Gå til innhold

Elbilsalget skyter fart igjen


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Roy hansen skrev (11 minutter siden):

Come on, ukomfortabel med å kjøre dieselbil ??? latterlig. Humor har du?

Hvorfor skulle jeg lyve? Har du selv kjørt en elbil? 

Som jeg skrev som du har ignorert tydeligvis, så betaler jeg uansett gjerne for litt komfort. Man lever kun 1 gang. 

Roy hansen skrev (14 minutter siden):

Trodde du forresten at bilbatterier bare lar seg bygge på fornybar energi?

Hvem har sagt det? Det er bedre å kjøre elbil for klima enn dieselbil. 

Jeg spør deg igjen: Er du en klimanekter? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Roy hansen skrev (15 minutter siden):

???

Vær så snill å dokumentere denne morsomme påstanden 

Forstod du virkelig ikke den posten, så sier jeg takk for meg. Jeg klarer ikke forklare det på en mer simplistisk måte enn det, og aner ikke hvordan jeg skulle klart å fordumme det videre ned. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Er da vel mange som gjør det, men mange gjør det grunnet komfort også da.

Mange har jo valget mellom å pendle med en gammel traurig og usikker bil til å fra jobb og betale 7000kr i drivstoff, eller f.eks kjøpe seg en sikker og komfortabel elbil og lade gratis på jobb og heller betale 7000kr i lån.

Selv om bilen har tapt seg i verdi så har man ikke sendt pengene opp i røyk iallefall, og man har gjerne mye bedre humør når man møter opp på jobb.

Har du latt deg blende av statens lovnader om gratis ditt og datt? Som Forøvrig er over og ut nå, allerede, og latt deg blende totalt blind på annenhåndsverdi? Den er ræææææva og det sier seg selv. En kjøpte ny bmw september og 5 mndr etterpå kostet den 100.000 mindre over natta  N Y  bare få mndr etterpå 

80.000 I verditap på egolf på 5 mndr på en bil som knapt hadde vært ute og kjørt 

Først 330.000. ....så 300.000 og 280.000 på få mndr nyyyy

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (6 minutter siden):

Forstod du virkelig ikke den posten, så sier jeg takk for meg. Jeg klarer ikke forklare det på en mer simplistisk måte enn det, og aner ikke hvordan jeg skulle klart å fordumme det videre ned. 

Du sa I posten at kullkraftverk senket utslipp. 

Da må det være lov å etterlyse en forklaring på hvordan du mener over 120 nye kullkraftverk skal klare å senke utslippene. Selvfølgelig klarer du ikke det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Roy hansen skrev (2 minutter siden):

Du sa I posten at kullkraftverk senket utslipp. 

Om du har 100 i utslipp, og reduserer den til 40. Hva betyr det? 

Jeg håper du er oppegående nok til å forstå at tallene og bruken av "giftige epler" var en metafor? 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (6 minutter siden):

Om du har 100 i utslipp, og reduserer den til 40. Hva betyr det? 

Jeg håper du er oppegående nok til å forstå at tallene og bruken av "giftige epler" var en metafor? 

Hvor sa jeg at kina skulle senke utslipp??

Jeg sa at kina investerer tusenvis av milliarder I over 120 nye kullkraftverk 

Ut fra det konkluderte du med at kina ville redusere utslippene. 

Så vi noen link eller dokumentasjon på det?

 

Men uansett er dette nok for meg å vite, til ikke gidde å betale minst 40 kr mila i kun verditapkostnader og heller kjøre min  trofaste,  komfortable diesel som koster 12 -15 kr mila all inkl. 

Endret av Roy hansen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Roy hansen skrev (33 minutter siden):

Du velger ALDRI elbil pga økonomi. I både rapporter fra folk som eier og har elbil og på ulike forum bekreftes det at det koster fra kr 40 pr mil I kun verditapkostnader å kjøre elbil.

Tull! Vil man ha billig elbil så kjøper man en som er billig (det meste av verditapet er tatt), har lav forsikring, billige dekkdimensjoner og lite kostbare gjengangerfeil. Man kan selvsagt ikke velger på øverste hylle da, akkurat som med fossilbiler, men man får i hvert fall en billig bil. Skal man kun pendle kan f.eks Leaf 24 kWh eller en trilling ha årlige kostnader på ned mot 15 000 kr ved 15 000 km, inkludert verditap, dekk, spylevæske, EU-kontroll, forsikring, strøm og alt annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Roy hansen said:

Har du latt deg blende av statens lovnader om gratis ditt og datt? Som Forøvrig er over og ut nå, allerede, og latt deg blende totalt blind på annenhåndsverdi? Den er ræææææva og det sier seg selv. En kjøpte ny bmw september og 5 mndr etterpå kostet den 100.000 mindre over natta  N Y  bare få mndr etterpå 

80.000 I verditap på egolf på 5 mndr på en bil som knapt hadde vært ute og kjørt 

Først 330.000. ....så 300.000 og 280.000 på få mndr nyyyy

Vel, Teslan min er dyrere nå enn da jeg kjøpte den for ett halvt år siden. Kan nok sansynligvis selge den for det jeg kjøpte den for.

Så den matematikken din stemmer ikke helt for alle biler.

Livet er for kort til å fryse å plages i bil, om man har mulighet til å faktisk ha glede av bilkjøringen istede :)

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Vel, Teslan min er dyrere nå enn da jeg kjøpte den for ett halvt år siden. Kan nok sansynligvia selge den for det jeg kjøpte den for.

Så den matematikken din stemmer ikke helt.

Livet er for kort til å fryse å plages i bil, om man har mulighet til å faktisk ha glede av det istede :)

Her kommer du selvsagt med bare en rekke ord og påstander uten hverken å nevne type tesla model, hva du gav for den, km stand på speedometeret. Nokså typisk?

Tror du man fryser I en diesel fra 95?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

...

Hehe, når eg skulle kjøpa hadde eg enkle oversikter over utgifter mellom dei forskjellige bilene, på årsbasis og månedsbasis. Var ikkje billig å køyra RAV4 til og frå heimen. 26 000 kr i diesel kvart år, oof.

2014 kr i strøm per år for elbil - forutsatt at eg lade heima 100%. Siste par 10 mnd (dvs heila tida eg har eigd bilen) har eg knapt rørt lader heima - nesten alltid lada på jobb. Ein sjelden gang har eg derimot lada på hurtiglading, men neppe i nærleiken av 2000 kr. ?

Men det var ikkje berre økonomien som hjalp. At det var ein vesentleg nyare bil til mindre penger pr mnd var ein stor attraksjon.

Endret av Drunkenvalley
Tydeleg-gjorde kva 2014 kr var for.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Roy hansen said:

Her kommer du selvsagt med bare en rekke ord og påstander uten hverken å nevne type tesla model, hva du gav for den, km stand på speedometeret. Nokså typisk?

Tror du man fryser I en diesel fra 95?

Nytter nok ikke å komme med slik informasjon til deg uansett :)

Men det er 2-3 måneders leveringstid på ny bil hos Tesla, så folk som vil ha bil på dagen kjøper gjerne brukt til full pris.

Nei i en Diesel fra 95 fryser man nok ikke gitt. Jeg kjører til tider en Diesel fra 2000 (men teknologisk sett fra 90 tallet)
Den blir utrolig fort varm - om man får start på den. Ryker noe hinnsides sort ved oppstart så må evakuere områder rundt til den har fått bakket seg varm. Motoren svetter olje over alt og det samme gjør girkassen (til tross for bare 190 000km på tellern)

Den har og ett vanvittig høyt forbruk, og de 90 hestekreftene sparker ikke akkurat fra seg..

Den er så heldig å ha firehjulstrekk også.. Som har kostet blodpris ettersom det har gått sund 4 ganger... Ene gangen tok hele differensialen fremme å takka for seg. Blei en del lapper der gitt..

Men ja den blir fort varm, det skal den ha.

Men jeg kjører også moderne dieseler, og de fryser jeg alltid i. Noen er så heldig å ha ekstravarmer, og det hjelper litt på men man må også passe på å ikke stå rolig i kryss for lenge siden eksosen fra ekstravarmeren gjerne siver inn i bilen da.

Er utrolig glad for at min egen bil alltid er varm når jeg setter meg i den, uten å fylle hele nabolaget med eksos.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Nytter nok ikke å komme med slik informasjon til deg uansett :)

Men det er 2-3 måneders leveringstid på ny bil hos Tesla, så folk som vil ha bil på dagen kjøper gjerne brukt til full pris.

Nei i en Diesel fra 95 fryser man nok ikke gitt. Jeg kjører til tider en Diesel fra 2000 (men teknologisk sett fra 90 tallet)
Den blir utrolig fort varm - om man får start på den. Ryker noe hinnsides sort ved oppstart så må evakuere områder rundt til den har fått bakket seg varm. Motoren svetter olje over alt og det samme gjør girkassen (til tross for bare 190 000km på tellern)

Den har og ett vanvittig høyt forbruk, og de 90 hestekreftene sparker ikke akkurat fra seg..

Men jeg kjører også moderne dieseler, og de fryser jeg alltid i. Noen er så heldig å ha ekstravarmer, og det hjelper litt på men man må også passe på å ikke stå rolig i kryss for lenge siden eksosen fra ekstravarmeren gjerne siver inn i bilen da.

Er utrolig glad for at min bil alltid er varm når jeg setter meg i den, uten å forpeste hele nabolaget med eksos.

Du hadde ett langt og godt innlegg, men klarte ikke svare på:

1. Hvilken tesla har du?

2. Hvilken årsmodell er det?

3. Hva ga du for den når?

4. 90 diesel HK sparker ikke fra seg? Glem tesla til 800.000 kr en hva kan snittet av elbiler skilte med? 

5. Minst 90% av alle elbiler er fullfinansiert ? 

6. Min dieselbil koster 12-15 kr mila all include,  mens ebli starter på 40 kr mila??? og det I kun verditapkostnader hehehe 

7. Vanvittig høyt forbruk?  Visste du ikke at utgiftene til drivstoff kun er 20% av bilhold kostnadene?? En diesel som ikke taper seg I pris og som går på 0,5 I snitt mot en 1 - 4 år gammel elbil? Tallet blir uhyggelig for elbilen pr kjørte km. 

8. 30 år med elbil I norge. ...men bil med over 160.000 på speedometeret er vanskelig å finne 

9.snart har elbil like avgifter som fossilmotor ???

10. Er du elbileier og har lånt penger (90% av elbilene er fullfinansiert )til ny elbil. Det er bare å grue seg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Roy hansen said:

Du hadde ett langt og godt innlegg, men klarte ikke svare på:

1. Hvilken tesla har du?

2. Hvilken årsmodell er det?

3. Hva ga du for den når?

4. 90 diesel HK sparker ikke fra seg? Glem tesla til 800.000 kr en hva kan snittet av elbiler skilte med? 

5. Minst 90% av alle elbiler er fullfinansiert ? 

6. Min dieselbil koster 12-15 kr mila all include,  mens ebli starter på 40 kr mila??? og det I kun verditapkostnader hehehe 

7. Vanvittig høyt forbruk?  Visste du ikke at utgiftene til drivstoff kun er 20% av bilhold kostnadene?? En diesel som ikke taper seg I pris og som går på 0,5 I snitt mot en 1 - 4 år gammel elbil? Tallet blir uhyggelig for elbilen pr kjørte km. 

8. 30 år med elbil I norge. ...men bil med over 160.000 på speedometeret er vanskelig å finne 

9.snart har elbil like avgifter som fossilmotor ???

10. Er du elbileier og har lånt penger (90% av elbilene er fullfinansiert )til ny elbil. Det er bare å grue seg

Det er en Tesla Model 3 LR. Jeg betalte 450 tusen + ekstrautstyr.

Den koster nå 459.900 pluss ekstrautstyr, og det følger med litt mindre ting som standard.

Jeg har eid bilen i ett halt år og kjørt ca 6000km.

Nei en 90Hk diesel fra 90 tallet sparker ikke fra seg. Moderne dieselbiler har mye bedre ytelse der. Den kan og dra 2.5 tonn på kroken, men da må du tåle å kjøre i 30km\t for noe mere får man ikke i bakkene.

Ligger på 1.5 til 2 liter på mila denne. Var noen 90talls diesel som var gjerrig men åpenbart ikke Mitsubishi sine.

30 år med elbil ja - 10 år med brukbar elbil. før 2010 hadde elbilene 5 mil rekkevidde, dieselfyrt varme og brukte 10 timer på å lade seg. Veldig merkelig at disse ikke ble kjørt over 160 000km??

Selv om elbil får like avgifter som fossilmotor så har jeg spart veldig mye. Min bil koster 200 000kr mere i Sverige f.eks grunnet avgifter som jeg slapp unna.

Og nei jeg lånte ikke penger til å kjøpe bilen, hadde faktisk råd til den etter mange års sparing (og plaging med billige biler)

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Complexity said:

Selv om elbil får like avgifter som fossilmotor så har jeg spart veldig mye. Min bil koster 200 000kr mere i Sverige f.eks grunnet avgifter som jeg slapp unna.

Hvis jeg begynner å røyke og drikke som faen, har jeg da spart flere hundre tusen på å kjøpe alt i sverige siden jeg slipper avgiften?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Det er en Tesla Model 3 LR. Jeg betalte 450 tusen + ekstrautstyr.

Den koster nå 459.900 pluss ekstrautstyr, og det følger med litt mindre ting som standard.

Nei en 90Hk diesel fra 90 tallet sparker ikke fra seg. Moderne dieselbiler har mye bedre ytelse der. Den kan og dra 2.5 tonn på kroken, men da må du tåle å kjøre i 30km\t for noe mere får man ikke i bakkene.

Ligger på 1.5 til 2 liter på mila denne. Var noen 90talls diesel som var gjerrig men åpenbart ikke Mitsubishi sine.

30 år med elbil ja - 10 år med brukbar elbil. før 2010 hadde elbilene 5 mil rekkevidde, dieselfyrt varme og brukte 10 timer på å lade seg. Veldig merkelig at disse ikke ble kjørt over 160 000km??

Selv om elbil får like avgifter som fossilmotor så har jeg spart veldig mye. Min bil koster 200 000kr mere i Sverige f.eks grunnet avgifter som jeg slapp unna.

Og nei jeg lånte ikke penger til å kjøpe bilen, hadde faktisk råd til den etter mange års sparing (og plaging med billige biler)

Vrøvl fra ende til annen. 

Har kjørt campingvogn med diesel på 109 og 150 diesel hk. Sinker aldri trafikken og var aldri over 1 liter pr mil. Men verditap på elbilene alene er 40 kr pr mil???

Men hva får du får du for din gamle oppladbare elektriske artikkel I dag? ? ? ?

Ser du blander Sverige inn....

Bare vrøvl alt sammen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Roy hansen skrev (10 minutter siden):

Du hadde ett langt og godt innlegg, men klarte ikke svare på:

1. Hvilken tesla har du?

2. Hvilken årsmodell er det?

3. Hva ga du for den når?

4. 90 diesel HK sparker ikke fra seg? Glem tesla til 800.000 kr en hva kan snittet av elbiler skilte med? 

5. Minst 90% av alle elbiler er fullfinansiert ? 

6. Min dieselbil koster 12-15 kr mila all include,  mens ebli starter på 40 kr mila??? og det I kun verditapkostnader hehehe 

7. Vanvittig høyt forbruk?  Visste du ikke at utgiftene til drivstoff kun er 20% av bilhold kostnadene?? En diesel som ikke taper seg I pris og som går på 0,5 I snitt mot en 1 - 4 år gammel elbil? Tallet blir uhyggelig for elbilen pr kjørte km. 

8. 30 år med elbil I norge. ...men bil med over 160.000 på speedometeret er vanskelig å finne 

9.snart har elbil like avgifter som fossilmotor ???

10. Er du elbileier og har lånt penger (90% av elbilene er fullfinansiert )til ny elbil. Det er bare å grue seg

4. Om de 90 diesel hk monteres på en trøsykkel så kanskje..

5. Kilde takk - eller er det bare fri fantasi?

6. "ebli starter på 40 kr mila" - Så du leste ikke svaret mitt til deg om at billige elbiler finnes - akkurat som man kan kjøre en gammel dieselholk ganske billig?

7. Hvor har du 20% fra? Prosentandelen varierer med en hel drøss med faktorer.

7. Det finnes sikkert eksempler på at noen har fått solgt dieselbilen sin like dyrt som da de kjøpte den, akkurat som andre røverhistorier, men å påstå at det er noen generell regel er å tro på julenissen.

8. Leste du ikke svaret med link til 23 stk av disse som er så "vanskelig å finne"? Disse rullerer ganske greit på bruktmarkedet.

9. Kilde på den påstanden takk - eller er det mer fri fantasi?

10. Hvorfor tror du det ligger og råtner over 13 000 eksosbiler med over 160 000 km ute på finn? - fordi de selger så sabla godt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

4. Om de 90 diesel hk monteres på en trøsykkel så kanskje..

5. Kilde takk - eller er det bare fri fantasi?

6. "ebli starter på 40 kr mila" - Så du leste ikke svaret mitt til deg om at billige elbiler finnes - akkurat som man kan kjøre en gammel dieselholk ganske billig?

7. Hvor har du 20% fra? Prosentandelen varierer med en hel drøss med faktorer.

7. Det finnes sikkert eksempler på at noen har fått solgt dieselbilen sin like dyrt som da de kjøpte den, akkurat som andre røverhistorier, men å påstå at det er noen generell regel er å tro på julenissen.

8. Leste du ikke svaret med link til 23 stk av disse som er så "vanskelig å finne"? Disse rullerer ganske greit på bruktmarkedet.

9. Kilde på den påstanden takk - eller er det mer fri fantasi?

10. Hvorfor tror du det ligger og råtner over 13 000 eksosbiler med over 160 000 km ute på finn? - fordi de selger så sabla godt?

Lykke til videre I fantasiverden ? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...