Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234

Den manglende fagutdannelsen til Høie er uvesentlig, her trengs det lederegenskaper. Det er jo nettopp fagfolkene i FHI som er skyld i at vi er bakpå, det er også de som gir råd til Høie. Dessverre skorter det på de riktige personlige egenskapene hos ledelsen i dag. Det kreves et annet mindset å være fremsynt og kunne gjennomføre riktige tiltak, og få folk med på dem. Se på oss som har diskutert side opp og side ned i flere uker, vi har den samme informasjonen, men angriper situasjonen helt ulikt. Noen er litt sidrumpet og vegrer seg for å iverksette, andre er klarsynt og ser straks hvilke tiltak som må gjennomføres. Dessverre er det mennesketyper fra den første kategorien som styrer landet i dag.

Erna er nok den siste til å se at hun burde overlatt stafettpinnen til en annen som kan lede landet i denne krisen. Ideelt burde partipolitikk blitt satt til siden, og en tverrpolitisk ledelse blitt etablert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.vgtv.no/live/193735/direkte-erna-solberg-maa-svare-stortinget
DIREKTE: Erna Solberg må svare Stortinget (Solberg svarer og snakker på tinget om corona)

 

Sov skikkelig lenge i natt da jeg er syk så våkner jeg å ser at vi har 400 smittede, hoppa med andre ord 227 til 403 på 1 dag :O
Finner ingenting i avisene om hvorfor eller reaksjoner eller noe som helst på smittehoppet.

Noen som har noe ang økningen på antall smittede? Med "noe" mener jeg linker til artikler osv

Endret av Heiheihade
Lenke til kommentar
Just now, Heiheihade said:

https://www.vgtv.no/live/193735/direkte-erna-solberg-maa-svare-stortinget

 

Sov skikkelig lenge i natt da jeg er syk så våkner jeg å ser at vi har 400 smittede, hoppa med andre ord 227 til 403 på 1 dag ?
Finner ingenting i avisene om hvorfor eller reaksjoner eller noe som helst på smittehoppet.

Noen som har noe ang økningen på antall smittede? Med "noe" mener jeg linker til artikler osv

Det er en dobling av smittede hver 2.3 dag. Følger helt fint forventet linje 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Miri skrev (12 minutter siden):

Den manglende fagutdannelsen til Høie er uvesentlig, her trengs det lederegenskaper. Det er jo nettopp fagfolkene i FHI som er skyld i at vi er bakpå, det er også de som gir råd til Høie. Dessverre skorter det på de riktige personlige egenskapene hos ledelsen i dag. Det kreves et annet mindset å være fremsynt og kunne gjennomføre riktige tiltak, og få folk med på dem. Se på oss som har diskutert side opp og side ned i flere uker, vi har den samme informasjonen, men angriper situasjonen helt ulikt. Noen er litt sidrumpet og vegrer seg for å iverksette, andre er klarsynt og ser straks hvilke tiltak som må gjennomføres. Dessverre er det mennesketyper fra den første kategorien som styrer landet i dag.

Erna er nok den siste til å se at hun burde overlatt stafettpinnen til en annen som kan lede landet i denne krisen. Ideelt burde partipolitikk blitt satt til siden, og en tverrpolitisk ledelse blitt etablert.

Jeg lanserer deg som statsministerkandidat. Du ser ut til å ha alle kvalifikasjonene du etterlyser. 

Lenke til kommentar
40 minutes ago, pappkake said:

Jeg kommer ikke på noe veldig konkret som kan vises frem i farten, og informasjonsflyten fikk en alvorlig brems i starten av mars da de innførte nye lover og mer sensur...

Her er en video jeg kunne finne på strak arm. Det skal sies at hun er sterkt kritisk til CCP, men informasjonen og videoene er ekte (i verste fall har hun blitt lurt selv, men det tror jeg ikke skjer ofte).

Det kan rett og slett være pasienter som trenger vanlig medisinsk hjelp.

Outpatient services har vært stengt intill nylig.

 

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, Camlon said:

Det kan rett og slett være pasienter som trenger medisinsk hjelp.

Outpatient services har vært stengt intill nylig.

 

Sånn seriøst spørsmål: er ikke det der et eneste stort smitteparty hvis de står så tett? Trodde Kina hadde innført regler mot slikt også? 

Lenke til kommentar

De begynner å miste kontrollen i kommunene også nå.
Jeg ble kontaktet tilbake i dag og ble forvekslet med noen som hadde vært ute å reist (litt urovekkende at man nå begynner å forveksle syke, historikk osv.). 

Når jeg fortalt at jeg ikke hadde vært ute å reist (som jeg informerte om første gang jeg snakket med dem) så fikk jeg beskjed om å bare holde meg hjemme og kontakte fastlegen. Fastlegen som de altså vet at ikke tar telefonen og som jeg har prøvd i 3 dager nå. Satt på det lengste i telefonkø i over 2 timer uten svar og brudd på linja.

Føler jeg at jeg har gjort det jeg kan i grunn og sykemelding får så fastlegen ordne i etterkant da det ikke er min skyld at dette ikke fungerer. De fleste har kun 3 dager egenmelding og helgen teller om man ble syk på fredag.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Miri said:

Den manglende fagutdannelsen til Høie er uvesentlig, her trengs det lederegenskaper. Det er jo nettopp fagfolkene i FHI som er skyld i at vi er bakpå, det er også de som gir råd til Høie. Dessverre skorter det på de riktige personlige egenskapene hos ledelsen i dag. Det kreves et annet mindset å være fremsynt og kunne gjennomføre riktige tiltak, og få folk med på dem. Se på oss som har diskutert side opp og side ned i flere uker, vi har den samme informasjonen, men angriper situasjonen helt ulikt. Noen er litt sidrumpet og vegrer seg for å iverksette, andre er klarsynt og ser straks hvilke tiltak som må gjennomføres. Dessverre er det mennesketyper fra den første kategorien som styrer landet i dag.

Erna er nok den siste til å se at hun burde overlatt stafettpinnen til en annen som kan lede landet i denne krisen. Ideelt burde partipolitikk blitt satt til siden, og en tverrpolitisk ledelse blitt etablert.

Tiltredes!

Man trenger ikke å være lege for å sette i gang riktige tiltak, det holder å se det store bildet og se problemen før de er så store at man ikke kan løse dem. FHI er så spake og vage at det er flaut, og ikke er de spesielt oppdaterte heller. De har en typisk "ekspertarroganse" der de rett og slett ikke tror på forskning som ikke passer dem.

Erna er komplett katastrofe, men dessverre er det ikke mange "yrkespolitikere" som har det som trengs for å "lede" tror jeg. Jeg vet ikke hvem jeg ville valgt...

Uten å bli politisk tror jeg kanskje Sylvi Listhaug hadde hatt en personlighet som ville fått ting gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, PingEnt said:

Sånn seriøst spørsmål: er ikke det der et eneste stort smitteparty hvis de står så tett? Trodde Kina hadde innført regler mot slikt også? 

Myndighetene tror vel at de har funnet de fleste.

Og sjansen for å bli smittet på offentlig transport, på kontoret, i heisen er mye større, spesielt om ingen har på seg maske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mistenker at folk i karantene drar på hytta:

https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/dO2GbX/Mistenker-at-folk-i-karantene-drar-pa-hytta

Bykle kommune i Agder vil ta direkte kontakt med personer som har reist på hytta i stedet for å oppholde seg hjemme etter å ha fått påvist koronasmitte.

Folk som har dratt på hytta blir på en måte sporet opp? "Storebror ser deg". Kanskje mindre sjanse for å få levert mat til en øde hytte med mye snø rundt? Så det må enten være ektefellen som reiser til butikken, eller den isolerte personen selv. I noen tilfeller skal de begge være i karantene.  

Passasjerer som ankommer flyplasser fra belastede områder, plikter å registrere seg i en skranke. Det vil si at de sterkt oppmuntres... det skjer vel ikke noe med dem om de ikke går innom og fyller ut skjemaet. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Camlon said:

Det kan rett og slett være pasienter som trenger vanlig medisinsk hjelp.

Outpatient services har vært stengt intill nylig.

 

Ja, absolutt. det kan være mye, men hun lyver ikke (som jeg har sett). Hinting, ja, men det får være. Problemet er nå at det har tørket ut med troverdig informasjon fra Kina. Det er mulig at jeg ramler over noe, og skal ha det i bakhodet, men det er definitivt mindre etter de nye sensur-reglene, og mange ble fjernet fra Twitter og andre steder. Dessuten har fokus flyttet mer over på Europa og Iran nå...

Jeg skal ikke påstå noe, men jeg tror ikke helt på tallene til Kina uten videre, med tanke på hvordan de jukset med statistikken før (og ikke minst dekket over alt i starten). Så vidt jeg vet ble alle som døde hjemme merket med "severe viral pneumonia" som dødssårsak, og i starten var det også kluss.

Jeg tror Kina har pyntet mye på sannheten, men jeg tror også Kina har klart å redusere smitten voldsomt med de tiltakene de har gjort....

:) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fint å se Solberg svare Moxnex litt merkelige krav om å priotere arbeidstakere. Gjennomsyret av agenda.

Ellers var det ganske gode spørsmål til Solberg. Jeg ser vanskeligheten med å balansere økonomien og vedtak, for på sikt vil det koste oss enormt ved å stenge ned landet. Men det kan jo være det rette valget, men på sikt vil det kanskje koste mer? Fryktelig vanskelig.

Lenke til kommentar

Om ein reiser på hytta så tenk på at du kanskje reiser lengre vekk frå medisinsk hjelp. For folk flest er det greit og dei kjem seg ev. til sjukehus i tide, men utsette personar bør kanskje tenke over det. I det minste lese om korleis forløpet er ved smitte.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, pappkake said:

Jeg skal ikke påstå noe, men jeg tror ikke helt på tallene til Kina uten videre, med tanke på hvordan de jukset med statistikken før (og ikke minst dekket over alt i starten). Så vidt jeg vet ble alle som døde hjemme merket med "severe viral pneumonia" som dødssårsak, og i starten var det også kluss.

Jeg tror Kina har pyntet mye på sannheten, men jeg tror også Kina har klart å redusere smitten voldsomt med de tiltakene de har gjort....

:) 

Jeg er ikke uenig. Kinas statistikk er ikke troverdig og jeg tror ikke dette er et unntak.

De pynter nok på sannheten og det er sikkert utbrudd som ikke er rapportert. Det forklarer også hvorfor de har beholdt mange av tiltakene selv om det nesten ikke har vært saker. 

Men basert på tiltakene de har gjort, deres sterke insentiv til å få situasjonen under kontroll, og mangel på bevis for det motsatte, så tror jeg at antall nye syke har falt kraftig. Så lenge de får situasjonen under kontroll så er det ikke så farlig om det er 100 eller 10 saker per dag.

Men at det skal være millioner av syke over hele Kina tror jeg ikke noe på. Hvis planen var bare å la det spre seg, hvorfor engang sette så strenge krav til bedrifter før de kan åpne? Hvorfor stenger de ned midlertidlige sykehus? Jeg tror også det ville vært umulig å skjule. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...