Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (8 minutter siden):

Det er noe rart med lockdown-motstandernes evne til å tenke økonomi over et tidsperspektiv. Kortsiktig profitt vs langsiktig profitt. At lockdown-motstanderne ikke ser at Kinas taktikk var åpenbart bedre enn USAs er jo mildt sagt merkelig.

USA: 8 661 772 cases, 228 381 døde, 3300 milliarder $ fra mars til juli (nå i slutten av oktober er det sikkert doblet og dermed dyrere for USA enn 2. verdenskrig)

Kina: 85 747 cases, 4 634 døde, ukjent kostnad men neppe i nærheten av USA-nivå.

Jeg er motstander av lockdown fordi det er et autoritært grep ovenfor egen befolkning. I motsetning til Kina så er Norge et demokrati. Husker du da regjeringen ville ha alle fullmakter i 6 måneder? Kun en akademisk diskusjon blant landets ledende jurister fikk det stoppet og kraftig nedskalert. Det kan skape noen farlige presidenser for hvordan man i fremtiden håndtere ting. MAn skal tenke om minst 20 ganger før man innfører noe sånt kanskje enda flere ganger. Og hva gjelder KIna stoler ikke på tall derfra for fem flate øre faktisk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
William_S skrev (2 minutter siden):

eg er motstander av lockdown fordi det er et autoritært grep ovenfor egen befolkning. I motsetning til Kina så er Norge et demokrati. Husker du da regjeringen ville ha alle fullmakter i 6 måneder? Kun en akademisk diskusjon blant landets ledende jurister fikk det stoppet og kraftig nedskalert. Det kan skape noen farlige presidenser for hvordan man i fremtiden håndtere ting. MAn skal tenke om minst 20 ganger før man innfører noe sånt kanskje enda flere ganger. Og hva gjelder KIna stoler ikke på tall derfra for fem flate øre faktisk. 

En åpenbar grunn til innføringen av lockdown i Kina er den høye befolkningstettheten. Sånn sett er det heldig for dem at de har en styreform i fra før som gjør at folk adlyder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
William_S skrev (45 minutter siden):

Så du tror lockdown er en gratis oppskrift for å bli kvitt viruset? Sende folk ut i ny arbeidsledighet. Statskassa varer ikke evig. Jeg synes det er sykt i å i det hele tatt vurdere lockdown jeg da. Men er klart det er gode tider for folk som elsker autoritære tiltak. Hittil i oktober har det dødd 5 mennesker av corona her til lands. I hele september døde det 9.  Likevel snakker folk om lockdown og svartedauden og det som verre er. Nå er det ikke så lenge igjen av oktober så med mindre det ikke skjer noe dramatisk så vil man nok ende opp på samme nivå som september. Kanskje tom litt under.  I hele oktober vil det nok ha dødd rundt 3500 kanskje litt over, kanskje litt under, men i det sjiktet iallefall. Vi snakker her om at antall corona dødsfall utgjør  <1 prosent av månedens dødsfall. 

Jeg forholder meg mer til hva 99,9% av legevitenskapen har å si om pandemien enn av votenskapsfornektere på Internettforum. Ja, 5 er døde fordi tiltakene redder liv. Og jeg mener de livene ver verdt å redde fordi jeg IKKE SETTER ALDERSGRENSE PÅ MENNESKEVERD!!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (38 minutter siden):

Nei de mener vel at de som er gamle og risikogrupper får isolere seg, så kan alle andre leve som normalt. Kommer jo sikkert ikke til å merke på den norske økonomien at 1,6 millioner isolerer seg da... eller alle de andre som isolerer seg fordi de ikke har lyst på Covid av åpenbare grunner.

Det er så mye egoistiske; sorry; jeg skal ikke nevne hva jeg mener om slike men ja; de er rundt oss i samfunnet og de gjemmer seg bak at de er "demokratiets forsvarere". Kjøss katta!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
William_S skrev (41 minutter siden):

Det var visst også en studie om at det påvirket testiklene hos menn også. Uansett dette er nok minimale bieffekter. Det er mye som KAN gi. Norovirus KAN også gi chrons sykdom (kronisk tarmbetennelse). Men vi skal virkelig skremmes av dette viruset. 

Jeg forholder meg til hva en sa mlet vitenskap verden over sier om dette, ikke folk som sitter på nettet og sutrer over at favorittpuben deres må stenge tidligere.

Lenke til kommentar

Jeg er også prinsipielt i mot autoritære grep og ønsker å kunne leve etter kardemommeloven. Problemet er at folk ikke gidder å følge anbefalingene. Når et mindretall ikke gidder å følge de ganske enkle rettiningslinjene som å være i karantene når man har vært i utlandet så påfører de oss andre en urett ved at tiltakene blir forlenget eller påfører oss en urett der vi må gå rundt å være redde for å bli alvorlig syk.

Det at vi har folk i sammfunnet som ikke bryr seg om andre og bare tenker på seg selv er grunnen til at så mange ønsker mer og mer autoritære tiltak. Om disse menneskene hadde tatt seg sammen så kunne vi alle ha levd friere enn vi gjør i dag.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Demokrati er ikke synonymt med et sosialdarwinistisk rovdyrsamfunn selv om du sikkert ønsker det.

Det er heller ikke synonymt med å ta fra folk friheter selv om de ikke har brutt loven. Det er dette som er skummelt hva folk er villige til å gi opp av rettigheter bare begrunnelsen er smittevern 

Lenke til kommentar
William_S skrev (2 minutter siden):

Det er heller ikke synonymt med å ta fra folk friheter selv om de ikke har brutt loven. Det er dette som er skummelt hva folk er villige til å gi opp av rettigheter bare begrunnelsen er smittevern 

Her kommer konspirasjopnsgteoriene. Det er ikke for å redde liv midlartidig, det er for de er noen dumme slemminger som vil innføre diktatur

ale.jpg

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Battaman skrev (4 minutter siden):

Jeg er også prinsipielt i mot autoritære grep og ønsker å kunne leve etter kardemommeloven. Problemet er at folk ikke gidder å følge anbefalingene. Når et mindretall ikke gidder å følge de ganske enkle rettiningslinjene som å være i karantene når man har vært i utlandet så påfører de oss andre en urett ved at tiltakene blir forlenget eller påfører oss en urett der vi må gå rundt å være redde for å bli alvorlig syk.

Det at vi har folk i sammfunnet som ikke bryr seg om andre og bare tenker på seg selv er grunnen til at så mange ønsker mer og mer autoritære tiltak. Om disse menneskene hadde tatt seg sammen så kunne vi alle ha levd friere enn vi gjør i dag.

Vel Vel. Å forvente 100 prosent lydighet er naivt uansett hva man innfører av tiltak. Hadde det på generell basis vært 100 prosent lydighet hadde vi kunnet lagt ned politi og domstoler . Fortsatt et veldig lite mindretall som utfører kriminalitet men de er der 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
17 minutes ago, William_S said:

Jeg er motstander av lockdown fordi det er et autoritært grep ovenfor egen befolkning. 

Noen ganger må uvitenhet beskyttes mot egen dumskap. Påbud og forbud er ikke noe nytt. Det er eks. ikke fri flyt av narkotika i vårt samfunn selv om mange tenker at de fleste ville vært kapable nok til å vurdere risiko og fare på egenhånd.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Noen ganger må uvitenhet beskyttes mot egen dumskap. Påbud og forbud er ikke noe nytt. Det er eks. ikke fri flyt av narkotika i vårt samfunn selv om mange tenker at de fleste ville vært kapable nok til å vurdere risiko og fare på egenhånd.

Som å sperre folk inne som ikke har brutt noen lover? Påbud og forbud er nødvendig men spørsmålet er hvor langt de skal gå. Man kunne feks innført forbud mot aviser og fri presse 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Noen ganger må uvitenhet beskyttes mot egen dumskap. Påbud og forbud er ikke noe nytt. Det er eks. ikke fri flyt av narkotika i vårt samfunn selv om mange tenker at de fleste ville vært kapable nok til å vurdere risiko og fare på egenhånd.

Jeg blir rett og slett uvel av de menneskefiendtlige innleggene hvor man gjemmer seg bak "forsvar av demokratiet" men samtidig ikke legger skjul på at eldre mennesker bare kan dø fordi de er gamle. Det er til å kaste opp av. Jeg skulle ønske det var trolling men slike mennesker går desverre blant oss. Vel, narsisister som Trump påstår selv at han kjemper for demokraitet....dere skjønner tegninga.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Jeg blir rett og slett uvel av de menneskefiendtlige innleggene hvor man gjemmer seg bak "forsvar av demokratiet" men samtidig ikke legger skjul på at eldre mennesker bare kan dø fordi de er gamle. Det er til å kaste opp av. Jeg skulle ønske det var trolling men slike mennesker går desverre blant oss. Vel, narsisister som Trump påstår selv at han kjemper for demokraitet....dere skjønner tegninga.

Synes du portforbud og sperre folk inne som ikke har brutt noen lover er gode tiltak? Ser du ingen problematiske sider rundt det? Jeg snakker ikke her om karantene så det er klart men om generell portforbud 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (Akkurat nå):

Som å sperre folk inne som ikke har brutt noen lover? Påbud og forbud er nødvendig men spørsmålet er hvor langt de skal gå. Man kunne feks innført forbud mot aviser og fri presse 

Jeg spør igjen, jeg. Jeg er i og for seg enig i at "lockdown" i ordets rette betydning er noe vi burde unngå. Samtidig så ser jeg at smittetallene over hele Europa går i taket, det begynner å røre på seg her også. En for stor gruppe mennesker gidder ikke mer og driter i alt av anbefalinger. 

Konsekvensen er at sykehusene etterhvert blir fulle, folk får ikke den helsehjelpen de trenger og det blir en mildt sagt utrivelig vinter.

Hva syns du myndighetene skal gjøre? Å overlate dette til hver og en av oss fungerer åpenbart ikke.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...