Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
9 hours ago, brbmay said:

Har en tall på hvor mange som har dødd av vanlig influensa i år?

regner med at det er veldig få sammenlignet med tidligere år pga alle tiltakene

 

Tiltakene vi har levd under har nok ført til at folk har hatt mindre tilfeller av influensa også :) Simen1 og Olaf har snakket litt om dette før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Morromann said:

Du må huske på at det DESVERRE er individer rundt oss som rett og slett ikke bryr seg om de sårbare rundt oss og er utstyrt med null empati og synes det er greit at mennesker over 70 dør fordi "de skal jo dø av noe uansett og er bare en utgiftspost". 

Det interessante her er at disse over 70 som du helt riktig sier at mange i vårt land kaller en utgiftspost har jobbet og betalt skatt i ~50 år, opptjent pensjon (noe man betaler skatt for). Disse gamle har sørget for at de samme som kaller de en utgiftspost har fått gratis skolegang, billig helsevesen, stipend/studielån og en drøss av velferdsgoder. Man skulle tro at man i et land som Norge hadde en litt høyere standard på hvordan de gamle behandles da de bla. kan takke dem for det gode livet de har fått. Men disse skammelige holdningene rammer også i stor grad de over 50. Om ikke annet ser man hva slags generasjoner man har fostret og utakknemligheten som råder. Det er skuffende å se hvordan samfunnet har blitt.

Endret av Theo343
  • Liker 5
Lenke til kommentar
52 minutes ago, Simen1 said:

Ny smitterekord: 478 065 ble registrert smittet i går på verdensbasis.

36 minutes ago, Benbjo said:

At lockdown enda ikke vurderes er helt sykt. Se på Tsjekkia. Det er snart situasjonen her til lands

Verdensbefolkning er noe sånt som 7794798739 mennesker. Så av dem er 0.01% syke da... I mine øyne kan ikke det kalles for en pandemi, og iallefall ingen grunn til lockdown! Men tydeligvis er det jeg som er rar her... Lockdown = økonomisk selvmord.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Fnugle said:

Nei guri nå ble jeg imponert over at det er folk i forumet her som vet bedre enn eksperter på feltet om hva som er en pandemi eller ikke. Nå kan vi bi bare gå tilbake til det normale livet, så går det bra. 

Dette handler om frykt for det ukjente - frykt for døden. Den frykten kan maktgale mennesker bruke til sin fordel, og det har blitt gjort gjennom hele historien til menneskeheten, og er ingen teori.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Betroz said:

Verdensbefolkning er noe sånt som 7794798739 mennesker. Så av dem er 0.01% syke da... I mine øyne kan ikke det kalles for en pandemi, og iallefall ingen grunn til lockdown! Men tydeligvis er det jeg som er rar her... Lockdown = økonomisk selvmord.

Grunnen til at tallet er så lavt er at man tar i bruk tiltak, når man ser på land som gir faen i tiltak er det vesentilg mye mer enn 0.01% syke. Grunnen til at det også der er relativt lave tall er at mange enkeltindivider likevel gjør fornuftige tiltak.

Om lockdown når det er høye smittetall er økonomisk selvmord er det å la vær både normalt selvmord og økonomisk selvmord, så kan du selv få avgjøre om du syns selvmord er bra eller dårlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (1 time siden):

At lockdown enda ikke vurderes er helt sykt. Se på Tsjekkia. Det er snart situasjonen her til lands

Så du tror lockdown er en gratis oppskrift for å bli kvitt viruset? Sende folk ut i ny arbeidsledighet. Statskassa varer ikke evig. Jeg synes det er sykt i å i det hele tatt vurdere lockdown jeg da. Men er klart det er gode tider for folk som elsker autoritære tiltak. Hittil i oktober har det dødd 5 mennesker av corona her til lands. I hele september døde det 9.  Likevel snakker folk om lockdown og svartedauden og det som verre er. Nå er det ikke så lenge igjen av oktober så med mindre det ikke skjer noe dramatisk så vil man nok ende opp på samme nivå som september. Kanskje tom litt under.  I hele oktober vil det nok ha dødd rundt 3500 kanskje litt over, kanskje litt under, men i det sjiktet iallefall. Vi snakker her om at antall corona dødsfall utgjør  <1 prosent av månedens dødsfall. 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Over 40% av de som blir innlagt på sykehus for covid-19 er under 59 år. Vi vet at en stor andel av disse har symptomer veldig lenge etter at de blir utskrevet og man aner lite om hvor mange som vil få varige mén. Blant symptomene som henger i har man tap av luktesans og forvirring, noe som tyder på at hjernen er påvirket.

De som ikke er skremt av Sars-cov-2 er farlig uvitende om helse og kropp.

Endret av ism_InnleggNO
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (16 minutter siden):

Verdensbefolkning er noe sånt som 7794798739 mennesker. Så av dem er 0.01% syke da... I mine øyne kan ikke det kalles for en pandemi, og iallefall ingen grunn til lockdown! Men tydeligvis er det jeg som er rar her... Lockdown = økonomisk selvmord.

 

William_S skrev (Akkurat nå):

Så du tror lockdown er en gratis oppskrift for å bli kvitt viruset? Sende folk ut i ny arbeidsledighet. Statskassa varer ikke evig. Jeg synes det er sykt i å i det hele tatt vurdere lockdown jeg da. Men er klart det er gode tider for folk som elsker autoritære tiltak. Hittil i oktober har det dødd 5 mennesker av corona her til lands. Likevel snakker folk om lockdown og svartedauden og det som verre er. 

Sykehus på kontinentet begynner å gå tomme for senger. Hva syns dere vi skal gjøre, da? Konkret? Smitten sprer seg og det funker ikke å la det skure og gå. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
4 minutes ago, ism_InnleggNO said:

Over 40% av de som blir innlagt på sykehus for covid-19 er under 50 år. Vi vet at en stor andel av disse har symptomer veldig lenge etter at de blir utskrevet og man aner lite om hvor mange som vil få varige mén. Blant symptomene som henger i har man tap av luktesans og forvirring, noe som tyder på at hjernen er påvirket.

De som ikke er skremt av Sars-cov-2 er farlig uvitende om helse og kropp.

Det er påvist ved flere studier at sars-cov-2 påvirker og endrer hjernen. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (2 minutter siden):

Det er påvist ved flere studier at sars-cov-2 påvirker og endrer hjernen. 

Det var visst også en studie om at det påvirket testiklene hos menn også. Uansett dette er nok minimale bieffekter. Det er mye som KAN gi. Norovirus KAN også gi chrons sykdom (kronisk tarmbetennelse). Men vi skal virkelig skremmes av dette viruset. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
:utakt skrev (4 minutter siden):

 

Sykehus på kontinentet begynner å gå tomme for senger. Hva syns dere vi skal gjøre, da? Konkret? Smitten sprer seg og det funker ikke å la det skure og gå. 

Nei de mener vel at de som er gamle og risikogrupper får isolere seg, så kan alle andre leve som normalt. Kommer jo sikkert ikke til å merke på den norske økonomien at 1,6 millioner isolerer seg da... eller alle de andre som isolerer seg fordi de ikke har lyst på Covid av åpenbare grunner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, William_S said:

Så du tror lockdown er en gratis oppskrift for å bli kvitt viruset? Sende folk ut i ny arbeidsledighet. Statskassa varer ikke evig. Jeg synes det er sykt i å i det hele tatt vurdere lockdown jeg da.

Jeg er enig i at Norge nok ikke er der at vi trenger en full lockdown enda, men vi kan komme dit gankse fort med denne utviklingen. Og du har rett i at statskassa ikke er evig, den går fort tom om man må bruke enorme summer på sykehus, behandling, rehabilitering og trygd for de som får varige men.

Vil også minne om at døde og trygda mennesker betaler lite i skatt.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Betroz skrev (43 minutter siden):

Verdensbefolkning er noe sånt som 7794798739 mennesker. Så av dem er 0.01% syke da... I mine øyne kan ikke det kalles for en pandemi, og iallefall ingen grunn til lockdown! Men tydeligvis er det jeg som er rar her... Lockdown = økonomisk selvmord.

I følge worldometeret er det ca 9,7 millioner active cases nå. Altså ~20 ganger flere enn det antallet som ble registrert smittet torsdag 22.10. Det ser jo ikke helt urimelig ut med tanke på at hvert smittetilfelle har en varighet på normalt 2-3 uker. 9,7 millioner delt på en verdensbefolkning på 7,8 milliarder gir oss at det er ca 0,12% syke akkurat nå. Du bommer altså med en faktor 12.

Endret av Simen1
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er noe rart med lockdown-motstandernes evne til å tenke økonomi over et tidsperspektiv. Kortsiktig profitt vs langsiktig profitt. At lockdown-motstanderne ikke ser at Kinas taktikk var åpenbart bedre enn USAs er jo mildt sagt merkelig.

USA: 8 661 772 cases, 228 381 døde, 3300 milliarder $ fra mars til juli (nå i slutten av oktober er det sikkert doblet og dermed dyrere for USA enn 2. verdenskrig)

Kina: 85 747 cases, 4 634 døde, ukjent kostnad men neppe i nærheten av USA-nivå.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

I følge worldometeret er det ca 9,7 millioner active cases nå. Altså ~20 ganger flere enn det antallet som ble registrert smittet torsdag 22.10. Det ser jo ikke helt urimelig ut med tanke på at hvert smittetilfelle har en varighet på normalt 2-3 uker. 9,7 millioner delt på en verdensbefolkning på 7,8 milliarder gir oss at det er ca 0,12% syke akkurat nå. Du bommer altså med en faktor 12.

Konspirasjonsteoretikere velger akkurat de tallene som passer dem best...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
21 minutes ago, William_S said:

Det var visst også en studie om at det påvirket testiklene hos menn også. Uansett dette er nok minimale bieffekter. Det er mye som KAN gi. Norovirus KAN også gi chrons sykdom (kronisk tarmbetennelse). Men vi skal virkelig skremmes av dette viruset. 

Forskjell på noe som skjer i 0.01% av tilfellene og 40% av tilfellene. I forbindelse med de serologiske studiene i Spania var det vel 40% som hadde tap av luktesans som symptom. Vi vet at tapet av luktesans skyldes endringer/skader på hjernen. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...