Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (6 minutter siden):

Det amerikanske begrepet "Karens" som jeg har skjønt er noe som går begge veier ...


Det er et gammelt "meme", fra minst et par år siden.

Det er vel egentlig et gammelt "can I speak to the manager"-meme, hvor hvite kvinner som oppfører seg som rasshøl offentlig, gjerne med en bestemt frisyre, automatisk heter "Karen".

Nå har "Karen" blitt mer tydelig, på grunn av pandemien, det er gjerne kvinner som anmelder naboen for brudd på reglene, samtidig som de selv bryter de samme reglene osv. ->

92844898_2489111904644665_91891253076662


https://nypost.com/article/what-is-a-karen-meme-name-meaning-explained/

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (11 minutter siden):


Det er et gammelt "meme", fra minst et par år siden.

Det er vel egentlig et gammelt "can I speak to the manager"-meme, hvor hvite kvinner som oppfører seg som rasshøl offentlig, gjerne med en bestemt frisyre, automatisk heter "Karen".

Nå har "Karen" blitt mer tydelig, på grunn av pandemien, det er gjerne kvinner som anmelder naboen for brudd på reglene, samtidig som de selv bryter de samme reglene osv. ->

92844898_2489111904644665_91891253076662


https://nypost.com/article/what-is-a-karen-meme-name-meaning-explained/

Jeg har noen i nabolaget mitt, og de tilfellene det gjelder har ikke handlet om corona da, det har vært crazy tilfeller før det. Forøvrig uenig i at en "Karen" nødvendigvis er "hvit". Dette er en universal mentalitet, men det stort sett kvinner da, skjønt det finnes mannlige versjoner også.

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (På 30.10.2020 den 19.12):

Det kan man jo si, men vi har også vært vitne til flere virus hvor dommedagstrompeten har blitt blåst i, og at det etter kort tid ikke har vært så farlig allikevel.  

Ikke som dette.

Gikk virale klipp der de gasset/sprayet ned gater i Kina samt mye mer.

Dette har @Camlon med flere diskutert i starten av denne tråden.

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (17 minutter siden):


Det er et gammelt "meme", fra minst et par år siden.

Det er vel egentlig et gammelt "can I speak to the manager"-meme, hvor hvite kvinner som oppfører seg som rasshøl offentlig, gjerne med en bestemt frisyre, automatisk heter "Karen".

Nå har "Karen" blitt mer tydelig, på grunn av pandemien, det er gjerne kvinner som anmelder naboen for brudd på reglene, samtidig som de selv bryter de samme reglene osv. ->

92844898_2489111904644665_91891253076662


https://nypost.com/article/what-is-a-karen-meme-name-meaning-explained/

Jeg traff Karen i butikken forrige uke. Det var heldigvis ikke meg hun var opptatt av, det var fyren bak kassen hun ikke syns var flink nok med hansker og antibac. Fra hun la varene på båndet og til hun klagde på håndteringen av dem over scanneren hadde hun gnidd seg inntil 3 andre kunder og peste fælt mens hun plukket noe fra impulskjøp-kurvene like bortenfor kassen. Så snudde hun seg og klagde høylytt over at varene hun nå mente var blitt smittsomme pga. ekspeditøren (som faktisk gjorde hva han skulle) før hun skulle ta dem med hjem. :roll:

Endret av xRun
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (4 minutter siden):

Jeg traff Karen i butikken forrige uke. Det var heldigvis ikke meg hun var opptatt av, det var fyren bak kassen hun ikke syns var flink nok med hansker og antibac. Fra hun la varene på båndet og til hun klagde på håndteringen av dem over scanneren hadde hun gnidd seg inntil 3 andre kunder og peste fælt mens hun plukket noe fra impulskjøp-kurvene like bortenfor kassen. Så snudde hun seg og klagde høylytt over at varene hun nå mente var blitt smittsomme pga. ekspeditøren (som faktisk gjorde hva han skulle) før hun skulle ta dem med hjem. :roll:

Hadde hun munnbind på? Er man en skikkelig kjeftesmelle bør man definitivt ha munnbind med tanke på smittedråper som fyker ut av munnen i slike situasjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

Hadde hun munnbind på? Er man en skikkelig kjeftesmelle bør man definitivt ha munnbind med tanke på smittedråper som fyker ut av munnen i slike situasjoner.

Ikke munnbind der, og hun snodde hue rundt kanten på plexiglasset (I know, gjerne et annet klart plastmateriale) for å klage over ekspeditørens uforsiktighet .. litt sånn "in your face".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Munnbind: En sjelden handletur ble gjennomført diltende etter min bedre halvdel i Oslos mest sentrale strøk i dag, og til min store overraskelse er bruken av munnbind plutselig langt mer utbredt enn jeg trodde etter innstrammingene på torsdag, og også faktisk mer i bruk enn påbudene og anbefalingene tilsier. På serveringssteder er det påbudt og alle som ikke er Karens bruker det naturligvis, men i butikker er det kun anbefalt dersom avstand på en meter ikke kan overholdes.

Derfor var det overraskende at veldig mange som var i de butikkene jeg var innom hadde på seg munnbind, inkludert alle ansatte. Selv på gata ute i friluft er det nå veldig mange med munnbind på i Oslo, men det er kanskje mest fordi det er slitsomt å ta det av og så på igjen mellom steder. Det virker som Oslo-folk er generelt veldig positive til munnbind, og at de fleste i byen nå eier det, og vil bruke dem. 

Bra greier synes jeg og gledelig at så mange tar anbefalingene på alvor.

Munnbindbruk blant den allmenne befolkningen er uansett fundert på et syltynt vitenskapelig grunnlag.  Ja det er helt merkelig å bruke munnbind i friluft uansett - viruset sprer seg i langt mindre grad der. 

Lenke til kommentar
William_S skrev (5 minutter siden):

Ja det er helt merkelig å bruke munnbind i friluft uansett - viruset sprer seg i langt mindre grad der. 

Og det er det heller ingen i Norge eller noe land Norge er sammenlignbart med gjør. USA og Spania er ikke land det er naturlig å sammenligne Norge med.

Jeg støtter påbud innendørs der hvor man ikke kan holde avstand og på fly men det er fullstendig galskap å påby det ute i Guds frie natur.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Og det er det heller ingen i Norge eller noe land Norge er sammenlignbart med gjør. USA og Spania er ikke land det er naturlig å sammenligne Norge med.

Jeg støtter påbud innendørs der hvor man ikke kan holde avstand og på fly men det er fullstendig galskap å påby det ute i Guds frie natur.

For en gangs skyld enige om noe - sistnevnte der ja. Nei det ville vært helt merkelig å ha munnbind på en tur i skauen eller en søndagstur langs Akerselva. Kan ofte holde mange meters avstand der ja, kanskje opp til flere hundre også. Spania og en rekke andre land har dratt munnbindpåbudet for langt. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Quote

– Ingen effekt
Pasientene ble delt i to tilfeldige grupper. Halvparten fikk standard behandling mens den andre gruppen i tillegg ble behandlet med hydroksyklorokin i syv dager.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dlOWno/ny-forskning-malariamedisin-virker-ikke-mot-covid-19

Ok, da har Norge også testet malariamedisinen. Men det står ingenting om at pasientene fikk intravenøs sinksulfid eller hva det het som også måtte gis samtidig for at det i følge rykte skulle ha noen virkning med hydroxychloroquine. Greit?

Lenke til kommentar
23 minutes ago, xRun said:

Ikke munnbind der, og hun snodde hue rundt kanten på plexiglasset (I know, gjerne et annet klart plastmateriale) for å klage over ekspeditørens uforsiktighet .. litt sånn "in your face".

Han skulle sprayet antibac og pepperspray i ansiktet hennes for å ha pratet rundt kanten av plexiglasset? :p

Han kunne alltids ha unnskyldet seg med at han trodde hun skulle rane kassen.

Endret av G
Lenke til kommentar
William_S skrev (11 minutter siden):

For en gangs skyld enige om noe - sistnevnte der ja. Nei det ville vært helt merkelig å ha munnbind på en tur i skauen eller en søndagstur langs Akerselva. Kan ofte holde mange meters avstand der ja, kanskje opp til flere hundre også. Spania og en rekke andre land har dratt munnbindpåbudet for langt. 

Sjansen for dråpesmitte utendørs er minimal så selv om vi sikkert er grunnleggende uenige i hvor farlig coronaviruset er så mener jeg at det er for dumt å skulle beskytte seg mot viruset på arenaer hvor det ikke esksiterer en sjanse for å blir smittet. Så godt som all kjent smitte spores tilbake til innendørsarrangementer. Det har aldri vært så mye demonstrasjoner og opptøyer rundt om i verden som i år; eller det har vel vært det; men mer enn på flere tiår og ingen slike demonstasjoner har vært store smittekilder. Fordi de er ute. Men innendørs - definitivt. Og det var ikke bra at de frarådet det på flyresier da nettopp fly er de verste arenaene for dråpesmitte som eksisterer i verden.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Morromann said:

Og det er det heller ingen i Norge eller noe land Norge er sammenlignbart med gjør. USA og Spania er ikke land det er naturlig å sammenligne Norge med.

Jeg støtter påbud innendørs der hvor man ikke kan holde avstand og på fly men det er fullstendig galskap å påby det ute i Guds frie natur.

Tokyo sentrum er kanskje ikke å regne som den frie natur? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...