Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

G skrev (Akkurat nå):

Sensorer, computere og alt er blitt bedre med årene.

Okay. CT gir pasienten svært høye stråledoser uansett, og er noe man ikke gjennomfører om det ikke er strengt nødvendig. At folk skulle røntgensjekkes på flyplassen er jo et vannvittig forslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
frohmage skrev (4 minutter siden):

Det høres rart ut for meg. Hva ser de etter da? Ville vel være mere naturlig med røntgen thorax eller noe sånt, men det vil vel heller ikke vise noe på de som ikke er sjuke fra før.

De ser etter karakteristiske tegn på virus-forårsaket betennelse i den nedre respiratoriske trakten/nedre del av lungene. Så en reportasje om CT-testingen for noen dager siden. Infeksjonen ser ut som runde grå baller mot de ellers svarte lungesekkene og hvite veggene på bildene. Leger ser forskjellen på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, frohmage said:

Det høres rart ut for meg. Hva ser de etter da? Ville vel være mere naturlig med røntgen thorax eller noe sånt, men det vil vel heller ikke vise noe på de som ikke er sjuke fra før.

CT er det beste verktøyet man har for å finne ut om noen er smittet av dette, siden det gir synlige skader på lungene.

https://www.itnonline.com/content/ct-provides-best-diagnosis-novel-coronavirus-covid-19

Quote

CT Provides Best Diagnosis for Novel Coronavirus (COVID-19)

CT scans can detect coronavirus in patients before RT-PCR lab testing

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, frohmage said:

Okay. CT gir pasienten svært høye stråledoser uansett, og er noe man ikke gjennomfører om det ikke er strengt nødvendig. At folk skulle røntgensjekkes på flyplassen er jo et vannvittig forslag.

Forsåvidt enig, det med flyplass greide du ikke å tolke til å være spøkefult? :wee:

Lenke til kommentar
2 minutes ago, .berZerk said:

Leger er forsiktig med å bruke CT scan. Vet jeg flere ganger har vært diskutert om jeg skulle ta det for diverse årsaker men de unngikk det fordi jeg var ung og de ville ikke risikere strålingsfaren (Det var hvertfall det jeg ble fortalt). Prøvde det engang når de antok jeg hadde blodforgiftning, de gjør det bare med alvorlige tilfeller tror jeg? Og det skal visst være veldig dyrt.

Ingen tvil om at det er dyrt. Norge har råd til slikt da, men tar seg muligens ikke råd til for mye bruk av det.

Du har ikke kun stråleutfordringen, men også dersom de må ta i bruk kontrastvæsker. Har du likevel behovet for å bli sjekket med noe sånn apparatur, så er det nok likevel en hensiktsmessig gevinst kontra risiko å bare si ja takk.

Lenke til kommentar
DårligNavn skrev (12 minutter siden):

Landet i Norge for en uke siden etter en tur til Afrika. Ikke en eneste sjekk i Norge, men måtte fylle ut skjema og sjekkes for feber både ved ankomst og avgang i Afrika.

Det skal være rykter i Afrika om at afrikanere er immune mot viruset.

Lenke til kommentar

Mange her som tydligvis kan en del om CT-scan. Det eneste jeg vil legge til er at de fant ut i Kina at det var vanskelig å skille mellom annen influensa og covid-19 influensa ved bruk av CT-scan.

Men samtidig var det så mange tilfeller av det at de ikke hadde noe valg. Noe vi muligens vil se i mellom-Europa og Iran.

Bør også sies at Norge bør gi litt penger til fattige land slik at de kan kjempe mot denne sykdommen. Det er ekstremt mye penger på bok og denne summen vil falle betraktelig (vi er på topp nå) og viruset kan mutere hvis det får utvikle seg fritt i fattige land. Så det er en del selv-vinning der også. Noe å vurdere mener jeg.

Lenke til kommentar

Men det avdekker all form for influensa da. Selv såkalt latent. Husk at covid-19 har en lang inkubasjonsperiode. Man mente tidlig at den kunne være på nesten tre uker. Den er kanskje ikke så lang (her kan noen undersøke).

Da gir plutselig covid-19 mening. Man bør da undersøke alle fra Mellom-Europa, Iran og Kina. Det blir nok noen tester, men om man skal være seriøs, så må det gjøres.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

USA:
Antall smittede skal nå ha passert 500.
Et nytt cruiseskip utenfor Florida er beordret til ikke å legge til land inntil testing er utført.

"FORT LAUDERDALE, Fla. (AP/WFTS) -- The Regal Princess cruise ship was being held off the coast of Florida Sunday as the ship waits for test results on whether two crew members have contracted the new coronavirus."
https://www.abcactionnews.com/news/national/coronavirus/cdc-forcing-regal-princess-to-stay-offshore-near-south-florida-until-2-crew-members-are-tested-for-coronavirus-report-says

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...