Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

4 minutes ago, Morromann said:

Søkt å sammenligne med HIV. HIV smittet ikke 100 personer daglig slik som Corona gjør. Coronavierus er en reell livsfare for kronisk syke og eldre mennesker og det er mange av disse i samfunnet.

Søkt å vri det til at jeg skal ha sammenlignet smitterisikoen? Sammenligningen er enkelt å greit at dette er en uoversiktlig situasjon som folk er redde for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (Akkurat nå):

Karantene betyr karantene. Da må de i så fall være innendørs på hytta under hele oppholdet. OK, de kan gå rundt hyttetunet men ikke rundt naboene eller i nærbutikken. Det at man får KARANTENE er ikke det samme som at man får FERIE. Det er for å hindre smittespredning, ikke for at folk skal få fri fra skole og jobb.

Nei, det er ingen som påstår at karantene er ferie. Jeg hevder kun at karantenen likegodt kan gjøres på hytta. Hjemmekontor kan også fungere der.  Ingen problem å gå turer på fjellet uten å smitte andre, karantene er IKKE et krav om å holde seg innendørs.

Lenke til kommentar
Sheldon C skrev (5 minutter siden):

Hyttekarantene er ikke noe mere risikabelt enn å sitte hjemme i leilighet, i mange tilfeller er det fordelaktig da man kan isolere seg fra familien.

Besøk i alpinanlegg skal selvfølgelig unngåes, men frisk luft må alle ha.  Da er smitterisikoen mindre på fjellet.

Problemet er jo at inkubasjonstiden er vesentlig, og blir du alvorlig syk mens du er på hytta så har både du og nærmiljøet et vesentlig problem!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Morromann said:

Det er ikke noe som heter "karanteneflukt". Karantene betyr ISOLASJON, IKKE ferie!

Hvem diskuterer du med nå egentlig? Alle vet hva karantene betyr, men det begås her en karanteneflukt eller karantene-flukt (stav det som du vil).

Når man har fått beskjed om å holde seg hjemme på sin nåværende adresse og så drar til helt andre landsdeler så er det i praksis en flukt. Akkurat som man så i byer i Italia hvor folk i panikk hoppet på tog og busser med kofferter etter beskjed om karantene. 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Hvem diskuterer du med nå egentlig? Alle vet hva karantene betyr, men det begås her en karanteneflukt eller karantene-flukt (stav det som du vil).

Det er helt klart mange som utnytter permiteringer, stengte skoler og karantene til å ta seg "en tur på hytta". Såpass stor er egoismen. Jeg tror desverre ikke at alle vet eller tar innover seg hva KARANTENE faktisk betyr.

Endret av Morromann
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Windoge said:

Kan noen fortelle meg hvorfor turister som kommer til Norge fra utsatte områder får vandre fritt, mens jeg som oppholder meg utenlands i et område uten smittede må i 14 dagers karantene?

photo-thumb-32157.jpg

Tror det er fordi du har pels. Det har ihvertfall vært tradisjon at hunder har strengere karantene enn mennesker, pga. sykdommer som rabies og orm i fordøyelse og slikt ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Morromann said:

Det er helt klart mange som utnytter permiteringer, stengte skoler og karantene til å ta seg "en tur på hytta". Såpass stor er egoismen. Jeg tror desverre ikke at alle vet eller tar innover seg hva KARANTENE faktisk betyr.

Det er jo akkurat det jeg sier, karantene betyr å holde seg på adressen i folkeregisteret eller der du befant deg når du fikk ordren. Ikke krysse 4 kommunegrenser før du pakker ut kofferten :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (3 minutter siden):

photo-thumb-32157.jpg

Tror det er fordi du har pels. Det har ihvertfall vært tradisjon at hunder har strengere karantene enn mennesker, pga. sykdommer som rabies og orm i fordøyelse og slikt ;)

Vel, flyplasser er fullt av folk fra hele veren og flykabiner er noen av de verste smittesentralene som finnes i verden. Isolert luft og alt det der - forkjølelse etter en flytur er ekstremt vanlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Sheldon C said:

Men sjansen for å bli alvorlig syk er vel minimal....det er få i risikogruppen som reiser til fjells.

Har vi tall på det, eller vet vi noe om det? Personlig kjenner jeg flere med alvorlige helselidelser som er ivrige skigåere og på hytta hver helg når de kan.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Sheldon C said:

Nei, det er ingen som påstår at karantene er ferie. Jeg hevder kun at karantenen likegodt kan gjøres på hytta. Hjemmekontor kan også fungere der.  Ingen problem å gå turer på fjellet uten å smitte andre, karantene er IKKE et krav om å holde seg innendørs.

Det er ikke et krav om å holde seg innendørs, men det har vært et krav om å holde seg der du hadde sengen din når du fikk pålegget. Skal man ut for å lufte seg har det også vært meget restriktiv (gå tur uten å være i nærhet av andre) osv.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (5 minutter siden):

Problemet er jo at inkubasjonstiden er vesentlig, og blir du alvorlig syk mens du er på hytta så har både du og nærmiljøet et vesentlig problem!

Om de skulle finne et par skjeletter på hyttene til sommeren, er det vel ikke verdens største katastrofe. Å eie en hytte gir en viss rett til å dø i den, etter min mening da..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Elgen-Hansi said:

Problemet er jo at inkubasjonstiden er vesentlig, og blir du alvorlig syk mens du er på hytta så har både du og nærmiljøet et vesentlig problem!

Jeg tenker slik. Du kan dra på hytta, men på eget risiko. Om du blir syk så er det ditt problem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Sheldon C said:

Tror du virkelig de gjør det i disse tider?

Nå sjekket jeg bare ett av parene i bekjentskapskretsen (facebook) men det var godt med bilder fra skisporene på fjellet i helgen som var 6.-8. mars. Så får man se hva de gjør til helgen.

 Jeg har også noen tidligere bekjente som fortsatt er på facebook hvor han har besteforeldre i italia, godt med bilder i langhelger helt til forrige helg.

Jeg tror ikke så mange bryr seg om det og reiser hvor de vil. Se på køene til sverige i dag? 
Akkurat som folk i karantene tidligere i uken og forrige uke gikk på helsestudio, frisør og en del andre ting.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Szeth said:

Å bli utsatt for en viss mutasjon kan gi lettere symptomer når man blir utsatt for en annen mutasjon i samme gren.

Spørsmålet mitt er ikke å gi opp, hvor har du det ifra? Spørsmålet mitt er hvis vi klarer å behandle alle som blir akutt syke på en god måte og alle i befolkningen blir smittet. Er det så dumt?

Med andre ord, alle blir smittet og ingen dør.


Jeg postet til og med bilde jo. :(

Du gidder jo ikke å se på bildet en gang.

Poster igjen:
 

Skjermbilde 2020-03-13 kl. 14.05.22.png

Det forholder seg jo ikke slik at det du skriver automatisk gir likes, dersom det var det du mente at manglet. Folk må jo like det du serverer også først, for å gidde å gi deg likes.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker slik. Du kan dra på hytta, men på eget risiko. Om du blir syk så er det ditt problem.

Så, du mener retten til å få hjelp fra 113 opphører i det man kjører til hytta? Fun fact, det gjør den ikke, og folk kommer ikke til å pålegge seg selv å ikke ringe 113 om de drar på hytta og senere utvikler sykdom og angrer, eller brekker foten på skitur e.l.

Men det er åpenbart uheldig om ambulansen må kjøre flere timer hver vei for å hjelpe hyttefolk. Dersom prioriteringene blir vanskelige i framtida er det fort gjort å velge bort slike pasienter til fordel for mer kortreiste pasienter. Derfor anbefales folk å holde seg hjemme (som statistisk sett betyr nærmere sykehusene).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Nå sjekket jeg bare ett av parene i bekjentskapskretsen (facebook) men det var godt med bilder fra skisporene på fjellet i helgen som var 6.-8. mars. Så får man se hva de gjør til helgen.

 Jeg har også noen tidligere bekjente som fortsatt er på facebook hvor han har besteforeldre i italia, godt med bilder i langhelger.

Jeg tror ikke så mange bryr seg om det og reiser hvor de vil. Se på køene til sverige i dag? 
Akkurat som folk i karantene tidligere i uken og forrige uke gikk på helsestudio, frisør og en del andre ting.

6-8 mars var andre tider.

Etter gårsdagen tror jeg folk er myyyye mere bevist på karantene og nærkontakt med andre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...