Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Fnix skrev (6 minutter siden):

Virker som tankegangen er å ikke ha kontroll er mer økonomisk enn å ha kontroll.

Og er det en ting virusgreiene lærer oss er jo at demokratier er fryktelig dårlig rustet mot katastrofer. Og vi ser massive forskjeller blant land, som Norges krisepakke dr på skarve 6,5 milliarder, mens Tyskland kommer med et halvt oljefond på 5000 milliarder i krisepakke. 

Norge verdens rikeste land? Vi er vel ikke på topp 10 listen lenger med kronefallet.

Spare seg til fant er det noe som heter.... ikke ta for stor risiko nå, blir så dyrt... og så ender du opp med å gjøre det allikevel, bare til en ekstremt større kostnad. Både menneskelig og i kroner og øre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

USA innfører nytt system for testing.

En ny nettside fra Google skal hjelpe til å diagnostisere tidligere tilfeller, som deretter skal ledes til drive-through tester utviklet av private selskaper i USA i samarbeid med Trump-administrasjonen.

Man lærer nå av Sør-Korea, og forsøker å øke testingen dramatisk for å få oversikt og isolere tidligst mulig.


I mellomtiden stopper altså Norge testingen, og Sverige kom vel egentlig aldri i gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (11 minutter siden):

Men det er jo nettopp det det garantert er; masse mørketall! Mange folk går ikke til legen eller melder fra over litt sår hals, selv i disse dager, og mange får knapt merkbare symptomer. Det er jo selve oppskriften på massive mørketall!

*Man skal ikke gå til legen og melde fra om litt sår hals. Spesielt i disse dager. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Simkin said:

Hvor mange ligger på sykehus pr dags dato?

https://github.com/pcm-dpc/COVID-19/blob/master/dati-andamento-nazionale/dpc-covid19-ita-andamento-nazionale-20200312.csv

Siste tall jeg kan finne.

6650 på sykehus med symptomer PLUSS 1153 på ICU.

Totalt 7803 (60%) på sykehus, av 12839 med påvist smitte.

I tillegg er veldig mange døde.

86.011 er testet.

91% "milde" er bare tøys...det er bare de som ikke ligger på intensiv i respirator.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gadden skrev (28 minutter siden):

Etterpåklokskap er lett.

vil ikke kalle det etterpåklokskap. Faktum er at myndighetene visste farene med viruset (delvis basert på tidligere pandemier) Men fra første stund var det åpenbart at norske myndigheter ikke ville forsøke å hindre smittespredning og "import", men i stedet "behandle" pasienter etterhvert som de fremkom. "Vi er godt rustet og forberedt" var mantra den første tiden (samtidig som cruiseskip og utenlandske flyturister bare fortsatte å velte innover kongeriket helt uten restriksjoner)

Det er jo først siste dagene at holdningen er snudd. Nå virker det nesten som det er gått sport i i komme med de mest inngripende forslag.

Lenke til kommentar
pappkake skrev (3 minutter siden):

https://github.com/pcm-dpc/COVID-19/blob/master/dati-andamento-nazionale/dpc-covid19-ita-andamento-nazionale-20200312.csv

Siste tall jeg kan finne.

6650 på sykehus med symptomer PLUSS 1153 på ICU.

Totalt 7803 (60%) på sykehus, av 12839 med påvist smitte.

I tillegg er veldig mange døde.

86.011 er testet.

91% "milde" er bare tøys...det er bare de som ikke ligger på intensiv i respirator.

Nå var det her hjemme jeg tenkte på.

Men av de 6650, hva er alder og "medisinsk bakgrunn" på disse?

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (1 minutt siden):

*Man skal ikke gå til legen og melde fra om litt sår hals. Spesielt i disse dager. 

Ideelt sett burde de masseprodusert en milliard hjemmetester så hele befolkninga kunne testet seg daglig så vi kunne fanget opp et hvert tilfelle til en hver tid og stoppet spredningen momentant. Men det er selvsagt bare en ønskedrøm. Håper uansett de klarer å skalere opp testingen voldsomt.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Simen1 said:

Nå er det aller meste av statens pensjonsfond investert i utlandet, så verdien har faktisk styrket seg, målt i kroner. Styrkingen pga valuta er antagelig større enn svekkelsen pga fallende aksjer rundt om i verden.

https://www.nbim.no/no/

Tenkte mer på kjøpekraft, GDP per capita, der har vi fått en merkbar svekkelse pga kronekurs. 

Endret av Fnix
Lenke til kommentar
1 minute ago, pappkake said:

https://github.com/pcm-dpc/COVID-19/blob/master/dati-andamento-nazionale/dpc-covid19-ita-andamento-nazionale-20200312.csv

Siste tall jeg kan finne.

6650 på sykehus med symptomer PLUSS 1153 på ICU.

Totalt 7803 (60%) på sykehus, av 12839 med påvist smitte.

I tillegg er veldig mange døde.

86.011 er testet.

91% "milde" er bare tøys...det er bare de som ikke ligger på intensiv i respirator.

86011 testet ja. Og folk snakker om mørketall... 

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (8 minutter siden):

Som sagt, neppe i Norge på dette tidspunktet. De fleste tilfeller er import. Spredningen lokalt begynte ikke før nylig. Ikke nok tid til at disse har blitt alvorlig syke. 

Men da går du jo ut fra at vi har full oversikt over den importerte smitten, at det var først når den spredte seg at det ble mørketall. Det stemmer jo garantert ikke, når vi har med et virus å gjøre som kan gi både ekstremt mildt og dødelig forløp...

Lenke til kommentar
pappkake skrev (Akkurat nå):

28 tror jeg, 5 i respirator?

Uansett kan man ikke dra noen slutninger ut fra tallene i Norge, så det er ubrukelig for å si hvor farlig sykdommen er. 80% er i første stadie her.

Av de 6650 på sykehus i Italia, har du noe tall på alder og "medisinsk status" på disse?

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Simkin said:

Nå var det her hjemme jeg tenkte på.

Men av de 6650, hva er alder og "medisinsk bakgrunn" på disse?

Jeg får en følelse av at du leter etter halmstrå her...

Jeg tror ikke det finnes noen statistikk over dette, men mener å ha sett tidligere at median-alder er 60 år...

Edit:

"Medisinsk status" kan jeg ikke si noe om, annet enn at 100% trenger minst oksygentilførsel. De har ikke statistikk på det detaljnivået du leter etter. Tallene i seg selv burde i alle fall fortelle deg litt om alvorlighetsgraden.

Som jeg også skrev er over 86.000 testet (i går) så de prøver å fange opp det de kan...

Endret av pappkake
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...