Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

5 hours ago, Fnugle said:

Jeg kjenner også ytterst få som har fått Covid, faktisk har jeg bare møtt på en som hadde det tidlig i mars. Både han og samboeren ble skikkelig dårlige. Men ikke innlagt heldigvis. 

Ellers har jeg bare hørt om tilfeller i nærområdet av folk jeg ikke kjenner, men f.eks. ett tilfelle fra en bygd som nesten ikke har hatt noen tilfeller, så var det visst en ung dame i 30-åra som ble så dårlig at hun ble lagt inn på sykehuset. Hun er heldigvis utskrevet.

Dette er jo bare anekdoter, men jeg synest det begynner å bli mange der uvanlig mange unge blir veldig dårlig og som sliter i ettertid. 

Jepp, dette er helt vanlig utfall. 10-15% får såkalt long covid. Leste en studie som tok for seg long covid. Bare 1/5 hadde blitt innlagt i den akutte fasen. Vi vet også fra studier i flere land at 90% av de innlagte har symptomer i månedsvis etterpå. Innleggelsesraten er på 2-3%. 5 ganger så mange blir altså langtidssyke. 

Det er bare det at unge ikke dør så ofte, men de blir syke de også. Dessverre er det mange som ignorerer det faktum. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:utakt skrev (14 timer siden):

Å, jeg blir så forbanna. Det er bare å løfte blikket bittelitt over nisselua og se hva som skjer på kontinentet. Og disse folka ønsker at vi skal ta løpefart og komme oss i den situasjonen så fort som mulig.

Jeg ønsker ingen sjuke, men det hadde nok hjulpet litt på om noen av de mest fremtredende blant disse "it's a hoax!!!!" folka fikk et heftig sykdomsforløp med innleggelse og det hele...

Garantert noen av vitenskapsfornekterne og konspirasjonsteoretikerne som har begynt å strømme til diskusjon.no som vil ta turen. Da kan de jo finne likesinnede til å ha en "faktabasert debatt" om at coronaviruset er ufarlig og ikke noe mer farlig enn en vanlig influensa, svada og vås som avvises av 99,9% av vitrenskapsmenn verden over.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (25 minutter siden):

Jepp, dette er helt vanlig utfall. 10-15% får såkalt long covid. Leste en studie som tok for seg long covid. Bare 1/5 hadde blitt innlagt i den akutte fasen. Vi vet også fra studier i flere land at 90% av de innlagte har symptomer i månedsvis etterpå. Innleggelsesraten er på 2-3%. 5 ganger så mange blir altså langtidssyke. 

Det er bare det at unge ikke dør så ofte, men de blir syke de også. Dessverre er det mange som ignorerer det faktum. 

Men tar de med folk som har hatt lite symptomer ? Må ærlig si at nettopp dette er hva som jeg personlig blir bekymret over.

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig vil smitten fare igjennom befolkningen, inntil imunitet og vaksiner er på plass, men hensikten med tiltak er jo å begrense antallet mennesker som er smittet på samme tid, for å kunne ha kapasitet til å behandle folk på sykehus. 

Nytter ikke å forklare noen verdens ting for individer som mener at 99,9% at medisinere verden over har tatt feil om dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Med mindre man jobber på et treningssenter har jeg litt problemer med å trekke den samme slutningen.
  

Korrekt, samt at jo flere sårbare og mennesker i risikogrupper som blir skånet for en smittespredning ute av kontroll jo flere liv redder frem til vi ser lys i tunellen.

Du må huske på at det DESVERRE er individer rundt oss som rett og slett ikke bryr seg om de sårbare rundt oss og er utstyrt med null empati og synes det er greit at mennesker over 70 dør fordi "de skal jo dø av noe uansett og er bare en utgiftspost". 

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (3 timer siden):

Fleste land har hatt evig land tid på klargjøre seg til bølge 2, dette lockdown bullshite begynner gå alt for langt.

Virker som de skal klare innføre hele 1984 grunnet 1 lite virus med dødelighet på 0,1% at worst, tenk om viruset faktisk var farlig ala MERS.

Vi kommer til å få en bølge med syke folk neste 2-3årene som igjen kommer til ha ringvirkninger neste 10-15årene, alt fra rehab, selvmord,rus, fattigdom++++

 

 

Artig hvordan noen nettaktivister vet så mye mer om covid-19 enn 99,9% av medisinere verden over.

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (3 timer siden):

 

Virker som de skal klare innføre hele 1984 grunnet 1 lite virus med dødelighet på 0,1% at worst, tenk om viruset faktisk var farlig ala MERS.

 

 

 

Det eksisterer allerede en egen tråd for konspirasjonsteorier om coronaviruset her inne:

Dette er en tråd for nyheter om coronaviruset, selv om det sniker seg mer og mer inn konspirasjonsteorier og vitenskapsfornektelse.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Det er jo helt irrelevant.

Jeg er enig med deg, men jeg merker at det er totalt bortkastet å diskutere med covid-fornekterne her inne. Olaf hadde et grundig svar som feide gulvet med all svadaen noen innlegg et par sider tilbake, men åpenbart går heller ikke på de som går med skylapper. De har bestemt seg for å låse seg fast i sitt alternative virkelighetsbilde og komplett vitenskapsfornektelse. Jeg tor jeg skal droppe og kaste bort mer av min tid.

De er fast og bestemt på at det bare er en vanlig influensa, at det er en "bagatell", en "plandemic", at det er en unnskyldning for å innføre fascisme og nazisme, de har bestemt seg for at 99,9% av leger, eksperter, medisinere og virologer verden over har tatt feil og at de og kun dem selv har rett. Samt noen sjarlataner med medisinsk eksamen som Worlds Doctors Alliance, Americas Frontline Doctors eller hva disse "alibiene" deres nå kaller seg.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (6 timer siden):

Jeg kjenner også ytterst få som har fått Covid, faktisk har jeg bare møtt på en som hadde det tidlig i mars. Både han og samboeren ble skikkelig dårlige. Men ikke innlagt heldigvis. 

 

Og jeg kjente til to som er døde. Men heller ikke det gjør inntrykk på konspirasjonsteoretikerne og vitenskapsfornekterne her inne.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Dette er en tråd for nyheter om coronaviruset, selv om det sniker seg mer og mer inn konspirasjonsteorier og vitenskapsfornektelse.

"Digitalt grenseforsvar" (total overvåkning av alle borgeres digitale liv) er blitt godkjent uten debatt mens vi alle var opptatt av covid. Akkurat det er ingen konspirasjonsteori. Forhåpentligvis slipper vi unna det likevel pga EU-lovverk eller noe annet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
:utakt skrev (7 timer siden):

"Det er jo bare x nye smittede om dagen" 

"Det er jo bare x innlagt på sykehus" 

"Det er jo bare x på intensiv" 

Kan det hende, kan det hende at folk i f.eks Tsjekkia og Polen gjorde seg de samme tankene for en snau måned siden? 

Jeg fatter ikke at det går an å være så... struts. Vi ser jo hva som skjer der ute i verden! Bare fordi folk ikke har tatt dette alvorlig nok. 

Må vi virkelig få det sånn at ambulansene skal stå i kø utenfor mottaket på Ullevål før vi tenker at "hm, kanskje dette viruset er litt kjipt"? 

Seriøst? 

Det har litt med hva slags menneskesyn de har. "Det var jo bare 50 millioner mennesker som ble drept i andre verdenskrig; ikke 2 milliarder. Kjente ingen som døde da jeg".

Lenke til kommentar
frohmage skrev (Akkurat nå):

"Digitalt grenseforsvar" (total overvåkning av alle borgeres digitale liv) er blitt godkjent uten debatt mens vi alle var opptatt av covid. Akkurat det er ingen konspirasjonsteori. Forhåpentligvis slipper vi unna det likevel pga EU-lovverk eller noe annet.

Jeg er imot det jeg også, men det har ingenting med covid-19 å gjøre. Vi får se hva EMD sier om den saken. Men det blir OT.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 42a50...e5e skrev (1 time siden):

Antakelig i Sverige også, med 1861 nye siden i går: https://c19.se/.


Det ser ut som ny rekord, men det er litt vanskelig å vite i Sverige?
Tallene spriker en del, og av de 1861, så kommer det vel litt an på hvilke dager de hører innunder osv?

Tallene som slippes i Sverige er helt kaos som ingen helt ser ut til å klare å følge med på, men det er trolig også meningen, samtidig som Tengele hevder de er "verdens beste" og allerede åpner for full feiring av julen med eldre familiemedlemmer.

Dersom de 1861 går rett inn i statistikken for siste døgn, så er det i hvert fall ny rekord i følge sider som Worldometer, C19, Platz osv.

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (2 minutter siden):


Det ser ut som ny rekord, men det er litt vanskelig å vite i Sverige?
Tallene spriker en del, og av de 1861, så kommer det vel litt an på hvilke dager de hører innunder osv?

Tallene som slippes i Sverige er helt kaos som ingen helt ser ut til å klare å følge med på, men det er trolig også meningen, samtidig som Tengele hevder de er "verdens beste" og allerede åpner for full feiring av julen med eldre familiemedlemmer.

Dersom de 1861 går rett inn i statistikken for siste døgn, så er det i hvert fall ny rekord i følge sider som Worldometer, C19, Platz osv.

Det er kanskje slik at de i Sverige mener at det kun er daglige tall for døde, innlagte og de i en kritisk tilstand som teller og ikke antall daglige nye smittetilfeller totalt. Dunno....?

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wales innfører en litt merkelig greie, ettersom klesbutikker og annet som ikke er "essensielt" nå er stengt på grunn av lockdown, vil heller ikke supermarkeder få lov til å selge slike varer, kun matvarer og annet som anses "viktig" kan selges i de store butikkene som vanligvis selger alt mulig rart.

https://www.bbc.com/news/uk-wales-politics-54648194

Samtidig har amerikanske FDA i dag offisielt godkjent Remdesivir for behandling av COVID-pasienter.
Dette var jo en av mange medisiner angivelig gitt til Donald Trump når han ble smittet.

https://www.gilead.com/news-and-press/press-room/press-releases/2020/10/us-food-and-drug-administration-approves-gileads-antiviral-veklury-remdesivir-for-treatment-of-covid19

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Baranladion said:

Nja, treningssentre er lokaler fylt med folk som svetter, puster, peser og deler på masse forskjellige treningsutstyr. Risikoen for smitte er kanskje lav siden det er lavt smittetrykk, men risikoen for at man kan bli bedt om å gå i karantene er kanskje større, dersom en som trener får påvist smitte. 

Da er isbading i fjorden et bedre alternativ, så sant du ikke legger deg like utenfor et kloakkutslipp. For Covid-19 har vært funnet i kloakk :mrgreen: De fleste oppegående kommuner sender jo kloakkutslippene sine til rensestasjon. Men overløpsvannet fra takrennene til folk går vel ut i fjordene. Men kan for lite om dette. Husker bare et kloakkrør fra barndommen som hadde skikkelig deilige kloakkvirvler ut i vannstrømmen, vet ikke hvordan det står til med det røret i dag, for jeg bor ikke der lengre.

Endret av G
Lenke til kommentar
4 hours ago, Theo343 said:

Det er dette jeg føler savner i nyhetsbildet i Norge i dag. Selv i anti-røykekampanjer viste man bilder av sorte lunger på TV for å få folk til å forstå alvoret. Få folk som har hatt Covid-19 med slike sykdomsforløp til å stille opp på TV intervju (eks. via videokonferanse) så lenge det er nødvendig!

Lurer på om hu kjerringa som svirret rundt på VG tidlig i en video som hadde kommet hjem fra utenlandsferie, som bedyret at hun hadde det så bra i intervjuet med journalist, om hun lever enda :ermm:

Synd at media er så sløve med å følge om saker. For hun hadde ikke vært igjennom hele forløpet når intervjuet skjedde. Er lenke til videoen hennes i denne tråden, svært tidlig, når folk kom hjem fra skiturisme. Vet ikke om hun hadde vært på skituriststed eller annet reisemål. Hun var ihvertfall minst 60-70 år.

Endret av G
Lenke til kommentar
Quote

Én av 20 personer smittet av coronaviruset har symptomer som vedvarer i åtte uker. En studie gjennomført av forskere fra Kings College London viser at det er en overhyppighet av langtidssykdom blant kvinner, overvektige og folk med astma.

Studiens formål er å kartlegge hvem som vil kunne trenge mer omstendelig og lengre helsehjelp gjennom sykdomsperioden, slik at det kan tas tak i tidlig i sykdomsforløpet.

 

Quote

Det viste seg blant annet at de som utviklet langtidsplager ofte hadde mer enn fem symptomer i løpet av den første uken av sykdomsperioden. De vanligste symptomene blant de langtidssyke er hoste, utmattelse, hodepine, diare og svekket luktesans. De hardest rammede var kvinner i alderen 50 år og eldre.

– Menn har større risiko for å utvikle alvorlige komplikasjoner, mens kvinner er mer utsatt for langtidsplager, sier forsker Claire Stevens til BBC.

 

Quote

Britiske Vicy Bourne (48) deltok i studien. Hennes sykdomsperiode begynte med det hun beskriver som en «patetisk liten hoste» i mars, men det utviklet seg til alvorlige pustevansker og behov for oksygentilførsel etter et par uker.

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2020/10/22/195713894/studie-disse-er-mest-utsatt-for-langtidssykdom-som-folge-av-coronasmitte

Endret av G
Lenke til kommentar
Sitat

Nakstad: − Tydelig at vi må gjøre endringer

Nakstad: − Tydelig at vi må gjøre endringer

Det ble torsdag registrert 270 ny smittetilfeller i Norge. Det er det høyeste smittetallet på ett døgn siden 26. mars.

Tallene forteller oss at smitten har steget jevnt i Norge de siste to månedene og at reproduksjonstallet (R) nå dessverre ligger over 1. I tillegg ser vi at smitten har begynt å spre seg til eldre aldersgrupper også hos oss i Norge, på samme måte som vi har sett i Europa, sa Nakstad til VG torsdag.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WOb9qa/nakstad-tydelig-at-vi-maa-gjoere-endringer

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...