Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

4 minutes ago, l0mf0mgl0mbl0og said:

Siden vi nå har 5 innlagte blir det interessant å se hvor mange dager det går før vi har 10 innlagte.

Søndag ble en person innlagt på Drammen sykehus Vestre Viken HF med covid-19. Personen fikk påvist coronasmitte etter hjemkomst fra Nord-Italia, og har vært i hjemmekarantene siden. Pasientens har et sammensatt sykdomsbildet som gjorde at innleggelse var nødvendig.

Tidligere mandag ble ytterligere tre personer med coronasmitte innlagt på sykehus. Én person er innlagt på Bærum sykehus, én på St. Olavs hospital og en på Oslo universitetssykehus.

Mandag kveld melder Sykehuset i Vestfold at en coronasmittet person ble lagt inn på sykehuset søndag 8. mars.

 

Siden vi har gått fra 0 innlagte til 5 på fra søndag til mandag, så tipper jeg vi ligger på 10 en dag denne uka

EDIT: Da mener jeg før fredagen er over.

Endret av Heiheihade
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Italia, kun 38 år stakkar, som har vært igjennom det helvete som beskrives der:

Quote

While coronavirus deaths increase day after day in Italy, good news comes from the hospital in Pavia where Mattia, the Italian patient 1, hospitalised since February 21, is breathing autonomously and has been discharged from intensive care.

A medical task force worked for weeks, day and night, to keep him alive. The boy, 38, was the first Italian patient infected with the virus and to the eyes of the Italian people his recovery represented the hope of winning the battle against Covid-19.

According to the reconstruction of events of the man’s wife, Mattia had met an Italian friend, a manager of Castiglione D’Adda, who had returned from Wuhan, on January 21. After some research, the manager, suspected of being patient zero, was tracked down, but incredibly, he was found to be negative for coronavirus.

After careful analysis, the suspect seems not to have had any recent infections. Antibodies are, in fact, a sort of register that collects, in molecular form, the traces of infections that our immune system is called to cope with. From there, the search for the origin of the epidemic in the country has become an impossible mission.

https://www.theguardian.com/world/live/2020/mar/09/coronavirus-live-updates-outbreak-italy-lockdown-quarantine-uk-usa-america-australia-recession-fears-update-latest-news

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Cruiseskipet i USA. Her høres golden gate ut som noe som skal penetreres? Slik at sykdommen kan spres mer

Here comes the Grand Princess cruise ship through the Golden Gate.
Blessings on all these people. May they be treated humanely, with love and compassion.

View image on Twitter
 
Quote

Romania’s government has announced that all schools and kindergartens across the country will be closed from March 11 until March 22, with the option of extending it further.

Quote

Iraq has banned all public gatherings and called on citizens to avoid visiting sacred cities and sites to stop the spread of the virus.

Quote

Israel will force anyone arriving in the country, from any part of the world, to self-isolate for at least 14 days, The prime minister, Benjamin Netanyahu, has announced. The government has so far imposed some of the most stringent rules globally to block the spread of the virus.

 

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Sør-Korea påstår nå at de er over peaken (antallet nye smitta ser ut til å være enig med dem, også vedlagt). Hovedpoenget ser ut til å være å teste mye og mange, for å få kontroll på de smitta. Han nevner ikke noe om portforbud eller liknende.

Quote

Park said only about 10% of coronavirus patients required hospitalization, while the rest had strong enough immune systems to fight the virus on their own.

 

 

Spoiler

Screenshot from 2020-03-09 20-09-21.png

 

 

Spoiler

Screenshot from 2020-03-09 20-09-40.png

 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Noen som har noen info om R0 for Norge? Den varierer vel fra land til land osv så.

Om det Egil på twitter sier der stemmer så regna jeg og han jaggu meg likt. Håper jeg har faila totalt, men tviler, vi gjør ikke noe spesielt for å hindre smitte, så bortsett fra mindre innbyggere enn de andre landene så går vi nok gå straka vegen til Litte China eller Little Italy.

God mat da !

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Heiheihade said:

Søndag ble en person innlagt på Drammen sykehus Vestre Viken HF med covid-19. Personen fikk påvist coronasmitte etter hjemkomst fra Nord-Italia, og har vært i hjemmekarantene siden. Pasientens har et sammensatt sykdomsbildet som gjorde at innleggelse var nødvendig.

Tidligere mandag ble ytterligere tre personer med coronasmitte innlagt på sykehus. Én person er innlagt på Bærum sykehus, én på St. Olavs hospital og en på Oslo universitetssykehus.

Mandag kveld melder Sykehuset i Vestfold at en coronasmittet person ble lagt inn på sykehuset søndag 8. mars.

 

Siden vi har gått fra 0 innlagte til 5 på fra søndag til mandag, så tipper jeg vi ligger på 10 en dag denne uka

EDIT: Da mener jeg før fredagen er over.

? Hvis det fortsetter sånn har vi en case...

Hver 5 dag: 5120 om 50 dager.

Lenke til kommentar

"Flere" politikere er smittet. Denne gang i Frankrike

Quote

The French culture minister, Franck Riester, has tested positive, his staff have told the Agence France-Presse news agency. They’ve said he’d spent a few days at the Assemblée Nationale – the lower house of the French parliament – last week, where “several cases have been confirmed”.

https://www.theguardian.com/world/live/2020/mar/09/coronavirus-live-updates-outbreak-italy-lockdown-quarantine-uk-usa-america-australia-recession-fears-update-latest-news

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Simkin skrev (2 timer siden):

Etter alle solemerker har han jo rett; over 2000 er døde i Norge så langt i årets ordinære influensasesong (edit: feil i min kilde, det er 2300 sykehusinnleggelser, antall døde er det ikke tall på enda), sammenlign dette med at 4000 er døde på verdensbasis av coronaviruset. Basert på nakne tall er det et voldsomt hysteri rundt coronaviruset, og tiltakene står ikke på noen måte i forhold til trusselen vi står overfor. Offentligheten har ikke fått informasjon som rettferdiggjør forsakelsene som blir avkrevd fremover. Så hvorfor ser vi land verden over forberede seg på en katastrofe av apokalyptisk størrelse? Den rasjonelle forklaringen er at myndighetene vet noe vi ikke vet.

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
Gjest 97f4d...337

Skal til Frankrike i påsken. Bør jeg være bekymra? Er ikke redd for viruset selv men vet jeg kan smitte andre. Har blitt ekstra påpasselig med håndhygiene. Spriter meg før og etter jeg går på butikken, tar meg ikke i ansiktet med mindre jeg har vasket hendene osv. Samme gjør jeg på reise, var ute å reiste for en uke siden. Er ung og er aldri syk. 

Anonymous poster hash: 97f4d...337

Lenke til kommentar
1 minute ago, Miri said:

Etter alle solemerker har han jo rett; over 2000 er døde i Norge så langt i årets ordinære influensasesong, sammenlign dette med at 4000 er døde på verdensbasis av coronaviruset. Basert på nakne tall er det et voldsomt hysteri rundt coronaviruset, og tiltakene står ikke på noen måte i forhold til trusselen vi står overfor. Offentligheten har ikke fått informasjon som rettferdiggjør forsakelsene som blir avkrevd fremover. Så hvorfor ser vi land verden over forberede seg på en katastrofe av apokalyptisk størrelse? Den rasjonelle forklaringen er at myndighetene vet noe vi ikke vet.

Det har nettopp blitt forklart av en italiensk lege at helsesystemet deres er under gigantisk press om ikke kollaps med mindre de får minsket spredningen, også sier du at det ikke er så alvorlig? Hvem skal jeg tro på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Guest 97f4d...337 said:

Skal til Frankrike i påsken. Bør jeg være bekymra? Er ikke redd for viruset selv men vet jeg kan smitte andre. Har blitt ekstra påpasselig med håndhygiene. Spriter meg før og etter jeg går på butikken, tar meg ikke i ansiktet med mindre jeg har vasket hendene osv. Samme gjør jeg på reise, var ute å reiste for en uke siden. Er ung og er aldri syk. 

Anonymous poster hash: 97f4d...337

Ja du bør være bekymret, ikke at du skal miste livet da det er usannsynlig, men med tanke på hjemreise og slikt.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke du bør reise - med tanke på de rundt deg. Og så sant du ikke er ekstremt observant og har fokusert på dette i flere måneder, vil du ta deg i ansikte flere ganger til dagen automatisk. Det er ikke noe du bare kan kontrollere over natten så vidt jeg forstår. Så ekstremt smittsomt som det er, tviler jeg på god håndhygiene er i nærheten av å være nok.

 

Og ikke minst som nevnt nedenfor hvor mye brydderier det kan bli av det med kanslering og eller karantene.

 

Endret av Everket
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
4 minutes ago, Guest 97f4d...337 said:

Skal til Frankrike i påsken. Bør jeg være bekymra? Er ikke redd for viruset selv men vet jeg kan smitte andre. Har blitt ekstra påpasselig med håndhygiene. Spriter meg før og etter jeg går på butikken, tar meg ikke i ansiktet med mindre jeg har vasket hendene osv. Samme gjør jeg på reise, var ute å reiste for en uke siden. Er ung og er aldri syk. 

Anonymous poster hash: 97f4d...337

Ville ikke vært såååå redd for å bli syk, men det kan fort skje at du blir satt i karantene enten i frankrike (har skjedd ved et par hotell rundt omkring i verden), eller at returflyet blir kansellert, eller at du må i karantene når du kommer hjem. Er fortsatt en del uker til påske,og du kan jo se an situasjonen før avreise også, men ville vært mest redd for det praktiske hvis du er ung og frisk (og så er det selvsagt det etiske argumentet, men innen den tid regner jeg med smitten fordeler seg omtrent likt i Frankrike og Norge uansett)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
.berZerk skrev (6 minutter siden):

Det har nettopp blitt forklart av en italiensk lege at helsesystemet deres er under gigantisk press om ikke kollaps med mindre de får minsket spredningen, også sier du at det ikke er så alvorlig? Hvem skal jeg tro på?

Jeg har da ikke sagt at noe om at det ikke er så alvorlig. Les hele innlegget før du reagerer.

Gjest 97f4d...337 skrev (7 minutter siden):

Skal til Frankrike i påsken. Bør jeg være bekymra?

Ved påsketider er det ikke sikkert det går fly mellom Norge og Frankrike i det hele tatt, og om det gjør det, må du regne med tvungen karantene. Så smittsomt som dette har vist seg å være, kan du like godt gå ut fra at du blir smittet. Jeg hadde vært mest bekymret for om jeg kommer meg tilbake til Norge.

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og skrev (31 minutter siden):

Siden vi nå har 5 innlagte blir det interessant å se hvor mange dager det går før vi har 10 innlagte.

8. mars er 129 smittede, 10% av disse trenger innleggelse, værste symptomer kommer etter 10 dager.. Tar høyde for mørketall så går for 14. mars. Altså 10 innleggelser 14. Mars

Endret av ScandiFlick
Lenke til kommentar

Jeg var nettopp i Frankrike, og det gikk fint, men kjente på en nerve iløpet av oppholdet. Skal sies at antall smittede i landet økte kraftig dagen jeg dro hjem. Nå er vel nord i Frankrike hardest rammet, så dit ville jeg ikke dratt. Ville holdt meg oppdatert fram til påske. For øyeblikket ser det ut til at det kan eskalere ytterligere i Frankrike, men tviler på at de tar en Italia. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
41 minutes ago, Sandy Koufax said:

Tragiske bilder nedenfor:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8090779/Italian-PM-makes-impassioned-plea-16-million-obey-quarantine.html

Vil også tilføye at jeg er svært bekymret for hvordan Norge vil håndtere en tilsvarende situasjon. Vi er allerede oppe i over 200 smittede og det eksisterer ingen tiltak (bortsett fra fraråding av reiser til Nord-Italia og Wuhan) som jeg mener er tilstrekkelig. Hva er det man venter på? Tror at regjeringen undervurderer sykdommen.

 

Er jeg den eneste som reagerte på at alle avbilda pasienter ser ut til å være overvektige? Et par av dem kraftig sågar. Nå er diabetes noe som gjør sykdomsforløpet verre... Er hele 5 prosent med diabetes i Italia, og bittelitt lavere i Norge med 4.7%

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (2 minutter siden):

Er jeg den eneste som reagerte på at alle avbilda pasienter ser ut til å være overvektige? Et par av dem kraftig sågar. Nå er diabetes noe som gjør sykdomsforløpet verre... Er hele 5 prosent med diabetes i Italia, og bittelitt lavere i Norge med 4.7%

Nå er vell ikke menesker i Kina spesielt overvektige.... Så det slår litt hull på teorien, skulle likt å vist helsetilstanden til den norske mannen på 48 år... Ingenting nevnt så antar at han er sunn frisk mann på en 48. Dette er ikke bad, virkelig bad

Endret av ScandiFlick
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...