Gjest eaaca...9dc Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai Var i helgen på tur til Amsterdam. Ble ekstremt full, og gjorde største tabben man kan gjøre. Dro med meg et mastercard med høy grense. Tror jeg endte i red light district hvor det er trukket ca 50 000,- fordelt på 2 trekk. Minnes de holdt telefonen min opp og brukte faceID til å autorisere kjøpet via applePay. Ble aldri presentert beløpet, og de tappet telefonen mot en terminal. Når jeg våknet sperret jeg kortet, og har lagt inn en dispute på samtlige transaksjoner. Beløpene er reservert. Det er et mastercard. Finnes det noen som helst sjanse på at dette kan bli sett på som svindel, og at jeg ikke havner med hele regningen, eller at disse transaksjonene blir angret/reversert? Råd, annet enn det åpenbare om å aldri gjøre noe så dumt igjen? Anonymous poster hash: eaaca...9dc
Milhouse85 Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai Har lest om en del lignende historier i media. I alle tilfeller jeg har lest om; har kunden blitt stilt ansvarlig. Da det ikke er formidlende at man er full. Det fratar deg ikke ansvaret. 50k. Kunne vært mye verre. Lest om folk som har blitt tappet for 2-300k. Dyr lærdom. Får du pengene tilbake har du råflaks. 3
Gjest eaaca...9dc Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai Milhouse85 skrev (1 minutt siden): Har lest om en del lignende historier i media. I alle tilfeller jeg har lest om; har kunden blitt stilt ansvarlig. Da det ikke er formidlende at man er full. Det fratar deg ikke ansvaret. 50k. Kunne vært mye verre. Lest om folk som har blitt tappet for 2-300k. Dyr lærdom. Får du pengene tilbake har du råflaks. Jepp, har lest det jeg også, og redd det samme skjer i denne saken. Det kan alltids være verre, men ekstremt sure penger. Anonymous poster hash: eaaca...9dc
Milhouse85 Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai Gjest eaaca...9dc skrev (2 timer siden): Jepp, har lest det jeg også, og redd det samme skjer i denne saken. Det kan alltids være verre, men ekstremt sure penger. Anonymous poster hash: eaaca...9dc Tillater meg å dele en historie. Det var i Budapest. Jeg pleier alltid legge igjen kredittkort/hovedkort på hotellet/airbnb - også går jeg ut med et annet bankkort, uten kreditt (nå foretrekker jeg Revolute). Gir meg bedre kontroll. Ble "lurt" med inn på en bar, skjønte at jeg blir jeg svindla - spilte dum, full og "fattig student". Når regninga kom var den "bare" på 12k. Jeg betalte 2k, og lot som jeg var veeeeldig flau over å mangle dekning. Utenfor venta en stor bil, med en svær mørkhuda mann (noe som er uvanlig i Budapest), de kjørte først til en minibank - sammen med meg - og klarte ikke å ta ut penger. Så gikk de faen meg også hjem der jeg bodde, og rota i tinga mine. Men fant ikke den andre lommeboka, som jeg hadde gjemt under madrassen. Jeg lagde en "avtale" om at vi skulle møtes dagen etter, og at jeg skulle ordne det. De diskuterte seg imellom - sto tre personer i leiligheten min. Også fikk jeg gå. :P Jeg pakket alt sammen asap! Og flyttet inn på et hotell, og skrudde av mobilen. Tror jeg endte med å tape 5k. Men når jeg leste om dette i ettertid, var det en veldig vanlig scam. Sånt er det over alt på turiststeder nå. Mye mafia-lignende greier i utelivsmiljøet. Også er man ekstra utsatt dersom man er alene. Jeg blir nesten hver gang jeg er ute å reiser, forsøkt lokket inn på noe lumske greier. ;P 1 2
Simen1 Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni For å være litt djevelens advokat her: Det høres ut som du har gjort to kjøp, ikke blitt scammet. At du har fått hjelp til å betale betyr ikke at du har blitt scammet. Hvis du fikk det du betalte for så er det jo du om forsøker å scamme noen for betaling. 3
Gjest eaaca...9dc Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Simen1 skrev (2 minutter siden): For å være litt djevelens advokat her: Det høres ut som du har gjort to kjøp, ikke blitt scammet. At du har fått hjelp til å betale betyr ikke at du har blitt scammet. Hvis du fikk det du betalte for så er det jo du om forsøker å scamme noen for betaling. Ja, dette er nok vinkelen som kan spinnes. Jeg husker kun enkelte glimt, og det var det lapdance på en sofa i et eget avlukke. Det er størrelsen på summene jeg bestrider, og at prisen ble holdt skjult. Dette er ikke noe som koster 50k. Men ja, jeg prøver å slå meg til ro med at det ble en dyr lærdom, og at det alltids kunne vært verre… Anonymous poster hash: eaaca...9dc
Gjest 2cdc8...70e Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni For meg høres det ut som du betalte mer enn du skulle. Men det hjelper nok ikke med tanke på å få penger igjen. Det er nok en tapt sak. Anonymous poster hash: 2cdc8...70e
Gjest 32bb9...78c Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Setter på anonym da det her er litt flaut. Gjorde noe ala det samme sjøl (annet land, annen by) for en del år tilbake. Jeg og en kamerat blei lokka med til et utested av et par jenter, fikk servert drinker med antagelig et eller annet oppi. Våkna opp på hotellet (aner ikke åssen jeg engang kom meg dit), huska ingenting og mastercardet mitt var tømt. "Heldigvis" så hadde jeg relativt lav sperre på det, så det var begrensa hvor mye som kunne bli belasta men det var fortsatt litt over 40.000 som hadde blitt tatt ut. Fikk ikke noe tilbake av banken siden dette var gjort via uttak på terminal. Helt og holdent min egen feil. Dyr lærdom av en litt naiv ung mann på utenlandstur. Anonymous poster hash: 32bb9...78c
Herr Brun Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Det koster deg veldig, veldig lite å bestride disse transaksjonene. Selve bestridelsen er gratis, men om du ikke betaler regninga før det er avgjort (som strengt tatt er uavhengige spørsmål) så løper det forsinkelsesrenter. Jeg ville reklamert til banken, og tatt saken til finansklagenemnda, med henvisning til finansavtaleloven § 2-7. Saken skiller seg fra de fleste jeg har sett i nemnda ved at du har brukt kredittkort, ikke debetkort. (slik jeg forstår deg) I første omgang har du ikke fått tjenesten du betalte for. Du har ikke inngått noen avtale, fordi motparten utnyttet ditt lettsind (som det så fint heter i avtaleloven § 31, som riktignok ikke kommer direkte til anvendelse her siden det skjedde i utlandet), og har du det har de uansett tatt mye mer betalt enn du hadde gått med på om du ville, og ytelsen de har levert er på ingen måte verdt prisen. Du må kanskje sende en epost til brukerstedet og klage først også. 1
Gjest eaaca...9dc Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Herr Brun skrev (4 minutter siden): Det koster deg veldig, veldig lite å bestride disse transaksjonene. Selve bestridelsen er gratis, men om du ikke betaler regninga før det er avgjort (som strengt tatt er uavhengige spørsmål) så løper det forsinkelsesrenter. Jeg ville reklamert til banken, og tatt saken til finansklagenemnda, med henvisning til finansavtaleloven § 2-7. Saken skiller seg fra de fleste jeg har sett i nemnda ved at du har brukt kredittkort, ikke debetkort. (slik jeg forstår deg) I første omgang har du ikke fått tjenesten du betalte for. Du har ikke inngått noen avtale, fordi motparten utnyttet ditt lettsind (som det så fint heter i avtaleloven § 31, som riktignok ikke kommer direkte til anvendelse her siden det skjedde i utlandet), og har du det har de uansett tatt mye mer betalt enn du hadde gått med på om du ville, og ytelsen de har levert er på ingen måte verdt prisen. Du må kanskje sende en epost til brukerstedet og klage først også. Takk - transaksjonene er bestridt til kortselskap. Dette er et mastercard med forsikringer (airpluss, tidligere Eurocard). Problemet mitt er at jeg ikke husker hvor jeg har vært, og på transaksjonen står det «Miranda032» Anonymous poster hash: eaaca...9dc
Herr Brun Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Gjest eaaca...9dc skrev (7 minutter siden): Takk - transaksjonene er bestridt til kortselskap. Dette er et mastercard med forsikringer (airpluss, tidligere Eurocard). Problemet mitt er at jeg ikke husker hvor jeg har vært, og på transaksjonen står det «Miranda032» Anonymous poster hash: eaaca...9dc Jeg er ganske sikker på at banken skal klare å finne flere detaljer for deg. 1
Simen1 Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Slå på privatlivsmodus i nettleseren og sporingsfri søkemotor så kanskje du finner en adresse, org.nr. eller noe. Hvis du har tracking på telefonen kan den kanskje vise deg hvor du stoppet den natta. Sjekk streetmap og sånt så kanskje det faller noen biter på plass. 1
Gjest 43e2d...593 Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Så hvilke tiltak bør en gjøre på forhånd for å unngå dette? Alle kan jo bli dopet ned på en sketchy restaurant i utlandet for eksempel med krav om å betale 50k for en kopp med te. Altså hvilke tiltak gir en bra balanse mellom sikkerhet og bekvemmelighet. Å ha 50k som grense på kredittkortet er jo ikke spesielt høyt hvis en planlegger å bo på bra hotell og gjøre sightseeingturer en uke eller 2. Man kan ta ut cash og la kortet ligge på hotellet, men det kan bli stjelt derfra også og cash er upopulært flere steder i utlandet også. Anonymous poster hash: 43e2d...593
Folkflesk Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni (endret) Gjest 43e2d...593 skrev (39 minutter siden): Så hvilke tiltak bør en gjøre på forhånd for å unngå dette? Alle kan jo bli dopet ned på en sketchy restaurant i utlandet for eksempel med krav om å betale 50k for en kopp med te. Altså hvilke tiltak gir en bra balanse mellom sikkerhet og bekvemmelighet. Å være flere enn 1 er iallefall et bra tiltak. Er du alene, generøs og full på en ukjent klubb i øst-Europa så er du prime target. Husker jeg engang fikk kvinnelig selskap, en flaske hvitvin og et helt ekstremt eksklusivt fat med frukt på en bar i Riga. Ikke før hadde jeg fått en nokså urimelig regning så viste den obligatoriske gorillaen seg i døråpningen (fikk jo ikke engang tid til å protestere en gang!). Husker jeg syntes fyren var snarlik den russiske bokseren Valuev. Bet i det sure eplet og betalte pent for hvitvin og frukt. Latet som jeg syntes det var en helt fantastisk opplevelse og lovte både damen og Valuev å komme tilbake senere for mer. Ble istedenfor et par øl på hotellet gitt. Endret 1. juni av Folkflesk
Llandari Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni Gjest 43e2d...593 skrev (15 timer siden): Så hvilke tiltak bør en gjøre på forhånd for å unngå dette? Alle kan jo bli dopet ned på en sketchy restaurant i utlandet for eksempel med krav om å betale 50k for en kopp med te. Altså hvilke tiltak gir en bra balanse mellom sikkerhet og bekvemmelighet. Å ha 50k som grense på kredittkortet er jo ikke spesielt høyt hvis en planlegger å bo på bra hotell og gjøre sightseeingturer en uke eller 2. Man kan ta ut cash og la kortet ligge på hotellet, men det kan bli stjelt derfra også og cash er upopulært flere steder i utlandet også. Anonymous poster hash: 43e2d...593 Ikke ha FaceID som autorisering på betalinger, slik TS skriver han har. (Ikke kun biometri, etter min mening) 1
ilpostino Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni (endret) Gjest 43e2d...593 skrev (15 timer siden): Å ha 50k som grense på kredittkortet er jo ikke spesielt høyt hvis en planlegger å bo på bra hotell og gjøre sightseeingturer en uke eller 2. Når jeg leser dette ser jeg vi planlegger helt forskjellige turer. Selv pleier jeg å kjøre hardt på pengebelte hvor jeg har pass, Mastercard, stor del av pengebeholdningen og andre viktige ting gjemt under klærne. Jeg har bare noe kontakter i lommene, sammen med kortholder og Visa-kort og nasjonalt ID-kort (når jeg reiser i Europa). Visa-kortet har bare et par rusen kroner av gangen så overfører jeg forløpende hvis jeg skal gjøre uttak eller kjøp som går over det jeg har. Situasjonen som TS nevner er grunnen til at jeg ikke har biometridata på apper som gjelder finanser. Endret 2. juni av ilpostino
ole_marius Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni Gjest 43e2d...593 skrev (15 timer siden): Så hvilke tiltak bør en gjøre på forhånd for å unngå dette? Alle kan jo bli dopet ned på en sketchy restaurant i utlandet for eksempel med krav om å betale 50k for en kopp med te. Jeg skal selv på 3 ukers tur til Sør afrika til Johannesburg, Safari og Cape Town. Jeg selv planlegger finans allerede nå. Alt av bookinger er forhåndsbetalt for vel godt over 8 mnd siden. Videre har jeg lagt til uttaksgrense på mastercard og ATM på omlag 5 000 kroner. Videre planlegger jeg å bruke Revolut der jeg overfører penger ved behov og lokal valuta på et fysisk kort jeg har bestilt for nettopp dette. Planlegger således å la debit kort ligge ved leiligheten, som kun har et par tusen kroner på seg. Alle store summer ligger i egne kontoer uten kort, derav lønnskonto og regninger. Noe cash tenker jeg å ha på meg. Derimot fin påpek fra tråden med biometric åpning av tlf og bank appene.
Gjest eaaca...9dc Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni Foreløpig oppdatering - kortselskap avslo min dispute på transaksjonene og de har brukt veldig lite tid. Ergo tolker jeg det dithen at de har kun sjekket hvordan selve transaksjonen ble utført, og konkludert med at det er blitt brukt applePay og FaceID, og således ingenting å utsette. De nevnte selv finansavtaleloven § 2-7 som @Herr Brun så fint påpekte, og at dersom jeg er uenig i avtalen og produktet jeg angivelig skal ha kjøpt, så kunne jeg fremme en klage på det grunnlaget, og det har jeg gjort. Men de hadde behov for ytterliger informasjon, slik som hva som ble kjøpt, om jeg har kontaktet selger, kvitteringer m.mer. Jeg husker ikke hva som skal ha blitt kjøpt (jeg tror det var lapdance), om noe, og jeg husker ikke hvilken pris vi skal ha blitt enige om, og det er vel dette som gjør dette til en vanskelig sak. Jeg vet dog at jeg aldri i min villeste fantasi ville gått med på å betale for noe tjenester i disse størrelsesanorden. Jeg har selv slått meg til ro med at jeg kommer til å må betale, så får det heller bli en litt hyggeligere greie dersom jeg får (delvis) medhold. Anonymous poster hash: eaaca...9dc
Mag ne Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni Prute i ettertid på lapdace og du vet ikke hvor du var, eller hva avtalen var. Høres ikke ut som "scam" nødvendigvis, det er avtalefrihet og ikke regulert pris på det. At du angrer bør ikke gå ut over de som mot betaling tilbragte aftenen sammen med deg. Du skjønner de ikke ville gjort det gratis. Du som prøver på scam kanskje. 1
Zepticon Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni (endret) Gjest eaaca...9dc skrev (1 time siden): Foreløpig oppdatering - kortselskap avslo min dispute på transaksjonene og de har brukt veldig lite tid. Ergo tolker jeg det dithen at de har kun sjekket hvordan selve transaksjonen ble utført, og konkludert med at det er blitt brukt applePay og FaceID, og således ingenting å utsette. De nevnte selv finansavtaleloven § 2-7 som @Herr Brun så fint påpekte, og at dersom jeg er uenig i avtalen og produktet jeg angivelig skal ha kjøpt, så kunne jeg fremme en klage på det grunnlaget, og det har jeg gjort. Men de hadde behov for ytterliger informasjon, slik som hva som ble kjøpt, om jeg har kontaktet selger, kvitteringer m.mer. Jeg husker ikke hva som skal ha blitt kjøpt (jeg tror det var lapdance), om noe, og jeg husker ikke hvilken pris vi skal ha blitt enige om, og det er vel dette som gjør dette til en vanskelig sak. Jeg vet dog at jeg aldri i min villeste fantasi ville gått med på å betale for noe tjenester i disse størrelsesanorden. Jeg har selv slått meg til ro med at jeg kommer til å må betale, så får det heller bli en litt hyggeligere greie dersom jeg får (delvis) medhold. Anonymous poster hash: eaaca...9dc Spørsmålet er vel helst om det var du eller noen andre som holdt i telefonen når det ble betalt. Om noen andre holdt den er det vel tyveri. Altså du har vært så full at du ikke har klart å betale for deg selv, og så har de tatt seg til rette. At de tar din telefon fra deg og bruker faceid, er det samme som at de tar kortet fra deg og bruker koden de så over ryggen din. Dette ville vært en voldtekt om det hadde vært snakk om sex. Du var ikke samtykkekompetnet i øyeblikket. Endret 2. juni av Zepticon 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå