Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Zeph skrev (11 minutter siden):

Om ein reiser på hytta så tenk på at du kanskje reiser lengre vekk frå medisinsk hjelp.

Det har de forsåvidt til felles med de fastboende i bygda. Men ja, kanskje den som er på hytta i karantene blir for syk til å ringe etter ambulanse. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
23 minutes ago, Zeph said:

Om ein reiser på hytta så tenk på at du kanskje reiser lengre vekk frå medisinsk hjelp. For folk flest er det greit og dei kjem seg ev. til sjukehus i tide, men utsette personar bør kanskje tenke over det. I det minste lese om korleis forløpet er ved smitte.

Det er riktig. Eks. vil da belastningen på luftambulanse bli vesentlig høyere om disse også må ringe 113 etterhvert.

Ønsker man hjelp bør man nok holde seg i sentrale strøk. Spesielt om det blir slik at man må settes i kontrollert isolat, da må man vite hvor du befinner deg osv.

Dette blir litt som italienere som rømte byene i italia etter ordre om karantene.

EDIT:
I utgangspunktet er jeg ikke i mot "hyttekarantene" men jeg ser helt klar utfordringene med det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Er typisk Norsk å være best!! Men her er det noen som har misforstått.. det er altså ikke vits i få gullplasseringen på denne tabellen!!! 

1488690279_Skjermbilde2020-03-11kl_11_34_24.thumb.png.ddcb157d9b7e2009a3e4f37033b43f31.png

Lenke til kommentar
Just now, Benbjo said:

Det er en dobling av smittede hver 2.3 dag. Følger helt fint forventet linje 

 

Tja, ikke om du ser på den kumulative veksten av smittede tidligere:

26 Feb ----- 1 Smittet
27 Feb ----- 4 smittede
28 Feb ----- 6 smittede
29 Feb ----- 15 smittede
1 Mar ----- 19 smittede
2 Mar ----- 24 smittede
3 MAr ----- 32 smittede
4 Mar ----- 63 smittede
5 Mar ----- 93 smittede
6 Mar ----- 129 smittede
7 Mar ----- 156 smittede
8 Mar ----- 173 smittede
9 MAr ----- 227 smittede
10 Mar ----- 403 smittede
11 Mar ----- I dag

 

Dag 1 til 2 -------- 26-27 = x4 ---> fra 1 til 4 så 4-dobling er bare 3 nye (burde ikke telles)
Dag 2 til 3 -------- 27-28 = x1.5 
Dag 3 til 4 -------- 28-29 = x2.5 ---> Her fikk vi en økning på 2.5 ganger dagen før
Dag 4 til 5 -------- 29-01 = x1.2 
Dag 5 til 6 -------- 01-02 = x1.2 
Dag 6 til 7 -------- 02-03 = x1.3 
Dag 7 til 8 -------- 03-04 = x1.9 ----> Nesten en dobling
Dag 8 til 9 -------- 04-05 = x1.4 
Dag 9 til 10 -------- 05-06 = x1.3 
Dag 10 til 11 -------- 06-07 = x1.2
Dag 11 til 12 -------- 07-08 = x1.1 
Dag 12 til 13 -------- 08-09 = x1.3 
Dag 13 til 14 -------- 09-10 = x1.7    ---> Nesten en dobling

 

Vi skulle jo da hatt 6.5 dager med fordobling da. Forventet linje blir ikke fulgt

Gi lyd om regnefeil og skrivefeil. Groggy, sliten og slapp 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøvde nå helserespons appen for å se om jeg fikk kontakt med fastlegekontoret den veien. Fikk da svar.

"Hei, ved denne type henvendelser ønsker vi at du ringer oss. Ring etter kl. xx:xx og hold linjen". Jeg har ringt siden mandag morgen og holder linjen opptil 2 timer av gangen. Holdt linjen 3x45min bare i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Theo343 said:

Prøvde nå helserespons appen for å se om jeg fikk kontakt med fastlegekontoret den veien. Fikk da svar.

"Hei, ved denne type henvendelser ønsker vi at du ringer oss. Ring etter kl. xx:xx og hold linjen". Jeg har ringt siden mandag morgen og holder linjen opptil 2 timer av gangen. Holdt linjen 3x45min bare i dag.

Hva type henvendelser ville de at du ringte dem for?

Lenke til kommentar
Just now, Theo343 said:

Vi er en familie på 3 voksne mennesker, men vi klarer det med det vi har. Vi er 2 som nå er hjemme, den tredje får instrukser fra sykehuset vedkommende jobber  på og vi retter oss etter det.

WTF? Hvis dere er smittet så risikerer dere å stenge ned en hel avdeling på et sykehus.

Dette er 10 ganger verre enn at folk i karantene går til butikken.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Heiheihade said:

Hva type henvendelser ville de at du ringte dem for?

Jeg har prøvd å nå fastlegen siden mandag (med influensa lignende sykdom siden fredag) fordi 116117 samt Aleris og nå siste "kommunal corona" telefon vil at du kontakter fastlege for bla. sykemelding (man har normalt kun 3 dager egenmelding hvor helg også teller).

For min del er det kun for å ha "papirene i orden" og at jeg får de rette til å ta beslutningene de skal og at papirer blir sendt dit de skal. Dette også for at min arbeidsgiver skal ha noe håndfast å forholde seg til.

Jeg prøvde fastlegen først. 2 timer telefonkø, brudd og så nummer ute av funksjon resten av dagen. Prøvde da 116117 som etter tastevalg henviser til fastlege osv. Siden da har snakket med Aleris som henviser til fastlege og det samme med Corona telefon (kontaktet kun for å følge rutine).

Dette er egentlig ikke noe problem for meg da jeg regner med at de ordner opp i ettertid. Men da har jeg gjort mitt for å følge gjeldende rutiner.



 

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (12 minutter siden):

Dette er 10 ganger verre enn at folk i karantene går til butikken.

De vet ikke om det er vanlig influensa.. En uregistrert smittet (med corona), vil også sende 8-10 helseansatte i karantene, hvis de blir innlagt med akutt sykdom. Det skjer over hele fjøla, alle typer ansatte settes i karantene. 

Kan allerede lure på hvordan de kan ha noen igjen på jobb.

Endret av Budeia
Lenke til kommentar

USA:
Guvernøren i Boston har erklært "State of Emergency" (krisetilstand) etter at antallet smittede nådde 92. Av disse er 70 linket til en konferanse med biotech-selskapet Biogen i et hotell i sentrum av Boston 26. februar, for 2 uker siden.
 

Massachusetts governor enacts state of emergency over virus
https://www.fresnobee.com/news/article241061926.html

How the Biogen leadership conference in Boston spread the coronavirus
https://www.bostonglobe.com/2020/03/11/nation/how-biogen-leadership-conference-boston-spread-coronavirus/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor har Finland så mange færre smittede enn Norge egentlig? Det er to land der veldig mye er likt (befolkning, areal osv osv osv)

Areal:
Finland - 338,424 km2
Norge - 385,207 km2

Befolkning:
Finland - 5,517,919
Norge - 5,367,580

Befolkningstetthet per km2:
Finland - 16/km2
Norge - 13.9/km2

Grense til:
Finland - Norge/Sverige/Russland | Ferger: Estland, Sverige, Russland, Tyskland
Norge - Finland/Sverige/Russland | Ferger: Danmark, Sverige, Tyskland

GDP per capita:
Finland - $50,068
Norge - $82,711

Smittede:
Finland - 58
Norge - 429

Lenke til kommentar
Heiheihade skrev (3 minutter siden):

Hvorfor har Finland så mange færre smittede enn Norge egentlig? Det er to land der veldig mye er likt (befolkning, areal osv osv osv)

Areal:
Finland - 338,424 km2
Norge - 385,207 km2

Befolkning:
Finland - 5,517,919
Norge - 5,367,580

Befolkningstetthet per km2:
Finland - 16/km2
Norge - 13.9/km2

Grense til:
Finland - Norge/Sverige/Russland | Ferger: Estland, Sverige, Russland, Tyskland
Norge - Finland/Sverige/Russland | Ferger: Danmark, Sverige, Tyskland

GDP per capita:
Finland - $50,068
Norge - $82,711

Smittede:
Finland - 58
Norge - 429

Kanskje fordi de reiser mindre? Liker seg hjemme. Corona kom tidlig til Finland med en kinesisk turist, men de fikk tak i hu.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...