Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234

Jeg blir provosert over nordmenn på ferie som nå hyler og skriker over at de ikke kommer seg hjem. Hele fotballaget til Mjøndalen sitter fast i Tyrkia. De reiste ut tidligere denne uken ... Familier og backpackere klager sin nød i media. Dugnadsånden etterlyses, underforstått at andre skal betale for at de i sin grenseløse dumskap har satt seg i denne situasjonen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Benbjo skrev (10 minutter siden):

2% er nok alt alt alt for lavt. Med kollaps av helsesystem er det minimum 10% - antagelig langt høyere hvis vi ser til Italia. Alle som legges inn der (svært mange) trenger en eller annen form for behandling, hvis ikke så stryker de med. 

Brukte 2% som et nøkternt eksempel. Om dødeligheten blir lavere eller høyere (mest sannsynlig) gjenstår å se. Det er foreløpig for lite kunnskap til å bastant hevde noenting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Simkin said:

Ja, jeg har lest både den papkake linka til, og VG artikkelen.

Fakta er fremdeles at unge friske folk ikke er i risikogruppen, og jeg klarer ikke finne noe som backer opp at majoriteten av folk i denne gruppen må på sykehus å få pustehjelp. Men unntak vil det alltid finnes. Unge leger i 30 årene har dødd av dette i Kina, dog klarer jeg ikke finne noe om disse hadde noe underliggende sykdom.

Her står det massevis

http://weekly.chinacdc.cn/en/article/id/e53946e2-c6c4-41e9-9a9b-fea8db1a8f51

Takk for svar og link og innsats :)

Vanskelig å sammenligne situasjonen i Kina og Italia, men per 11 feb i Kina så var det rundt 44k caser så vidt jeg kan finne. Det er jo en del og godt datagrunnlag vil jeg si. Skal lese gjennom artikkelen 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Dette er risikoen for å dø per 29. februar. Som enhver kan forstå, er risikoen høyere enn influensa i alle aldersgrupper unntatt under 10 år.

image.png.55b7d25ff6f8ec8d442f237e8c096ae2.png

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Simkin said:

Men så er immunforsvaret ganske overbelastet med å slåss mot 2 forskjellige infeksjoner. 

Samtidig reduseres immunforsvaret til råtten støvel om man ikke sover, er superstressa, jobber 24/7, og er pressa til det ytterste.

Endret av Fnix
Leif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (3 minutter siden):

Nei, men hvis man får begge samtidig så vil jeg tro man er i trøbbel. 

Mener jeg leste for en tid tilbake at en amerikaner (?) hadde begge utgaver samtidig 

Da er spørsmålet:

1: Er det mulig å få begge typer samtidig

2: Hvis ja, utgjør det en større risiko?

Å det har vel ingen svar på, enda.

Med mindre du finner igjen hvor du leste dette.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Fnix skrev (4 minutter siden):

Men så er immunforsvaret ganske overbelastet med å slåss mot 2 forskjellige infeksjoner. 

Samtidig reduseres immunforsvaret til råtten støvel om man ikke sover, er superstressa, jobber 24/7, og er pressa til det ytterste.

2 forskjellige infeksjoner....?

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
3 hours ago, Gouldfan said:

Dette er mørketallene som taler, jeg tror heller Norge tester mer.

Helt enig. 

Ser man på avviksstatistikk til sykehus, kan man tolke det slik at sykehuset med flest avvik er dårligst. Med god sannsynlighet er det motsatt. Sykehuset med flest avvik er flinkest til å rapportere og til å utarbeide og følge prosedyrer som en del av kulturen. Bare for å nevne i disse "behandlingstider"... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra at kineserne er friskmeldte snart så kan de masseprodusere test kits og annet som trengs.

 

Og så kan de prøve å forske litt på dette med smitte fra dyr til mennesker og forsøke holde ting mere separat i fremtiden. Det er fattigere folkerike land hvor slikt oppstår sjeldnere.

Endret av tjavel
Lenke til kommentar
Fnix skrev (9 minutter siden):

Av forskjellige versjoner (muterte versjoner) av coronaviruset. 

Så det er mulig å få begge typer (den muterte) av coronavirus samtidig, og at dette utgjør en større risiko/belastning for immunforsvaret?

Link gjerne til noe som bekrefter dette, så slipper man å få fylt tråden med hva folk selv tror.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

  

Miri skrev (34 minutter siden):

Og hvorfor er ikke Sverige inkludert i de oppdaterte karantenereglene som kom i akkurat nå? Reisende fra Danmark og Island må i karantene, mens svenskene har fritt leide. Komplett uforståelig hvordan myndighetene klarer å overse de faktiske forhold i vårt naboland. Udugeligheten fortsetter.


Jeg er enig med deg, svenskegrensen burde stenges, selv om det vil være svært lite hensiktsmessig for meg personlig, og sikkert en del andre også.

Nå er det jo ikke noe problem å inkludere Danmark i karantenereglene, ettersom de har stengt grensene, å ingen kommer inn der uansett. Norge har heller ingen landegrenser mot Danmark, så flyt over grensen er ikke noe stort problem.

Svenskegrensen er nok langt verre å stenge.
For det første finnes det en haug med veier midt i ødemarken som går over grensen, så det vil kreve en del ressurser å stenge alt.
For det andre reiser enorme mengder nordmenn over grensen daglig på grunn av jobb, familie og annet, for å ikke snakke om alle varene.
Store mengder av det Norge forbruker komme inn i landet over svenskegrensen, det er tross alt eneste landgrensen Norge har, med unntak av noen kilometer i nord mot russerne, som allerede er stengt.

Varene er vi selvfølgelig helt nødt til å slippe inn, men dersom du har sett antallet trailere bare over Svinesund, så forstår du at det vil være litt av en oppgave å da kontrollere alle disse på tilfredsstillende måte, altså sjekke at de ikke transporterer folk de ikke burde, at det ikke er smittede med osv.

Jeg tror det kommer, men at det blir vanskelig, danskene har tross alt en kort grense mot Tyskland, og kun en bro mot Sverige, så det er i praksis enklere enn å stenge svenskegrensen, som er Europas lengste riksgrense, på totalt 160 mil over land.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jobbes intenst med vaksine. Men foreløpig anslås det at den ikke vil være tilgjengelig før november 2021. ?

https://globalnews.ca/news/6671901/coronavirus-canadian-company-covid-19-vaccine-candidate/

Jeg vil tro at all verdens fagmiljøer samarbeider om dette nå, så jeg syns det er litt rart at det tar så sjukt lang tid. Men men.. Retningslinjer for testing og sånn, jeg skjønner det også.. 

Lenke til kommentar

Bare å stenge ned alt, så fort som mulig,  alle andre kommer til å gjøre det iløpet av rimelig tid uansett, hvorfor være seint ute med det? At vi ikke tester er håpløst, grunnen til at vi ikke sperrer til Sverige, resonnerer jeg meg frem til at er fordi de ikke har så mange smittede.... men de tester jo ikke! 

Lenke til kommentar
17 minutes ago, 0laf said:

Varene er vi selvfølgelig helt nødt til å slippe inn, men dersom du har sett antallet trailere bare over Svinesund, så forstår du at det vil være litt av en oppgave å da kontrollere alle disse på tilfredsstillende måte, altså sjekke at de ikke transporterer folk de ikke burde, at det ikke er smittede med osv.
 

Man får sette inn militæret slik som i Danmark. I aller værste fall så tar smittesituasjonen av i Sverige mens vi får det under kontroll her. Da er det kaos og helsesystemet bryter sammen der mens vi klarer oss greit. En del ville forsøke ta seg over til Norge så er bedre å være forberedt og si fra nå, og samtidig gjøre slik at om innbyggerne i Norge gjør jobben sin så er det garantert ikke fånyttes.

 

I en slik situasjon kan en selvsagt hjelpe de med kontrollert medisinsk bistand om skulle være nødvendig, dvs sende team med leger osv.

 

Samme gjelder motsatt vei også, om det skulle skje.

 

Endret av tjavel
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...