Gå til innhold

Scammet i Amsterdam.

Gjest eaaca...9dc

Anbefalte innlegg

Gjest eaaca...9dc
Skrevet

Var i helgen på tur til Amsterdam. Ble ekstremt full, og gjorde største tabben man kan gjøre. Dro med meg et mastercard med høy grense. Tror jeg endte i red light district hvor det er trukket ca 50 000,- fordelt på 2 trekk. Minnes de holdt telefonen min opp og brukte faceID til å autorisere kjøpet via applePay. Ble aldri presentert beløpet, og de tappet telefonen mot en terminal. 

Når jeg våknet sperret jeg kortet, og har lagt inn en dispute på samtlige transaksjoner. Beløpene er reservert. Det er et mastercard. Finnes det noen som helst sjanse på at dette kan bli sett på som svindel, og at jeg ikke havner med hele regningen, eller at disse transaksjonene blir angret/reversert? Råd, annet enn det åpenbare om å aldri gjøre noe så dumt igjen? 

Anonymous poster hash: eaaca...9dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har lest om en del lignende historier i media.
I alle tilfeller jeg har lest om; har kunden blitt stilt ansvarlig. Da det ikke er formidlende at man er full. Det fratar deg ikke ansvaret.

50k. Kunne vært mye verre. Lest om folk som har blitt tappet for 2-300k.

Dyr lærdom. Får du pengene tilbake har du råflaks. 

Gjest eaaca...9dc
Skrevet
Milhouse85 skrev (1 minutt siden):

Har lest om en del lignende historier i media.
I alle tilfeller jeg har lest om; har kunden blitt stilt ansvarlig. Da det ikke er formidlende at man er full. Det fratar deg ikke ansvaret.

50k. Kunne vært mye verre. Lest om folk som har blitt tappet for 2-300k.

Dyr lærdom. Får du pengene tilbake har du råflaks. 

Jepp, har lest det jeg også, og redd det samme skjer i denne saken. Det kan alltids være verre, men ekstremt sure penger. 

Skrevet
Gjest eaaca...9dc skrev (2 timer siden):

Jepp, har lest det jeg også, og redd det samme skjer i denne saken. Det kan alltids være verre, men ekstremt sure penger. 

Tillater meg å dele en historie. 

Det var i Budapest. Jeg pleier alltid legge igjen kredittkort/hovedkort på hotellet/airbnb - også går jeg ut med et annet bankkort, uten kreditt (nå foretrekker jeg Revolute). Gir meg bedre kontroll. 

Ble "lurt" med inn på en bar, skjønte at jeg blir jeg svindla - spilte dum, full og "fattig student". Når regninga kom var den "bare" på 12k. Jeg betalte 2k, og lot som jeg var veeeeldig flau over å mangle dekning. Utenfor venta en stor bil, med en svær mørkhuda mann (noe som er uvanlig i Budapest), de kjørte først til en minibank - sammen med meg - og klarte ikke å ta ut penger. Så gikk de faen meg også hjem der jeg bodde, og rota i tinga mine. Men fant ikke den andre lommeboka, som jeg hadde gjemt under madrassen. Jeg lagde en "avtale" om at vi skulle møtes dagen etter, og at jeg skulle ordne det. De diskuterte seg imellom - sto tre personer i leiligheten min. Også fikk jeg gå. :P 

Jeg pakket alt sammen asap! Og flyttet inn på et hotell, og skrudde av mobilen. Tror jeg endte med å tape 5k. Men når jeg leste om dette i ettertid, var det en veldig vanlig scam. Sånt er det over alt på turiststeder nå. Mye mafia-lignende greier i utelivsmiljøet. Også er man ekstra utsatt dersom man er alene. Jeg blir nesten hver gang jeg er ute å reiser, forsøkt lokket inn på noe lumske greier. ;P

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...