Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Angående forslaget om å CT-scanne alle flypassasjerer. Det er mye enklere og mer effektivt å bare stenge flyplassene.

Dette mener jeg også. Spesielt fra områder hvor det er mye smitte.  Altså at man stenger grensene for reisende fra disse landene. Hvis det er norske statsborgere eller folk derifra man ønsker å behandle, så henter man dem forsiktig.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Nedstengning av flyplassene er ikke nødvendig enda, men vi går den veien, hvis myndighetene ikke endrer holdning. Karantene for alle som kommer fra smitteområder hadde vært effektivt hvis myndighetene hadde vært snartenkt som oss i denne tråden. ;) Alle kan se at dette er tiltak som uansett kommer snart, så hvorfor ikke iverksette nå mens det har bedre effekt.

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

TV2 har snakket med noen av passasjerene som landet på Torp:

Én av passasjerene som ankom søndag formiddag, sier han ikke vil sette seg i karantene i 14 dager. Han kom fra Lanzarote og hadde bare mellomlandet i Italia. Oppholdet varte i fem timer.

– Jeg jobber med musikk og vil tape 40.000 om jeg ikke går på jobb. Hvem vil betale det, spør Renato, som ikke ønsker å oppgi etternavnet.

 

Lenke til kommentar
Miri skrev (2 minutter siden):

TV2 har snakket med noen av passasjerene som landet på Torp:

Én av passasjerene som ankom søndag formiddag, sier han ikke vil sette seg i karantene i 14 dager. Han kom fra Lanzarote og hadde bare mellomlandet i Italia. Oppholdet varte i fem timer.

– Jeg jobber med musikk og vil tape 40.000 om jeg ikke går på jobb. Hvem vil betale det, spør Renato, som ikke ønsker å oppgi etternavnet.

 

Skulle han ikke videre til Scotland også for å besøke barna sine? Om det er samme person vel å merke

Lenke til kommentar

Hvor mange respiratorer har Norge og hvor ofte skjer doblingen av tilfeller?

Jeg leste at noen sa 500. Og doblingen ifølge Liz Specht er hver 6 dag.

Vi har nå 160 smittede ca. Hvor mange % trenger nå pustehjelp? Har alle milde symptomer? Andre steder har vist at 5-10% trenger det.
La oss ta 5% som trenger det. 160 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 = 10600. Da har man brukt opp alle 500 på 36 dager fra nå.
Hvis det er 2.5 % som trenger det så har vi hele 42 dager. Det er slik eksponensiell vekst funker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Miri said:

TV2 har snakket med noen av passasjerene som landet på Torp:

Én av passasjerene som ankom søndag formiddag, sier han ikke vil sette seg i karantene i 14 dager. Han kom fra Lanzarote og hadde bare mellomlandet i Italia. Oppholdet varte i fem timer.

– Jeg jobber med musikk og vil tape 40.000 om jeg ikke går på jobb. Hvem vil betale det, spør Renato, som ikke ønsker å oppgi etternavnet.

 

Kanskje han heller vil betale helsetjenestene til de han smitter. Jævla idioter som reiser rundt til sykdom og blir sur når de får ilagt en karantene, noen folk eier ingen respekt for medmennesker.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og skrev (1 minutt siden):

Hvor mange respiratorer har Norge og hvor ofte skjer doblingen av tilfeller?

Jeg leste at noen sa 500. Og doblingen ifølge Liz Specht er hver 6 dag.

Vi har nå 160 smittede ca. Hvor mange % trenger nå pustehjelp? Har alle milde symptomer? Andre steder har vist at 5-10% trenger det.
La oss ta 5% som trenger det. 160 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 = 10600. Da har man brukt opp alle 500 på 36 dager fra nå.
Hvis det er 2.5 % som trenger det så har vi hele 42 dager. Det er slik eksponensiell vekst funker.

Det er vel bare en som er innlagt i Norge?

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Sexylubb1 said:

Det er vel bare en som er innlagt i Norge?

1 av 160? ok.

1 / 160 = 0.625 %

42 dager = 2.5%
48 dager = 1.25%
54 dager = 0.625% ...

Pointet er at selv med så lav % og kontinuerlig eksponensiell spredning så forsinker du prosessen fra 5% - 0.625% med hele 18 dager! jippi!

Endret av l0mf0mgl0mbl0og
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (Akkurat nå):

En innlagt, men flere av de smittede som vil bli det denne uka sannsynligvis. 

Leste at vi hadde kapasitet på 900 intensivsenger. Etter første 10.000 smittede er det fullt 

En får jo anta at de kan utvide kapasiteten. Benytte seg av gymsaler, idretthaller, skoler, messehaller,  flyplasser, fengsel,  fotballstadioner osv. Det må også være mulig å gi rask opplæring i enkelte ting for å få flere personer kvalifisert til å hjelpe til med de syke slik at fagutdannet helsepersonell kan fokusere på de viktigste og mest krevende oppgavene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, ProphetSe7en said:

En får jo anta at de kan utvide kapasiteten. Benytte seg av gymsaler, idretthaller, skoler, messehaller,  flyplasser, fengsel,  fotballstadioner osv. Det må også være mulig å gi rask opplæring i enkelte ting for å få flere personer kvalifisert til å hjelpe til med de syke slik at fagutdannet helsepersonell kan fokusere på de viktigste og mest krevende oppgavene. 

Så går man tom for materiell som masker osv, så blir helsepersonell syke selv, og så er det ingen til å ta vare på de.

Så har du folk som dauer i hopetall for alle respiratorene er tatt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Pasient nr 3 er død i Storbritannia, en mann i 60-årene med "significant underlying health conditions". mao flere alvorlige tilstander?

De hadde nylig ankommet fra et område (land) med utbrudd. 

Så heller ikke her virker det som han tok opp noen sykehusseng i ukesvis. Det en kanskje heller bør være bekymret for, er hvis en har for få til å legge i sykehussengene etter hvert... Unaturlig hvis det blir mangel på pasienter med kompliserte tilstander. 

 

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8088065/Coronavirus-hits-Oxford-University-Student-tests-positive-deadly-bug.html

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (1 minutt siden):

En får jo anta at de kan utvide kapasiteten. Benytte seg av gymsaler, idretthaller, skoler, messehaller,  flyplasser, fengsel,  fotballstadioner osv. Det må også være mulig å gi rask opplæring i enkelte ting for å få flere personer kvalifisert til å hjelpe til med de syke slik at fagutdannet helsepersonell kan fokusere på de viktigste og mest krevende oppgavene. 

Rask opplæring? Når en ikke klarte å planlegge noe på 3 måneder så tror jeg kanskje en ikke burde forvente all verden. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...