Gå til innhold

Snart kan du ta nattog fra Sverige til London


Anbefalte innlegg

Det er ikkje særleg vanskeleg med venstrekøyring, heller ikkje i ein "vanleg" bil med rattet på venstresida.
Hjernen koplar seg fort om, og all skilting og merking gjer at du skal være bra uoppmerksom for å gjere feil.
Typisk så skjer uhell knytt til forvirring rundt høgre eller venstrekøyring på smale landevegar tidleg om morgonen før sjåføren har blitt heilt våken (eller om natta dersom føraren er full).

Ellers er det relativt så billig med leigebil og så dyrt med biltransport at behvoet for å køyre sin eigen bil i utlandet er nok begrensa til dei som har unike bilar enten det er snakk om veteranbilar eller svært dyre bilar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (34 minutter siden):

En ting er det å kjøre på motsatt side av veien, men i tillegg til jeg tippe at en svært stor andel av norske turister til UK reiser til storbyer. Det er et sted mange reiser på helgetur/langhelg for shopping/fotball/kultur i stor grad, ikke for å kjøre rundt. Vil tro ganske få er særlig interessert i å ha med bil på slike turer.

Tror du snakker om to forskjelllige turist-typer der. De som er på bilferie/bobilferie og storbyturister. Den siste gruppen tar nok helst fly.

Jeg har kjørt både bil og MC på de  britiske øyene, både på landevei og i storby. Ikke noe verre enn på kontinentet.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (46 minutter siden):

Tror du snakker om to forskjelllige turist-typer der. De som er på bilferie/bobilferie og storbyturister. Den siste gruppen tar nok helst fly.

Jeg har kjørt både bil og MC på de  britiske øyene, både på landevei og i storby. Ikke noe verre enn på kontinentet.

Ja, vi gjør det. Men min påstand er at det er en veldig liten andel bil-/bobilturister i UK. De finnes jo så klart, men jeg tror de er i mindretall. Ergo tror jeg ikke markedet for en 12+ timers ferje fra Kr.sand er særlig stor. Da reiser folk heller til fastlandseuropa.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Det er ikkje taxfree innad i EU lengre (det er i dag ei slags kvote på kor mykje ein kan ha med seg mellom EU land og fortsatt kalle det privatimport til personleg bruk men det er ikkje særleg relevant når ein snakk om taxfree).

For nordmenn som vil ha taxfree-kvote på togreisene sine frå Europa så løyses det enkelt ved å enten etablere taxfree utsalg på Oslo S der ein får kjøpe taxfreevarer mot å vise brukt brukt togbillett som bevis på at ein kjem frå utlandet.
Eller så kan ein løyse dette med ei rullande taxfree-vogn som ein hektar på ved siste stopp i Sverige som stenger utsalget før ein kjem til fyrste stopp i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår at tilbudet må fremstå 'rimelig' av kunden, om det skal være bærekraftig.
Men er det egentlig mulig å bygge en god tjeneste ut ifra disse umulig lave prisene som er satt av flyselskapene?
 

Gladsaken her er vel at det faktisk bygges ut et alternativ.
Måtte det være det første av mange!

Så får man heller godta at en eventuell tax-free glimrer med sitt fravær.
-O brave new world

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (23 minutter siden):

Det er ikkje taxfree innad i EU lengre (det er i dag ei slags kvote på kor mykje ein kan ha med seg mellom EU land og fortsatt kalle det privatimport til personleg bruk men det er ikkje særleg relevant når ein snakk om taxfree).

Men dette handler altså om tog mellom Sverige, Tyskland, Frankrike og England. Hvs som skulle eventuelt skje på Oslo S har jo ingenting med saken å gjøre. Om britene klarer å løsrive seg kan det derimot bli noe taxfree igjen til London, men det har da ingenting med Oslo S å gjøre.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Ja, vi gjør det. Men min påstand er at det er en veldig liten andel bil-/bobilturister i UK. De finnes jo så klart, men jeg tror de er i mindretall. Ergo tror jeg ikke markedet for en 12+ timers ferje fra Kr.sand er særlig stor. Da reiser folk heller til fastlandseuropa.

Det gikk jo ferge mellom Kristiansand og Newcastle. Det varte ikke så lenge, men det går fremdeles mellom Newcastle og Bergen. Folk tar fly når en skal til Storbritannia, men det viktigste er hva en klarer å frakte av gods. Kanskje kan det vokse nå som en sidevei inn til EU med omlasting i Norge.

Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (6 minutter siden):

Jeg forstår at tilbudet må fremstå 'rimelig' av kunden, om det skal være bærekraftig.
Men er det egentlig mulig å bygge en god tjeneste ut ifra disse umulig lave prisene som er satt av flyselskapene?

Det er snakk om et nattog og da konkurrerer en mot fly og ei natt på hotell. Kan være kjekt for en helgetur å ta toget bort en torsdag kveld og så være fremme fredag morgen. 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Bengt Who said:

Det er snakk om et nattog og da konkurrerer en mot fly og ei natt på hotell. Kan være kjekt for en helgetur å ta toget bort en torsdag kveld og så være fremme fredag morgen. 

Ja, jeg er selv glad i tog, så jeg trenger ingen smøring.
Spørsmålet er hvorvidt det er mulig å konkurrere økonomisk med disse umulig lave prisene som settes på noen flybiletter.
De som er negative til tog i utgangspunktet vil nok kun bruke bilettprisene som sammenligningsgrunnlag, uavhengig av hvor mange eksterne faktorer det ville vært rasjonelt å medberegne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (4 timer siden):

Men hva med taxifree? Slik er det neppe på tog, blir vanskelig å handle på toget, noen tilbyr småvarer som sjokolade, snaks etc til stiv pris,  slik er det egentlig på fly også. Men generieltsett har vel aldri prisen steget på fly, på tog er prisene øket mye de siste 20 årene.

Taxifree er vel en overlevning fra gamle dager. - Og uten mening (lengre, om det noen gang har vært.)

Men mat & drikke på toget burde heller ikke ha høyere priser enn på KIWI, også det er en forunderlighet.

Lenke til kommentar

Flyselskapet bruker i stor grad prislokking. Lave innstegspriser, men straks man skal ha ok avbestillingsvilkår, bagasje, etc så blir det ofte en helt annen pris. Gjennomsnittsprisen er nok mye høyere enn det folk flest husker.

Kanskje man kunne tatt ut brodden på disse priskampanjene ved å regulere f.eks hva som bør inngå som minimum i billetten, minimum vilkår osv. Samt at man bør jobbe for fastere priser.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (9 timer siden):

Ja takk til mer tog! Fantastisk måte å reise på.

Vil heller si umulig måte å reise på. Har prøvd flere ganger å kjøpe biletet fra Danmark til Nice og Roma men det er nesten komplett umulig og man ender opp med en masse billetter og laaaaangt reisetid. Dette bør EU ta tak i asap.

Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (6 timer siden):

Det gikk jo ferge mellom Kristiansand og Newcastle. Det varte ikke så lenge, men det går fremdeles mellom Newcastle og Bergen. Folk tar fly når en skal til Storbritannia, men det viktigste er hva en klarer å frakte av gods. Kanskje kan det vokse nå som en sidevei inn til EU med omlasting i Norge.

Ferge mellom Bergen og Newcastle ble lagt ned for mange år siden.

Lenke til kommentar

Skal man få overført mye av trafikken fra fly til tog så tror jeg man bør gå for mer utbygging av raskere baner slik at det er mulig å komme seg fram på ikke all for lang tid.

Sovevogner er jo ett alternativt men det er ikke akkurat billig og har ikke noe tro på at det tilbudet blir noe særlig billigere i framtiden heller.

Nå er det bygd ganske mye høyhastighetsbaner nedi europa allerede så det er vel ikke mye som mangler for å få foreksempel en fullstendig strekning til solkysten i spania fra Norge for å ta ett eksempel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...