Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Muligens et dumt spørsmål, men hvorfor kan ikke vaksineproduksjonen økes betraktelig? Pfizer-vaksinen i førsteomgang, eneste godkjente i EU som forsiktig rulles ut i Europa, og lynraskt i Israel. Jeg forstår det opplagte i at det er en begrenset produksjonskapasitet på fabrikken, den produseres vel på en fabrikk i Belgia og en i USA om jeg har forstått rett. Kan ikke vaksinen produseres også hos konkurrerende produsenter på lisens? Eller er det begrensinger på råvarer og/eller spesialutstyr for produksjonen som gjør det umulig? Og til slutt, hvorfor ble ikke produksjon startet tidligere så det ble bygget opp et solid lager til når vaksinen forhåpentligvis ble godkjent? Det opplagte svaret er vel at det ville vært fryktelig dyrt å oppbevare vaksinene i -70 opptil seks måneder, og i verste fall måtte skrote dem om vaksinen ikke ble godkjent. Men sammenlignet med kostnadene ved delvis eller full lockdown som vi har i de fleste parter av verden, så har jeg vanskelig for å tro at den kostnaden er i nærheten. Mener jeg leste Bill Gates sa noe om det for en del måneder tilbake, at det skulle investeres stort i produksjon av vaksiner som potensielt ikke ble godkjent, siden besparelsene av å få vaksinene ut måneder før ville være så store. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knipsolini skrev (12 minutter siden):

Og til slutt, hvorfor ble ikke produksjon startet tidligere så det ble bygget opp et solid lager til når vaksinen forhåpentligvis ble godkjent?

Moderna startet såkalt risikabel* produksjon tidlig. Kanskje flere også gjorde det, men neppe alle, det er risikabelt.
(* produksjon av vaksinekandidat i stor skala etter tidlige tegn til effektivitet, med risiko for å tape hele produksjonen dersom den ikke oppfyller kravene og må endres).
 

Sitat

Moderna begins at-risk vax production
Jul 16, 2020
Armed with positive trial results from an early study of its coronavirus vaccine candidate, Moderna is already cranking out a commercial supply of its highly anticipated shot.

https://www.pharmamanufacturing.com/industrynews/2020/moderna-begins-at-risk-vax-production/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

Lege i Mexico sykehusinnlagt etter å ha fått Pfizer-vaksinen
En mexicansk lege er innlagt på intensivavdelingen med pusteproblemer etter å ha tatt koronavaksinen.

Sykehusinnleggelsen og de mulige vaksinebivirkningene blir gransket nøye av spesialister. Den 32-årige kvinnen fikk kraftige røde utslett og pusteproblemer etter å ha tatt vaksinen. Etter en halvtime fikk hun krampeanfall, skriver det spanske nyhetsbyrået EFE.

Kvinnen har fått diagnosen hjerne- og ryggmargsinflammasjon. Mexicos helsedepartement opplyser at de kliniske studiene av vaksinen ikke har vist at den kan forårsake dette.

Vaksinen er den samme som blir gitt i Norge.

Definitivt en risiko med å ta vaksiner. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Ja, er vel rundt samme risiko som å ta en Ibux? «Risiko» er det for alt.

Ibux er livsfarlig i forhold til vaksiner.

Hvor mange som har fått hjerteinfarkt spesielt unge av Ibux typ medisiner tør jeg ikke gjette på.

Vaksinen for covid-19 vil for 99,99% ikke ha noe alvorlig følger, så er som @Snikpellik sier faktisk langt farligere ta en ibux for første gang.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kom over denne utrolig trassige nyheten da:

Quote

Coronavaccin mindre effektiva vid fetma

Mexiko har nu påbörjat vaccineringen mot covid-19 men även här kan den utbredda övervikten vara en komplicerande faktor. Forskare varnar för att coronavaccinen kanske inte kommer att vara lika effektiva för personer som lider av fetma. Det är ett problem som har uppstått med andra vaccin.

https://www.svt.se/nyheter/fetma-gor-att-pandemin-slar-hart-mot-mexiko

Man blir stadig overrasket over bisarre rariteter med denne sykdommen. Nå også vaksinen fedmepåvirket. Hva fader!? :ermm:

Lenke til kommentar
14 hours ago, Aiven said:

Det gjør den nok, men det er fortsatt ikke en ekstremt høy overdødelighet, spesielt ikke med tanke på fjorårets underdødelighet. Litt høyere enn normalen selvsagt (10%? jeg husker ikke de eksakte tallene) og så må man forvente underdødelighet i året etter epidemien er over.

Man må vel kunne forvente en overdødelighet blant trafikkulykkeofre da, etter pandemien slipper taket? For da er det vel dette med å slippe løs håret på motorsykkel, vannscooter og andre aktiviteter som gjelder?

Lenke til kommentar
5 minutes ago, G said:

Man må vel kunne forvente en overdødelighet blant trafikkulykkeofre da, etter pandemien slipper taket? For da er det vel dette med å slippe løs håret på motorsykkel, vannscooter og andre aktiviteter som gjelder?

Har ikke inntrykk personlig av at mc og slikt var mye "nede" i året som var. Men rølpeturer til granca og ibiza står nok på toppen av lista for mange, særlig de under 30.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, fredrik2 said:

Når noen testar positivt har varit på treningssenter så sätts de som har varit där i karantän eller i alla fall uppmanas att gå och testa sig. Med tanke på det så borde de ha kunnat skaffa sig information om hur vanligt det är att bli smittade på träningssenter. 

 

Jeg har inntrykk av at smittesporing og arbeid med hvor man har blitt smittet er nesten ikke eksisterende. Man sporer de man har vært i kontakt med ja (til en viss grad) men som regel blir alltid "ground zero" satt til det siste stedet man oppholdt seg hvor noen med kjent smitte var el.

Eks. er det veldig misvisende å si at "de fleste blir smittet hjemme". Den ene kan ha fått smitten på jobb og partneren har fått det hjemme, men da virker det som man stopper smittesporingen med "smittet i hjemmet".
Men likefult kan begge ha fått det på jobb, i butikken eller på kollektiv men det virker likevel som man "defaullter" til  "smittet i hjemmet". Dette er også et mantra jeg har hørt fra arbeidsgivere som ikke liker at de må ha hjemmekontor i arbeidsstokken.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne sett et eksempel på anonymisert smittesporingskart fra virkeligheten. F.eks en random liten kommune sine smittetilfeller. Hvilke tilfeller kom utenfra kommunen, utland eller innland, hvem har spredt det innad i familien og hvem har spredt det til folk på jobb, sammenkomster osv.

Jeg vet ikke hvor mye poeng det er å gå alt for langt tilbake. Akkurat som "alle" er etterkommere av Harald Hårfagre så kan jo alle tilfeller spores tilbake til Wuhan.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (9 minutter siden):

Og fleste jeg hører om føler seg groggy i maks 1-2dager så friske, noen sliter i en ukes tid som en hard forkjølelse så friske..

Rart det der..

De fleste blir jo friske fort. Det har vært klart siden begynnelsen, men det har også vært klart ut fra flere studier lenge at en andel på rundt 20-30% sliter med ettervirkninger i lengre tid og da videre en mindre andel som er så syke så lenge at hverdagen blir helt forandret. 

De fleste jeg kjenner og hører om går det også helt fint med, men jeg kjenner også to stykker som har slitt mye i ettertid og er sykmeldt flere måneder etter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, DaniNichi said:

Og fleste jeg hører om føler seg groggy i maks 1-2dager så friske, noen sliter i en ukes tid som en hard forkjølelse så friske..

Rart det der..

 

Samme studie viser at snitt sykdomsperiode er 6 dager. Ca 40% som har et slik forløp. 

Alle jeg vet om som har hatt covid er døde, innlagt eller syke lengre enn 2 uker. 

Edit: kom på 1 tilfelle til, han sa det var helvette i noen dager. Det er vel det eneste tilfellet med kort forløp jeg kjenner til 

Endret av Benbjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Jeg skulle gjerne sett et eksempel på anonymisert smittesporingskart fra virkeligheten. F.eks en random liten kommune sine smittetilfeller. Hvilke tilfeller kom utenfra kommunen, utland eller innland, hvem har spredt det innad i familien og hvem har spredt det til folk på jobb, sammenkomster osv.

Jeg vet ikke hvor mye poeng det er å gå alt for langt tilbake. Akkurat som "alle" er etterkommere av Harald Hårfagre så kan jo alle tilfeller spores tilbake til Wuhan.

Dette tror jeg vi kan forvente oss i årene som kommer. Etterhvert som dette viruset og denne pandemien forskes mer på og omtales i retrospekt og ikke noe som pågår. Tenk på all den dataen og etterretningen man har, og all dataen man kan få til å visualisere. Jeg ser for meg for eksempel et nettverktøy eller en dokumentarfilm som kan vise ganske eksakt hvordan viruset har bredt seg over kloden, og helt ned på mindre skala. På Island har de for eksempel full oversikt over alle smittede og alle smitteveier, og gjennom mutasjoner kan man danne øyeblikksbilder gjennom hele pandemien til nå. Selvsagt utfordringer med personvern og sånt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Snikpellik said:
  8 minutes ago, Simen1 said:

Jeg skulle gjerne sett et eksempel på anonymisert smittesporingskart fra virkeligheten. F.eks en random liten kommune sine smittetilfeller. Hvilke tilfeller kom utenfra kommunen, utland eller innland, hvem har spredt det innad i familien og hvem har spredt det til folk på jobb, sammenkomster osv.

Jeg vet ikke hvor mye poeng det er å gå alt for langt tilbake. Akkurat som "alle" er etterkommere av Harald Hårfagre så kan jo alle tilfeller spores tilbake til Wuhan.

Dette tror jeg vi kan forvente oss i årene som kommer. Etterhvert som dette viruset og denne pandemien forskes mer på og omtales i retrospekt og ikke noe som pågår. Tenk på all den dataen og etterretningen man har, og all dataen man kan få til å visualisere. Jeg ser for meg for eksempel et nettverktøy eller en dokumentarfilm som kan vise ganske eksakt hvordan viruset har bredt seg over kloden, og helt ned på mindre skala. På Island har de for eksempel full oversikt over alle smittede og alle smitteveier, og gjennom mutasjoner kan man danne øyeblikksbilder gjennom hele pandemien til nå. Selvsagt utfordringer med personvern og sånt.

Håper på det samme :) Jeg tipper noe vil komme på Netflix eller BBC. Og man  får anonymisere alt som kan anonymiseres.

Noen dokumentarer er allerede her:
https://www.health.org.uk/news-and-comment/news/surviving-covid-a-documentary-supported-by-the-health-foundation

https://www.health.org.uk/videos/surviving-covid-covid-19-and-the-long-road-to-recovery

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...