Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Her er en som har tanker om hvordan man skal oppføre seg rundt BA.5. Han beskriver også BA.5 en del i video:

For meg så auto-spillet den en Fauci-video etterpå. Lenge siden jeg har lyttet på hva Fauci har å dele, video fra 13. juli. Også Fauci tenker at man bør ha på seg munnbind innendørs. Enda. Dersom det er avgjørende for om man vil se video eller ikke.

 

Quote

Blood cancer patients, already at high risk, often did not develop antibodies against COVID-19 from the first shot. But the booster and antibody therapy can provide a better shield.

https://www.jpost.com/health-and-wellness/coronavirus/article-711750

Dr. Peter Chin Hong intervjues om reinfeksjon i video.

 

Quote

US FDA allows pharmacists to prescribe Pfizer's COVID pill

"Since Paxlovid must be taken within five days after symptoms begin, authorizing state-licensed pharmacists to prescribe Paxlovid could expand access to timely treatment for some patients," Patrizia Cavazzoni, director for the FDA's Center for Drug Evaluation and Research, said in a statement.

https://www.jpost.com/breaking-news/article-711361

Samme generøsitet ble ikke tildelt ivermectin.

I USA slipper man unna legebesøket altså for å få støtte Big Pharma økonomisk på dette legemiddelet. Tviler på at Legemiddelverkets Madsen tillater noe liknende i Norge på godt og vondt. Husker Steinar Madsens "fadese" om ivermectin ganske godt.

Spoiler

– Det er et viktig legemiddel. Vi har en viss engstelse for at en omfattende bruk av ivermectin mot korona skal føre til resistens hos skabb. Det er slik at stor bruk av et legemiddel mot bakterier og parasitter nesten alltid fører til en form for resistens, sier Steinar Madsen til Nettavisen.

 

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.theguardian.com/world/2022/jul/12/hong-kong-to-electronically-tag-covid-patients-as-it-adopts-chinas-health-code-system

Hong Kong bruker elektronisk håndlenke for å fengsle innbyggere som kan være rammet av pest.

Slik er det å bo i et autoritært diktatur.

Gode gud så glad jeg er for å bo i det frie vesten! Men husk: Freedom is not free. Det kan bli slik her også om vi ikke passer på.

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (24 minutter siden):

https://www.theguardian.com/world/2022/jul/12/hong-kong-to-electronically-tag-covid-patients-as-it-adopts-chinas-health-code-system

Hong Kong bruker elektronisk håndlenke for å fengsle innbyggere som kan være rammet av pest.

Slik er det å bo i et autoritært diktatur.

Gode gud så glad jeg er for å bo i det frie vesten! Men husk: Freedom is not free. Det kan bli slik her også om vi ikke passer på.

Det er en gal gal veden. Kina prøver jo denne zero covid policyen fortsatt. 

Lenke til kommentar
William_S skrev (39 minutter siden):

Det er en gal gal veden. Kina prøver jo denne zero covid policyen fortsatt. 

Man kan jo lure på hvor lenge det er mulig å drive på med den galskapen. Prøver de seriøst å utrydde viruset? De må vel innse at det er en meningsløs og nytteløs kamp. Men når man styrer den underkuede befolkningen med jernhånd, kan de vel dure på så lenge måtte orke.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Fibonacci said:

Man kan jo lure på hvor lenge det er mulig å drive på med den galskapen. Prøver de seriøst å utrydde viruset? De må vel innse at det er en meningsløs og nytteløs kamp. Men når man styrer den underkuede befolkningen med jernhånd, kan de vel dure på så lenge måtte orke.

Det er veldig vanskelig å forstå seg på. Vaksinen deres var vel ikke vellykket heller, og jeg vet ikke hvor de står hen nå ift. vaksine. Viruset virker å mutere såpass mye at de nok må være litt skremt av reinfeksjonen. Kineserne har en svært usunn holdning på et så unnvikende virus, gitt det vi har lært om det etterhvert. Det er jo ikke tanken om å ønske å unngå det som er helt gal. Det er heller ikke hensynet til at det vil ramme kineserne ekstra hardt, som er helt på bærtur. De burde egentlig forsøke å nå fram med noe alternativ som ivermectin dersom den og antibiotika kan hjelpe slik som i f.eks. Uttar Pradesh. Kan jo hende et annet legemiddel enn ivermectin må til, det vet jeg jo ikke fasiten på. Men, ihvertfall et legemiddel som gjorde at de kunne ha omfavnet hverdagen noe mer normalt.

Gitt det kinesiske lederskapets harde hånd nå i disse russisksympatitider, så håper en nesten at det skulle lede til politisk endring i Kina, med denne harde hånden som ikke står i forhold til problemet. Jeg ønsker kinesere mer frihet og at Kina på en måte skal feile politisk med sin kommunisme. Men, det virker som om hånden er for hard og straffende til at endring skal kunne skje. Kanskje matvareinflasjon kunne hjulpet på prosessen?

Endret av G
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (5 timer siden):

Man kan jo lure på hvor lenge det er mulig å drive på med den galskapen. Prøver de seriøst å utrydde viruset? De må vel innse at det er en meningsløs og nytteløs kamp. Men når man styrer den underkuede befolkningen med jernhånd, kan de vel dure på så lenge måtte orke.

Tro det eller ei, men det finnes faktisk "forskere" her til lands som også mener vi bør prøve å utrydde viruset.

Lenke til kommentar
5 hours ago, G said:

Gitt det kinesiske lederskapets harde hånd nå i disse russisksympatitider, så håper en nesten at det skulle lede til politisk endring i Kina, med denne harde hånden som ikke står i forhold til problemet. Jeg ønsker kinesere mer frihet og at Kina på en måte skal feile politisk med sin kommunisme. Men, det virker som om hånden er for hard og straffende til at endring skal kunne skje. Kanskje matvareinflasjon kunne hjulpet på prosessen?

 Matvareinflasjon er dårlig medisin, tror jeg.. 

Vi må heller velge andre, kanskje dyrere alternativ når vi velger hvem vi skal handle med - og heller støtte de vi liker bedre... 

Når vi ga fredsprisen til hu dama, så sluttet kineserene å handle med oss...Greit nok... Vi var jævlige med dem, ga fredsprisen til noen de ikke likte....Og dermed straffet de oss, med handelsblokade.

Desverre er politikerene våre svake, de lagde ikke noe store krigsrop om dette - og senere så krøp de på sine knær tilbake til komunistpartiet i Kina, med noen rikinger og kongefamilien på slep - og lagde ny samarbeidsavtale... 

Vi burde heller vært flinkere å hjelpe konkurentene til Kina, og kanskje fått andre folk med oss; istedenfor å krype tilbake i armene til komunistpartiet ved første annledning.. 

Hvis det var noen kinesiske produkter vi trengte, så måtte vi kanskje lage alternativer selv, eller få noen vi liker bedre til å lage disse produktene - og vi burde markedsført alternativene og lagd stor ståhei at våre produkter ikke involverte kinesisk slavearbeid, takket være de onde kineserene som ikke godtar at vi kritiserer dem når de bryter menneskerettigheter, og nekter å handle med oss - og de kunne kommet til oss dersom de ville handle igjen...

Det ville vært en god grunn til å betale litt ekstra dersom prisene blir litt dyrere. :)

Og etterhvert som flere land ble presset av Kina på samme måte som vi ble - så ville stemmen blitt høyere...

 Det er ingen grunn til at alle luksusvarer som keyboard og mus, og lignende - trenger å stå 'made in china' på, dersom vi kan skaffe dem andre steder - der verdiene vi liker bedre råder. 😕

Nødvendigheter som matvarer, energi og medisin frem og tilbake derimot, er en ting vi ikke bør prøve å stoppe, eller ha ekstra tariffer på - og det er en dårlig ide å bruke som pressmiddell  

Samme gjelder dagens Russland...

Når vi først innfører sanskjoner, bør vi si at vi godtar at det sendes mat, energi, medisin til Barentsburg, via Norge - men alt bør inspiseres - og alt som ikke er nødvendig bør sendes i retur, og russerene kan frakte resten selv.

Og sanskjsoner bør gjelde under hele lederperioden til Putin - samme med Kina, og Iran dersom vi er uenige, eller Sverige.

Vi venter på ny leder før vi re-forhandler evt. sanksjoner, da ville kanskje det blitt litt mere sannsynlig at sanksjonene hadde effekt. Nå er det oftest demokratiene som kan ventes ut, kontra diktatorene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er off-topic. Men, en kan jo se hvor ustabil Sri-Lanka er i øyeblikket. De har nok hatt dårligere lederskap lenge enn hva Kina har, sett i forhold til å styre til kollaps. Ser ut som om at det som var spådd, at det ville bli noe uro i verden pga. inflasjonen gikk i oppfyllelse (Sri-Lanka ble et av de ofrene). Det er sikkert en naturlig mekanisme med dette. Det vil jo ramme Kina litt også, selv om de skulle være mer robust. De merker det nok allerede litt der i Kina. Spørsmålet blir om covid ble en perfekt storm i Kina eller ikke, hvor inflasjon etterpå kan skape svært skjøre tilstander.

Kina gjør seg nok en slags bjørnetjeneste ved å være så restriktive med covid, tror jeg. Samtidig så er populasjonen der enorm, og nok ikke like enkel å regulere som det er med samarbeidsvillige nordmenn her i landet.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne artikkelen tar for seg hvor lenge viruset er smittsomt og underbygger det å fortsette å være forsiktig. At alle bidrar til forsiktigheten noe. Norske myndigheter virker nå å sitte mer på gjerdet å observere hvilke effekter frislippet i fra mars får. Artikkelen dekker fornuften, noe myndighetene ser ut å ha glemt litt:

https://www.npr.org/sections/health-shots/2022/02/17/1081510375/isolation-testing-omicron-infection

Endret av G
Lenke til kommentar

Mistenker virussykdom med ekstrem dødelighet (Marbergvirus i Ghana)
 

Sitat

 

Viruset er svært smittsomt og har ifølge Norsk Helseinformatikk (NHI) en dødelighet på opp mot 90 prosent.

Det antas at viruset stammer fra flaggermus.

 

Jeg blir matt av disse fæle virusene. Har vi ikke hatt nok virustrøbbel de siste par årene? Hva godt tilfører egentlig Flaggermus til verden og biomangfoldet? Jeg får lyst til å utrydde disse udyrene og brenne jævelskapen. Samme med klegg og blinding - hva godt gjør de i naturen? Hadde ikke verden blitt et bedre sted om disse artene ble utryddet?

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (9 timer siden):

Afrika har masse rare virus. Slik har det alltid vært. For oss som har levd en stund, husker vi ebola-utbruddene på 90-tallet.

Se filmen Outbreak som kom ut skremmende nær i tid som ett av de største ebola-utbruddene.

Det er riktig at det er mange dødelige sykdommer i Afrika vi heldigvis sjelden får se på våre breddegrader. De mer kjente er jo malaria, denguefeber, gulfeber (som det heldigvis er en god vaksine mot) som alle spres fra mygg. Jeg kjenner folk som har hatt malaria det er ikke noe dans på roser, selv om det forsåvidt kan behandles godt og man kan ta forebyggende tabletter (men det er ikke alltid det hjelper og de har sine bivirkninger de og).

Det er uansett slik at en del av disse farlige virusene i Afrika som regel heldigvis sjeldent har blitt sett på våre breddegrader. For å få Ebola må man nesten hatt kontakt med vedkommendes kroppsvæsker. Jeg mistenker at det også er tilfellet ved Marbergvirus. WHO er uansett klar over en del av disse virusene som opererer der og går kjapt inn med hjelpetiltak ved utbrudd. Som regel har WHO lyktes med å holde utbruddene av Ebola etc der og ikke fått noe storstilt spredning. 

Mye av problemet i Afrika er i tillegg til at en del av landene ikke har noe fungerende helsevesen er at mange også betror seg til lokale stammeledere ved sykdom. Det gjør at en del av disse virusene får litt spredningspotensiale. WHO har faktisk satsa på en del helseinformasjon lokalt pga dette.  Man kan si mye rart om organisasjonen, men i Afrika lykkes de i ganske stor grad på en del områder og arbeidet de gjør på bakken der er uvurderlig. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Jeg begynner å få et pessimistisk utsikt til covid. Eksperter sier den kan bli endemisk som influensa, men jeg begynner å tvile på at det skjer. Kanskje evolusjonen til dette viruset er annerledes? Kanskje omikron er det mildeste det kan utvikle seg til? Med mindre vi utvikler en vaksine som ødelegger viruset totalt, så tror jeg nok den endemisk fasen av viruset vil være som den er nå i mange år fremover. 

Endret av ForTheEmperor
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Fibonacci skrev (På 15.7.2022 den 2.11):

Afrika har masse rare virus. Slik har det alltid vært. For oss som har levd en stund, husker vi ebola-utbruddene på 90-tallet.

Se filmen Outbreak som kom ut skremmende nær i tid som ett av de største ebola-utbruddene.

Ebola, 90-tallet? Var ikke det 2014++ 

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar

Registrerer at "BA.2.75" allerede skal være klar til å ta over etter BA.5. Blir spennende å se hvor mange årlige bølger vi må vente oss i den nye "normaltilstanden" vi ser ut til å styre mot nå ja👍.

For ikke å snakke om hvordan tallene for ulike helseutfall vil påvirkes i årene fremover. Hvordan vil livskvaliteten til sytti og åttiåringene se ut? Hvilke nye sekundære sykdomsbølger må vi vente oss om det er slike at korona svekker immunforsvaret, både mot mikroorganismer og virus og mot kreft? Mener jeg også så noen henvise til en studie som viste at risikoen for negative hjerte- og karutfall økte kumulativt med nye koronainfeksjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...