag. 
  • Totalt kostet det meg 4,200 kr i bompenger og forbruk av diesel i måneden, på ei heller gammel "rønne" av ei bil. 
  • For disse pengene så leaset jeg meg en ny elbil, og har ekstremt mye mer luksus for de samme pengene enn tidligere. Jeg kunne om jeg villet leaset en enda billigere elbil og tjent penger på skiftet om jeg virkelig måtte og fremdeles hatt mer for pengene nå enn tidligere.  

Dette vil jeg fortsette med helt til jeg vet at elbil-segmentet har kommet frem til et "hopp" jeg regner med at vil bli værende for ei stund, slik at nybil-kjøpet ikke får de hoppene i teknologi-sprang som man har sett til nå. Leasing er altså mitt tips til de fleste som spør meg om de burde kjøpe ny bil, og da elbil. 

F.eks kan det være ei elbil som lover muligheten til å oppgradere hva som helst senere. Ny HW for kjappere programvare f.eks. Eller bytte til ei ny batterimodul senere etc. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Marzo skrev (1 minutt siden):

Har du det minste begreper om hvor mye av energien i en liten bensin/diesel som blir utnyttet til fremdrift? 

Elbilen er nemlig suveren her. 

Jeg kan dessverre ikke bruke mere tid på å belære deg, selv om det har en underholdningsverdi å se hva de neste argumentene du trekker opp av hatten er. 

Som nevnt tidligere har du alt for lite kunnskap om dette til at det går an å diskutere noe produktivt med deg. 
Du bør lese litt mer enn noen clickbait artikler før du føler deg utlært på et tema.

Det er blant annet du som har snakket om bensin/diesel og strøm.

Det er uinteressant å snakke om da vi diskuterer hva som er billigst pr kjørte km.

Verditapet spiser opp besparelser på drivstoff på få uker.

80.000 I verditap på 5 mndr på egolf, noen mer også. Skjønner ikke hvor man skal kunne få et poeng inn ved å snakke om drivstoff her. Men siden du bare ser på kostnader fra a til b der og da så anbefaler jeg deg å regne på 

 

80.000 kr I verditap på 5 mnd og 8.000 km. Du kan godt ta med at elbiler går mye kortere på vinteren og ta gjerne med deg forsikring og påkrevd service for å opprettholde garanti også.

Er sikker på at du får noen hyggelige tall.?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, oophus3do said:

Ja det spiller jo ingen rolle om det er ID.3 eller hvilken modell det er da. Poenget er jo at elbilene som kommer vil i større og større grad konkurrere med gamle modeller, og nybilprisene må ned på dem for at dem i det hele tatt skal kunne konkurrere med tilsvarende ICE modeller. Altså er det helt naturlig å forvente at elbilen som "igår" kostet 350k, i fremtiden koster 250k hvor modellen det er snakk om er i direkte konkurranse med den gamle. Det betyr jo at bruktbilprisene må forandre seg for å i det hele tatt kunne få solgt bort de gamle bilene. 

Du har nok rett at rekkevidde blir mindre og mindre "skummelt" for folk som blir mer og mer vandt med elbiler der man forstår sitt behov mer og mer. Men så har man jo andre ting som nyere elbiler kommer med også, med samme rekkevidde. De "stegene/hoppene" i teknologi og hva man får for pengene år for år har vi aldri opplevd før. Da måtte man isåfall ha vært født på 1870 tallet og levde igjennom overgangen fra hest og kjerre, til elbil, til T-Ford. 

Den beste sammenligningen for oss, vil nok være mobiltelefoner og hva man får der år for år i nye teknologier som er på dem. Man hoppet jo rimelig kjapt fra 480p til nå 4k liksom. Og de samme teknologiske sprangene foregår nå også i bilmarkedet - som igjen har sin effekt på bruktbilmarkedet år for år. 

Verditapet kan også bli påvirket av innføring av moms. Plutselig vil en ny modell i samme klasse koste 25% mer. 
Noe av en slik prisøkning vil nok importøren ta, da prisingen gjøres ut i fra markedstilpasninger. 

Jeg er enig i at vi kan sammenligne det med mobiltelefoner, men jeg syns det er mer passende å bruke megapixler på mobilkamera som sammenligning. Alle telefoner har ca samme funksjoner, batteritid og bruksområder.
Folk flest lader den hver natt og bruker den til å ringe og SoMe. 
Men det var lenge en kamp om hvem som hadde flest megapixler i lommen. Markedsavdelinger hypet det for hva det var verdt. 
Men selv om man gikk rundt med 50mpx kamera i lommen, ble bildene ikke nødvendigvis bedre. 

Nå vet folk knapt hva slags kamera telefonene har, de tar alle gode nok bilder. Folk kjøper den modellen de vil ha ut i fra personlige preferanser.

Etterhvert vil vi nok se det samme for elbiler og vi er tilbake i en verden hvor det ikke er bilen med lavest forbruk, størst bensin tank eller lavest Co2 som er bestselger. Men gjerne en modell som fungerer godt nok til folk flest.



 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Marzo skrev (14 timer siden):

Verditapet kan også bli påvirket av innføring av moms. Plutselig vil en ny modell i samme klasse koste 25% mer. 
Noe av en slik prisøkning vil nok importøren ta, da prisingen gjøres ut i fra markedstilpasninger. 

Hvis elbilsalget ikke tar av I europa, så må prisene dumpes. Hvis det registreres for få elbiler, blir bilprodusenten nødt til å betale milliardbøter med de nye miljøkrav og målene. 

Det er nok at kun én produsent senker prisen, noe vi akurat nylig har sett effekten av. Da blir de andre nødt til å senke prisen også. 

Greit nok at du sammenligner elbil og mobiltelefon. Ingen vil vel I dag kjøpe en 10 år gammel I Phone ?og titter vi på 10 år gamle elbiler, så vil heller ingen ha de. Knapt 4-5 år gamle elbiler er mulig og selge, om du da ikke selger de til "gibort pris " og da altså et enormt verditap og fryktelig høy pris pr kjørte km. 

Ta en tesla model s fra 2013 -14 med 60 kwh som da kostet  450.000 I 2013-14 kroner, med rekkevidde på 35 mil, på sommeren. 

En hyundai kona koster I dag 300.000 kr og kjører 10 mil lengre enn teslaen til 450.000 fra 2013-14

Slik kan man sammenlikne også utviklingen I et og samme bilmerke også. For kort tid siden var elbilene dyrere og dårligere, helt på lik linje med all elektronikk. 

El-sparkesykler. ...jeg tror at om få år vil det stå elbiler rundt omkring I byene som du løser ut og betaler for bruken for via mobiltelefonen. 

Norge er billigst I verden på elektronikk og det gjelder også elbiler. Ta bare eksemplet polestar som er billigst I norge. Tesla I usa og norge= samme pris....

De som har kjøpt dyre og dårlige elbiler de siste årene har blitt lurt trill rundt og lidd enorme økonomiske tap pga verditapet. Det hjalp liksom ikke med kollektivfelt. ..rimelig/gratis bompasseringer...I tillegg til sterkt begrenset kjørelengde. ..++++ 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Roy hansen said:

Hvis elbilsalget ikke tar av I europa, så må prisene dumpes. Hvis det registreres for få elbiler, blir bilprodusenten nødt til å betale milliardbøter med de nye miljøkrav og målene. 

Det er nok at kun én produsent senker prisen, noe vi akurat nylig har sett effekten av. Da blir de andre nødt til å senke prisen også. 

Dette vil jo slå mykje verre ut for bruktverdien til gammaldagse bilar.  Kven vil ha ein sur og treg diesel når dei kan få ein ny og sprek elbil mykje billigare?

 

Tesla stiller veldig bra her.  Tesla oppdaterer stadig bilen min frå 2014 med nye funksjonar utan at det kostar meg ei krone.  Verditapet i prosent er mykje mindre enn det eg måtte ta på diesel-Golfen eg hadde før.

Lenke til kommentar
29 minutes ago, Roy hansen said:

Hva ga du for bilen I 2014? Oppgraderer de batteriet også gratis??

Ca 700.000 kroner.  Kva skal eg med nytt batteri?  Oppgraderer du dieseltanken kvart 5. år?  Batteriet er tipp-topp, og det vert jo stadig kortare mellom superladarane som eg ladar gratis på. 

Quote

Hva er surt og tregt ved en dieselbil? 

Anten trollar du, eller so har du aldri prøvd ein skikkeleg elbil.  Sjølv om du elskar bilar som ventar fleire tidelar med å gje respons på gasspedalen, eller som brukar ei knapp veke frå null til 100, er ein dieselbil sur og treg samanlikna med ein elbil.

 

Alt er tregt med ein dieselbil.

 

Ta til dømes ein kald vintermorgon.  Før med dieselbil:

1. Få opp døra som er frosen fast.  Her regnar det nesten konstant, og når det vert frost over natta sit døra bom fast.  Fram med varmt vatn, hårfønar og ein god del makt. :wallbash:

2. Start motoren og finn isskrapa. :realmad:

3. Stå der i ei stinkande sky av giftig eksos og skrap for livet i vom om å rekke jobb.  Kos deg med å tenke på dei literane med diesel som går med berre til å varme opp partikkelfilter og motor. :sick:

4. Sett deg inn og slå på setevarmen og prøv å krype godt inn i jakka. :ninja:

5. Hugs å fylle diesel til 16 kroner literen.  "Billig" på måndag morgon. :mad:

6. Etter ei mil er bilen nokon lunde lunka.  Då er eg nesten framme på jobb. :grumpy:

 

No med elbil:

1. Slå på klimakontrollen frå appen ved kjøkenbordet.  (Eller la bilen ta seg av det sjølv basert på køyremønster.) :D

2. Ta ut leidningen, sett meg inn i varm og isfri bil med fullt batteri og køyr til jobb i t-skjorta. :grin:

 

Repeter ved heimturen.

 

Eg skal aldri meir ha ein eksosbil! :fun:

 

 

Endret av Sturle S
La til ein haug teite smileyar, i stil med innlegget eg svarte på..
  • Liker 3
Lenke til kommentar
53 minutes ago, Roy hansen said:

Hvis elbilsalget ikke tar av I europa, så må prisene dumpes. Hvis det registreres for få elbiler, blir bilprodusenten nødt til å betale milliardbøter med de nye miljøkrav og målene. 

Det er nok at kun én produsent senker prisen, noe vi akurat nylig har sett effekten av. Da blir de andre nødt til å senke prisen også. 

Greit nok at du sammenligner elbil og mobiltelefon. Ingen vil vel I dag kjøpe en 10 år gammel I Phone ?og titter vi på 10 år gamle elbiler, så vil heller ingen ha de. Knapt 4-5 år gamle elbiler er mulig og selge, om du da ikke selger de til "gibort pris " og da altså et enormt verditap og fryktelig høy pris pr kjørte km. 

Ta en tesla model s fra 2013 -14 med 60 kwh som da kostet  450.000 I 2013-14 kroner, med rekkevidde på 35 mil, på sommeren. 

En hyundai kona koster I dag 300.000 kr og kjører 10 mil lengre enn teslaen til 450.000 fra 2013-14

Slik kan man sammenlikne også utviklingen I et og samme bilmerke også. For kort tid siden var elbilene dyrere og dårligere, helt på lik linje med all elektronikk. 

El-sparkesykler. ...jeg tror at om få år vil det stå elbiler rundt omkring I byene som du løser ut og betaler for bruken for via mobiltelefonen. 

Norge er billigst I verden på elektronikk og det gjelder også elbiler. Ta bare eksemplet polestar som er billigst I norge. Tesla I usa og norge= samme pris....

De som har kjøpt dyre og dårlige elbiler de siste årene har blitt lurt trill rundt og lidd enorme økonomiske tap pga verditapet. Det hjalp liksom ikke med kollektivfelt. ..rimelig/gratis bompasseringer...I tillegg til sterkt begrenset kjørelengde. ..++++ 

Har du prøvd å lese alle svarene du har fått tidligere? Sliter du litt med å tilegne deg informasjon fra andre kanskje? 

Siden du ser ut til å kun klare å forstå informasjon som kommer i form av oppsøkende overskrifter i nyhetsartikler skal jeg hjelpe deg litt på et nivå du kanskje forstår: 

VG i 2012: https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/yWoAg/populaer-elbil-raser-i-pris 

Quote

Bare i fjor kjøpte mer enn 2300 nordmenn elbilen Nissan Leaf.

Da kostet den 260.000 kroner. Nå er prisen satt kraftig ned. I dag får du den samme bilen til drøye 230.000 kroner, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.


TV2 i 2012: https://www.tv2.no/a/3688168/ 

Quote

På noen måneder er altså prisen redusert med over 50.000 kroner.


Dagbladet 2014: https://www.dagbladet.no/tema/n-har-blitt-100-000-kroner-billigere/61559464 

Quote

Bare i utsalgspris er sistnevnte redusert med 100 000 kroner i pris.

Du har ikke oppdaget noe nytt under solen Sherlock.

Du ligger faktisk 8 år etter oss andre og driter deg ut på et offentlig diskusjonsforum...

Endret av Marzo
links
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (2 minutter siden):

Fyller dei tanken med diesel og reparerer akselerasjonen i tillegg?  Kupevarmar er eit fint hack for å gjere dieselbilar meir leveleg, men det løyser berre eitt av veldig mange problem med dieselbilar.

Webasto funker fint og også cupevarmer. 

De fleste elbiler på markedet I dag bruker 7-10 sek på 0-100km/t som en diesel altså.

På vinteren betaler du 100% strøm for å kunne kjøre bare 50% av det du betalte for???? I tilleg har du en bil som har tapt seg enormt I pris.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Marzo skrev (9 minutter siden):

Har du prøvd å lese alle svarene du har fått tidligere? Sliter du litt med å tilegne deg informasjon fra andre kanskje? 

Siden du ser ut til å kun klare å forstå informasjon som kommer i form av oppsøkende overskrifter i nyhetsartikler skal jeg hjelpe deg litt på et nivå du kanskje forstår: 

VG i 2012: https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/yWoAg/populaer-elbil-raser-i-pris 


TV2 i 2012: https://www.tv2.no/a/3688168/ 


Dagbladet 2014: https://www.dagbladet.no/tema/n-har-blitt-100-000-kroner-billigere/61559464 

Du har ikke oppdaget noe nytt under solen Sherlock.

Du ligger faktisk 8 år etter oss andre og driter deg ut på et offentlig diskusjonsforum...

Hvorfor leser du gamle artikler?

Det er også viktig å huske på at det holder at én eller to av produsentene havner bakpå. Hvis en eller to aktører dumper prisene for å nå sine mål, må de andre følge etter – og vi vil få en veldig spesiell markedssituasjon.

Kortsiktig kan det høres ut som en drømmesituasjon for Norge, men Nilsen advarer om at det vil kunne føre til betydelige verditap for de som allerede eier bil. Det er spesielt en utfordring for dem som har lånefinansiert sin bil.

Og folk taper allerede store summer på elbilene sine pga at prisene dumpes N Å 

https://www.nettavisen.no/livsstil/frykter-fullt-elbil-kaos-i-2020-kan-fa-lange-ventelister-eller-desperat-priskrig/3423904228.html

????

Endret av Roy hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Roy hansen said:

Webasto funker fint og også cupevarmer. 

De fleste elbiler på markedet I dag bruker 7-10 sek på 0-100km/t som en diesel altså.

Som sagt.  Ei knapp veke.  Eg veit at enkelte produsentar av gammaldagse bilar har strupt akselerasjonen i elbilane for at dei skal oppføre seg meir som gammaldagse bilar.  Dei ligg eg langt unna.  Dei gidd ikkje oppgradere bilen din gratis over nett heller, men vil at du skal kjøpe ny.

Just now, Roy hansen said:

På vinteren betaler du 100% strøm for å kunne kjøre bare 50% av det du betalte for???? I tilleg har du en bil som har tapt seg enormt I pris.

På korte turar på om vinteren fyller du diesel for å kunne køyre berre 50% av det du betalte for.  Heilt tilsvarande, berre at min bil er varm før din og at min hadde vore billigare i drift enn din om eg berre hadde fått 25% att for straumen.

 

No stemmer det berre for turar på under ca 2 km.  På langtur har eg ikkje høgare forbruk om vinteren enn om sommaren.  Litt tettare luft om vinteren gjer at luftmotstanden aukar, men det vert oppvegd av at eg som regel køyrer litt seinare om vinteren enn om sommaren.

 

Den gamle diesel-golfen min mista 60% av verdien på 4 år.  Teslaen har helde seg mykje betre enn det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...