Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

4 minutes ago, Budeia said:

Kan være at testene er dyre og vanskelige å få tak i, men da bør ikke media gi inntrykk av det motsatte. 

Hvor mange tester har vi utført månedlig siden mars? Simen1 eller Olaf har sikkert noen tall på det? Kunne også vært interessant å se hvor mange av de testene som ikke tilhører "samfunnskritisk personell" som har vært prioritert på testing siden dag 1 samt hvor mange av disse som ikke hadde symptomer når de ble testet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva tror dere hadde skjedd hvis politiet hadde "grepet inn" i den demonstrasjonen? 

Hva skulle de egentlig ha gjort? 

Når femten tusen innbyggere gjør som de vil har ikke myndighetene noe de skulle ha sagt. Kan eventuelt sette inn militæret mot egne innbyggere, det blir litt ekstremt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Pc Lynet said:

 Viktigere å teste de som er syke og ikke har vært ett sted der man vet smittede har oppholdt seg.

Så hvorfor ble da ikke min bekjent testet? Han har i grunn hatt stor grad av selvisolasjon og kun hatt "normal" aktivitet i butikker, bensinstasjon ol. for å fungere i jobb.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Hvor mange tester har vi utført månedlig siden mars? Simen1 eller Olaf har sikkert noen tall på det? Kunne også vært interessant å se hvor mange av de testene som ikke tilhører "samfunnskritisk personell" som har vært prioritert på testing siden dag 1 samt hvor mange av disse som ikke hadde symptomer når de ble testet.

https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/dags--og-ukerapporter/dags--og-ukerapporter-om-koronavirus/

Lenke til kommentar
Just now, :utakt said:

Hva tror dere hadde skjedd hvis politiet hadde "grepet inn" i den demonstrasjonen? 

Hva skulle de egentlig ha gjort? 

Når femten tusen innbyggere gjør som de vil har ikke myndighetene noe de skulle ha sagt. Kan eventuelt sette inn militæret mot egne innbyggere, det blir litt ekstremt. 

Denne demonstrasjonen var en stor av oppviglerbevegelse og folk som kjedet seg og trengte drama som ønsket å skape en konfrontasjon med politiet i Norge. Det var rimelig klart at de ønsket å starte en "politisk korrekt" type brann.

Det var MEGET klokt av Politiet å ta en "stand down" på denne. 

De eneste idiotene i denne saken var demonstrantene, noe jeg sier selv om  jeg kjente et par som deltok i den (som har fått høre det).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, :utakt said:

Hva tror dere hadde skjedd hvis politiet hadde "grepet inn" i den demonstrasjonen? 

Hva skulle de egentlig ha gjort? 

Når femten tusen innbyggere gjør som de vil har ikke myndighetene noe de skulle ha sagt. Kan eventuelt sette inn militæret mot egne innbyggere, det blir litt ekstremt. 

Helt klart. Dem kunne ikke gjøre noe. Litt fordi at demonstrasjonsretten er så sterk som den er (vil poengtere at jeg syntes dette er en god ting). Juridisk sett så trumfer demonstrasjonsretten smittevernsregler.

Poenget mitt var mer hva slags signal det sendte til folk, og hvilke ringvirkninger det fikk med tanke på hvordan folk tilrettela seg smittevernsregler.

Endret av Wheeljack
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Pc Lynet said:

Siden mars har vi testet ca. 480.000.

Bare i helsesektoren har vi ca. 432.000 sysselsatte (SSB) med helse og sosialfaglig utdannelse (ikke vaktmesteren på sykehuset eller legekontoret).
https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/hesospers

I offentlig sektor generelt. 
https://dfo.no/rapporter-og-statistikk/nokkeltall-og-statistikk/statistikk-om-ansatte-i-staten/ansatte-i-stat-kommune-og-fylkeskommune

Totalt
ca. 432.000 i offentlig helsesektor
ca. 166.000 ansatte i stat utenom helseforetak.
ca. 45.000 ansatte i fylkeskommunal forvaltning.
ca. 500.000 i fylkeskommunal forvaltning.
ca. 20.000 ansatte i politi med særorganer 
- NAV med ca. 19.000 ansatte regner jeg med ligger i en  av de 3 øverste.
- Tar ikke med forsvaret.

Det utgjør grovt kalkulert ca. 1.163.000 offentlig ansatte.

En stor andel kan være definert som "samfunnskritisk personell". Ser jeg på alle bekjente på facebook som har skrevet "Jeg er klassifisert som samfunnskritisk personell" og hvilke stillinger de  har så virker terskelen for denne klassifiseringen rimelig lav hvor antallet blir deretter høyere.

Da kan man lure på hvor mange av de 480.000 testede per 7. august som ikke tilhører "samfunnskritisk personell".  Tar man med i beregningen hvor mange av testene som er fra personer som har blitt testet flere ganger (helsepersonell samt superduper-kritisk offentlig personell) så tipper jeg tallene er magre.

Tallet jeg gjerne skulle sett er hvor mange nordmenn som ikke kommer innunder en "prioritert kategori" som har hatt symptomer, ringt og fått test. Tallet 480.000 sier meg lite eller ingenting om hvor godt systemet fungerer.
 

 

 

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (18 minutter siden):

Hva tror dere hadde skjedd hvis politiet hadde "grepet inn" i den demonstrasjonen? 

Hva skulle de egentlig ha gjort? 

Når femten tusen innbyggere gjør som de vil har ikke myndighetene noe de skulle ha sagt. Kan eventuelt sette inn militæret mot egne innbyggere, det blir litt ekstremt. 

De stanset jo og spredde demonstrasjonen i Sverige uten at det ble noe kaos. Og i mange andre land. Det hadde gått kjempebra i Norge også. Men politiet i Oslo er jo så manisk livredde for å bli kalt rasister at de rett og slett ikke turte å løfte en finger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Budeia skrev (19 timer siden):

Virker som det er et ekstra stort antall mennesker som dør i ulykker denne sommeren. Kan det skyldes at de har dårligere balanse, dømmekraft... pga at de har hatt viruset? Eller karantenen har satt dem tilbake.

Har ikke prøvd å gå med maske. Er det pustehull i den? Om ikke, høres det ubehagelig ut. Gnagsår bak ørene kan visst også oppstå etter langvarig bruk. Pleierne som alltid går med verneutstyr i plast, blir svette. Det kan umulig være bra for huden deres på sikt. 

Det er behagelig å gå med medisinsk munnbind, ordentlig tøybind har jeg ikke prøvd ennå.

Bruker det bare i kollektivtrafikk og butikken, om jeg handler osv, da er det folk ikke er flinke til å holde avstand, kun i kassa at folk holder avstand.

Jeg prøver å unngå kollektivtrafikk.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (Akkurat nå):

Det er behagelig å gå med medisinsk munnbind, ordentlig tøybind har jeg ikke prøvd ennå.

Enig, det er helt greit, men ikke over tid. Prøvd å ha på deg medisinsk munnbind i mange timer, og for eksempel jobbe i det? 

Vil anbefale alle som må bruke munnbind mye fremover om å se etter noe som er mer komfortabelt over tid!

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Gouldfan said:

Det er behagelig å gå med medisinsk munnbind, ordentlig tøybind har jeg ikke prøvd ennå.

Bruker det bare i kollektivtrafikk og butikken, om jeg handler osv, da er det folk ikke er flinke til å holde avstand, kun i kassa.

Jeg prøver å unngå kollektivtrafikk.

Hva gjør du med munnbindene etter du har brukt dem i butikken 1 gang?

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (26 minutter siden):

Enig, det er helt greit, men ikke over tid. Prøvd å ha på deg medisinsk munnbind i mange timer, og for eksempel jobbe i det? 

Vil anbefale alle som må bruke munnbind mye fremover om å se etter noe som er mer komfortabelt over tid!

Jeg hater å jobbe med maske, har gjort det før, det er svett og plagsomt.

Men å handle osv går greit. Selv om pleieyrker kan være slitsomt også, så er det vel mer gåing og trilling enn hardt arbeid.

Men de som bruker det hele tiden disse maskene får jo merker og sår på feks nesebenet.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Hva gjør du med munnbindene etter du har brukt dem i butikken 1 gang?

Jeg kaster de... Det er lettere og mer behagelig å gå med munnbind enn 3M maske, det er helt klart...

Jeg hadde munnbind i førsten, nå har vi tøymasker og de kan vaskes.

Får se hvordan det er å gå med de også...

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Gouldfan said:

Jeg kaster de...

Jeg hadde munnbind i førsten, nå har vi tøymasker og de kan vaskes.

Så bra :)

Lagde dere tøymasker selv eller kjøpt noe sted? Er de omtrent samme grad i tekstilmasken som en buff vil være? Dere vasker de på 90 grader?

Spør fordi jeg selv må finne en god strategi for min familie.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Når jeg jobbet ute i produksjon på verft for noen år siden var det ikke uvanlig at vi gikk rundt med FFP3 masker hele arbeidsdagen på nybygg, selvfølgelig med pauser for å få litt frisk luft, men det gikk jo greit det og. Så de som syter om at munnbind er så ubehagelig og ekkelt å puste i kan ta seg en bolle slik jeg ser det :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (16 timer siden):

Hva gjør du med munnbindene etter du har brukt dem i butikken 1 gang?

For min del: Maske i flere lag tekstil, og med pm2.5 filter.
Det er rundt 10-20 minutter i butikken avhengig av hva og hvor mye som handles. Etterpå pakkes det og legges i passasjersetet til jeg kommer hjem, hvor det så legges et varmt, tørt, luftig og urørt sted i minst 3 dager.
I teorien skal det deretter kunne brukes igjen, iht. informasjon som er gitt om virusets holdbarhet på forskjellige typer overflater.
Holdes rent og tørt, og vaskes etter behov. Filter byttes iht. anbefaling for det aktuelle filteret.

Endret av xRun
Syntax
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, xRun said:

For min del: Maske i flere lag tekstil med pm2.5 filter.
Det er rundt 10-20 minutter i butikken avhengig av hva og hvor mye som handles. Etterpå legges det pent bort i passasjersetet til jeg kommer hjem, hvor det så legges et varmt, tørt og luftig sted i minst 3 dager. Deretter skal det kunne brukes igjen.
Vaskes etter behov (og filter byttes), ikke nødvendigvis etter å ha brukt det kun et kvarter, om jeg ikke har nyst eller sølt på det.

Kjøpt evt. hvor?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...