Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

57 nye smittede i Bergen!!!

Smittet på private fester og utesteder.

Nye lokale tiltak fra neste uke. Krav om gjesteliste på alle serveringsteder også de som ikke serverer alkohol, de som nekter å legitimere seg blir bortvist.

Maks 10 personer i private sammenkomster.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merkelig formulering. Nasjonale tiltak - men bare der hvor smitteøkninga er størst? 

https://www.nrk.no/norge/erna-solberg-om-koronasituasjonen_-_-jeg-er-bekymret-1.15212457

7 minutes ago, Fnugle said:

Hvilken tiltak tror dere blir? Mer utstrakt bruk av munnbind? Skjenkestopp ved midnatt og anbefaling om å ikke møtes mer enn 5 om gangen/folk fra eget hushold?

Skal jeg tippe så vil jeg tro at folk som ikke bor i Oslo, men jobber der, og har mulighet til å jobbe hjemmefra, blir sterkt anmoda (nærmest beordra) om å gjøre det. Eller er det allerede sånn pr i dag? 

Kan liksom ikke se for meg at det blir gjort noen ekstreme tiltak på nasjonal skala når det er mange kommuner (inkludert min egen) som knapt har registrerte smittetilfeller siden mars. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Wheeljack said:

Merkelig formulering. Nasjonale tiltak - men bare der hvor smitteøkninga er størst? 

https://www.nrk.no/norge/erna-solberg-om-koronasituasjonen_-_-jeg-er-bekymret-1.15212457

Skal jeg tippe så vil jeg tro at folk som ikke bor i Oslo, men jobber der, og har mulighet til å jobbe hjemmefra, blir sterkt anmoda (nærmest beordra) om å gjøre det. Eller er det allerede sånn pr i dag? 

Kan liksom ikke se for meg at det blir gjort noen ekstreme tiltak på nasjonal skala når det er mange kommuner (inkludert min egen) som knapt har registrerte smittetilfeller siden mars. 

Nei, er ingen anmodning om hjemmekontor om man jobber i Oslo, men mange gjør det uansett. Jeg har flere ganger fått spørsmål om hvorfor jeg ikke har innfunnet meg på kontoret - hvorpå jeg svarer at så lenge det ikke er strengt nødvendig så jobber jeg like godt hjemme fra. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (4 minutter siden):

57 nye smittede i Bergen!!!

Smittet på private fester og utesteder.

Woahsa... og har ikke testkapasiteten gått ned akkurat de 2 siste dagene pga. at de har måtte midlertidig stenge den ene teststasjonen inntil søndag? Dette var nedslående tall.

Med 57 tilfeller i Bergen alene så bør vi kanskje stålsette oss for at dagens tall kan overstige 300 etter midnatt, med mindre en del av disse tilfellene skrives tilbake til gårsdagens tall da.

Endret av Fnugle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Fnugle said:

Woahsa... og har ikke testkapasiteten gått ned akkurat de 2 siste dagene pga. at de har måtte midlertidig stenge den ene teststasjonen inntil søndag? Dette var nedslående tall.

Med 57 tilfeller i Bergen alene så bør vi kanskje stålsette oss for at dagens tall kan overstige 300 etter midnatt, med mindre en del av disse tilfellene skrives tilbake til gårsdagens tall da.

Ser ut som det lureste nå er å ikke dra på fest og ikke gå på byen. Sjeldne aktiviteter for mitt vedkommende, heldigvis!

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (2 minutter siden):

Sjeldne aktiviteter for mitt vedkommende, heldigvis!

Me too. Men advarte tidligere i tråden om at tiltakene kunne føre til mer salg av farlig hjemmebrent. Med påfølgende dødsfall. Ser ut som dette er på vei:

https://www.tv2.no/nyheter/11729733/

Trøndelag.. så da var jeg ikke bare en rappeløsj eller plapperkveinnj [plaprekvern](studerer ei liste over trønderske dialektord). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (4 timer siden):

Hmm, har en teori om at mangelen på litt sunn fornuft er en av årsakene.

Ta et eksempel som det å handle på butikken - observert idag - foreldre med barn der barna ikke enser avstand og impulsivt fyker hit og dit.  Er det  nødvendig å ha med familien inn i butikken?   Litt smartere at far eller mor går på butikken alene med handleliste, kanskje...

Jeg handlet selv i butikken nettopp. Ingen hadde på seg munnbind, bortsett fra meg. Det ligger munnbind til salgs ved alle betalingsterminalene. Ettersom kassabetjeningen rydder i hyllene når det er mindre folk, oppstår det med jevne mellomrom lange køer. Bare 2 av 3 så ut til å jobbe med kundene i kassa. Det ble ringt på mer betjening. Så good, so far. Jeg ventet til køen hadde gitt seg og beveger meg ned mot kassa igjen. Plutselig innvadering av butikken med skoleungdom. Jeg tenkte, nå er det på tide å betale, ikke vente på at en 1/2 skole skal betale for energidrikkene. Feil resonnert. Ungdommene går tre og tre sammen og er raskt nede ved kassa uten å holde nok avstand og vise hensyn.

Barn og unge lever i pandemien som om ingenting har skjedd. Nokså skremmende når man vet at de også kan være smittebærere.

Endret av Subara
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Subara skrev (4 minutter siden):

Jeg handlet selv i butikken nettopp. Ingen hadde på seg munnbind, bortsett fra meg. Det ligger munnbind til salgs ved alle betalingsterminalene. Ettersom kassabetjeningen rydder i hyllene når det er mindre folk, oppstår det med jevne mellomrom lange køer. Bare 2 av 3 så ut til å jobbe med kundene i kassa. Det ble ringt på mer betjening. Så good, so far. Jeg ventet til køen hadde gitt seg og beveger meg ned mot kassa igjen. Plutselig innvadering av butikken med skoleungdom. Jeg tenkte, nå er det på å betale, ikke vente på at en 1/2 skole skal betale for energidrikkene. Feil resonnert. Ungdommene går tre og tre sammen og er raskt nede ved kassa uten å holde nok avstand og vise hensyn.

Barn og unge lever i pandemien som om ingenting har skjedd. Nokså skremmende når man vet at de også kan være smittebærere.

Barn og unge sprer smitte i liten grad. Det er stort sett av voksne barn og ungdom har blitt smittet. Hvis ikke hadde vi sett mange massive utbrudd  i barnehagene av covid 19 nå og  på skolene. Munnbind? Ja hvis du tror det virkelig skjermer deg for smitte så må du tro om igjen. I beste fall et placebo tiltak. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

Barn og unge sprer smitte i liten grad. Det er stort sett av voksne barn og ungdom har blitt smittet. Hvis ikke hadde vi sett mange massive utbrudd  i barnehagene av covid 19 nå og  på skolene. Munnbind? Ja hvis du tror det virkelig skjermer deg for smitte så må du tro om igjen. I beste fall et placebo tiltak. 

Hvis de har blitt smittet av en voksen og løper rundt i butikken...

Jeg tenker nok egentlig at munnbind bare hjelper hvis alle rundt også har det på. I følge en plansje fra amerikansk forskning reduseres smittefaren med 30%. Hvis jeg skulle være smittet uten å vite det selv, er det jo heller ikke dumt. Det snakkes om inkubasjonstid.

maske.jpg.7c3f5a073d4af7110e87e2b6a7a95f99.thumb.jpg.b5170e905cfa3421ccd96e271d081bed.jpg

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Den same Erna som ville at det skulle arrangerast julebord, som ikkje ville skjerpe inn karantenekrava for gjestearbeidarar, som fjerna avgrensingane på opningstidene for utestadane og som opna for breiddeidretten på eit tidspunkt med 10 gonger så mykje smitte som i sommar, som gjorde det lettare med familiegjenforening med utlendingar osv. er no "plutseleg" bekymra for smitteutviklinga og varslar nye "nasjonale" tiltak med fokus på smitteområda.

Hallo? Smitten har jo auka jamnt og trutt like sidan i sommar.

Er det rart at folk blir lei av tiltaka når politikarane lettar på tiltaka og vil ha folk til å dra på fest den eine dagen for så å vere bekymra og varsle innskjerpingar den neste dagen for så å lette på tiltaka att den tredje dagen medan smitteutviklinga heile tida går i feil retning?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enkelte regioner i Sverige, som Östergötland, advarer nå om at de har sett en økning på 900% i antall smittetilfeller siden 24. september.
 

Sitat

Regionens smittskyddsläkare Britt Åkerlind säger att andelen positiva började öka snabbt efter den 24 september, och att det innan dess var runt en procent av testen som visade positivt.

Det har sedan fortsatt öka till drygt 10 procent. Enligt regionen handlar det om en ökning med 900 procent sedan i september.

https://www.expressen.se/nyheter/coronalarmet-fran-region-ostergotland-en-andra-vag-vi-ser/

Endret av 0laf
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (8 minutter siden):

Er det rart at folk blir lei av tiltaka når politikarane lettar på tiltaka og vil ha folk til å dra på fest den eine dagen for så å vere bekymra og varsle innskjerpingar den neste dagen for så å lette på tiltaka att den tredje dagen medan smitteutviklinga heile tida går i feil retning?

Hvis poenget er å porsjonere ut smitten for sykehusenes del, er dette en taktikk. Men det blir utmattende i lengden. Og sykehusene er jo allerede ofte stengt eller med redusert drift, på grunn av ansatte i karantene. Og en kunne gjerne slippe opp litt mer, politikerne blir jo livredde bare smitten øker bittelitt og sykehusene enda ikke er fulle. 

Ikke mye håp om å bli ferdige med tiltakene og pressekonferansene, med dette tempoet. Vi har ikke sett fulle sykehus i Norge, kun sykehus som har redusert drift på grunn av tiltakene. 

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (1 time siden):

Jeg antar ut fra ordleggingen og tidligere erfaring at du heller ikke er religiøs, men jeg tror du undervurderer religionens rolle for de som er religiøse - spesielt i en usikker tid som nå.

https://www.utrop.no/nyheter/nytt/34475/

https://www.nrk.no/norge/kristne-i-berlin-laner-bort-kirker-til-muslimer-i-id-hoytiden-1.15027479

At det er upopulært hos rasister som Tybring-Gjedde bør aldri være et argument mot å vise hensyn og støtte hverandre. Jo surere Tybring-Gjedde er jo bedre står det til i landet. 😀

Dette blir nesten som å banne i kyrkja for å seie det slik. Eg tippar at det er vanskelegare for mange muslimar å måtte vere i kyrkja enn det er for kristne å låne ut kyrkja til muslimane. Men eg håpar jo at eg tek feil.

Eg håpar elles på eit samfunn der Gjedde, Listhaug og SIAN er like sure som islamistane som oppfordrar til ekstremisme, og der alle som oppfordrar til splitting blir sette i same bås uavhengig av etnisk eller religiøs tilknyting. Det ville vere eit godt samfunn der ein med rette kunne vere stolt over å vere frå Norge.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, torbjornen said:

Er det rart at folk blir lei av tiltaka når politikarane lettar på tiltaka og vil ha folk til å dra på fest den eine dagen for så å vere bekymra og varsle innskjerpingar den neste dagen for så å lette på tiltaka att den tredje dagen medan smitteutviklinga heile tida går i feil retning?

Uten at dette er noe annet enn min personlige spekulering så tror jeg at det er sånne ting som fører til at folk slipper opp og ikke gidder mer. Kan forestille meg at dersom man ikke er direkte berørt sjøl, eller kjenner noen som er berørt så er det enda lettere å gi opp. 

Hjelper ikke at media hauser opp hver eneste dag med beskjeder og uttalelser fra forskjellige eksperter som alle mener forskjellige ting. Hvis man ikke setter seg inn i materialet og klarer å forme en mening om hva som er pålitelige kilder eller ikke så forstår jeg godt at mange tenker at "det her er bare tull og overdreven hysteri". 

Min mening: Media gjør ikke noen god jobb med å opplyse, og er istedet mer opptatt av å lage overskrifter og artikler som genererer klikk og trafikk. Dette er forsåvidt greit nok, og slik media alltid har operert, men enkelte temaer burde være freda for den slags aggresiv journalistikk. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (16 minutter siden):

Dette er i beste fall omdiskutert, og en del tyder nå på at barn smitter like mye som voksne, men i mindre grad blir syke selv.

https://theconversation.com/children-might-play-a-bigger-role-in-covid-transmission-than-first-thought-schools-must-prepare-144947

Den viktigaste grunngjevinga for å ikkje ha så mykje fokus på born og unge er vel å hindre mogelege store negative konsekvensar ved å utsetje desse for restriksjonar. Det at dei har ei rolle i smittespreiinga blir då underordna.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Budeia skrev (24 minutter siden):

Hvis poenget er å porsjonere ut smitten for sykehusenes del, er dette en taktikk. Men det blir utmattende i lengden. Og sykehusene er jo allerede ofte stengt eller med redusert drift, på grunn av ansatte i karantene. Og en kunne gjerne slippe opp litt mer, politikerne blir jo livredde bare smitten øker bittelitt og sykehusene enda ikke er fulle. 

Ikke mye håp om å bli ferdige med tiltakene og pressekonferansene, med dette tempoet. Vi har ikke sett fulle sykehus i Norge, kun sykehus som har redusert drift på grunn av tiltakene. 

Italia hadde fulle sjukehus i vinter, men er visstnok likevel ikkje "ferdige" med problemet. Det same gjeld for Sverige og mange andre land.

Ferdige blir vi forhåpentlegvis når vi har vaksinert risikogruppene, legar og sjukepleiarar samt ein større del av befolkninga. Før den tid bør det vere eit mål å halde smittepresset i samfunnet lågt, slik at sjukehusa har kapasitet til å ta imot kreftpasientar og alle andre som treng behandling. Det krev fast og stødig kommunikasjon frå regjeringa, medan stadig vingling vil føre til at folk gjev f...

Endret av torbjornen
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...