Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

55 minutes ago, Heiheihade said:

Spørsmål til den som vet: 

 

Om du har covid-19 og du vet det, har det påvist og  er ilagt hjemmekarantene. Men du drar ut og smitter noen som dør. Kan du dømmes for uaktsomt drap da?

Uten å ha satt meg voldsomt inn i problematikken vil jeg tippe disse straffebudene er mer aktuelle (fra straffeloven 2005).

Quote

§ 237. Smitteoverføring

Med bot eller fengsel inntil 3 år straffes den som overfører en smittsom sykdom som medfører betydelig skade på kropp eller helse for en annen person. På samme måte straffes den som utsetter en annen person for slik smittefare.

Første ledd kommer ikke til anvendelse ved smitte som overføres ved seksuell omgang når den som er blitt smittet eller utsatt for smittefare på forhånd har samtykket.

Første ledd kommer heller ikke til anvendelse når forsvarlige smitteverntiltak er iakttatt.

Grovt uaktsom overtredelse straffes med bot eller fengsel inntil 1 år.

§ 237 a. Grov smitteoverføring

Grov smitteoverføring straffes med fengsel inntil 6 år. Ved avgjørelsen av om overtredelsen er grov, skal det særlig legges vekt på om smitten

a) har ført til tap av liv
b) er overført til to eller flere personer
c)

er overført ved særlig hensynsløs atferd

§ 238.Allmennfarlig smittespredning

Med fengsel inntil 15 år straffes den som sprer smittestoffer eller smittestoffprodukter gjennom luft, vann, næringsmidler eller andre gjenstander bestemt for alminnelig bruk eller salg, og derved volder allmenn fare for liv eller helse.

Uaktsom overtredelse straffes med fengsel inntil 6 år.

 

Endret av d'espresso
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234

Saudi-Arabia melder nå om at de stenger av et område med en halv million mennesker i forsøk på å begrense smitten. Fra før har de stanset innreise fra 9 risikoland. Med kun 15 smittede kan man si at dette er proaktive tiltak ... Skal bli spennende å se hvor lenge Saudi-Arabia greier å holde spredningen i sjakk med tilsvarende tiltak som flere av oss har krevd av norske myndigheter for flere uker siden.

Lenke til kommentar
Miri skrev (32 minutter siden):

Skal bli spennende å se hvor lenge Saudi-Arabia greier å holde spredningen i sjakk med tilsvarende tiltak som flere av oss har krevd av norske myndigheter for flere uker siden.

Jada, både Kina og Saudi-Arabia er forbilder for noen nå. Bare husk at der hadde man fort forsvunnet om man kritiserte myndighetene på samme måte som man gjør her.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Heiheihade said:

Spørsmål til den som vet: 

 

Om du har covid-19 og du vet det, har det påvist og  er ilagt hjemmekarantene. Men du drar ut og smitter noen som dør. Kan du dømmes for uaktsomt drap da?

Får håpe det skjer noen lovforandringer. Burde blitt dømt for forsettlig drap hvis de dør og drapsforsøk hvis de overlever.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
5 hours ago, l0mf0mgl0mbl0og said:

Hvis du smitter 100 stk direkte og deretter indirekte og det er 1% dødelighet så har du i praksis drept 1. Det blir litt far fetched å dømme noen for det men det er noe sånn man kan tenke at skjer.

Ok. Så vil du gå samme straff for de som kjører dieselbil? De er jo også medskyldig i dødsfall. Hva med piggdekk som spinner opp støv der det ikke er is?

Lenke til kommentar
Just now, PingEnt said:

Ok. Så vil du gå samme straff for de som kjører dieselbil? De er jo også medskyldig i dødsfall. Hva med piggdekk som spinner opp støv der det ikke er is?

Viss noen går ut bevist og sprer smitte som igjen fører til dødsfall. Det er innlysende at de burde blitt dømt for drap. Ikke uaktsomt en gang. Lederene i FHI derimot burde blitt dømt for uaktsomt drap.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Singo said:

Viss noen går ut bevist og sprer smitte som igjen fører til dødsfall. Det er innlysende at de burde blitt dømt for drap. Ikke uaktsomt en gang. Lederene i FHI derimot burde blitt dømt for uaktsomt drap.

Men folk kjører dieselbiler er nok også bevisst på at de er med på å kvele folk?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
6 minutes ago, PingEnt said:

Ok. Så vil du gå samme straff for de som kjører dieselbil? De er jo også medskyldig i dødsfall. Hva med piggdekk som spinner opp støv der det ikke er is?

Det kan du jo si om alt da... Om jeg går rundt å skyter meg AK-47 med bind for øynene i en liten bygd midt på natta og dreper 1 person så er jeg medskyldig jeg også da eller? Viste hva jeg gjorde, men viste ikke om jeg ble å skade noen, akkurat som personen i karantene. Eller kaste stein ned fra Oslo plaza, er ikke sikkert det skader noen

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Heiheihade said:

Det kan du jo si om alt da... Om jeg går rundt å skyter meg AK-47 med bind for øynene i en liten bygd midt på natta og dreper 1 person så er jeg medskyldig jeg også da eller? Viste hva jeg gjorde, men viste ikke om jeg ble å skade noen, akkurat som personen i karantene. Eller kaste stein ned fra Oslo plaza, er ikke sikkert det skader noen

Disse til eksemplene (stein og rifle) blir du nok dømt for ja. Men det er ikke direkte overførbart til dieselbil eller koronasmitte. 

Lenke til kommentar

Lovverket er allerede postet i tråden. Vi har regler for om noen påfører noen smitte med hensikt (er nok ganske høy terskel, men om du vet du selv er syk og river munnbinddet av en annen person og hoster de på øyet kan du nok straffes). Også kan vi innføre portforbud og «ekte» karantene og da kan politiet pålegge deg å gå hjem og om du ikke gjør det bryte du politiets pålegg og kan straffes.

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
6 hours ago, Heiheihade said:

Håper det blir sånn at om du smitter noen fordi DU brøt karantenen så går det under uaktsomt drap. Vet ikke om jeg ville latt det gå under drap, men "uaktsomt drap grunnet idioti" (det jeg hadde kalt det om jeg var politiker)

 

1 minute ago, M98kF1 said:

Lovverket er allerede postet i tråden. Vi har regler for om noen påfører noen smitte med hensikt (er nok ganske høy terskel, men om du vet du selv er syk og river munnbinddet av en annen person og hoster de på øyet kan du nok straffes). Også kan vi innføre portforbud og «ekte» karantene og da kan politiet pålegge deg å gå hjem og om du ikke gjør det bryte du politiets pålegg og kan straffes.

Det virker altså som om Heiheihade ville endre lovverket hvis han var politiker...

Lenke til kommentar
5 minutes ago, PingEnt said:

 

Det virker altså som om Heiheihade ville endre lovverket hvis han var politiker...

Heiheihade har da flere lover han skulle byttet ut, endret på  osv osv om jeg ble valgt til Keiser av Norge. Eneveldig monarki under styre av Heiheihade, det hadde alle likt

 

/s

  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (3 timer siden):

Jada, både Kina og Saudi-Arabia er forbilder for noen nå. Bare husk at der hadde man fort forsvunnet om man kritiserte myndighetene på samme måte som man gjør her.

Myndighetene her er for tiltaksløse for at noe slikt skjer, så får en velge selv om det er positivt eller negativt. Enden på visa er vel at en savner at noen løfter en finger, om det er det ene eller det andre alternativet.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvis det er én ting som skremmer meg mest med corona er hvor raskt så mange nå søker etter sterkere ledere. Dette har vi sett før, og jeg frykter at Europa ved neste parliamentvalg i forskjellige land kommer til å bli vesentlig mer fascistiske.

Lenke til kommentar
Just now, PingEnt said:

Hvis det er én ting som skremmer meg mest med corona er hvor raskt så mange nå søker etter sterkere ledere. Dette har vi sett før, og jeg frykter at Europa ved neste parliamentvalg i forskjellige land kommer til å bli vesentlig mer fascistiske.

Jeg håper du skjønte at jeg mente det ironisk ;p Derfor jeg avslutta med /s (sarcasm)

Endret av Heiheihade
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Heiheihade said:

Jeg håper du skjønte at jeg mente det ironisk ?

Ja, men du er ikke den eneste som har kommet med liknende utspill, men da uironisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, Heiheihade said:

Alltid noen som vil ta over, og er alltid noen som tar over når de får sjansen. Historien har vist oss det 

Joa, men her er det ikke som om folk i tråden har foreslått seg selv som leder,  de søker sterkere leder ("en fra Kina som kan ordne opp" har blitt brukt), og man ser til totalitære regimer (Kina og Saudi-Arabia) for løsninger. Det skremmer meg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...