Gå til innhold

Elbilsalget skyter fart igjen


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Sturle S skrev (5 minutter siden):

Høl?  Det er vel berre i ditt univers at ein salsvekst gjennom heile året "ser ut" til å verte ein nedgang. 

Sterk kontinuerlig nedgang i Norge og andre modne markeder som for eksempel USA. Det eneste stedet de opplever vekst er rett før incentiver går ut eller når man åpner opp et nytt marked.

Sturle S skrev (6 minutter siden):

Kan du komme på ein spådom om Tesla du har hatt rett i?

Vi får se etter mars om du får rett i at de kommer til å selge mange flere Model 3 i Q1 kontra Q4 2019.

Sturle S skrev (7 minutter siden):

No er Tesla verdas nest mest verdifulle bilprodusent,

Bitcoin on wheels. Drosjesjåfører og skopussere hiver seg nå over aksjen.

Sturle S skrev (14 minutter siden):

og i løpet av året skal dei byggje ein ny fabrikk i Tyskland.

Får håpe det ikke er en bilfabrikk for den har de ikke bruk for.

Sturle S skrev (8 minutter siden):

Då er det vel ikkje heilt rett å påstå at alle bilprodusentane klarer å unngå bøter basert på januar-tala?

Januar er starten på året 2020 og det ser veldig lovende ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sturle S skrev (1 time siden):

Norske skattebetalarar betaler svært lite for elbilsatsinga.  Tvert imot får vi avgiftslette.

Ja, de av oss som kjøper elbil får avgiftslette. De andre må nøye seg med bedre klima og miljø, noe som selvfølgelig er verdt noe (men tydeligvis mer for norske skattebetalere enn andre lands) ?

Salvesen. skrev (1 time siden):

Hvor mye ekstra betaler du i skatt for at jeg eller andre kjører elbil mener du? Og hvilken post går dette i? 

Det er vel snakk om et par milliarder kr i året i tapte avgiftsinntekter, fordelt på oss alle, pluss økningen i kostnadene for strøm. Hva tror du ville skje om vi tok bort mva på alle varer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (14 minutter siden):

Ja, de av oss som kjøper elbil får avgiftslette. De andre må nøye seg med bedre klima og miljø, noe som selvfølgelig er verdt noe (men tydeligvis mer for norske skattebetalere enn andre lands) ?

Det er vel snakk om et par milliarder kr i året i tapte avgiftsinntekter, fordelt på oss alle, pluss økningen i kostnadene for strøm. Hva tror du ville skje om vi tok bort mva på alle varer?

Hvorfor svarer du ikke bare på spørsmålet?

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (41 minutter siden):

Hvorfor svarer du ikke bare på spørsmålet?

Fordi jeg ikke vet nøyaktig hvor mye min del blir. Kanskje det går av oljepengene mine i steden, for alt jeg vet. Siden du ikke svarte meg, så spør jeg igjen. Hva tror du skjer med statsbudsjettet om vi bestemmer at mat og klær skal være unntatt avgifter?

edit: Er du enig i at skatteletter til noen få koster penger for de som ikke får det? Ellers, hvorfor tar vi ikke bare bort alle skatter og avgifter? Jeg håper virkelig vi prater forbi hverandre nå, og at alle forstår hvordan et budsjett må gå opp.

edit2: Jeg mener altså ikke at vi ikke skal sponse elbil, men spør hvorfor ingen andre velger å gjøre det på samme nivå som vi gjør.

Endret av frohmage
  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (58 minutter siden):

Fordi jeg ikke vet nøyaktig hvor mye min del blir. Kanskje det går av oljepengene mine i steden, for alt jeg vet. Siden du ikke svarte meg, så spør jeg igjen. Hva tror du skjer med statsbudsjettet om vi bestemmer at mat og klær skal være unntatt avgifter?

edit: Er du enig i at skatteletter til noen få koster penger for de som ikke får det? Ellers, hvorfor tar vi ikke bare bort alle skatter og avgifter? Jeg håper virkelig vi prater forbi hverandre nå, og at alle forstår hvordan et budsjett må gå opp.

edit2: Jeg mener altså ikke at vi ikke skal sponse elbil, men spør hvorfor ingen andre velger å gjøre det på samme nivå som vi gjør.

Beklager, men jeg holder meg til topic og svarer ikke på helt irrelevante spørsmål. Du får lage en egen dedikert tråd å håpe på svar.

Her er jo litt grei info fra noen som faktisk har sett på den(idiotiske) påstanden og kan vise til ting, i motsetning til andre...

https://www.faktisk.no/faktasjekker/xlZ/norge-sponser-elbileiere-med-40-milliarder-i-aret

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Her er jo litt grei info fra noen som faktisk har sett på den(idiotiske) påstanden og kan vise til ting, i motsetning til andre...

Sitat

Anslag viser at summen av tapte skatte- og avgiftsinntekter grunnet elbiler utgjør omtrent 5,8 milliarder for 2017.

Ja, jeg skrev vel "et par milliarder", og så var det noe mer. Takk for linken.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg skrev vel "et par milliarder", og så var det noe mer. Takk for linken.

Leser en hele så ser en at dette er forenklinger for å motbevise en påstand om astronomiske summer. Og det er gitt at det finnes mange usikkerheter her. Noen får kjappe:

-hadde en solgt like mange biler med full avgift på elbiler? Neppe

-hva brukes pengene de som kjører elbil har til overs på? Er det sannsynlig at disse beskattes? Ja

 

Osv.

 

Så igjen, hvor mye av ditt skattetrykk er forårsaket av at folk kjører elbil? Du påstår jo at det er slik, da bør du ha ett svar. 

Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 minutt siden):

I 2017 var det min andel av 5.8 mrd. kr. Tror du avgiftslette er gratis fordi det ikke er en egen post du må betale i skatt?

Klarer du virkelig ikke tenke lengre? Hva med de nevnte tingene over? Hvordan slår disse ut? Eller har alle som kjører elbil puttet "avgiftslettet" de fikk i banker utenfor landet? 

Ofte er det vanskelig å tenke på komplekse tema, så da tar en bare den lette utveien slik som i barnehagen. "Jeg mener det er slik, så da er det slik!"....

Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 minutt siden):

Okay, hvor mye koster elbilsubsidiene norske borgere, da? Ingenting, tenker du, eller kanskje vi tjener på det? Hvorfor skal vi ikke kutte mva på kål?

Hvorfor spør du meg? Det var din påstand, jeg stilte deg spørsmålet. Nå lemper du det over på meg... 

 

Men jeg har ikke svaret, derfor kommer jeg ikke med påstander ang dette. 

 

Det er helt åpenbart at det ikke kommer inn like mye penger som om en bare hadde solgt fossiler eller til samme avgiftsnivå. Men så oppstår det usikkerheter i gitt situasjon og det blir umulig å svare på. I tillegg vet en lite om hva som skjer med de "sparte" pengene osv. 

 

Om en er så "lei" av avgifter/skatter så bør en jo bare juble når det finnes ett alternativ uten... Men det virker å være vanskelig å ta innover seg.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (46 minutter siden):

Det er helt åpenbart at det ikke kommer inn like mye penger

Akkurat, og det er jo derfor ikke alle andre land gjør som oss, men hvorfor synes ikke de at klimagevinsten er verdt det? (som var mitt opprinnelige spørsmål)

Salvesen. skrev (46 minutter siden):

Om en er så "lei" av avgifter/skatter så bør en jo bare juble når det finnes ett alternativ uten... Men det virker å være vanskelig å ta innover seg.

Det finnes noen som ikke har bil. Burde de kjøpe elbil for å spare avgifter?

edit: Jeg hører forøvrig hjemme på venstresiden i politikken, så jeg er absolutt ingen motstander av skatter. Om du derimot er ute på høyresiden tenker du kanskje at mindre skatter og avgifter er lønnsomt for hele samfunnet, men det forsvarer likevel ikke lavere avgifter på elbil enn grønnsaker.

Elbilsubsidiene er et klimatiltak vi har valgt å innføre. Hvorfor bare vi?

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

Bare vi som har milliarder på bok og har råd til det

Det er selvfølgelig en mulig forklaring, men alle klimatiltak koster jo penger, og gjennom Paris-avtalen har de fleste land forpliktet seg til å kutte utslippene. Har andre land funnet en mere effektiv måte å bruke pengene på?

Lenke til kommentar

De andre landene gjør det vel mye saktere, og bytter ut når det er nødvendig å bytte ut.
De lar også firmaer gå foran og det fungerer jo til dels da flere og flere begynner med elbil
Hadde bilprodusentene stått på sitt og nektet å lage elbiler, så hadde det ikke gått an å gitt de bøter, da de rett og slett ville stoppet å lage biler, men så lenge det er noen som begynner å lage elbiler, så må de andre følge etter, og det er det som skjer.
Noen har også selv valgt å slutte å lage dieselmotorer til personbiler

Lenke til kommentar
frohmage skrev (3 timer siden):

Akkurat, og det er jo derfor ikke alle andre land gjør som oss, men hvorfor synes ikke de at klimagevinsten er verdt det? (som var mitt opprinnelige spørsmål)

Det finnes noen som ikke har bil. Burde de kjøpe elbil for å spare avgifter?

edit: Jeg hører forøvrig hjemme på venstresiden i politikken, så jeg er absolutt ingen motstander av skatter. Om du derimot er ute på høyresiden tenker du kanskje at mindre skatter og avgifter er lønnsomt for hele samfunnet, men det forsvarer likevel ikke lavere avgifter på elbil enn grønnsaker.

Elbilsubsidiene er et klimatiltak vi har valgt å innføre. Hvorfor bare vi?

Hva mener du? De fleste land har jo insentiver for elbil. De gir gjerne penger ut av kassen også, i motsetning til Norge.

 

 

Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 minutt siden):

Noen land har vel kuttet ned på subsidiene, med den (åpenbare) følgen at andelen elbil synker. Det er jo selvfølgelig kjipt. Blir spennende å se om vi greier å nå målet med kun nullutslippsbiler i 2025.

Norge har jo også hatt slike grenser, dog utsatt. Grunnlaget er nok parisavtalen og at ingen vill avvikle oljen. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...