Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tidligere i år har de i England stanset dem som kjørte ut på tur uten nødvendig grunn. Nå er det visst opp til den enkelte å vurdere. "Vi måtte sitte inne under karantene, og i dag vil vi være ute på stranda". Dette er jo en "vi" uttalelse, som viser at "vi" er blitt viktigere enn hva helsemyndighetene måtte mene. Kort sagt; Folk er lei. 

Klare krav til hjemmesydde munnbind: De kjenner bare kvaliteten på fabrikk-produserte munnbind. Det er naturlig at de ikke kjenner kvaliteten på hjemmesydde munnbind. For meg vil det være viktigst at omgivelsene anerkjenner et hjemmesydd munnbind, om jeg en gang blir nødt til å bruke et.

https://www.aftenposten.no/norge/i/3JWaVP/Klare-krav-til-hjemmesydde-munnbind

Lenke til kommentar
Quote

 

Pasienter gir blaffen i smittevernreglene

Kjære helseminister Bent Høie (H). Vet du hva? Folk gir faktisk blaffen.

...

De siste måneder har jeg mottatt flere pasienter på klinikken vår som har vært i karantene. De har systematisk løyet både på telefon og ved ankomsten til klinikken.

...

 

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/pLoaMR/pasienter-gir-blaffen-i-smittevernreglene-kari-lise-jacobsen-eidjar

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra FB.
 

Quote

Tor Andreas

ÅPENT BREV
Et åpent brev til dere som bor i Norge som er et av verdens rikeste land
Nå øker smitten i Norge, hvorfor?
I Thailand bor det 70 mill mennesker, i Norge litt over 5 mill.
I Thailand er det ikke smittet noen på 76 dager. I Norge er det mange hver dag
I Thailand bruker nesten alle munnbind som de de betaler selv. Ikke noe som heter blå resept.
Går du inni en kjøpemarked, 7/11 nesten alle større. Butikker må du registrere deg  med en app. De måler temperaturen din. Er den over normalen kommer du ikke inn. Der ditt telefonnr etc er registrert. Det står alltid sprit ved all innganger.
Folk reiser kun internt i Thailand,
Folk har bedre disiplin på å holde avstander med et åpent sete mellom hver i venterom etc i køer er det merket opp mm
I Norge er det viktigere å drikke noen ekstra drinker midt på natten, samles i større fester, reise til andre land røde eller grønne, de vet aldri hva det er etter en uke.
Har du tenkt på at du kan være skyld i at et menneske dør?
HELSEVESENET
Har akkurat vært gjennom en større øyeoperasjon.
Måtte behandles både med medisiner og operasjon.
Resultatet er foreløpig en success.
Gør til kontroll minst 1 gang i uken. Har tatt mer en 50 blodprøver for å følge opp. Alle slags andre prøver av hjerte, lever, sukker. X Ray etc.
Dette er utført på et av de beste sykehusene i Thailand. Chulalongkorn Memorial Hospital og Universitet.
Lå på sykehuset i 13 dager, operasjon og medisin 1 år dekket av en Kvote universitet har fått for et år. Dvs alt gratis for meg.
Mitt tilfelle var spesielt, overoppsyn med 3 professorer for hvert sitt ansvarsområde.
Dette ville aldri skjedd i Norge.
Jeg er takknemlig.
Sykehuset er effektivt, behandler mer enn 1000 pasienter hver dag på mange avdelinger og dagpasienter. Blodprøver på samlebånd etc
Over 300 bare på øyeavdelingen i et bygg på 20 etasjer.
Norge burde lære av andre land.
Thailand er kåret til verdens beste land vedr. Covid bekjempelse.
Jeg er glad at jeg bor i Thailand nå.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

En av festdeltagerne

I går toppet det seg for meg. Jeg hadde en videokonsultasjon med en av mine fastlegepasienter. Vedkommende var på et kjøpesenter da vi snakket sammen. Han beveget seg under samtalen fra et spisested til matbutikken for å handle mat.

Han fortalte meg at bydelsoverlegen hadde kontaktet ham to timer før og gitt ham karantene. Vedkommende er en av festdeltagerne på de beryktede festene som er omtalt i mediene. Han er en voksen mann.

Bortskjemt folkeslag

Vi blir nedringt av folk som er sinte fordi de ikke får testet seg hos oss, fordi de har symptomer og nekter å ta det med ro hjemme. De er ikke alltid like veloppdragne i telefonen. Bursdagsfeiring, handling og venninnelunsjer. Gud vet hva som er viktigere enn fellesskapets behov for vern. Vi er blitt et bortskjemt folkeslag.

Som en del av et helsekorps som har stått på nær døgnet rundt siden mars, men etter noen få uker med lave skuldre nå i sommermånedene, kan jeg si at jeg er mildt sagt rasende. Men mest av alt lei meg.

Det er dessverre for mange der ute som ikke forstår at koronaviruset er større enn dem selv, egoet deres er topper alt. Derfor kjære Høie: Finn frem pisken NÅ, slik at vi alle kan få den beskyttelsen vi vil trenge fremover. Det er på høy tid å iverksette strengere tiltak i det offentlige rom.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/pLoaMR/pasienter-gir-blaffen-i-smittevernreglene-kari-lise-jacobsen-eidjar

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

Vi blir nedringt av folk som er sinte fordi de ikke får testet seg hos oss, fordi de har symptomer og nekter å ta det med ro hjemme. De er ikke alltid like veloppdragne i telefonen. Bursdagsfeiring, handling og venninnelunsjer. Gud vet hva som er viktigere enn fellesskapets behov for vern. Vi er blitt et bortskjemt folkeslag.

Stemmer dette? De fleste jeg kjenner har villet teste seg med symptomer fordi:

1. Man vil vite om man er syk og kan risikere å smitte de man bor sammen med
2. Har oppmøte på jobb av div. årsaker hvor det er påkrevd. Noen har måttet holde seg hjemme fra jobb kanskje 3-4 ganger i år pga. forkjølelser og arb.giver er lei. Det er ikke helt uten utfordringer å skulle være hjemme fra jobb 10 dager hver gang man er forkjølet i løpet av året.
3. Er bekymret fordi man er i risikogruppe.
4. Har gamle foreldre som trenger hjelp og man er alene om omsorgen.
5. Venter elektrikker, rørlegger, snekker el. hjem og vil ikke smitte dem.

Og en del andre helt legitime årsaker.

Om folk vil testes fordi de skal på fest eller shoppingtur, da hadde jeg bare sagt "beklager" uten et grann dårlig samvittighet. Men jeg tviler på at brorparten ber om test av slike årsaker.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

 

Dagbladet
37 smittet etter Oslo-fester:

Det er nå ca. 220 nærkontakter fra fire fester i bydel Vestre Aker, opplyser helseetaten i Oslo kommune i en pressemelding søndag.

...

Videre bes det om at alle som har vært på disse festene holder karantene i 10 dager fra den siste festen de deltok på, selv om de har tatt en test og fått negativ svar.

 

Hvor stor sansynlighet er det for at folk som driter i alle smittevernsregler holder en 10 dagers hjemmekarantene?

Hvor naive kan helsemyndighetene bli?

Endret av helsten2
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Noe av tråden her viser vel litt av tendensen til at unge ikke lenger følger med i pressemedia. Noe av grunnen til økt smitte hos unge opp i 20 årene er kanskje generasjon sosiale medier med synsing og fjas. Det er flere innspill her som man kan få bekreftet selv ved å lese i aviser eller nyheter.

Dette er nok en utfordring at unge i større grad dyrker eget ego og er lite villig til å bidra for fellesskapet. Man ser ikke på nyheter og aviser. Det er nok den største trusselen for fremtidige trusler av ulik grad. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Gouldfan said:

Han sa byen er stengt og nyheter og aviser sier det samme..

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10158103414463684&id=196577908683

Det er en post fra mars ...

image.png.f926620d087b663da219fa87923707fc.png

EDIT:

Fredrikstad kommune:

https://www.fredrikstad.kommune.no/en/aktuelt/alkoholservering-stenger-ved-midnatt-fra-og-med-lordag-8.-august/

Endret av helsten2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Ambulansearbeider i Vestfold coronasmittet

En ambulansearbeider ved Sykehuset i Vestfold er bekreftet smittet av covid-19. Fredag 7. august testet ambulansearbeideren positivt, etter å ha utviklet lette symptomer, opplyser sykehuset i en pressemelding.

Ingen pasienter har blitt utsatt for smitte, og den ansatte har fulgt alle retningslinjer.

Tirsdag 4. august jobbet den ansatte ambulansen som fraktet en mistenkt covid-19-smittet pasient til sykehuset fra legevakten i Sandefjord. Pasienten testet senere positivt. Det kan ikke utelukkes at den ansatte ble smittet på jobb, men den ansatte kan også ha blitt smittet på fritiden, står det i meldingen.

–  Vi gjennomgår nå hendelsen med smitteoppsporing og  kommer også til å vurdere våre smittevernsrutiner. Vi samarbeider med Sandefjord kommune om smittesporing, sier fungerende fagdirektør Rune Sandbu.

Den ansatte var ikke på jobb etter 4. august. Den andre ambulansearbeider, som jobbet med den smittede, er nå satt i karantene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg savner flere større informasjons- og reklamekampanjer rettet mot unge. Ikke bare i sosiale medier, men overalt. Det har vært noen, men det må være mer - det viser utviklingen nå. Når skoler og universiteter åpner trengs det målrettede og gode kampanjer som når inn til unge for å begrense smitten.

Savner en offisiell mobilapp fra myndighetene med oversiktlig informasjon om hva som er lov og ikke. Gjerne med push-varsler. Mange er forvirret over reglene, og noen følger for dårlig med på nyhetene.

Det burde også være langt mer målrettet reklame på sosiale medier som f.eks Instagram. Regjeringen, FHI og Helsedirektoratets kontoer har for få følgere, og virker ikke ha noen klar strategi med hva de legger ut. Inget felles designspråk, ingen rød tråd eller strategi for å snakke direkte til unge. Det går gjerne flere uker mellom hver gang det postes et innlegg.

Har sett litt gjennom hvordan andre land har håndtert akkurat denne biten og her synes jeg Norge henger etter.

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (13 minutter siden):

En del vil nok lage hjemmelaget munnbind nå som prisene på engangsmunnbind er ti ganger høyere enn før korona. 

Det bør helt klart lages klare veiledninger om hvilket stoff m.m. som kreves. 

Tror ikke de helt har bestemt seg for hvilke materialer som er best. Det har lenge vært 100% bomull og tettvevet. Nå virker det som man bør bruke polyester eller polyesterblanding i det ytterste laget, i følge WHO.

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/when-and-how-to-use-masks1866572218_200805_WHO5.august2020tymaskemateriale3.thumb.jpg.b9ef77b4909563000e1d75a65c266389.jpg

Lenke til kommentar

Norge har vel ikke stort nok militærforsvar til å bruke det på samme måte som det gjøres i Spania? (takk og lov).  Nedstenging av landet krevde ikke så mye ekstra personale, da visstnok ingen prøvde å kjempe seg inn i stengte bygninger.

Andre kontrolltiltak krever et stort personell som skal utføre dem. Hvis det skal stå kontrollører ved hver inngang til kjøpesentre og større butikker. Testing av kroppstemperatur mange steder, utdeling av bøter til dem som skal være i karantene. Enkelte vil endog ha portforbud til ungdommen, så jeg i en kommentar. Hvem skal håndheve et portforbud til ungdommen f.eks. etter kl. 21.00?

I utlandet har de også drevet med spraying med desinfeksjonsmidler i gater og slikt. Dette krever også personell, og materiale.

 

Lenke til kommentar

Indre Østfold slår på stortromma, bra.

Sitat

Tiltakene skal ramme næringslivet i mindre grad. Til alle innbyggere i Indre Østfold ber ordfører om forståelse for de strenge tiltakene.

Tiltakene trer i kraft fra mandag 10. august. Her følger tiltakene:

– Alle SFO og barnehager holder stengt i uke 33. Både ansatte og foresatte i kommunen er smittet. Vi tar sikte på en normal åpning til skolestart uken der etter, sier kommuneoverlegen.

– Vi nedlegger et forbud mot sosiale sammenkomster i privat regi, dette vil gjelde ut uke 33, og gjelder all form for samvær og besøk. Det vil være mulig å hjelpe pårørende.

– Sykehjem i kommunen stenges for besøk. Tiltaket varer inntil 22. august og tas deretter opp til ny vurdering.

– Ansatte må bruke munnbind gjennom hele vakten, ikke kun i pasientnære situasjoner.

– Biblioteket holder stengt ut august, kommunens innbyggertorg holdes åpent, svømmehaller holdes stengt ut august, idrettsanlegg holdes stengt ut august.

Overlegen sier de tester mellom 200–250 personer hver dag, og at bemanningen på coronatelefonen og smittesporingsteamet er styrket gjennom helgen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qL2qk0/smitteutbruddet-i-indre-oestfold-en-ukontrollerbar-situasjon

Badeplasser og parker vil også bli stengt.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (22 minutter siden):

Jeg savner flere større informasjons- og reklamekampanjer rettet mot unge. Ikke bare i sosiale medier, men overalt. Det har vært noen, men det må være mer - det viser utviklingen nå.

Det burde også være langt mer målrettet reklame på sosiale medier som f.eks Instagram. Regjeringen, FHI og Helsedirektoratets kontoer har for få følgere, og virker ikke ha noen klar strategi med hva de legger ut. Inget felles designspråk, ingen rød tråd eller strategi for å snakke direkte til unge. Det går gjerne flere uker mellom hver gang det postes et innlegg.

Har sett litt gjennom hvordan andre land har håndtert akkurat denne biten og her synes jeg Norge henger etter.

Hvorfor ikke klare å lese informasjon selv? Unge bør da forstå at nyheter og aviser m.m. gir svar på mye. Server meg informasjon, jobb og skole i fanget takk, så kanskje jeg vil se på det. Alle bør ha fått med seg at vi har Korona og ikke forvente at bloggere, Tik tok og lignende skal være veiledere på viktige ting i livet.

Vi har det for bra i dessertkremen vår.

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...